انحصار وراثتگواهی انحصار وراثت

الزامات دریافت گواهی انحصار وراثت و ارث در سال۹۹

یکی از مهمترین فعالیت‌های حقوقی که تمام مردم با آن سر و کار دارند موضوع انحصار وراثت و ارث است.

همین که فردی فوت می‌کند، دیگر کسی حق دخل و تصرف در اموالش را ندارد تا اینکه هزینه‌های کفن و دفن و بدهی‌ها و دیونش پرداخت شود و سپس اگر چیزی باقی ماند بین وراث تقسیم شود.

تقسیم اموال بین وراث هم منوط به تعیین قطعی افرادی هست که به عنوان ورثه باقی مانده‌اند و از این رو یکی از اقدامات مهم پس از فوت افراد، منحصر کردن وراث باقی مانده از متوفی یا همان انحصار وراثت است.

انحصار وراثت پس از فوت یکی از اعضای خانواده و برای تعیین میزان سهم‌الارث هر یک از وراث انجام می‌شود و به واسطه گواهی انحصار وراثت میزان ارث هر یک اعضای خانواده مشخص می‌شود.

با پیشرفته شدن جوامع و افزایش تعداد جمعیت انسان ها، مسئله ی شناسایی مرگ و تولد افراد تبدیل به یک معضل اجتماعی شد، به همین منظور برای حل چنین چالشی تدابیری اندیشیده شد؛ همچون:

  • شناسنامه برای تولد اشخاص
  • گواهی فوت و ابطال شناسنامه برای شناسایی مرگ
  • گواهی انحصار وراثت برای تصدیق فوت

وکیل دادگستری انحصار وراثت و ارث می تواند به افرادی که آگاهی کاملی در رابطه با موضوعات مربوط به ارث و میراث ندارند کمک کند تا در مسیر احقاق حقوق خود به درستی قدم بردارند.

برخی از افراد انسان را موجودی میدانند که تنها در زمان حیات خود با دیگران تعاملات حقوقی دارد، اما بر خلاف تصور آنها تعاملات حقوقی و آثار این تعاملات پس مرگ انسان نیز با به جا ماندن ارث از او ادامه دارد.

وکیل انحصار وراثت فردی است مهارت و تجربه ی کافی. در حل و فصل پرونده های وراثتی متبحراست. بدون انکه کشمکش و تنش بین وراث یک فرد پس از مرگ بوجود اید، برای تخصیص ارث و جلوگیری از تضییع حقوق افراد، تلاش میکند.

گواهی انحصار وراثت

گواهی انحصار وراثت، نوعی از اسناد قانونی محسوب میشود؛ در آن تاریخ مرگ متوفی معین شده، همچنین وراث(ورثه های فرد مرده) را مشخص میکند.

در این سند تمام ارکان حکومت به وسیله سند مزبور، وراث انحصاری شخص متوفی به رسمیت شناخته میشود.

توجه داشته باشید که برای پیگیری های حقوقی از جانب وکیل انحصار وراثت، باید حتما گواهی انحصار وراثت صادر شده باشد.

در گواهی انحصار وراثت به موضوعات زیر اشاره می شود:

  1. تعداد ورثه متوفی
  2. میزان سهم الارث هریک از ورثه

توجه داشته باشید که این گواهی دارای اهمیت بسیار زیادی میباشد؛ چرا که برای هرگونه عمل حقوقی که وکیل انحصار وراثت باید برای احقاق حقوق افراد انجام دهد(مانند: هرگونه نقل و انتقال اموال متوفی که قهرا در مالکیت ورثه قرار می گیرد – ادامه عملیات ثبتی و …) وجود این برگه ضروری و لازم است.

 رویه ی اجرایی پرونده های انحصار وراثت

بنابراین قبل از هر گونه پیگیری پرونده ی حقوقی که وکیل انحصار وراثت آن را بر عهده می گیرد، باید وراث متوفی و یا دیگر اشخاص ذینفع از دادگاه و محاکم قانونی مربوطه تقاضا کنند تا برگه ی گواهی انحصار وراثت صادر شود.

شاید اکنون این سوال برای شما پیش آید که اگر تعداد ذینفعان فرد فوت شده زیاد باشد، اخذ برگه ی انحصار وراثت بر عهده ی کدام یک است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که در چنین مواردی نیازی نیست تا همه ی افراد به دادگاه مراجعه کنند، مراجعه ی یکی از آنها نیز برای اخذ گواهی انحصار وراثت کافی است.

با استناد به ماده ۲۰ قانون آیین دادرسی مدنی: دعاوی راجع به ترکه متوفی در دادگاه محلی که آخرین اقامتگاه متوفی در ایران ان محل بوده رسیدگی خواهد شد و اگر آخرین اقامتگاه متوفی معلوم نباشد رسیدگی در صلاحیت شورای که اخرین محل سکونت متوفی در ایران، در حوزه آن بوده است، خواهد بود.

بنابراین مرجع صالح جهت تقدیم دادخواست انحصار وراثت شورایی است که آخرین محل سکونت متوفی بوده است.

بر اساس ماده ۳۶۰ قانون امور حسبی در صورتی که وراث متوفی یا سایر اشخاص ذینفع بخواهند تصدیق انحصار وراثت را به دست بیاورند، باید درخواست‌نامه کتبی مشتمل بر نام و مشخصات در خواست کننده و متوفی و ورثه و اقامتگاه آنها و نسبت بین متوفی و وارث تنظیم نموده و به دادگاه ارائه دهند.

فردی که برای اخذ گواهی انحصار وراثت به دادگاه مراجعه میکند، باید مدارک زیر را به همراه داشته باشد:

  1. شناسنامه متوفی
  2. گواهی فوت متوفی
  3. کارت ملی متوفی
  4. استشهادیه محضری
  5. کپی برابر اصل شده شناسنامه وراث
  6. رسید گواهی مالیاتی یا مالیات بر ارث

 اگر سایر ورثه مدارک مورد نیاز را در اختیار درخواست‌دهنده گواهی انحصار وراثت قرار ندهند، می‌توان در متن درخواست تقاضای استعلام از اداره ثبت احوال گنجانده شود تا رونوشت اسناد سجلی و هویتی دریافت شود.

البته برخی عقیده دارند استشهادیه می‌تواند جایگزین گواهی فوت شود و این مورد نیز قابل استعلام ازاداره ثبت احوال است.

نقش وکیل انحصار وراثت در حل و فصل دعوای انحصار وراثت

طبق امار بدست امده در سال های اخیر باید گفت که بسیاری از پرونده های دعاوی حقوقی که در دادگاه ها مطرح شده اند مربوط به تقسیم میراث بازماندگان افراد فوت شده می باشد.

حضور وکیل انحصار وراثت باعث رعایت حقوق و ارث میراث افراد می شود.

علاوه بر آن باعث میشود تا چنین تنش ها و کنش هایی بدون ایجاد پرونده در دادگاه ها و صرف هزینه و وقت بسیار به نتیجه برسد.

همچنین از بالا گرفتن دعواهای بین خویشاوندان جلوگیری می کند.

در واقع حضور وکیل انحصار وراثت باعث میشود پرونده در صلح و آرامش حل و فصل شود.

وکیل انحصار وراثت این وظیفه را دارد تا قبل از آنکه دعوای حقوقی بین خویشاوندان بوجود آید، مشاوره حقوقی اختصاصی در زمینه ی چگونگی تقسیم اموال و سهم هریک از وراث ارائه دهد، اما اگر این دعاوی در دادگاهها و مراجع قانونی نیز مطرح شوند، وکیل انحصار وراثت با تخصص و مهارتی که دارد از حقوق موکلان خود دفاع میکند و مانع از تضییع حقوق آنها در محاکم قانونی حضور خواهد شد.

 شاخصه های انتخاب وکیل انحصار وراثت

اولین شاخصه ای که برای انتخاب یک وکیل انحصار وراثت حرفه ای باید در نظر گرفت، آگاهی و اطلاعات کافی او در زمینه ی مباحث حقوقی به خصوص مسئله ی ارث است.

از طرفی دیگر وکیل انحصار وراثت باید تسلط کافی بر قوانین مالیات نیز داشته باشد؛ چرا که امروزه اخذ گواهی انحصار وراثت در مقایسه با سال های پیشین تفاوت هایی دارد که یک وکیل متبحر باید از آنها آگاهی داشته باشد.

در مورد متوفیان که پیش از سال  در قانون مالیاتی کشور در سال  ۹۵امده است که در جهت اخذ گواهی انحصار وراثت علاوه بر مراحل کلی که ذکر کردیم، اخذ اظهارنامه مالیات بر ارث جهت ارائه به دادگاه مربوطه لازم است.

در حقیقت وراث باید لیست مال و اموال متوفی را به اداره مالیات مربوطه ارائه کرده و اظهارنامه مخصوص مالیات بر ارث را تکمیل کنند.

در حالی که در مورد افراد فوت شده از ابتدای سال ۱۳۹۵ اخذ اظهارنامه مالیات بر ارث جهت انجام مالیات بر ارث نیاز نیست.

اما در مورد افراد فوت شده پیش از سال  در قانون مالیاتی سال ۹۵ آمده است که باید تکمیل کردن و ارائه لیست اموال متوفی اولین گام در تشکیل پرونده مالیات بر ارث است که به طور طبیعی نقش خیلی مهم در جریان پرونده مالیات بر ارث و حتی میزان مالیات مربوطه خواهد داشت.

اشخاص دارای صلاحیت جهت ارایه درخواست انحصار وراثت

وکلای دادگستری و وراث متوفی و اشخاص ذینفع  اعم از هر شخصی که منفعتی در اموال متوفی داشته باشد، می‌تواند از دادگاه تقاضای صدور گواهی انحصار وراثت کند.

چنانچه وراث یا اشخاص ذی‌نفع متعدد باشند، نیازی به درخواست همگی آن ها نیست و اقدام یک نفر از این افراد برای امضا و ارایه دادخواست کفایت می‌کند.

ماده ۲۰ قانون آیین دادرسی مدنی می‌گوید:

«دعاوی راجع به ترکه متوفی اگرچه خواسته، دین و یا مربوط به وصایای متوفی باشد، تا زمانی که ترکه تقسیم نشده در دادگاه محلی اقامه می‌شود که آخرین اقامتگاه متوفی در ایران، آن محل بوده و اگر آخرین اقامتگاه متوفی معلوم نباشد، رسیدگی به دعاوی یاد شده در صلاحیت دادگاهی است که آخرین محل سکونت متوفی در ایران، در حوزه آن بوده است.»

مرجع صلاحیتداری که اکنون به انجام امور مربوط به این موضوع می‌پردازد، شورای حل اختلاف است.

وراث باید پس از فوت متوفی لیست تمامی اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول او را به اداره دارایی حوزه محل سکونت متوفی ارایه و رسید آن را دریافت کنند و همراه با تقاضای گواهی انحصار وراثت به دادگاه تقدیم کنند.

برای اقدام به این کار برخی مدارک از جمله گواهی فوت، شناسنامه متوفی و ورثه لازم است.

همچنین اگر متوفی قبل از فوت، متاهل بوده باشد، ارایه سند ازدواج به انضمام اظهارنامه مالیاتی و استشهادیه ضروری است؛ بر اساس استشهادیه، شهود در دفتر اسناد رسمی شهادت می‌دهند که ورثه فرد متوفی که در تاریخی مشخص فوت کرده است، چه کسانی هستند.

پس از آماده شدن این مدارک و ارایه آن ها توسط ورثه به شورای حل اختلاف، این شورا به صدور گواهی حصر وراثت اقدام می‌کند.

گواهی حصر وراثت به موجب دادخواستی که به شورای حل اختلاف ارایه می‌شود و با انجام تشریفاتی که در قانون امور حسبی پیش‌بینی شده است، صادر می‌شود.

با توجه به ذکر موارد بالا به خوبی میتوان به اهمیت وجود وکیل دادگستری انحصار وراثت در جریان رسیدگی به پرونده های حقوقی ارث پی برد.

همانطور که از مقایسه ی قوانین ارث قبل از سال ۹۵ و بعد از آن متوجه شدید، اهمیت کاری و وجود وکیل برای حل و فصل دعاوی حقوقی، هر روز افزایش میابد.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا