قراردادهاوصول مطالبات

مناقصه محدود و نحوه برگزاری آن

سازمان های دولتی برای انعقاد قراردادهای خود، موظفند که تشریفاتی را انجام دهند تا مصلحت عموم شهروندان حفظ شود.

یکی از این تشریفات، لزوم برگزاری مناقصه در مواردی است که در قانون مشخص شده است، اما بر اساس قانون، مناقصات دولتی را می توان به دو نوع مناقصه عمومی و مناقصه محدود تقسیم بندی کرد.

نوشته های مشابه

در مناقصات محدود، سازمان دولتی صرفا مناقصه را میان برخی از پیمانکارانی که صلاحیت آنها به تایید رسیده است، برگزار می کند.

به همین مناسبت، در این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که منظور از مناقصه محدود چیست؛ بنابراین، به توضیح مناقصه چیست، مناقصه محدود چیست و نحوه برگزاری مناقصه محدود خواهیم پرداخت.

مناقصه چیست؟

سازمان های دولتی به مثابه اشخاص حقوقی حقوق عمومی، مانند سایر اشخاص نیازهایی دارند و ناچارند که از طریق انجام معاملات دولتی، کالا ها و خدمات مورد نیاز خود را تامین کرده و کالاهای مازاد خود را بفروشند.

اما از آن جهت که سازمان های دولتی باید مصلحت عموم مردم را در معاملات خود رعایت کنند، ناچارند از طریق تشریفاتی همچون مناقصه یا مزایده این امر را انجام بدهند.

در قانون برگزاری مناقصات، احکام مربوط به مناقصات دولتی بیان شده است.

بر اساس ماده ۲ این قانون، "مناقصه فرایندی است رقابتی برای تامین کالاها و خدمات مورد نظر که موضوع معامله به مناقصه گری که کمترین قیمت متناسب را پیشنهاد کرده باشد واگذار می شود".

مناقصه محدود چیست؟

بر اساس ماده ۴ قانون برگزاری مناقصات، مناقصات از نظر روش دعوت مناقصه‌گران به دو نوع مناقصه عمومی و مناقصه محدود طبقه‌بندی می‌شود:

  • مناقصه عمومی:

مناقصه‌ای است که در‌ آن فراخوان مناقصه از طریق آگهی عمومی به اطلاع مناقصه‌گران می‌رسد.

  • مناقصه محدود:

مناقصه‌ای است که در آن به تشخیص و مسؤولیت بالاترین مقام دستگاه مناقصه‌ گزار، محدودیت برگزاری مناقصه عمومی با ذکر ادله تأیید شود.

بر این اساس، مناقصه محدود هم مانند مناقصه عمومی است، با این تفاوت که در مناقصه محدود، اداره یا موسسه دولتی، مناقصه را بین عموم مردم ترتیب نمی دهد، بلکه به اختیار خود ، اشخاصی را که برای شرکت در مناقصه مناسب تشخیص می دهد انتخاب کرده و صرفا مناقصه را میان آنها برگزار می کند.

برگزاری مناقصه محدود

به منظور برگزاری مناقصه محدود میان تعدادی از پیمانکاران، اداره بایستی ابتدا مناقصه گران را مورد ارزیابی قرار دهد تا ببیند کدامیک از آنها برای تامین کالا یا خدمت مورد نظر مناسب هستند.

به این منظور، ابتدا سازمان معیارهایی برای ارزیابی شرکت کنندگان در مناقصه تعیین می کند و کسانی که متقاضی شرکت در مناقصه هستند، اسناد ارزیابی مربوط را تحویل گرفته و آنها را تکمیل می کنند و به سازمان تحویل می دهند.

پس از آن، سازمان دولتی با توجه مشخصات مناقصه گران، تجریه آنان، تضمین کیفیت کالا ها و خدمات، حسن سابقه و توان مالی آنها برای انجام کار مورد نظر، فهرستی از مناقصه گران مورد تایید خود را تهیه کرده و مناقصه را صرفا میان آنان ترتیب می دهد که به چنین مناقصه ای مناقصه محدود گویند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا