کیفری (جرائم)مزاحمت تلفنی

روش های شکایت از مزاحم تلفنی همراه اول

شکایت از مزاحم تلفنی، همواره یکی از دعاوی پرتکرار در مراجع قضایی است. برای اقامه دعوی علیه مزاحمت تلفنی، این عمل باید مطابق با قانون بوده و دارای عنوان مجرمانه باشد.

شکایت از مزاحم تلفنی به کمک وکیل مزاحمت تلفنی متخصص امور کیفری آسان‌تر و مطمئن‌تر خواهد بود.

مزاحمت تلفنی و شکایت از آن

مطابق قانون، مزاحمت تلفنی، اقدامی عمدی و آگاهانه به منظور آزار و اذیت، تهدید، باج خواهی، فحاشی و اعلام اخبار کذب است که بسیار ناراحت کننده و شوک آور هستند؛ همچنین شخصی که مورد مزاحمت تلفنی قرار می گیرد باید دچار ترس، ناراحتی و اضطراب شدیدی گردد.

شرکت همراه اول، اولین و یکی از اپراتورهای سیمکارت و تلفن همراه در کشور می باشد و مشترکین فراوانی در سرتاسر کشور از خدمات همراه اول استفاده می کنند، بنابراین امکان ارتکاب جرم از طریق سیمکارت های این شرکت وجود دارد.

برای شکایت از از مزاحم تلفنی همراه اول، روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه بدان ها می پردازیم.

مجازات مزاحم تلفنی چیست؟

ایجاد مزاحمت تلفنی به طور صریح در قانون به عنوان جرم، بیان گردیده و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است.

در ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی آمده است:

هرکس به وسیله تلفن یا دستگاه های مخابراتی دیگر، برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد.

همچنین مطابق ماده واحده قانون تاسیس شرکت مخابرات: «هر کس وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیلۀ مزاحمت دیگری قرار دهد یا با عمد و سوءنیت ارتباط دیگری را مختل کند:

  1. برای بار نخست پس از اکتشاف، ارتباط تلفنی او به مدت یکهفته همراه با اخطار کتبی قطع میگردد و تجدید ارتباط، مستلزم پرداخت هزینه های مربوطه خواهد بود.
  2. برای بار دوم، ارتباط تلفنی مزاحم به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع شده و تجدید ارتباط، مستلزم پرداخت هزینه های مربوطه و تقاضای مشترک خواهد بود.
  3. برای بار سوم، شرکت مخابرات، ارتباط تلفنی وی را به طور دائم قطع و اقدام به جمع آوری منصوبات تلفن کرده و ودیعه مشتری را پس از تسویه حساب مسترد خواهد کرد».

علاوه بر موارد فوق، چنانچه بتوان ثابت کرد که فرد مزاحم، از طریق تلفن همراه اقدام به نشر اکاذیب (انتشار و اشاعه اخبار دروغ و وقایع خلاف واقع به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی) نموده است، مشمول جرم اتهام، افترا و نشر اکاذیب می شود. برای این کار نیاز به جمع آوری مدارک بیشتری است که در خصوص آن می توانید با وکیل آنلاین صحبت کنید.

مجازات این امر از دو ماه تا دو سال حبس و یا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود.

مزاحم تلفنی

در چه صورت مزاحم تلفنی، مجرم است؟

عنصر اصلی و تعیین کننده در ایجاد مزاحمت تلفنی این است که مزاحمت، باعث ناراحتی و سلب آسایش شنونده و گیرنده پیام شود؛ مزاحم تلفنی باید با قصد و نیت و نقشۀ قبلی، مرتکب عمل مزاحمت شود.

چنانچه مزاحمت تلفنی شامل موارد زیر شود، می تواند به عنوان عمل مجرمانه تحت پیگیرد قانونی قرار گیرد:

  1. سلب آرامش و آسایش از شخص گیرنده تماس
  2. تماس های مکرر و بدون وقفه به قصد آزار و اذیت
  3. تهدید به قتل
  4. تهدید به اخاذی
  5. تهدید به ضررهای مالی یا حیثیتی
  6. تهدید به افشای اسرار شخص یا بستگان و خانواده وی

نکته مهم این است که صرف انجام مزاحمت تلفنی و انجام هر کدام از موارد فوق، این حق را به کسی که مورد مزاحمت تلفنی قرار گرفته است، می دهد تا شکایت نماید؛ به بیان دیگر لازم نیست که تهدید مزاحم تلفنی، حتما به وقوع بپیوندد تا فرد بتواند شکایت علیه مزاحم تلفنی را ثبت نماید.

از مزاحم تلفنی همراه اول به کجا شکایت کنیم؟

در قانون روش های مختلفی برای شکایت علیه مزاحم تلفنی همراه اول پیش بینی شده است؛ شاکی می تواند با توجه به نوع مزاحمت و همچنین شرایط خود، به هر روشی که برای وی نتیجه بهتر و سریعتری داشت عمل نماید.

شکایت از مزاحم تلفنی به شرکت همراه اول

در سایت همراه اول به آدرس https://mci.ir ذکر شده است که: «مشترکین تلفن همراه که مزاحم تلفنی دارند می توانند به مراکز تلفن ثابت (ارائه دهنده خدمات خاص همراه اول در تهران) و ادارات مشترکین (سایر استان ها) مراجعه کرده و با ارائه اصل کارت شناسایی معتبر (گواهینامه، پاسپورت، شناسنامه، کارت ملی) و تکمیل فرم مربوطه جهت پیگیری اقدام نمایند».

پس از دریافت فرم تکمیل شده توسط شرکت ارتباطات سیار، تلفن موردنظر تحت مراقبت قرار می گیرد؛ در صورت اثبات مزاحمت، مجازات های پله ای در انتظار مزاحم تلفنی خواهد بود.

این مجازات ها به ترتیب شامل هشدار، قطع یک هفته، قطع یک ماهه، قطع سه ماهه و در نهایت لغو اشتراک و ارسال پرونده به مراجع قضایی است.

شکایت از مزاحم تلفنی

ثبت شکایت از طریق تماس با همراه اول

شرکت ارتباطات سیار همراه اول شماره تلفنی را جهت پیگیری امور مرتبط با سیمکارت همراه اول خود و از جمله گزارش مزاحمت ها اعلام نموده که به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی مشترکان و تماس گیرندگان هستند.

می توانید با شماره گیری ۹۹۹۰ با شماره همراه و شماره گیری ۰۹۹۹۰ با تلفن ثابت، مزاحمت را گزارش نموده و پیگیری نمایید.

همچنین شما می توانید همین حالا و در لحظه با وکیل تلفنی بنیاد وکلا مشاوره رزرو کرده و تماس بگیرید تا در خصوص جمع آوری مدارک مطمئن شوید.

شکایت از مزاحم تلفنی همراه اول در دادگاه

چنانچه قصد طرح شکایت از مزاحم تلفنی در دادسرا را دارید، باید مراحل زیر را طی نمایید:

  1. مراجعه به دادسرای کیفری محل وقوع جرم (محل زندگی یا کار خود)
  2. تکمیل دادخواست که شامل شرح جزییات میباشد و تحویل آن به دادسرا به همراه مدارک و مستندات شامل پرینت تلفن، پرینت پیامک ها، شهادت شهود و سایر دلایل مثبته در جهت اثبات ادعا
  3. در صورتی که قبل از ورود به دادسرا، شرکت همراه اول را در جریان مزاحمت قرار داده باشید و نامه ای از این اداره در تایید ادعای خود داشته باشید، به تسریع روند شکایت شما کمک قابل توجهی مینماید.
  4. ارجاع شکایت به یکی از شعب دادیاری یا بازپرسی؛
  5. استعلام دادسرا از همراه اول در خصوص استعلام شماره تلفنی که مورد مزاحمت واقع شده و همچنین تقاضای پرینت مکالمات تلفنی (چنانچه مزاحم ناشناس باشد، این مرحله به شناسایی متهم کمک خواهد کرد).
  6. ردیابی گوشی و سیمکارتی که مزاحمت از طریق آن انجام گرفته است؛ در این مرحله، استفاده کننده از سیمکارت و مکان وی مشخص خواهد شد.
  7. پس از مشخص شدن مکان فردی که از شمارۀ مزاحم استفاده کردهاست، اخطاریه ای از سوی دادسرا برای آن نشانی و صاحب خط تلفن ارسال میگردد؛ این اخطار به منظور احضار وی و تحقیق میباشد.
  8. در صورت حضور متهم و پس از مراحل بازجویی، چنانچه وی اقرار به مزاحمت نمود، کیفرخواست صادر می شود و به همراه پرونده برای صدور رای به دادگاه ارسال خواهد شد.
  9. ارسال اخطاریه تا دو نوبت انجام میپذیرد؛ در صورت عدم حضور شخص مزاحم در دو نوبت، در مرتبه سوم حکم جلب وی توسط دادستان صادر میگردد، صدور حکم جلب منوط به قوی بودن دلایل جرم و تشخیص این مورد توسط دادستان است.
  10. پس از رسیدگی در دادگاه بدوی، حکم صادر شده و به طرفین ابلاغ میگردد. طرفین در صورت اعتراض به دادنامه ظرف مدت ۲۰ روز میتوانند اعتراض خود را اعلام نمایند.

مجازات مزاحم تلفنی

در این صورت، پرونده به دادگاه تجدیدنظر استان ارجاع می شود و این دادگاه مجددا به موضوع رسیدگی و نظر قطعی را صادر می نماید؛ رای صادر شده توسط دادگاه تجدیدنظر، قطعی و غیرقابل اعتراض می باشد. در راستای رای صادره یا نحوه اجرای مجازات می توانید از مشاوره حقوقی مزاحمت تلفنی کمک بگیرید.

نکات مهم در ایجاد مزاحمت از طریق سیمکارت همراه اول

  • در رسیدگی به شکایت مزاحمت، تفاوتی میان مکالمه تلفنی و ارسال پیامک وجود ندارد.
  • چنانچه تنها قصد توبیخ مزاحم را دارید از طریق اپراتور تلفن همراه اول اقدام نمایید؛ اما برای آن که فرد به مجازات محکوم شود، حتما باید مزاحمت را از طریق مراجعه به مراجع قضایی پیگیری کنید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

یک دیدگاه

  1. چرا تنها کلیدی کع کار میکنه مربوط به پرداحت صورتحساب هست،کلیدهای دیگه همه بدلیل ارتقا سیستم کار نمیده.یذره واسه مردم کار کنید بخدا این راه و رسمش نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا