الزام به تمکینخانواده

ترک منزل توسط زن

زمانی که میان زن و مرد عقد ازدواج صورت می‌گیرد، حقوق و تکالیفی مانند پرداخت نفقه زن و یا تمکین از شوهر به عهده آنان گذاشته می شود.

گاهی بنا به دلایلی  مانند اختلافات خانوادگی، یکی از زوج‌ها خانه را ترک می‌کند و امکان انجام دادن وظایف زناشویی از بین می رود.

در این نوشتار، ابعاد حقوقی عواقب ترک منزل توسط زن مورد بررسی قرار گرفته است.

عواقب ترک منزل توسط زن

یکی از تکالیف قانونی زن تمکین از همسر است و در مقابل، شوهر نیز موظف به پرداخت نفقه است.

طبق قانون، یکی از مهم‌ترین موارد تمکین زن سکونت وی در محل اقامت همسر است که بر اساس آن، اصولا زن باید در همان منزلی که شوهر تدارک دیده است سکونت کند.

بنابراین در مواردی که زن بدون دلیل موجه، منزل مشترک را ترک و در محلی غیر از آن سکونت کند، از نظر حقوقی برای وی پیامدهایی در پی خواهد داشت که در زیر توضیح داده شده است.

  • اولین و مهم‌ترین پیامد ترک منزل از طرف زن به عنوان عدم تمکین، از بین رفتن نفقه زن است و مرد دیگر موظف به پرداخت آن نیست؛ البته لازم است که مرد، ترک منزل از سوی زن را در دادگاه خانواده اثبات کند.
  • اگر زوج بخواهد برای طلاق اقدام کند و عدم تمکین یا ترک منزل توسط زن به اثبات رسیده باشد، دیگر حکم به تقسیم اموال و دارایی‌های مرد صادر نخواهد شد.
  • در صورتی که ترک منزل توسط زن که از موارد اساسی عدم تمکین محسوب می‌شود در دادگاه به اثبات برسد، مرد می‌تواند دادخواست اجازه ازدواج مجدد ارائه کند؛. در این صورت، دادگاه ممکن است حکم به ازدواج مجدد بدهد و مرد می‌تواند دراین خصوص اقدام کند.

آیا ترک منزل جرم است؟

ترک کردن خانه توسط زن اگر چه موجب محرومیت از دریافت نفقه می‌شود و یا به مرد اجازه ازدواج مجدد می‌دهد؛ اما جرم تلقی نمی‌شود و مرد نمی‌تواند زن را به دلیل ترک کردن منزل مجازات کند.

استثنائات ترک منزل توسط زن

قانون در برخی موارد برای ترک خانه توسط زن استثنائاتی در نظر گرفته است که در این موارد، خروج زن از منزل، نشوز (عدم تمکین) محسوب نمی‌شود.

این موارد عبارت‌اند از:

  • خروج از منزل برای مداوا به تشخیص پزشک
  • خروج از منزل برای انجام امور شرعی و واجب مانند حج
  • سکونت در محل دیگر به دلیل ترس از ضرر و زیان مالی، جسمی یا آبرویی
  • شوهر به امراض مقاربتی مبتلا باشد.

شایان ذکر است اگر هر کدام از دلایل یاد شده وجود داشته باشد، قانون به زن این اجازه را می‌دهد که مسکن جداگانه اختیار کند و تا زمانی که  امکان بازگشت به منزل مهیا نشده و همچنان ترس از ضرر و زیان مالی، جسمی یا آبرویی برای زن وجود داشته باشد، مرد موظف به پرداخت نفقه است.

محل سکونت زن طبق قانون

طبق قانون مدنی، تا زمانی که رسیدگی به اختلاف بین زن و مرد پایان نیافته است، محل سکونت زن با توافق آن‌ها معین می‌شود و در صورت عدم توافق، دادگاه با توجه به نظر بستگان و نزدیکان این زوج، منزل زن را معین خواهد کرد.

در صورتی‌ که نزدیکانی نداشته باشند، قاضی محل مورد اطمینانی را تعیین خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا