کیفری (جرائم)

مسئولیت از بین بردن پرده بکارت

امروزه‌، مسئله ارتباط سالم و صحیح میان زن و مرد، به عنوان یکی از بارزترین دغدغه‌های متشرعین مطرح شده است که در این مورد شرع دختران و پسران را به ازدواج سوق می دهد.

شرع مقدس اسلام برقراری هرگونه رابطه دختر و پسر نامحرم را قبل از ازدواج، حرام و ممنوع اعلام نموده است. گاها شاهد هوی و هوس پسران و مردانی خواهیم بود که برای لحظه ای خوشی، بکارت دوشیزگی را از بین می‌برند.

دوشیزه یا باکره  به معنای دختری است که ازدواج نکرده و هیچگاه آمیزش جنسی نداشته است و همچنان باکره است. مفهوم ازاله بکارت بیش از آنچه ارزش جسمی داشته باشد، دارای ارزش حیثیتی است.

ازاله بکارت در حقوق ایران

ازاله بکارت در جامعه ما، نقض یکی از ارزش های مهم انسانی به شمار می‌رود و قانونگذار در قوانین کیفری مجازاتی را برای متجاوز در نظر گرفته است.

در قانون مجازات اسلامی دو ماده درباره رابطه جنسی نامشروع موجب ازاله بکارت وجود دارد.

ماده ۶۵۸ قانون مجازات اسلامی: هرگاه ازاله بکارت غیر همسر با مقاربت یا به هر وسیله دیگری و بدون رضایت صورت گرفته باشد موجب ضمان مهرالمثل است.

  • تبصره ۱- هرگاه ازاله بکارت با مقاربت و با رضایت انجام گرفته باشد چیزی ثابت نیست.
  • تبصره ۲- رضایت دختر نابالغ یا مجنون یا مکرهی که رضایت واقعی به زنا نداشته در حکم عدم رضایت است.

ماده ۶۵۹ قانون مجازات اسلامی:

هرگاه به همراه ازاله بکارت جنایت دیگری نیز به وجود آید مانند آن که مثانه آسیب دیده و شخص نتواند ادرار خود را ضبط کند، جنایت مزبور حسب مورد دیه یا ارش جداگانه دارد.

ازاله بکارت با مقاربت یا به هر وسیله‌ دیگر منظور این است که گاهی مرد به طور غیر مستقیم با دختر رابطه برقرار نمی‌کند، بلکه با وسایل دیگر از جمله انگشتان یا ابزار و آلات دیگر اقدام به از بین بردن بکارت دختر می‌کند؛ قانونگذار از این حیث تفاوتی قائل نشده و در هر صورت مرد را مسئول می‌داند.

ازاله بکارت

مجازات ازاله بکارت

مجازات فرد در حالات مختلف با تاکید وکیل کیفری متفاوت است:

  • الف) اگر دختر رضایت داشته باشد، چون جرمی رخ نداده، مرد نیز محکوم نخواهد شد؛ یعنی حتی اگر ازاله بکارت نیز رخ داده باشد، به پرداخت مهرالمثل محکوم نخواهد شد و مجازاتی نخواهد داشت و در صورتی که رابطه نامشروع اثبات گردد، هم برای مرد و هم برای دختر مجازات خواهد داشت (جرم زنا رخ داده است).

جرم زنا که در  ماده ۲۲۱ قانون مجازات اسلامی آمده است عام است و هم زنان و هم دختران باکره را شامل می‌شود و چنین‌ بیان داشته است که شامل داخل نمودن آلت تناسلی مرد به آلت تناسلی زن به اندازه ختنه گاه مرد را گویند و اگر به عنف باشد که مجازات مرد اعدام است و دختر مجازات نمی‌شود.

ولی اگر هر دو راضی به زنا باشند درصورتی که همسر دائمی نداشته باشند، مجازات آنها صد ضربه شلاق است، ولی زنا مرد زن دار (مردی که با همسر دائمی اش رابطه داشته) با دختر باکره موجب سنگسار مرد است (لازم به ذکر است که سنگسار اجرا نمی‌شود و جای خود را به اعدام داده است) و مجازات دختر باکره صد ضربه شلاق است.

  • ب) اگر رضایت دختر وجود نداشته باشد یا دختر نابالغ، مجنون و مکره (مکره :شخص مجبور به انجام عمل شده باشد) باشد، ارش ازاله بکارت یا مهرالمثل را باید مرد بپردازد.

همچنین، اگر جنایت دیگری رخ داده باشد مثلا در اثر رابطه دختر دیگر نتواند ادرار خود را کنترل کند یا آسیب‌هایی از این قبیل، علاوه بر ارش ازاله بکارت باید دیه یا ارش آن آسیب را نیز جداگانه بپردازد. این موارد همگی در مشاوره حقوقی کیفری مفصل بیان خواهد شد.

اگر مرد صرفا وعده ازدواج بدهد و رابطه برقرار کند که منجر به ازاله بکارت شود، مسئولیت دیگری جز ارش ازاله بکارت ندارد.

مهرالمثل همانطور که از نامش پیداست مهریه ای است که قاضی براساس عرف جامعه برای زنان هم شان وی تعیین می‌کند، یعنی قاضی دختر را از لحاظ خانوادگی، ویژگی‌های ظاهری و شان اجتماعی و شغل و تحصیلات و سن با هم نوعان خودش مقایسه کرده و می‌گوید چنین دختری با این ویژگی ها مهریه اش (مهرالمثل) فلان مقدار خواهد بود؛ پس، مردی که تجاوز کرده باید این مقدار را به عنوان مهرالمثل به دختر آسیب دیده بپردازد.

جرم ازاله بکارت

ارش البکاره

اگر در رابطه جنسی پرده بکارت دختر از بین برود ارش البکاره (خسارت بکارت) باید پرداخت شود.

باتوجه به موازین شرعی و قانونی ارش البکاره برابر یک مهرالمثل است که در تمام موارد با نظر کارشناس تعیین می‌گردد. اگر میزان مهرالمثل بیش از دیه  کامل زن باشد، بیشتر از یک دیه ی کامل تعلق نمی‌گیرد و محاسبه نخواهد شد.

همواره وکیل تلفنی و حضوری بنیاد به موکلین خود می گویند که نکته ای که در مورد ارش البکاره باید در نظر بگیرید این است که دیه در صورتی پرداخت می‌شود و فرد محکوم خواهد شد که ازاله بکارت با حیله و تزویر (تقلب) و بدون رضایت دختر بوده باشد.

نکته:درصورتی که رابطه  نامشروع دختر مجرد با پسر مجرد ثابت شود، هر دو به نود و نه ضربه شلاق محکوم می‌شوند.

مستنبط از  ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی:

هر گاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه ‌شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه‌کننده تعزیر می‌شود.

مجازات ازاله بکارت

فرآیند و مراحل رسیدگی شکایت از ازاله بکارت

از آن جا که شکایت از ازاله بکارت یک امر کیفری است یعنی جرم است و مجازات دارد، دختر باید به عنوان شاکی شکایت خود را در دادسرا مطرح کند.

باطرح شکایت، برای مرد احضاریه اعلام می‌شود و مرد در مراحل اولیه جلب نخواهد شد و پس از انجام تحقیقات مقدماتی پرونده به دادگاه ارسال می‌شود.

سپس، ازطرفین دعوت می‌شود برای بیان دلایل و دفاعیات خود حاضر شوند. اظهارات طرفین می‌تواند با اماراتی همراه باشد به عنوان مثال شاهد، پیامک ها و یا چت های دختر وپسر در فضای مجازی.

سپس قاضی با درنظر گرفتن اظهار نظر پزشکی قانونی حکم صادر می‌کند؛ این حکم محکومیت مرد به پرداخت مهرالمثل و یا دیه جنایت مازاد و یا اینکه ازاله بکارت ثابت و مرد محکوم می‌شود.

در جلسات مشاوره با وکیل آنلاین این نکات نیز مورد اشاره قرار می گیرد:

  1. در رابطه های دوستی که دختر با میل و اختیار خود با پسر هم خواب می‌شود عموما مشمول عدم رضایت نمی‌شود و این بدین معناست که دختر رضایت داشته است.
  2. زمان مراجعه به پزشکی قانونی جهت معاینه ازاله بکارت توسط فرد متجاوز،۷۲ ساعت پس از عمل رخ داده است.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا