عمومی

ضبط فیلم و صدا راهی برای اثبات ادعا

تلفن‌های همراه جدید امکان ضبط مکالمات تلفنی را سهل کرده‌اند و همین امر باعث شده تا مردم بیشتر صدای یکدیگر را ضبط و از آن به‌عنوان تهدید استفاده کنند یا به قول خودشان در دادگاه سند و مدرکی برای اثبات حرف‌شان باشد.

مردم بسیاری هستند که در زمان برخورد با یک مشکل حقوقی سعی می‌کنند صدای شخصی که از او شاکی است را ضبط کنند یا به اصطلاح از وی اعتراف بگیرند؛ این کار بیشتر زمانی که شخصی طلبکار است، رخ می‌دهد. همین مورد را در جلسات مشاوره حقوقی تلفنی نیز مطرح می‌کنند.

به‌عنوان مثال شخصی که به کسی بدهکار است و طلبکار هم هیچ رسید و سندی برای اثبات طلبش ندارد، سعی می‌کند در یک مکالمه تلفنی اقرار بدهکار را مبنی بر پولی که بدهکار است، ضبط کند.

البته موارد دیگری هم وجود دارد که دلیل برای ضبط صدا یا فیلم افراد می‌شود، اما همیشه در این موارد چند سوال مطرح بوده است؛ یکی این‌که آیا صدا و فیلم ضبط‌ شده به‌ عنوان دلیل در محاکم کیفری و حقوقی قابل استناد است؟

معمولا در محاکم دادگستری مبحث استفاده از صوت و تصویر و استناد به آن مورد قبول نیست و قانون‌گذار به‌عنوان دلیل به چنین مواردی توجه نکرده است، اما عده‌ای معتقدند از این موارد باز هم به‌عنوان اماره می‌توان استفاده کرد و اگر این فیلم یا صدا اصالت داشته باشد، می‌تواند مورد توجه دادگاه قرار گیرد.

در همین راستا می‌توانید در خصوص فیلم و صدای ضبط شده مانند سایر مدارکی که دارید با وکیل مشورت کنید.

ضبط فیلم و صدا راهی برای اثبات ادعا

صدای ضبط شده در دادگاه کیفری

به یکی از نکات قانونی که باید به آن توجه داشت این است که استفاده از صدای ضبط شده در جلسات دادگاه دلیل محسوب نمی‌شود.

اما این موضوع به معنای از اعتبار ساقط شدن صدای ضبط شده در دادگاه نیست، زیرا برخی قضات و حقوقدانان صدای ضبط شده از شخص مرتبط در یک پرونده کیفری را صرفا دلیلی برای اثبات اتهام رخ داده یا تبرئه متهم می‌دانند.

اگر به جز نوار ضبط شده، مدارک محکمه‌پسند یا دلیل شرعی و قانونی برای انتساب یک جرم به شخص وجود داشته باشد، این نوار ضبط شده می‌تواند در کنار آن دلایل محکمه پسند به قاضی کمک کند. وکیل آنلاین نیز به این مورد اشاره می‌کند.

علاوه بر این موارد اگر صدایی که به شخص نسبت داده شده، انکار یا تکذیب شود و نتوان پس از انکار انتساب و صدا را به فرد ثابت کرد این صدای ضبط شده از درجه اعتبار حتی با عنوان اماره و قرینه ساقط می‌شود.

صدای ضبط شده در دادگاه کیفری

ضبط صدا چه موقع برای دادگاه دلیل معتبری است؟

زمانی که اراده آزاد برای اقرار به جرمی وجود نداشته باشد، نمی‌توان آنچه از طریق استماع نوارهای ضبط صوت و مکالمات تلفنی به دست می‌آید را معتبر دانست.

تعدادی از استادان حقوق معتقدند که قضات هنگام قبول نتایج به دست آمده به این مطلب تصریح کرده‌اند که اگر متهم اظهارات قبلی خود را تأیید کرده و گفته‌های وی از نظر قانون مورد قبول باشد، می‌توان آنها را پذیرفت.

به عنوان مثال، متهم اقرار کند که “هر آنچه را در ضبط صوت یا مکالمات تلفنی گفته‌ام، تأیید می‌کنم.” ‌

اما به نظر می‌رسد این مورد نمی‌تواند ملاک صحت و درستی اتهام باشد و متهم باید در محضر قاضی و در زمان دادرسی پس از تفهیم اتهام و ارائه دلایل مستند از سوی قاضی به جرم خود اعتراف کند؛ زیرا اراده آزاد فقط به این معنا نیست که شخص بدون اجبار سخنانی را بیان کند.

اگر متهم در مراوده‌های خصوصی خود سخنانی گفته باشد که در جلسه دادرسی از بیان دوباره آنها خودداری کند، این سخنان را نمی‌توان دلیل اثبات جرم دانست.

اقرار زمانی دارای آثار قانونی است که متهم با اطلاع از اتهام خود طی دادرسی و نزد قاضی و با رعایت همه جوانب و بررسی آنها به جرم خود اعتراف کند.

اوراق قضایی یکی از سازوکار های مهم در جریان دادرسی و طرح دعوا و پیگیری انواع پرونده‌های حقوقی محسوب می شود، لذا نحوه تنظیم و نگارش آن بسیار مهم و حیاتی است؛ برای تنظیم اوراق قضایی، می‌توانید از خدمات سایت معتبر بنیاد وکلا استفاده کنید تا متخصصین این زمینه مسیر شما را برای رسیدن به نتیجه دلخواه هموار کنند.

همچنین پیش از تنظیم اوراق می‌توانید ابتدا مشاوره حقوقی با متخصص داشته باشید تا شما را در خصوص مدارکی که در دست دارید راهنمایی کند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا