کیفری (جرائم)مواد مخدر

جرم حمل و نگهداری و تولید مواد مخدر و مجازات آن

یکی از بلاهای خانمان‌سوزی که گریبان‌ گیر جامعه ما بوده و هست، بحث استعمال، حمل مواد مخدر و نگهداری آن در سطح جامعه می‌باشد.

چه بسیار جوانانی که با وجود استعدادهای بسیار زیاد در دام اعتیار گرفتار شدند و عمر، زیبایی، جوانی، انرژی و هر آن چیزی که خداوند در وجود آن‌ها به ودیعه نهاده، به تباهی کشاندند.

اعتیاد علاوه بر خود فرد، خانواده و اجتماع را به شدت تحت تاثیر قرار داده و هزینه‌های مادی و معنوی بسیار سنگینی را به کشور تحمیل می‌کند. در این میان، به نظر می‌رسد، تبیین ماهیت حقوقی و مجازات جرم حمل و نگهداری مواد مخدر و استفاده از مشاوره حقوقی و نظرات متخصصین مواد مخدر مجرب می‌تواند تا حدود زیادی از این مشکلات بکاهد.

انواع مواد مخدر

مخدر به ماده خالص (ساده) و یا ترکیبی گفته می‌شود که مصرف آن موجب اعتیاد و وابستگی مصرف به آن ماده گردیده و اثرات بسیار نامطلوب جسمی و روانی بر روی فرد می‌گذارد. به لحاظ قانونی مواد مخدر شامل ۴ گروه زیر می‌گردند:

  • مواد مخدر گیاهی: که سرگروه آن‌ها تریاک است و شامل تریاک، مرفین، هروئین و کدئین می‌باشد. روانگردان‌های گیاهی: شامل حشیش و کوکائین مواد روانگردان صنعتی یا شیمیایی: برخی از این مواد، شیشه، ال اس دی، اکستازی، نورجیزک، یخ و غیره می‌باشد.
  • مواد مخدر مجاز: مانند متادون، دیازپام، فنتانیل، اکسازپام و … .
  • شرایط تحقق جرم حمل و نگهداری مواد مخدر
  • بر اساس قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و الحاق موادی به آن مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعمال زیر در حوزه مواد مخدر جرم است:
  • کشت خشخاش و کوکا مطلقاً و کشت شاهدانه به منظور تولید مواد مخدر یا روان ‌گردان ‌های صنعتی غیر دارویی.
  • وارد کردن، ارسال، صادرکردن، تولید و ساخت انواع مواد مخدر یا روان‌ گردان ‌های صنعتی غیر دارویی.
  • نگهداری، حمل، خرید، توزیع، اخفاء، ترانزیت، عرضه و فروش مواد مخدر یا روان‌ گردان‌ های صنعتی غیر دارویی .
  • دایر کردن یا اداره کردن مکان برای استعمال مواد مخدر یا روان ‌گردان ‌های صنعتی غیر دارویی.
  • استعمال مواد مخدر یا روان ‌گردان ‌های صنعتی غیر دارویی به هر شکل و طریق، مگر در مواردی که قانون مستثنی کرده باشد.
  • تولید، ساخت، خرید، فروش، نگهداری آلات و ادوات و ابزار مربوط به ساخت و استعمال مواد مخدر یا روان‌ گردان‌ های صنعتی غیر دارویی.
  • قرار دادن یا پناه دادن متهمین، محکومیت مواد مخدر یا روان‌ گردان‌‌های صنعتی غیر دارویی که تحت تعقیبند و یا دستگیر شده‌اند.
  • امحاء یا اخفاء ادله جرم مجرمان.
  • قرار دادن مواد مخدر یا روان‌ گردان‌‌های صنعتی غیر دارویی یا آلات و ادوات استعمال در محلی به قصد متهم کردن دیگری.

جرایم مواد مخدر

مطابق ماده ۴ قانون مبارزه با مواد مخدر – هر کس بنگ و چرس و تریاک و شیره و سوخته تریاک را وارد کشور و یا صادر کند یا تولید یا توزیع و یا خرید و فروش کند و یا در معرض‌فروش قرار دهد با رعایت تناسب و با توجه به مقدار مواد مذکور بنا بر نطر وکیل کیفری به مجازات‌های زیر محکوم می‌شود:

  1. تا پنجاه گرم، تا پانصد هزار ریال جریمه نقدی و تا پنجاه ضربه شلاق.
  2. بیش از پنجاه گرم تا پانصد گرم، از چهار میلیون تا ده میلیون ریال جریمه نقدی و بیست تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و یک تا پنج سال حبس.
  3. بیش از پانصد گرم تا پنج کیلوگرم، ده تا چهل میلیون ریال جریمه نقدی و پنجاه تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و سه تا پانزده سال حبس.
  4. بیش از پنج کیلوگرم، اعدام و مصادره اموال به استثناء هزینه تأمین زندگی متعارف برای خانواده محکوم.

‌تبصره – هر گاه محرز شود مرتکب جرم موضوع بند ۴ این ماده برای بار اول مرتکب این جرم شده و موفق به توزیع یا فروش آنها هم نشده است،‌دادگاه وی را به حبس ابد و هفتاد و چهار ضربه شلاق و مصادره اموال به استثناء هزینه تأمین زندگی متعارف برای خانواده‌اش محکوم می‌نماید.

مجازات جرایم مواد مخدر

‌ماده ۵- هر کس تریاک و دیگر مواد مذکور در ماده ۴ را نگهداری یا مخفی یا حمل کند با رعایت تناسب و با توجه به مقدار مواد به مجازاتهای زیر‌محکوم می‌شود:

  1. تا پنجاه گرم، تا دویست هزار ریال جریمه نقدی و تا سی ضربه شلاق.
  2. بیش از پنجاه گرم تا پانصد گرم، سه تا هفت میلیون ریال جریمه نقدی و ده تا شصت ضربه شلاق و شش ماه تا سه سال زندان.
  3. بیش از پانصد گرم تا پنج کیلوگرم، هفت میلیون تا سی میلیون ریال جریمه نقدی و چهل تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و دو تا ده سال زندان.
  4. بیش از پنج کیلوگرم، سی تا پنجاه میلیون ریال جریمه نقدی و ده تا بیست و پنج سال زندان و در صورت تکرار، اعدام و مصادره اموال به‌استثناء هزینه تأمین زندگی متعارف برای خانواده محکوم.

‌ماده ۶- مجازات مرتکب به جرایم مذکور در بندهای ۱ و ۲ و ۳ مواد ۴ و ۵ برای بار دوم یک برابر و نیم مجازات مذکور در هر بند و برای بار سوم‌دو برابر میزان مقرر در هر بند و در مرتبه‌های بعد به ترتیب دو و نیم و سه و سه و نیم و غیره برابر مجازات مذکور در هر بند خواهد بود. مجازات شلاق‌برای بار دوم به بعد، حداکثر هفتاد و چهار ضربه است.

‌در موارد مذکور در فوق چنانچه در نتیجه تکرار جرم مجموع مواد مخدر به بیش از پنج کیلو گرم برسد مرتکب در حکم مفسد فی‌الارض است و به‌ مجازات اعدام محکوم می‌شود.

حکم اعدام در صورت مصلحت در محل زندگی محکوم و در ملاء عام اجرا می‌گردد. به اینکه وکیل تلفنی اشاره می‌نماید.

ماده ۷- در صورتی که مرتکب جرائم مذکور در مواد ۴ و ۵ از کارکنان دولت یا شرکتهای دولتی و مؤسسات و سازمان‌ها و شرکت‌ها وابسته به دولت‌ باشد و مطابق قوانین استخدامی مشمول انفصال از خدمات دولتی نگردد برای بار اول به شش ماه و برای بار دوم به یک سال انفصال از خدمات دولتی‌و برای بار سوم به انفصال دائم محکوم می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوره حقوقی آنلاین بنیاد وکلا به صورت فوری و برخط در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا