کلاهبرداریکیفری (جرائم)

نحوه شکایت فالگیری و رمالی و کلاشی

در ابتدا فالگیری و رمالی پیشینه تاریخی دارد. کولی ها نسل اول فال گیرها بودند که انواع پیشگویی ها به طور گسترده در دنیا پخش شد و فال گیران یک خرافه رشد نیافته مورد استقبال گذشتگان تا به امروز است.

اولین فال گیرها کولی های فرانسوی بوده اند البته فال گیری را آن ها در آلمان گسترش دادند و به تدریج در اروپا نفوذ کردند و شاید کسانی را دیده باشید با توسل به فال گیری مشکلات تازه ای را به خانواده اضافه می کنند.

در جلسات مشاوره حقوقی بنیاد وکلا موارد زیادی از کلاهبرداری در قالب فالگیری در مراجعین به چشم می خورد.

رمالی شکل از کلاهبردار

رمالی تحت شرایط خاصی در زمره جرم کلاهبرداری جای می گیرد و برای اینکه کلاهبرداری تلقی شده و مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد، سه شرط لازم است.

  1. متقلبانه بودن وسایلی که برای اغفال دیگران استفاده می شود.
  2. اغفال وفریب خوردن قربانی که مستلزم عدم آگاهی وی نسبت به متقلبانه بودن وسایل مورد استفاده جرم است.
  3. پرداخت مال یا وجه نقد

ماده ۱: تشدید مجازات ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری هرکس از راه حیله و تقلب مردم را به داشتن اختیارات واهی فریب دهد و امور غیر واقع امیدوار کند و یا افراد را از حوادث غیر واقع بترساند و از طریق وسایل تقلبی وجوه و مالی از آن بگیرد، کلاهبردار محسوب می شود.

ماده۲: تشدید مجازات ارتشا و اختلاس  هم در این مورد پیش بینی شده است.

فالگیری و رمالی و کلاشی

کلاهبرداری ناشی از رمالی

کلاهبرداری ناشی از رمالی دو نوع شاکی عمومی و خصوصی است؛ لذا هر فردی که مورد کلاهبرداری قرار گرفته باشد می تواند برای طرح شکایت به مراجع قضایی رجوع و دادستان هم بعنوان مدعی العموم پیگیری خواهد نمود.

نکته: قابل توجه همه عزیزان چنانچه فرد در کسب مال هیچ حیله و تقلبی را به کارنبرد، دیگر کلاهبردار محسوب نمی شود.

کلاهبرداری کلاشی یا تحصیل مال نامشروع

کلاشی در ماده ۷۱۲ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات ذکر شده است که بر اساس آن هرکس کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امر و معاش ولگردی کند، به حبس از یک تا سه ماه محکوم خواهد شد.

چنانچه با وجود توان مالی مرتکب عمل کلاشی شود، علاوه بر مجازات مذکور کلیه اموالی که از طریق تکدی و کلاشی به دست آورده است مصادره خواهد شد و گاهی ممکن است دادگاه با بررسی شواهد حکم به کسب اموال نامشروع بدهد.

نکته قابل ذکر از سوی وکیل تلفنی بنیاد وکلا این است که اگر مالی از طریق غیر قانونی کسب شود، این مال نامشروع است و تحصیل کننده آن به مجازات سه ماه تا دو سال حبس تحمیل و دو برابر مال کسب شده به عنوان جزای نقدی پرداخت کند.

نحوه شکایت قربانی رمالی

دررابطه با رمالی و فال گیری و دعا نویسی تا زمانی که کسی اعلام جرم یا شکایتی نکند و دادستان مقام قضایی به پلیس اعلام نکند، عملا پیگیری ممکن نمی باشد، مگر به عنوان جرم مشهود خود پلیس برخورد کند؛ لذا افراد قربانی می توانند به دادسرای محل وقوع جرم (محل رمالی، فال گیری، کلاشی) صورت گرفته مراجعه و تنظیم شکواییه کند.

همانطوری که در این مقاله توضیح داده شد، معمولا افرادی که سعی می کنند با احساسات افراد بازی کرده و از صداقت آن ها علیه خودشان استفاده کنند و همچنین در شرایط بد روحی به سر می برند حاضر هستند برای حل مشکلشان دست به هر کاری بزنند.

افراد مذکور در (کلاهبردار، فالگیر، رمال، کلاش و تکدی گری) گرفتن مبالغ کلانی از آن ها قول حل مشکلشان با استفاده از نیروهای فرا طبیعی می دهند و لازم است بلافاصله از طریق مراجع قضایی اقدام لازم انجام دهند.

برای طرح شکایت در این راستا حتما ابتدا با وکیل متخصص گفتگو نمایید.

در پیام رسان تخصصی بنیاد وکلا امکان دریافت مشاوره حقوقی آنلاین ۲۴ ساعته با وکلای کیفری نیز برای شما فراهم می باشد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

‫۴ دیدگاه ها

  1. سلام ی خانم تو زرین آباد اصفهان بنام فاطمه براتی دروغه قهاریه و پول های گزاف از مردم میگیره ع خودمم کلاهبرداری کرده
    ۰۹۳۸۹۳۷۲۵۸۸ اینم شمارشه

  2. شخصی به نام سید مجید حسن فرخانی که در مشهد هستن به ادرس طوس ۴۴ غفوری ۱۰ پلاک ۲۲/۱ با مشاوره خانم سمانه ناصری کلاهبرداری میکنند ..لطفا به پلیس گزارش کنید

  3. شکایت از یک خانم فالگیر به نام بیگ زاده کل تپه که یک دروغگوی قهاراست و یک دعانویس شیاد به نام چوپانی را معرفی میکند هزینه زیاد میگیرن و هیچکاری نمیکنن اینم شماره هاشون۴۷۵۶***۰۹۰۲ ۳۰۱۱***۰۹۱۴

  4. باسلام
    شخصی که خودشو آقای چوپانی معرفی میکنه و اهل آذربایجان هستش فوق العاده آدم حقه باز و دروغگویی هست و با هزینه های گزاف با احساس مردم بازی میکنه .اینم شمارشه ۳۰۱۱***۰۹۱۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا