عمومی

تامین خواسته و جزئیات آن

تامین خواسته در لغت به معنای قرار دادن در امن و آسایش می‌باشد و‌ راهی برای جلوگیری از تضییع حق.

اگر در جریان دادرسی شکایت خود نیاز به دانش یک وکیل دادگستری برای پیشبرد پرونده در جهت احقاق حقوق خود داشتید و بیم آن می‌رفت که ضرر مالی جبران ناپذیری به شما وارد شود، می‌توانید با متخصصین ما در بنیاد وکلا ر ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

آغاز پروسه تامین خواسته

خواهان می‌تواند قبل از تقدیم دادخواست، ضمن دادخواست و یا در جریان رسیدگی تا وقتی که حکم قطعی صادر نشده است از دادگاه درخواست تامین خواسته نماید. البته مطابق قانون آیین دادرسی مدنی فقط در موارد زیر می‌توان از دادگاه درخواست تامین خواسته نمود.

  • الف) دعوا مستند به سند رسمی باشد.
  • ب) خواسته در معرض تشییع یا تفریط باشد.
  • ج) در مواردی از قبیل اوراق تجاری واخواست شده که به موجب قانون ،دادگاه مکلف به قبول درخواست تامین باشد.

نکته: ضروری تامین خواسته این است که خواهان باید خساراتی را که ممکن است به طرف مقابل وارد آید، نقدا به صندوق دادگستری بپردازد. تعیین میزان خسارت احتمالی با در نظر گرفتن میزان خواسته به نظر دادگاهی است که درخواست تامین را می‌پذیرد و قابل اعتراض هم نیست. معمولا ده درصد خواسته به عنوان خسارت احتمالی دریافت می‌گردد.

البته در گزینه‌های فوق الذکر تامین خواسته بدون دریافت خسارت احتمالی تامین خواسته انجام می‌گیرد.

درخواست تامین خواسته از دادگاهی می‌شود که صلاحیت رسیدگی به دعوا را دارد.

ضمنا باید توجه داشت که خوانده نیز می‌تواند در دعاوی واهی برای تادیه خسارات ناشی از هزینه دادرسی و حق الوکاله که ممکن است خواهان محکوم شود از دادگاه تقاضای تامین نماید، به غیر از دعاویی که مستند به چک، سفته یا برات باشد و همچنین در مورد دعاوی مستند به اسناد رسمی و دعاوی علیه متوق (تاجر).

اعتراض به تامین خواسته

نکات تکمیلی برای درخواست تامین خواسته

تا وقتی که خواهان تامین ندهد، دادرسی متوقف می‌شود و در صورتی که مدت مقرر در قرار دادگاه برای دادن تامین منقضی شود و خواهان تامین ندهد، به در خواست خوانده قرار رد دادخواست خواهان صادر می‌شود.

چنانچه بر دادگاه محرز شود که منظور از اقامه دعوا تاخیر در انجام تعهد یا ایذای طرف یا غرض ورزی بوده، دادگاه مکلف است در ضمن صدور حکم یا قرار،خواهان را به تادیه سه برابر هزینه دادرسی به نفع دولت محکوم نماید.

درخواست تامین زمانی پذیرفته می‌شود که میزان خواسته معلوم و معین باشد. نسبت به طلب یا مال معینی که هنوز موعد تسلیم آن نرسیده است، نمی‌توان تامین خواسته داد مگر در صورتی که حق مستند به سند رسمی باشد و در معرض تضییع یا تفریط باشد.

صدور قرار تامین خواسته برای شما حقی ایجاد نمی‌کند. اگر ده نفر قرار تامین خواسته درخواست کنند، حق تقدم با کسی است که قرار تامین را اجرا کرده باشد.

قرار تامین به طرف مقابل ابلاغ می‌شود، نامبرده حق دارد ظرف ده روز به این قرار اعتراض نماید. دادگاه نیز در اولین جلسه به اعتراض رسیدگی نموده و نسبت به آن تعیین تکلیف می‌نماید.

قرار قبول یا رد تامین خواسته قابل تجدید نظر نیست اما قابل اعتراض در همان دادگاه است که مدت اعتراض ده روز می‌باشد.

در صورتی که تامین اجرا شود و خواهان به موجب رای قطعی محکوم به بطلان دعوا شود و یا حقی برای او به اثبات نرسد، خوانده حق دارد ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ حکم قطعی، خسارتی را که از قرار تامین به او وارد شده است یا تسلیم دلایل به دادگاه صادر کننده قرار، مطالبه کند. بدون تشریفات و بدون پرداخت هزینه دادرسی، مطالبه خسارت انجام خواهد شد.

برای دریافت مشاوره حقوقی با ما در بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا