قرارداد وکالت

وکیل برای نوشتن لایحه

یکی از نکات مهم در رابطه با مسائل مربوط به حضور در مراجع قضایی و همچنین اقامه دعوا در این مراجع، داشتن آگاهی و اطلاعات کافی، در مورد الزامات حقوقی خاص این موارد می‌­باشد. برای نوشتن لایحه یا سایر اوراق قضایی این مسئله مهم است.

در واقع افراد در جامعه باید در مورد این مسائل اطلاعات کافی داشته باشند، تا در زمان مورد نظر بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. از طرف دیگر همان­طور که می‌­دانید، هنگامی که علیه یک شخص در دادگاه دعوا یا شکایتی مطرح شده است، لزوما این شخص باید در برابر مقامات دادگاه از خود دفاع کند.

برای این کار ابزار قانونی مخصوصی وجود دارد، که متهم باید از آن‌ها استفاده کند تا با صرف هزینه کمتر و زمان کوتاه‌­تر، نتیجه مطلوب را به دست آورد. لایحه قضایی یکی از این ابزارهای قانونی است، که در راستای دفاع از حقوق افراد در قانون به کار گرفته می‌شود.

همانطور که می­دانید یکی از راه­‌های دفاع از خود در دادگاه، مذاکرات شفاهی است که طرفین دعوا در دادگاه انجام می­‌دهند. علاوه بر این مورد ممکن است در روند پرونده، نیاز به ارائه دفاعیات به صورت مکتوب باشد، که در واقع این مورد به صورت سندی است تحت عنوان لایحه نوشته و تنظیم شده است.

در نهایت سرنوشت پرونده، تحت تاثیر استدلال و استناد حقوقی به این لایحه قضایی می‌­باشد. بر همین اساس لایحه دفاعیه همان لایحه ای است که برای تکمیل دفاعیات و پرونده، در دعاوی حقوقی و کیفری استفاده می­‌شود.

در واقع لایحه یا لایحه قضایی یا همان لایحه دفاعیه، سندی است، که شامل مطالب ضروری و الزامی است، که طرفین دعوا برای دفاع از خود در برابر مقامات دادگاه و همچنین مراجع قضایی ارائه می­‌دهند.

بنابراین نوشتن و تنظیم لایحه در دادگاه، یکی از مهم­‌ترین مسائل و نکات در روند پرونده‌­های قضایی است و هر فرد باید اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشد.

به عبارت دیگر آشنایی کامل و کافی هر فرد با نحوه نگارش، نوشتن، تنظیم و ارائه آن، این امری ضروری است. با وجود یک لایحه قضایی یا یک لایحه دفاعیه ساده، می‌­توان به بهترین نحو در دادگاه از حق خود دفاع کرد

با توجه به توضیحات داده شده، در این مقاله قصد داریم به بررسی تعریف لایحه قضایی، بررسی کامل آن و وکیل مناسب برای نوشتن لایحه می‌­پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و اخذ وکیل برای نوشتن لایحه، با بنیاد وکلا به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی در ارتباط باشید.

لایحه چیست؟

همانطور که گفته شد، نوشتن و تنظیم لایحه در روند پرونده بسیار ضروری و مهم است، در این بخش از مقاله قصد داریم به تعریف و مفهوم لایحه بپردازیم.

برای تعریف لایحه باید گفت که لایحه در واقع همان نوشته یا سند مکتوبی است که در طول فرآیند و روند دادرسی و قبل از اتمام دادرسی پرونده، قابل تنظیم توسط هر یک از طرفین دعوا، خواهان یا خوانده دعوا می‌­باشد. در این سند یا همان لایحه، هر یک از طرفین مطالب ضروری­ای که نیاز است به اطلاع دادگاه برسد را قید می‌­کنند.

در رابطه با اطلاعاتی که در لایحه آورده می­‌شود، باید گفت که این اطلاعات در مورد دعوا و پرونده مورد نظر می‌­باشد. ضرورت نوشتن و تنظیم لایحه زمانی است که علاوه بر مطالب قید شده در دادخواست، نیاز به بیان مطالب دیگری در حضور دادگاه باشد.

در این صورت این مطالب بر روی اوراق لایحه نوشته می­‌شود و سپس به دادگاه تقدیم خواهد شد. با توجه به این موضوع، تفاوت لایحه و دادخواست مشخص می­‌شود.

با توجه به مواردی که گفته شد، نحوه تنظیم لایحه نقش بسیار مهمی در روند دادرسی پرونده و اتمام و سرنوشت آن دارد. دلیل این موضوع این است که جزییات مستند و مستدل موجود در لایحه، تاثیر بسیار زیادی در روند پرونده و همچنین فرآیند صدور حکم دادگاه توسط قاضی خواهد داشت.

بنابراین با این که دفاع و مذاکرات شفاهی طرفین دعوا در دادگاه و همچنین بیان جزییات پرونده در حضور قاضی دادگاه، اهمیت بسیار زیادی دارد، اما در برخی مواقع، داشتن لایحه الزامی است.

برای مثال وقتی که خواهان یا خوانده دعوا در جلسه دادگاه مطلبی را فراموش کرده باشد یا به نحو نامناسبی آن را بیان کرده باشد، با نگارش و تنظیم یک لایحه قضایی یا دفاعیه دقیق و صحیح می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

بر اساس موارد گفته شده، نتیجه می­‌گیریم که لایحه، ابزار قانونی بسیار مناسبی در طول فرآیند دادرسی پرونده می‌­باشد. از طرف دیگر لایحه به قاضی این فرصت را می­‌دهد تا با توجه به مطلب ارائه شده در لایحه، رای شایسته و عادلانه را صادر کند.

به همین علت، وکیل یا خود خواهان یا خوانده دعوا، که لایحه را تنظیم و به دادگاه ارائه می­‌کند، باید اطلاعات حقوقی کافی و همچنین آشنایی کامل با قانون مجازات اسلامی داشته باشد، تا به روند پرونده دادگاه، به نحو احسنت کمک کند. همچنین در رابطه با نگارش لایحه، به فنون و اصول نوشتن لوایح قضایی و لوایح دفاعیه آشنایی کامل داشته باشد.

نکته قابل توجه دیگر این است که، زمانی که دولت می­‌خواهد قانونی را در مجلس به تصویب برساند، این پیشنهاد را در قالب لایحه، به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌­دهد. به همین دلیل، در این قسمت واژه “‌قضایی‌” یا “‌دفاعی‌” به لایحه اضافه می­‌شود، که همین کلمات نشان می‌­دهد که این لوایح برای دفاعیه مکتوب در دادگاه­‌ها و مراجع قضایی استفاده می‌­شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با لایحه قضایی و لایحه دفاعیه، با مشاوره حقوقی تلفنی بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

دلایل لزوم تنظیم لایحه در دادگاه

دلایل لزوم تنظیم لایحه در دادگاه

نکته مهم در رابطه با تنظیم لایحه قضایی و همچنین لایحه دفاعیه این است که، این عمل امری الزامی در امورات حقوقی نیست و در واقع از لحاظ حقوقی و قانونی، الزامی برای تهیه لایحه و ارائه آن به دادگاه از طرف طرفین دعوا وجود ندارد.

در اصل دلیل لزوم تنظیم، تهیه و نوشتن لایحه برای دادگاه این است که، طرفین دعوا حال خواهان یا خوانده دعوا، با تهیه و نوشتن و ارائه آن می‌­توانند علاوه بر دفاعیات شفاهی، اطلاعات کامل­‌تر و دقیق­‌تری به دادگاه ارائه دهند، و به همین وسیله می­‌توانند روند دادگاه را به نفع خود پیش ببرند و سرنوشت پرونده را تحت تاثیر قرار دهند، به بیان دیگر زمانی که از لایحه در روند پرونده خود استفاده می‌­کنید، اگر لایحه به بهترین نحو و به دست یک وکیل ماهر تنظیم شود، احتمال برد در پرونده بسیار بیشتر خواهد بود.

در این بخش قصد داریم دلایل لزوم تنظیم لایحه در دادگاه را به صورت کامل توضیح دهیم. دلایل لزوم تنظیم لایحه در دادگاه شامل موارد زیر می­‌باشد‌:

یکی از دلایل لزوم تنظیم لایحه در دادگاه این است که، با وجود این که قاضی در دادگاه، اصولا خلاصه‌­ای از پرونده که شامل اظهارات و مطالبی که طرفین دعوا اعم از خواهان و خوانده، در جلسه رسیدگی به دادگاه ارائه می­‌دهند، را کاملا ثبت می‌­کند، اما این احتمال وجود دارد که گاهی اوقات، سهو قلم توسط قاضی اتفاق افتد و اظهارات و مطالب ارائه شده به صورت کامل و دقیق نوشته نشود. در این موراد وجود یک لایحه در روند پرونده بسیار تاثیر گذار است.

یکی دیگر از دلایل لزوم تنظیم لایحه در دادگاه این است که، گاهی اوقات پس از این که طرفین دعوا به صورت حضوری در دادگاه دفاعیه شفاهی انجام می‌­دهند، ممکن است دلایل، اسناد و مدارک جدیدی کشف شود که تا قبل از دفاعیه شفاهی وجود نداشته است.

بنابراین در این صورت طرفین دعوا با استفاده از نوشتن و تنظیم لایحه قضایی، این مدارک جدید را به دادگاه ارائه داده و با این کار کاملا سرنوشت پرونده را تحت تاثیر قرار می‌­دهند.

همچنین یکی دیگر از دلایل لزوم تنظیم لایحه در دادگاه این است که، گاهی اوقات ممکن است که هر یک از طرفین دعوا خواهان یا خوانده دعوا، یا حتی وکلای آن‌ها، در جلسه رسیدگی دچار استرس و اضطراب شده باشند و مطالبی را که می­‌خواهند در حضور قاضی به دادگاه ارائه دهند، فراموش کنند یا آن‌ها را به نحو مناسبی بیان نکنند. در چننی شرایطی نیز مکتوب بودن اظهارات طرفین بسیار مفید خواهد بود.

در نهایت یکی دیگر از دلایل لزوم تنظیم لایحه در دادگاه، این است که گاهی اوقات ممکن است که طرفین دعوا یا حتی وکلای آن‌ها، شرایط حضور در دادگاه را نداشته باشند یا اینکه نخواهند به هر دلیلی در دادگاه حاضر شوند. در چنین شرایطی، طرفین می‌­توانند با تنظیم لایحه دفاعیه، به صورت مکتوب اظهارات خود را به دادگاه ارائه دهند.

لازم به ذکر است که در این شرایط، رای دادگاه رای غیابی تلقی نخواهد شد و رای حضوری خواهد بود، البته در این شرایط باید گفت که قلمداد رای حضوری، به این شرط است که لایحه تنظیم شده توسط وکلا یا خود طرفین دعوا، حالت دفاعی داشته باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با تنظیم لایحه، با مشاوره حقوقی بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

لایحه تنظیم شده توسط وکلا

تفاوت لایحه و دادخواست

در بخش­‌های قبلی در مورد مفهوم و تعریف لایحه و دلایل تنظیم آن به صورت کامل صحبت کردیم و شرح دادیم که چرا در روند پرونده وجود لایحه الزامی و مفید است.

یکی از اشتباهات رایج در جامعه، اشتباه گرفتن دادخواست و لایحه است، در این بخش برای روشن شدن بیشتر مطالب، به بررسی تفاوت بین لایحه و دادخواست می‌­پردازیم.

باید بدانید که لایحه قضایی و دادخواست تفاوت­‌های زیادی با یک دیگر دارند، اما در این بخش به بررسی عمده‌­ترین تفاوت بین این دو خواهیم پرداخت. عمده­‌ترین تفاوت بین دادخواست و لایحه شامل موارد زیر می‌­باشد.

  • اولین تفاوت بین دادخواست و لایحه این است که، در رابطه با دادخواست باید گفت که وقتی که یک شخص قصد اقامه دعوا در مراجع قضایی و یا دادگاه حقوقی و غیره را دارد، در ابتدا باید باید دادخواست یا شکواییه علیه متهم را تنظیم کند و سپس آن را ثبت کند.

بر اساس این دادخواست یا شکواییه و پس از ثبت آن است که دادگاه یا سایر مراجه قضایی ملزم به رسیدگی به شکایت و یا خواسته خواهان دعوا می­‌شود و در ادامه طرح دعوا و رسیدگی به آن را در دستور کار خود قرار می­‌دهد.

همچنین در رابطه با دادخواست باید اشاره کرد که، درست است که دادخواست و شکواییه نیز باید کاملا به صورت مستند و مستدل تنظیم شود، اما اصولا اطلاعاتی که توسط شاکی یا خواهان دعوا روی برگه دادخواست یا شکواییه علیه متهم یا همان خوانده دعوا قید می­‌شود، به صورت خلاصه و مختصر می­‌باشد.

پس از ثبت دادخواست، دفاعیه طرفین و همچنین شرح و ارائه دادخواست توسط طرفین دعوا، موکول می­‌شود به زمانی که طرفین در دادگاه حاضر شوند و در آن زمان به صورت کامل از خود دفاع می­‌کنند.

در آن زمان طرفین دعوا علاوه بر این که می‌­توانند در دادگاه حضور یابند و از خود دفاع کنند، همچنین می­‌توانند لایحه مکتوبی را نیز به کمک یک وکیل ماهر و قهار تنظیم کرده و به قاضی ارائه دهند.

  • تفاوت دوم بین دادخواست و لایحه این است که، در رابطه با دادخواست باید بدانید که تنظیم دادخواست و ارائه آن به دادگاه جهت رسیدگی به پرونده و دعوا، امری الزامی و ضروری است و برای به جریان افتادن پرونده باید انجام شود.

اما همانطور که در بخش قبل نیز اشاره شد تنظیم لایحه، امری الزامی و ضروری نمی­‌باشد و طرفین دعوا می‌­توانند دفاعیات خود را تنها به صورت شفاهی در جلسه رسیدگی به دعوا در حضور قاضی در دادگاه، ارائه دهند و در واقع وجود لایحه صرفا به روند پرونده کمک خواهد کرد.

به بیان دیگر، با توجه به این که اصولا قاضی همه اظهارات و مطالب گفته شده توسط طرفین دعوا و همچنین همه نکاتی را که در جلسه دادگاه ذکر شده است، را در صورتجلسه به صورت کامل قید می­‌کند، ارائه لایحه قضایی مکتوب الزامی نمی‌­باشد، اما معمولا به دلیل تکمیل کردن مطالب پرونده و کمک به روند پرونده، ممکن است افرادی بخواهند در پرونده­‌های خود لایحه قضایی یا لایحه دفاعیه تنظیم و ارائه کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با تهیه و تنظیم دادخواست و لایحه با بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

وکیل برای تنظیم و نوشتن لایحه

وکیل برای تنظیم و نوشتن لایحه

همانطور که گفته شد نوشتن و تنظیم لایحه در روند پرونده‌­های قضایی امری الزامی نیست، اما از طرف دیگر گفته شد که وجود آن بسیار مفید و کمک دهنده برای رونده پرونده و دعوا می‌­باشد. به این صورت که در اثر وجود آن، مطالب و اظهارات به صورت مکتوب وجو دارد و یک سند موثق برای اثبات هر یک از اظهارات طرفین خواهد بود.

اما نکته مهم در رابطه با تنظیم و نوشتن یک لایحه، در واقع نحوه تنظیم آن و همچنین شخصی که آن را تنظیم می‌­کند، می‌­باشد. تنظیم و نوشتن یک لایحه قضایی و یا یک لایحه دفاعیه، نیاز به تخصص، مهارت و اطلاعات حقوقی دارد.

در واقع شخصی که یک لایحه را تنظیم می‌­کند، باید علم حقوقی داشته باشد و تمامی جوانب حقوقی و قانونی را در تنظیم آن در نظر بگیرد.

از طرف دیگر لایحه نوشته شده، بایستی به صورت مختصر و خلاصه باشد و در واقع شامل جزییات و اظهارات مهم و اساسی که بر روند دادرسی تاثیر‌گذار است، باشد و از طول و تفصیل در آن خودداری شود.

همچنین لایحه تنظیم شده باید به نحوی باشد که، در آن حرمت قاضی دادگاه حفظ شده باشد و به هیچ عنوان شامل دروغ و توهین نباشد. حال با توجه به این توضیحات و همچنین تاثیر زیاد لایحه در روند دادرسی پرونده، تنظیم و نوشتن لایحه اعم از قضایی یا دفاعیه، باید توسط یک وکیل صورت بگیرد.

بنیاد وکلا با مجموعه­‌ای از وکلای ماهر، متخصص، حرف‌ه­ای و با وجدان کاری در زمینه نوشتن و تنظیم یک لایحه قوی، می­‌تواند در پرونده‌­های شما نقش مهمی را رایفا کند. بنابراین برای اخد وکیل برای تنظیم لایحه با مجموعه بنیاد وکلا به صورت حضوری، تلفنی و وکیل آنلاین در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا