بین‌ المللمهاجرت کاری

آشنایی با مهاجرت

مهاجرت، فرآیندی است که از طریق آن افراد به اقامت دائم یا شهروند یک کشور دیگر تبدیل می‌شوند. از نظر تاریخی، روند مهاجرت برای دولت‌ها از مزایای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بسیاری برخوردار بوده است.

تاریخچه مهاجرت طولانی و متنوع است و در بسیاری موارد منجر به پیشرفت جوامع چند فرهنگی شده است.

بسیاری از ایالات مدرن با طیف گسترده‌ای از فرهنگ‌ها و قومیت‌های متنوع حاصل‌شده‌اند. در دوره پس از جنگ جهانی دوم، مهاجرت عمدتا نتیجه جنبش پناهندگان پس از جنگ و در دهه ۵۰ و ۶۰، پایان استعمار در سراسر آسیا و آفریقا بود.

مهاجرت از این مناطق به مراکز امپراتوری سابق مانند انگلیس و فرانسه افزایش‌یافته است. مهاجران و کارگران میهمان باکار در صنعت، خدمات درمانی و حمل‌ونقل نقش اساسی در بازسازی زیرساخت‌های اروپا پس از جنگ جهانی دوم داشتند. جذب فرهنگ‌های متنوع اختلافات را در یک جامعه سرکوب می‌کند.

اگر در مسیر مهاجرت هستید داشتن یک وکیل متخصص به عنوان نماینده شما در ایران و اداره امور بسیار مهم است.

حتی می‌توانید از کشوری که هستید برای امور داخلی خود با وکیل آنلاین گفتگو نمایید و فایل صوتی برای وی ارسال نمایید.

مهاجرت از دید اقتصاددانان

اصطلاح مهاجرت در قرن ۱۷ با اشاره به جنبش‌های جمعیتی غیرجنگی بین کشورهای در حال ظهور، ابداع‌شده است. وقتی مردم هنگام مهاجرت از مرزهای ملی عبور می‌کنند، از منظر کشوری که وارد می‌شوند، آن‌ها را مهاجر می‌نامند.

در واقع مهاجرت حرکت بین‌المللی مردم به کشور دیگری است که در آن بومی نیستند و یا در آنجا تابعیتی ندارند تا بتوانند در آنجا سکونت داشته باشند. مهاجرت می‌تواند باهدف اقامت دائم یا موقت باشد.

در مورد تاثیرات اقتصادی، تحقیقات نشان می‌دهد که مهاجرت هم برای کشورهای پذیرنده و ارسال‌کننده مفید است. تحقیقات، با استثنائات اندک، نشان می‌دهد که مهاجرت به‌طور متوسط ​​تاثیرات اقتصادی مثبتی بر روی افراد بومی دارد.

مطالعات نشان می‌دهد که رفع موانع مهاجرت می‌تواند تاثیرات عمیقی بر تولید ناخالص داخلی جهان داشته باشد و برآوردهای این دستاوردها بین ۶۷ تا ۱۴۷ درصد متغیر است.

اقتصاددانان توسعه معتقدند که کاهش موانع تحرک نیروی کار بین کشورهای درحال‌توسعه و کشورهای توسعه‌یافته یکی از کارآمدترین ابزارهای کاهش فقر خواهد بود.

آمار مهاجرت در سراسر جهان

در همین رابطه جمعیت جهانی مهاجران از سال ۱۹۹۰ رو به رشد بوده است. تا سال ۲۰۱۵، تعداد مهاجران بین‌المللی به ۲۴۴ میلیون نفر در سراسر جهان رسیده است که نشان‌دهنده افزایش ۴۱٪ از سال ۲۰۰۰ است.

یک‌سوم از مهاجران بین‌المللی در جهان فقط در ۲۰ کشور جهان زندگی می‌کنند.

بیشترین تعداد مهاجران بین‌المللی در ایالات‌متحده زندگی می‌کنند و ۱۹٪ از کل جهان در آنجا زندگی می‌کنند.

مهاجران در آلمان و روسیه هر یک ۱۲ میلیون نفر هستند و در کشورهایی که بیشترین مهاجران را در سرتاسر جهان دارند، مقام دوم و سوم را از آن خود کردند.

عربستان سعودی میزبان ۱۰ میلیون مهاجر است و پس از آن انگلیس (۹ میلیون) و امارات متحده عربی (۸ میلیون).

در سال ۲۰۱۵ تعداد مهاجران بین‌المللی زیر ۲۰ سال به ۳۷ میلیون نفر رسید، درحالی‌که ۱۷۷ میلیون نفر بین ۲۰ تا ۶۴ سال سن دارند. تقریبا نیمی (۴۳٪) از کل مهاجران بین‌المللی از آسیا سرچشمه می‌گیرند.

آشنایی با مهاجرت

انواع مهاجرت و انگیزه آن

عوامل مهاجرت در درجه اول به انگیزه مهاجرت از کشور مبدا اشاره دارد. در مورد مهاجرت اقتصادی (معمولا مهاجرت نیروی کار)، دلیل اختلاف در نرخ دستمزد رایج است. اگر ارزش دستمزدها در کشور مقصد از ارزش دستمزدها در کشور مادری خود فراتر رود، مطمئنا مهاجرت اولین انتخاب افراد ماهر است.

با پیشرفت فناوری حمل‌ونقل، زمان سفر و هزینه‌ها از اوایل قرن بیستم به طرز چشمگیری کاهش یافت. سفر در طول اقیانوس اطلس در قرن ۱۸ تا ۵ هفته به طول انجامید.

وقتی هزینه فرصت پایین‌تر باشد، نرخ مهاجرت بیشتر می‌شود. فرار از فقر یک عامل فشار سنتی است و در دسترس بودن مشاغل عامل افزایش اقتصادی است.

بلایای طبیعی می‌تواند جریان مهاجرت ناشی از فقر را تقویت کند. مهاجرت بعضی‌اوقات در یک قرارداد کار اجباری است: مبلغین مذهبی و کارمندان شرکت‌های فراملی، سازمان‌های بین‌المللی غیردولتی و سرویس دیپلماتیک انتظار دارند طبق تعریف، “خارج از کشور ” کار کنند. معمولا به آن‌ها “مهاجران ” گفته می‌شود و شرایط اشتغال آن‌ها معمولا برابر یا بهتر از افرادی است که در کشور میزبان متقاضی هستند.

برخورد با مهاجران در کشورهای میزبان، چه توسط دولت‌ها، چه کارفرمایان و چه جمعیت اصلی، موضوعی است برای بحث و انتقاد مداوم و نقض حقوق بشر مهاجر، یک بحران مداوم است.

کنوانسیون سازمان ملل برای حمایت از حقوق همه کارگران مهاجر و اعضای خانواده آن‌ها، توسط ۴۸ کشور تصویب‌شده است که اکثر آن‌ها صادرکنندگان کار ارزان هستند.

کشورها و مناطق عمده پذیرنده مهاجر – ازجمله اروپا غربی، آمریکای شمالی، آسیای اقیانوس آرام، استرالیا و کشورهای حوزه خلیج‌فارس – این کنوانسیون را تصویب نکرده‌اند، حتی اگر آن‌ها میزبان اکثریت کارگران مهاجر بین‌المللی باشند.

همیشه تعدادی از مهاجران به‌صورت دائم در قراردادهای خاص به بعضی از کشورها مهاجرت می‌کنند. فرار مغزها (brain drain) یا مهاجرت صاحبان تخصص و علم در لیست مهاجران همیشگی قرار دارند.

بیشترین مهاجران بین‌المللی مهاجران در جستجوی کار هستند. آوارگان جنگ و پناهندگان که در شرایط و وضعیت‌های خطرناک در برخی از کشورها مشاهده می‌شود جزئی از مهاجران هستند. مهاجران غیرقانونی و بدون مجوز که به دلیل وجود موانع در جهت رفت‌وآمد مجاز، به این نحو عمل می‌کند.

اگر برای مسائل داخل ایران نیاز به مشاوره حقوقی تلفنی دارید می‌توانید با متتخصین ما در تماس باشید.

مهاجرت خارجی

مهاجرت خارجی، مهاجرتی است که بین کشورها انجام می شود و مهاجران از کشوری به کشور دیگر مهاجرت می‌کنند. برخی مهاجرت‌های خارجی باهدف دستیابی به منابع طبیعی و ثروت یا دستمزد و رفاه بیشتر صورت می‌گیرد که به آن مهاجرت اختیاری می‌گویند. در این‌گونه مهاجرت‌ها غالبا کشور مبدا دچار مشکلات اقتصادی است.

انواع مهاجرت و انگیزه آن

مهاجرت اقتصادی

اصطلاح مهاجر اقتصادی به کسی اطلاق می‌شود که به‌منظور اشتغال و بهبود کیفیت زندگی و دسترسی به منابع از یک منطقه به منطقه دیگر سفرکرده است.

یک مهاجر اقتصادی باکسی که پناهنده‌ای است که از تعقیب و گریز گریخته است متمایز است. بسیاری از کشورها محدودیت‌های مربوط به مهاجرت و ویزا را دارند که طبق آن ورود شخص به کشور را به‌منظور دستیابی به کار بدون ویزا کاری معتبر ممنوع می‌کند. به دلیل نقض قوانین مهاجرت یک کشور، می‌توان از ورود مهاجر اقتصادی به یک کشور خودداری کرد.

پناهندگی

پناهندگی نوعی از مهاجرت خارجی است که عوامل متعددی مانند عوامل سیاسی، امنیتی، فقر، خشک‌سالی، جنگ و … در مبدا؛ مردم را مجبور به نقل‌مکان می‌کند. البته به‌اشتباه مورد پناهندگی را جزئی از مهاجرت می‌دانند پناهندگی در اصل شرایط اضطراری برای فرد مهاجرت کننده است.

مهاجرت داخلی

مهاجرت داخلی، جابه‌جایی بین نواحی داخلی یک کشور است. این‌گونه از مهاجرت به دو بخش زیر تقسیم می‌شود:

مهاجرت روزانه

حرکت روزانه مردم از حومه‌ها و شهرک‌های اطراف به داخل شهرهای بزرگ برای رفتن به محل کار یا استفاده از خدمات داخل شهرها مهاجرت داخلی است که به آن مهاجرت روزانه گفته می‌شود. در این نوع مهاجرت مردم در شب به محل سکونت خود بازمی‌گردند.

مهاجرت فصلی

حرکت کوچ‌نشینان و جابه‌جایی کارگران از شهرها به روستاها در فصل میوه‌چینی، نوع دیگری از مهاجرت داخلی است.

مهاجرت و انگیزه آن

مهاجرت و انگیزه آن

مهاجرت و سفر به خارج از کشور می‌تواند یک تجربه هیجان‌انگیز و حتی تغییردهنده زندگی باشد. قبل از جابجایی در هر نقطه، باید در بعضی موارد مدارک لازم سفر یعنی پاسپورت و ویزا را به دست آورید.

ازآنجاکه هر دو برای سفر به بسیاری از کشورها ضروری هستند تهیه‌ی آن همراه با طی کردن روند مشخصی است.

بااین‌حال، آن‌ها اسناد متفاوتی دارند، یکی از آن‌ها تابعیت شما را تایید می‌کند و دیگری اجازه ورود به کشور خارجی را به شما می‌دهد.

اگر شما کارت اقامت موقت یا دائم یکی از کشورهای حوزه شینگن را بگیرید، به‌طور قانونی در تمام کشورهای حوزه شینگن حقوق شهروندی دارید؛ البته معمولا ویزای کاری پس از چند سال به اقامت تبدیل می‌شود.

ویزاهای مهاجرتی انواع مختلفی دارد:

  • ویزای کار
  • ویزای جستجوی کار
  • ویزای تحصیلی
  • ویزای اقامت موقت
  • ویزای اقامت دائم
  • ویزای فامیلی
  • ویزای نامزدی و ازدواج

در خصوص مهاجرت پیشنهاد می‌گردد قبل از هر اقدامی حتما با متخصص امور مهاجرت مشاوره حقوقی نمایید تا در آینده به دلیل عدم آگاهی متضرر در وقت و هزینه مالی نگردید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا