ازدواج موقتخانواده

۳ روش‌ انحلال ازدواج موقت

در قانون مدنی، انحلال عقد نکاح و اسباب انحلال عقد نکاح مورد پیش بینی قرار گرفته اند، اما به جهت تفاوت عقد موقت و عقد دائم، موارد انحلال ازدواج موقت و دائم با هم فرق دارد؛ به عنوان مثال، طلاق مخصوص عقد دائم است و در ازدواج موقت یا صیغه مرد نمی تواند همسر خود را طلاق بدهد.

اما در عوض ، موارد انحلال عقد موقت عبارتند از بخشیدن مدت عقد موقت توسط مرد و یا به پایان رسیدن مدت ازدواج موقت.

نوشته های مشابه

به همین خاطر، در این مقاله قصد داریم به بررسی راه ها و روش های انحلال عقد موقت بپردازیم که ابتدا به بررسی موضوع انحلال ازدواج موقت پرداخته و در ادامه موارد انحلال ازدواج موقت یا صیغه را توضیح می دهیم. در همین زمینه از کمک‌های وکیل متخصص در امور ازدواج نیز کمک گرفته‌ایم.

انحلال ازدواج موقت

در صورتی که عقد ازدواج با تمام شرایط صحت عقد نکاح منعقد شود، تمام آثار قانونی خود را بر جای می گذارد، اما در شرایطی، ممکن است این عقد نکاح منحل شود. یعنی دیگر زوجیت میان زن و مرد منتفی شود و محرمیت میان آنان از زمانی که عقد منحل می شود، از بین خواهد رفت.

در ماده ۱۱۲۰ قانون مدنی، موارد انحلال عقد نکاح مورد پیش بینی قرار گرفته است. بر اساس این ماده، عقد نکاح به فسخ یا به طلاق یا به بذل مدت در عقد انقطاع منحل می شود.

البته ، در این ماده، اسباب انحلال عقد دائم و عقد موقت با هم مورد اشاره قرار گرفته اند، در حالی که موارد انحلال عقد دایم با راه‌های انحلال عقد موقت با هم فرق دارند که  قصد داریم با کمک نظرات وکیل تلفنی به آنها بپردازیم.

انحلال ازدواج موقت

موارد انحلال ازدواج موقت

با عنایت به قوانین و مقررات مختلف، وکیل تلفنی ما می‌گوید موارد انحلال عقد موقت یا صیغه عبارتند از:

بذل مدت در ازدواج موقت

یکی از شرایط صحت عقد موقت آن است که مدت زمان عقد موقت به صورت دقیق تعیین شده باشد، به این ترتیب، یکی از موارد انحلال عقد موقت هم آن است که مرد باقی مانده مدت عقد موقت را به زن ببخشد یا اصطلاحا بذل کند.

بذل مدت در عقد موقت یعنی اینکه مرد بگوید باقی مانده مدت عقد را به تو بخشیدم؛ بذل مدت عقد موقت به اختیار مرد است. البته، در صورتی که زن از این لحاظ دچار عسر و حرج شود هم می تواند از دادگاه تقاضای الزام مرد به بذل مدت نماید.

انواع انحلال ازدواج موقت

انقضای مدت در ازدواج موقت

یکی دیگر از روش های انحلال ازدواج موقت، انقضای مدت یا پایان یافتن مهلت آن است.

همانگونه که گفته شد، یکی از تفاوت های صیغه با عقد دائم آن است که عقد موقت محدود به یک ظرف زمانی است؛ مثلا عقد موقت برای مدت دو سال بسته می شود، به همین دلیل، بعد از آنکه مدت عقد موقت به پایان رسید، عقد خود به خود منحل می شود و از بین می رود.

فوت یکی از زوجین در ازدواج موقت

طبیعی است که در صورت فوت زن یا مرد، عقد ازدواج منحل می شود و از این بابت میان عقد دائم یا موقت تفاوتی وجود ندارد، اما سایر روش های انحلال نکاح در خصوص عقد دائم کاربرد دارند.

مثلا طلاق، به عنوان یکی از اسباب انحلال نکاح، مخصوص عقد دائم است و در عقد موقت امکان طلاق گرفتن وجود ندارد.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی تخصصی در راستای ازدواج موقت با ما در ارتباط باشید. ما مطابق با نیاز و شرایط شما جلسات مشاوره حقوقی خود را تنظیم می‌کنیم.

به عنوان مثال یکی از روش های محبوب و رایج مشاوره، مشاوره حقوقی آنلاین با وکیل می‌باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا