سرقتکیفری (جرائم)

سرقت تعزیری و شرایط آن

فلسفه حقوق کیفری در طی زمان و با تغییرات اجتماعی دستخوش تغییراتی شده است، زمانی از تاریخ وجود داشت که علاوه بر شخص مرتکب مجازات بر خانواده وی نیز تحمیل می­‌شد، اما در جدیدترین رویه‌­های کیفری تلاش می‌­شود تا حد امکان از تاثیرگذاری مجازات بر خانواده مرتکب جلوگیری شود، برای مثال پرداخت جزای نقدی از بخشی از حقوق مرتکب جایگزین حبس می­‌شود.

در مثالی دیگر می­‌توان به دلیل و ماهیت مجازات اشاره کرد، در گذشته مجازات‌­ها بیشتر با هدف ایجاد رعب و وحشت و در نتیجه عبرت آموزی دیگران اعمال می‌­شدند اما امروزه مجازات­‌ها به امید اصلاح مرتکب و بازگشت مناسب وی به زندگی اجتماعی تعریف می­‌شود.

نوشته های مشابه

صرف­ نظر از سیر تحولات، هر جامعه‌­ای نیازمند داشتن قوانین کیفری است که با باورهای آن هماهنگ باشد، به عنوان مثال قانون مجازات اسلامی با توجه به ماهیت جرم و مجازات قابل اعمال، آن‌­ها را به چهار گروه تقسیم کرده است که عبارتند از حدود، قصاص، دیات و تعزیرات. برای توضیحات بیشتر می‌توانید از مشاوره حقوقی آنلاین بنیاد وکلا بهره‌مند شوید.

سرقت تعزیری

با توجه به موضوع این نگارش که به سرقت تعزیری اختصاص داده شده، نخست مجازات تعزیری و سپس جرم سرقت تعریف می‌­شود؛ تعزیر به بیان ماده ۱۸ قانون مجازات اسلامی ایران به مجازات­‌هایی گفته می­‌شود که مشمول عنوان حد، قصاص یا دیه نیست و به موجب قانون در موارد ارتکاب محرمات شرعـی یا نقض مقررات حکومتی تعیین و اعمال می‌گردد.

به عبارت دیگر آن بخشی از جرایم که در گروه دیگری نگنجد جز جرایم تعزیری است. جرایم حدی موارد محدودی هستند که در شرع پیش‌بینی شده و به قوانین کیفری ایران وارد شده­‌اند، قصاص در مقابل گرفتن جان آدمی یا عضوی از اعضای وی در صورت وجود شرایط گفته می­‌شود.

در نهایت دیه مجازات جرایم غیر عمدی است که به ایراد آسیب به جان، عضو یا منافع بدن آدمی وارد شده باشد. با توجه به آنچه که گفته شد، مشخص است که جرایمی که قانون­گذار در هر دوره زمانی با توجه به وضعیت اجتماعی آن­‌ها را تعریف می­‌کند به عنوان مجازات تعزیری شناخته می‌­شود.

نکات دیگری که درباره جرایم تعزیری باید مورد توجه قرار گیرد، یکی اینکه در صدور احکام تعزیری مواردی همچون انگیزه مرتکب، شیوه ارتکاب جرم، اقدامات مرتکب بعد از ارتکاب جرم و نیز سوابق و وضعیت فردی مرتکب مورد توجه قرار می­‌گیرد.

این امر از طریق تشکیل پرونده شخصیت در کنار پرونده کیفری انجام می‌­پذیرد، مثلا پشیمانی مرتکب از رفتار خود و تلاش وی در کاهش اثرات آن می­‌تواند به تخفیف مجازات وی بینجامد، یا جرمی که در شرایط اضطرار صورت گرفته باشد می‌­تواند تغییر ماهیت دهد.

مورد بعدی اینکه علاوه بر ویژگی­‌های جرم و مجازات‌­های آن­‌ها، مقرراتی همچون تخفیف، تعلیق و سقوط مجازات نیز توسط قانون­گذار تعیین می­‌شود و در دوره‌­های زمانی مختلف با توجه به شرایط می‌­تواند متفاوت باشد، در حالی که همان­طور که پیش از این بیان شد در جرایم حدی حکم شارع ملاک است و قانون­گذار نمی‌­تواند شرایط جدیدی اعمال کند.

اما مجازات‌­های تعزیری شامل چه مواردی است؟ این مجازات‌­ها در حقوق کیفری ایران به هشت درجه تقسیم می­‌شود که کم‌ترین آن­‌ها حبس تا ۳ ماه و شدیدترین آن­‌ها شامل حبس بیش از ۲۵ سال است.

دیگر مجازات­‌هایی که جز دسته تعزیرات می‌­گنجد، جزای نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی است. در قانون جدید شخص حقوقی نیز می­‌تواند مسئولیت کیفری داشته باشد، برای همین مجازات­‌هایی همچون انحلال شخص حقوقی یا مصادره اموال شخص حقوقی نیز در قانون پیش­‌بینی شده است.

یکی از جرایم تعزیری مورد اشاره در قانون کیفری سرقت تعزیری است، سرقت به معنای ربودن مال دیگری و خارج کردن آن از تصرف مالک است، در تحقق جرم سرقت مهم­‌ترین عنصر ربایش یا همان خارج کردن مال دیگری بدون رضایت و آگاهی وی است و به دو دسته کلی حدی و تعزیری تقسیم می‌شود.

برای سرقت حدی شرایطی در قانون پیش­‌بینی شده است، اگر هر یک از شرایط وجود نداشته باشد سرقت تعزیری خواهد بود، سرقت تعزیری نیز با توجه به شرایط وقوع، محل وقوع، ارتباط بین مرتکب و مال ربوده شده انواع و درجاتی دارد که بر مجازات آن موثر است.

در بند بعدی به ویژگی‌­های سرقت تعزیری به کمک وکیل کیفری پرداخته خواهد شد.

سرقت تعزیری

شرایط سرقت تعزیری

همان­طور که گفته شد سرقت به معنای ربایش مال دیگری بدون آگاهی و رضایت مالک است به نحوی که از حوزه تصرق و تسلط وی خارج شود. در رخداد جرم سرقت این چند عنصر باید جمع باشد، اما با توجه به چگونگی و کیفیت ارتکاب جرم، من­ جمله زمان و مکان وقوع، تعداد نفرات، مال ربایش شده، ارتباط بین مرتکب و مال ربوده شده و مواردی دیگر مجازات قابل اعمال متفاوت است.

پیش از ورود به دسته­‌بندی­‌ها قابل ذکر است که با توجه به میزان مجازات قابل اعمال، جرم تعزیری ذیل یکی از دسته­‌های هشت‌­گانه تعزیرات قرار می‌گیرد که در شرایط تخفیف، تعلیق، تشدید مجازات موثر است.

انواع سرقت‌ تعزیری در قانون مجازات اسلامی

  • شدیدترین میزان مجازات که برای جرم سرقت تعزیری پیش‌­بینی شده شامل حبس تا ۲۵ سال و شلاق تا ۷۴ ضربه است.

این مجازات در صورتی تعیین می‌­شود که مجموع‌ه­ای از شرایط به طور همزمان در جرم واقع شده وجود داشته باشد و حتی اگر یکی از موارد مفقود باشد، سرقت جز این دسته نخواهد بود. شرایط یاد شده عبارتند از اینکه:

  1. سرقت در شب واقع شده باشد.
  2. سارقین حداقل دو نفر باشند، البته تعداد نفرات محدودیت نداشته و فقط کافی است که بیش از یک نفر باشند.
  3. حداقل یکی از سارقین در حین سرقت مسلح باشد، درباره این شرط باید توجه داشت که صرف مسلح بودن کفایت می‌­کند و نیازی به استفاده از سلاح نیست، همچنین اگر سلاح مخفی باشد باز هم برای تحقق این شرط کافی است. دلیل این موضوع اینگونه بیان شده که صرف وجود سلاح به شخص شجاعت مازاد می­‌بخشد و وی را نسبت به رفتار ارتکابی خود جسور و برای دیگران خطرناک می‌­سازد.
  4. هتک حرز صورت گرفته باشد، یعنی اینکه مال در محلی نگهداری شود که معمولا مناسب برای آن شناخته می­‌شود و سارقین برای خارج کردن آن به محل نگهداری آسیب وارد کنند. حالت دیگر آن است که محل سرقت محل مسکونی باشد.
  5. آخرین شرط اینکه سارقین ضمن سرقت کسی را آزار داده باشند و یا تهدید به آزار کرده باشند.

در این دسته از جرم سرقت هر پنج شرط به طور همزمان باید وجود داشته باشد، پس هرگاه که چند شخص در حالی که بین آن‌­ها سلاح وجود دارد شبانه به خانه کسی وارد شده و با تهدید ساکنین اقدام به سرقت نمایند می‌­توانند به ۲۵ سال حبس محکوم شوند.

  • وضعیت دوم که حبس از ۵ تا ۱۵ سال و تا ۷۴ ضربه شلاق را به عنوان مجازات به همراه دارد، حالتی است که سرقت در شب توسط حداقل دو سارق انجام شده و حداقل یکی از سارقین مسلح باشد.

مشاهده می­‌شود که این نوع از سرقت تعزیری حالت تقلیل یافته مورد قبلی است و همچون حالت قبلی احتیاجی نیست سلاح مورد استفاده قرار گیرد و آگاهی داشتن دیگران از مسلح بودن سارق نیز ضروری نیست.

نکته دیگر اینکه سرقت مسلحانه در صورت دارا بودن شرایطی می­‌تواند مشمول عنوان محاربه باشد، پس مجازات سرقت زمانی اعمال می­‌شود که جرم واقع شده را نتوان محاربه دانست.

  • سومین گروه از سرقت که مجازات آن می‌­تواند تا ده سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق باشد انشعاب دیگری از حالت اول است.

در این مورد مجازات در صورتی اعمال می‌­شود که سارق یا سارقین حین ارتکاب جرم مسلح باشند و یا آن که شخصی را آزار داده باشند. پس در این از سرقت تعدد سارقین شرط نیست، همچنین می­‌تواند در روز یا شب اتفاق افتاده باشد اما حتما باید مقرون به آزار باشد و یا اسلحه در حین ارتکاب جرم وجود داشته باشد.

قابل توجه اینکه در این نوع از سرقت اگر به شخصی آسیبی نیز وارد شده باشد مجازات آن نیز اعمال می‌­شود که می­‌تواند قصاص یا دیه باشد.

شرایط سرقت تعزیری

  • حفظ امنیت راه‌­های عمومی همواره از مسئولیت­‌های دولت­‌ها بوده و جرم راهزنی از قدیمی‌­ترین جرایمی است که می‌­توان نام برد.

در حقوق ایران جرم واقع شده در شوارع می­‌تواند از مصادیق محاربه باشد اما اگر سرقتی در جاده‌­ها اتفاق افتاده باشد اما نتوان آن را محاربه اعلام کرد با سومین دسته از سرقت‌ تعزیری روبه‌­رو می­‌شویم که می‌­تواند مجازات سه تا پانزده سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق داشته باشد.

با توجه به آنچه گفته شد ملاک عمل آن خواهد بود که شرایط محاربه موجود نباشد اما سرقت نوعی از راهزنی قلمداد شود.

  • حالت پنجم که می‌­تواند از ۶ ماه تا ۳ سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق به عنوان مجازات به همراه داشته باشد در صورتی اعمال می­‌شود که یک شرط از ۶ شرطی که در ادامه می‌­آید وجود داشته باشد
  1. سرقت در مکان عمومی، یا محل زندگی اتفاق افتاده باشد.
  2. سرقت در محلی اتفاق افتاده باشد که در حرز بوده و هتک حرز صورت گرفته باشد. سرقت در شب صورت گرفته باشد.
  3. سارقین حداقل دو نفر باشند.
  4. سارق به دلیل ارتباط یا آشنایی که با مالک مال دارد نسبت به مال دسترسی داشته است، مانند کارمند کارخانه که از همان کارخانه سرقت نماید.
  5. سرقت توسط اشخاصی انجام شود که به دلیل شغل خود به اموال دسترسی داشته‌­اند، برای مثال اداره‌­کننده هتل از اموال مسافرین خود سرقت نماید.
  • از رایج‌­ترین وضعیت‌­هایی که افراد قربانی سرقت قرار می­‌گیرند حالتی است که در مکان‌­های عمومی کیف همراه ایشان، تلفن همراه یا دیگر وسایلی که همراه دارند توسط افراد سواره یا پیاده به سرقت می‌­رود.

به همین دلیل نیز کیف­ زنی و جیب­ بری نوع متفاوتی از جرم سرقت شمرده شده و مجازات آن از یک تا پنج سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق تعیین شده است. البته باید توجه داشت که تکرار جیب­ بری یا کیف­ قاپی تشدید مجازات خواهد داشت، اما احکام تشدید مجازات در مقاله‌­ای جداگانه بررسی خواهد شد.

  • سرقت با توجه به محل وقوع می‌­تواند حالت دیگری نیز داشته باشد، برای مثال اگر در محل سیل یا زلزله زده و یا در محل حادثه رانندگی اتفاق افتاده باشد، مجازات آن از یک تا پنج سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود.

در این وضعیت عواطف جمعی می­‌تواند خدشه‌­دار شود به همین دلیل مجازات آن نسبت به دیگر موارد شدیدتر در نظر گرفته شده و نیز در صورت جمع بودن شرایط سرقت می‌­تواند مشمول وصف حدی بوده و در نتیجه از بحث تعزیرات خارج شود.

  • سرقت ممکن است از تاسیسات عمومی اتفاق افتاده باشد، منظور از تاسیسات عمومی مواردی است که به سرمایه دولت و یا با سرمایه مشترک بخش خصوصی و دولتی ایجاد یا نصب شده باشند.

تاسیسات عمومی به عنوان اموال عمومی که باید به مصرف در راه منافع اجتماعی برسد شناخته می­‌شود و به همین دلیل دسته‌­ای جداگانه از سرقت‌ تعزیری شمرده می­‌شود که مجازات آن از حبس یک تا پنج سال است.

گفته شد تاسیسات عمومی باید در راه منافع اجتماعی مصرف شوند پس اگر کارکنان تاسیسات که به دلیل شغل خود به آن­‌ها دسترسی دارند از موقعیت خود سواستفاده کرده و مرتکب جرم سرقت شوند، حداکثر مجازات یعنی ۵ سال حبس بر سارق اعمال می­‌شود.

انواع سرقت تعزیری

  • استفاده غیر مجاز و بدون پرداخت حق انشعاب آب، برق، گاز و تلفن نیز در قانون مجازات به عنوان سرقت شناخته شده است.

خدمات یاد شده برای بهبود کیفیت زندگی اشخاص ضروری است و وظیفه تامین آن بر عهده دولت است اما هزینه آن باید توسط اشخاص پرداخت شود، به همین دلیل برای استفاده غیرمجاز این موارد تا سه سال حبس تعیین شده، البته جبران خسارت هم باید صورت پذیرد و حبس جایگزین جبران خسارات وارده نخواهد بود.

  • در وضعیت­‌های متعددی ممکن است اموالی توسط مقام قضایی توقیف شود، این امر می‌­تواند به دلیل محکومیت مالی یا شک در وضعیت اموال یاد شده باشد، پس رفع توقیف از اموال یا استفاده غیر مجاز از آن­‌ها جایز نیست و اگر اموالی که توسط مقام صالح توقیف شده‌­اند بدون اجازه آن مقام تصرف شوند، حتی اگر متصرف مالک مال توقیفی باشد، به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

با وجود تقسیم‌­بندی­‌های متعدد این امکان وجود دارد که جرم ارتکابی شرایط هیج­کدوم از گروه‌­ها را به طور کامل نداشته باشد، در این صورت با توجه به اینکه عنصر ربایش در جرم وجود داشته باشد یا خیر دو حالت پیش می­‌آید:

  1. سرقت صورت گرفته است اما شرایط گروه­‌های پیشین وجود ندارد، در این حالت مجازات قابل اعمال از سه ماه و یک روز تا دو سال و تا ۷۴ ‌ضربه شلاق خواهد بود.
  2. حتی با وجود دسته‌­بندی اخیر، قانون­گذار وضعیتی را نیز پیش‌­بینی کرده که شخص مال دیگری را می‌­رباید اما نمی­‌توان وصف سرقت را بر آن بار کرد، مجازات این وضعیت شش ماه تا یک سال حبس است و البته که اگر خساراتی یا صدماتی وارد شده باشد، باید جبران خسارت نیز صورت پذیرد.

در نهایت باید توجه داشت که جبران خسارات و تعیین تکلیف نسبت به اموال سرقت شده مورد بررسی قرار می‌­گیرد و در حکم دادگاه منعکس می‌­شود.

نکته دیگر اینکه همان­طور که مشاهده شد در هر گروه از موارد بیان شده قانون­گذار حداقل و حداکثری از مجازات تعیین کرده است، این امر بدین معناست که مقام قضایی مختار است در آن بازه حکم دهد، البته اختیارات مقام قضایی تام نیست، برای مثال در مواردی ممکن است اجبار به تخفیف یا تشدید مجازات داشته باشد، اما آنچه در تصمیم­‌گیری تاثیر به ­سزایی دارد شرایط ارتکاب جرم است.

نکات سرقت تعزیری

وکیل در سرقت تعزیری

در موضوعات حقوق کیفری اصل بر آن است که شخص بی­گناه است مگر خلاف آن ثابت شود، به عبارت دیگر متهم مسئولیت اثبات بی­گناهی خود را به همراه ندارد بلکه مقام کیفری مسئول اثبات گناهکاری وی است، اما این اصل کلی به راحتی و با اولین مدرکی که علیه متهم وجود داشته باشد می‌تواند وارونه شود.

علاوه بر اصل بی­گناهی، در قانون برای متهمین حقوق متعددی پیش‌­بینی شده تا عدالت رسیدگی قضایی و سلامت آرای صادره را تضمین کند، من­ جمله آن‌­ها می‌­توان به حق ارتباط گرفتن متهم با خانواده خود، حق داشتن وکیل، درخواست قبول ضمانت در هر ساعتی از شبانه روز اشاره کرد.

حقوقی که به برخی از آن­‌ها اشاره شد با اینکه به نفع متهم هستند اما به دلیل عدم آگاهی وی می‌تواند مغفول واقع شوند، برای جلوگیری از این امر و داشتن رسیدگی عادلانه همراهی وکیل تلفنی و حضوری با متهم از نخستین لحظات دستگیری وی ضروری می‌­نماید.

علاوه بر اهمیت عمومی که حضور وکیل دادگستری در روند رسیدگی­‌ها داراست، در جرم سرقت تعزیری مشاهده شد که انواع متعددی بر این جرم و در نتیجه مجازات آن قابل تصور است، در چنین جرایمی دفاع مناسب و به موقع می­‌تواند بر سرنوشت پرونده تاثیر شگرفی گذاشته و مصداق دیگری به نیاز به وکیل دادگستری باشد.

زمانی که از عادلانه بودن رای صحبت می‌­شود، علاوه بر حقوق متهم حقوق زیان­دیده نیز مدنظر است، جبران ضرر و زیان­‌های وارده و پیگیری روند پرونده از طرف زیان­‌دیده در نتیجه همان میزان اهمیتی را دارد که مناسب بودن رای برای متهم.

لذا با توجه به آنچه که گفته شد و اهمیت همراهی متخصص در روند رسیدگی چنانچه در یک پرونده سرقت تعزیری خود را ذی‌­نفع می‌­دانید نسبت به دریافت کمک و مشاوره حقوقی با وکلا و مشاورین کیفری بنیاد وکلا تعلل نفرمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا