کیفری (جرائم)

اقدامات تامینی و موسسه تامینی

تنها نقش مجازات نباید این باشد که دیگر جرم رخ ندهد بلکه مجرم باید به گونه ای مجازات شود که علاوه بر اینکه جبران عمل غیر قانونی ای که مرتکب شده است شود بلکه مجازات باید بتواند مجرم را به اصلاح کند و به اصطلاح او را تربیت کند. اقدامات تامینی در همین راستا هستند.

البته  نباید از نظر دور داشت که تعریف جرم و تعیین مجازات برای آن، همیشه منجر به عدم تکرار جرم توسط مجرم و تنبیه و اصلاح او نمی شود.

گاهی مجرم در حالتی است که باید برای مقابله با او اقدامات دیگری در نظر گرفته شود، اما این اقدامات چگونه باید باشند و قانون در این باره چه نظری دارد؟

در این مقاله به بررسی اینکه اقدامات تامینی چیست و موسسه تامینی کجاست می پردازیم. در این مقاله با ما همراه شوید تا پاسخ سوالات یاد شده در جلسات مشاوره حقوقی را به همراه هم به دست آوریم.

اقدامات تامینی چیست؟

اقدامات تامینی در قانون اقدامات تامینی تعریف شده است.

ماده ۱ این قانون در تعریف اقدامات تامینی می گوید: اقدامات تامینی عبارتند از تدابیری که دادگاه برای جلوگیری از تکرار جرم (جنحه یا جنایت) در برابر مجرمین خطرناک اتخاد می کند.

بنابراین اقدامات تامینی اقداماتی هستند که باید زمانی صادر شوند که یک نفر مرتکب جرم شده باشد و هدف از آن جلوگیری از ارتکاب جرم توسط مجرمین خطرناک است.

به عبارتی همانطور که از نام این دست از اقدامات بر می آید این نوع امور برای تامین امنیت و نظم هستند، اما مجرم خطرناک کیست؟

در ادامه همین ماده آمده است که مجرمین خطرناک کسانی هستند که سوابق و خصوصیات روحی و اخلاقی آنان و کیفیت ارتکاب و جرم ارتکابی آنان را در مضان ارتکاب جرم در آینده قرار دهد اعم از این که قانونا مسئول باشند یا غیرمسئول.

اگر نیاز به دریافت اطلاعات فوری دارید می‌توانید با وکیل آنلاین ما در ارتباط باشید.

اقدامات تامینی

اقدامات تامینی انواع مختلفی دارند. انواع اقدامات تامینی از قرار زیر هستند:

  1. اقدامات تامینی سالب آزادی
  2. اقدامات تامینی محدود کننده آزادی
  3. اقدامات تامینی مالی و غیره

موسسه تامینی کجاست؟

اما اقدامات تامینی باید در کجا اجرا شوند؟ آیا این اقدامات مانند سایر احکام دادگاه که برای اجرا به دایره اجرای احکام دادگاه می روند، جاری می شوند؟

قانون موسساتی را برای اقدامات تامینی در نظر گرفته است.

طبق ماده ۲ قانون اقدامات تامینی دولت مکلف است ظرف ۵ سال از تاریخ تصویب این قانون اقدام به تشکیل موسسات تامینی بنماید. تاریخ تصویب این قانون ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۳۹ بوده است؛ بنابراین ما در حال حاضر این موسسات تامینی را داریم:

  1. کانون اصلاح و تربیت اطفال (‌موضوع قانون اطفال بزهکار)
  2. تیمارستان مجرمین غیر مسئول
  3. تبعیدگاه مجرمین به عادت
  4. کارگاه‌های کشاورزی و صنعتی
  5. مراکز معالجه مجرمین معتاد به استعمال الکل و مواد مخدره.

خدمات مشاوره حقوقی تلفنی، آنلاین و حضوری مشاورین بنیاد وکلا شما را در تعیین گام بعدی خود یاری می‌­رسانند و در صورت نیاز به دریافت مشاوره و تنظیم قرارداد وکالت با وکلای حقوق کیفری راهنمایی می­‌دارند.

استفاده از خدمات وکیل یا خدمات مشاورین در مسائل ذکر شده می‌تواند کمک شایان توجهی به طرفین دعوی نماید.

اما اگر به علل مختلفی امکان دسترسی شما به وکیل دادگستری وجود نداشته باشد، در این شرایط استفاده از خدمات مشاوره حقوقی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد و مطمئنا گره گشای مشکلات شما خواهد شد.

مشاوره حقوقی از جهات مختلفی می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برایتان داشته باشد که در کمترین حالت، اطلاعات حقوقی شما را در خصوص مورد مربوطه افزایش خواهد داد.

سامانه حقوقی و قضایی بنیاد وکلا، با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص، آماده خدمات رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، اختلافات حوزه کار و روابط کارگر و کارفرما و سایر مسائل حقوقی است.

لازم به ذکر است که این سامانه حقوقی، علاوه بر ارائه مشاوره‌های حقوقی تخصصی، در زمینه تهیه و تنظیم اوراق قضایی مثل شکواییه، دادخواست، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و مانند آن نیز خدمات‌رسانی می‌نماید.

در هر صورت اگر به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و یا قصد تنظیم قراردادهای کاری، شکوائیه، دادخواست، و سایر اوراق قضایی را داشتید، قبل از هر اقدام حقوقی به سامانه حقوقی بنیاد وکلا مراجعه کنید و از خدمات متنوع این سامانه بهره‌مند شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا