توهین و فحاشیکیفری (جرائم)

مجازات توهین به کارمند دولت

پیش از پرداختن به توهین به کارمند دولت باید گفت «توهین» و «اهانت» از ریشه «وهن» گرفته شده‌ اند و به معنی «سست کردن، ضعیف کردن و خوار و خفیف کردن» آمده‌ اند.

برای تشخیص زشت و قبیح بودن فحش و ناسزا، باید مقامات قضایی و دادگاه‌ ها برای هر مورد، با در نظر گرفتن عرف، عادت، زمان، مکان، شخصیت و وضع اجتماعی طرف، عمل توهین‌ آمیز یا لفظ رکیک را به‌ طور کامل و صریح ارزیابی كرده، بسنجند و در حکم بیان کنند.

نوشته های مشابه

در این نوشتار به بررسی جرم توهین به کارمند دولت پرداخته شده است. در راستای شکایت از ارباب رجوع توهین کنند یا تخلفات کارمندی می توانید از وکیل متخصص کمک بگیرید.

برقراری ارتباط با وکیل جدای از شیوه رایج و سنتی مراجعه حضوری، از طریق تماس با وکیل تلفنی نیز برقرار می باشد. در این حالت شما می توانید طرح موضوع اولیه را انجام داده و راهنمایی کلی دریافت کنید و سپس تصمیم بگیرید که در ادامه نیاز به اعطای وکالت دارید یا خیر.

توهین به کارمند دولت

توهین به کارکنان دولت نیز از جمله‌ مواردی است که قانونگذار همواره برای حفظ حریم کارکنان دولت و عدم تعدی به آن ها در این زمینه قانونگذاری کرده است.

مجازات توهین به کارمند دولت

ماده ۶۰۸ و ۶۰۹ قانون‌ مجازات اسلامی

طبق ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی هر کس به کارمندان دولتی توهین کند علاوه بر جزای نقدی و شلاق به مجازات حبس نیز محکوم می‌ شود.

در واقع قانونگذار برای افرادی که به کارمندان دولتی توهین می‌ کنند، مجازات بیشتری در نظر گرفته است؛ البته زمان اهانت به کارمند تعیین کننده است.

کارمند باید محل کارش حضور داشته باشد یا اگر محل کارش نیست و توهین در خارج از محل کار به او شده، موضوع توهین، به کار کارمند برگردد.

یا اینکه او در ماموریتی باشد که به نحوی در ارتباط با شغلش باشد و به او توهین شود، در این موارد توهین صورت گرفته مشمول ماده ۶۰۹ قانون مجازات خواهد بود؛ در غیر این صورت توهین عادی محسوب می‌ شود.

انجام توهین

مجازات توهین عادی طبق ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی جزای نقدی و شلاق است.

به طور مثال اگر شخصی به یک پرستار در بیمارستانی توهین کرد، اگر بیمارستان دولتی یا وابسته به دولت باشد مشمول ماده ۶۰۹ است ولی اگر بیمارستان، خصوصی باشد، توهین ساده محسوب می‌ شود و مشمول ماده ۶۰۸ است.

نفس توهین حتما نباید به صورت لفظ باشد؛ بلکه مواردی نظیر حرکات دست و حتی هل دادن کارمند دولت یا توجه نکردن به دستورات و عدم رعایت یک‌ سری مقررات که بیشتر در بیمارستان‌ ها به چشم می‌ خورد، از مصادیق توهین است.

دریافت مشاوره حقوقی کیفری در خصوص این نوع از توهین و مجازات آن به شما در طرح شکایت کمک می کند. دانستن این نکته که طرح شکایت کیفری علیه توهین کننده ارزش اختصاص وقت و سرمایه شما را دارد یا خیر، بهترین راهنمایی است که یه مشاور متخصص می تواند انجام دهد.

ارسال پیام در قالب چت و در صفحه اصلی سایت بنیاد وکلا به همراه الصاق مدارک برای آغاز مکالمه با وکیل آنلاین راه حلی است که ما به شما ارائه می دهیم.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۵ رای

یک دیدگاه

  1. سلام. آیا کارمندان بخش غیر دولتی و خصوصی هم شامل این قانون میشوند؟ یعنی آنها هم می‌توانند با استناد به این ماده شکایت کنند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا