حضانت فرزندخانواده

عدم استرداد طفل و مجازات آن

طلاق در واقع خاتمه رابطه زناشویی میان زن و مرد شناخته می شود که متاسفانه آثار مخربی بر جایی می گذارد. یکی از آن آثاری است که بر زندگی طفل و کودک می گذارد این است که کودک مجبور به زندگی با یکی از آنان می شود که در واقع در قانون به عنوان حق حضانت شناخته می شود. بحث استرداد و عدم استرداد طفل نیز همینجا به وجود می‌آید.

در واقع  طلاق یا جدایی زن و مرد به هر دلیلی که صورت گرفته شود حضانت یا نگهداری کودک و حمایت جسمی و عاطفی او و سرپرستی کودکان بر طبق قانون بر عهده پدر و مادر است.

به عبارت دیگر حضانت فرزندان برای پدر و مادر حق و تکلیف ایجاد می کند که بر طبق قانون حق حضانت و نگهداری که توسط کدام یک از والدین صورت گیرد بیان شده است.

هر یک از والدینی که طفل تحت حضانت او نمی باشد‌، حق ملاقات فرزند خود را دارد؛ زیرا این حق از حقوق فطری هر انسانی است و اگر از حق ملاقات با فرزند ممانعت شود و یکی از والدین این اجازه را با طرف دیگر ندهد و یا در زمانی که اجازه ملاقات دارد طفل را ببرد و دیگر نزد کسی که دارای حق حضانت است، برنگرداند که در این صورت جرم محسوب می گردد.

شاکی می تواند برای شکایت با ارائه شکواییه در رابطه با عدم استرداد طفل به دادسرا مراجعه و شکایت خود را مطرح نماید و در صورتی که جرم مشتکی عنه احراز شود، بر طبق قانون مجازات اسلامی دارا مجازات می شود.

در این مقاله به بررسی امتناع و عدم استرداد طفل چیست و مجازات جرم عدم استرداد طفل به کمک وکیل متخصص می پردازیم.

جرم عدم استرداد طفل

جرم عدم استرداد طفل چیست؟

برای پاسخ از سوی مشاوره حقوقی به این سوال که جرم عدم استرداد طفل چیست؟ باید ابتدا گفت جرم در واقع زمانی محقق می شود که مرتکب فعل یا ترک فعلی که در قانون مجازات اسلامی برای آن تعیین می گردد را انجام دهد، عدم استرداد طفل نیز بر طبق قانون جرم است، به دلیل آن که از حقوق هر پدر و مادری ملاقات با فرزندش می باشد.

ولی اگر دادگاه حضانت را به یکی از والدین داده باشد، دیگری دارای حق ملاقات است و فردی که که اجازه ملاقات فرزند را دارد موظف است بعد از مدت مقرر طفل را بر گرداند و در صورتی که این عمل را انجام ندهد و کودک را بازنگرداند، مرتکب جرم می شود که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است.

بر طبق ماده ۶۳۲ قانون مجازات اسلامی اگر کسی از دادن طفلی که به او سپرده شده است در موقع مطالبه اشخاصی که قانونا حق مطالبه دارند امتناع کند مرتکب جرم شده است و کسی که دارای حق حضانت است می تواند شکایت کند.

به عنوان مثال وکیل آنلاین می‌گوید اگر حق حضانت طفلی با مادر او باشد و پدر یک روز در هفته اجازه ملاقات داشته باشد و در پایان یک روز موظف است طفل را به مادر بدهد ولی اگر طبق رای دادگاه عمل نکند و از دادن و برگرداندن طفل امتناع کند پدر مرتکب جرم شده است و مادر می تواند از پدر طفل به دلیل جرم عدم استرداد طفل شکایت نماید.

مجازات جرم عدم استرداد طفل

مجازات جرم عدم استرداد طفل

هر جرمی مستوجب مجازات است و زمانی که طفل برای مدتی به یکی از والدین سپرده می شود و حق ملاقات دارد باید بعد از پایان مدت تعیین شده و یا تقاضای طرف دیگر طفل را باز گرداند.

در غیر این صورت مرتکب جرم شده و بر طبق قانون ضمانت اجرا یا مجازات دارد که قانونگذار مجازات جرم عدم استرداد طفل را براساس ماده ۶۳۲ قانون مجازات اسلامی اینگونه بیان کرده است که:

اگر کسی از دادن طفلی که به او سپرده شده است، در موقع مطالبه اشخاصی که قانونا حق مطالبه دارند، امتناع کند به مجازات از سه ماه تا‌ شش ماه حبس یا به جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار تا سه میلیون ریال محکوم خواهد شد.

همانطور که از متن ماده فوق مشخص است قاضی می تواند مجازات خودداری از تحویل فرزند را به حبس یا جزای نقدی محکوم نماید که مجازات حبس نباید از سه ماه کمتر و از شش ماه بیشتر باشد و مجازات جزای نقدی نیز نباید از یک میلیون ریال کمتر و از پانصد هزار تا سه میلیون ریال بیشتر شود.

در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر بهتر است ابتدا مشاوره حقوقی تلفنی دریافت نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا