خانوادهمهریه

دریافت مهریه از پدر شوهر امکان پذیر است؟

پیش از ورود به بحث دریافت مهریه از پدر شوهر باید گفت در برخی مواقع زوج‌ها در زندگی زناشویی به مشکلات بسیاری برمی‌‎‌خورند و کار به جدایی و طلاق کشیده می‎شود و زن مهریه خود را درخواست می‌کند.

البته در موارد متعددی حتی زن قبل از طلاق برای مطالبه و اجرای مهر خود اقدام می‎کند که طبق قانون شوهر مکلف به پرداخت مهریه است.

نوشته های مشابه

مهریه حقی است که قانون به زن داده است و شوهر وظیفه دارد در هر زمانی که زن درخواست کرد، به پرداخت آن اقدام کند.

اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا پدر همسر در پرداخت مهریه مسئولیتی دارد؟ و اگر اینطور است چه شرایطی باید وجود داشته باشد.

در این نوشتار شرایط دریافت مهریه از پدر همسربررسی شده است. در این راستا از وکیل نیز کمک گرفته‌ایم تا مطلب مورد نظر شما را ارائه دهیم.

دریافت مهریه از پدر شوهر

اگر مردی اموالی داشته باشد زن می‌تواند از طریق تقدیم دادخواست به دادگاه مهرش را دریافت کند و در صورتی که مرد اموالی نداشته نباشد، وی می‌تواند با دادن دادخواست اعسار از دادگاه تقاضای تقسیط کند.

منتهی گاهی این سوال ایجاد می‌‎شود در صورتی که مرد توان مالی و استطاعت پرداخت مهریه را نداشته باشد امکان گرفتن مهریه از پدر شوهر وجود دارد؟

در پاسخ به این پرسش وکیل تلفنی می‌گوید که باید به این نکته توجه کرد که پدر شوهر هر چقدر هم از نظر مالی غنی و ثروتمند باشد، از نظر قانونی تکلیفی برای پرداخت مهریه پسرش ندارد.

در واقع مهریه تعهدی است که شوهر در قبال همسرش کرده است و مطلقا ارتباطی به اطرافیان او ندارد.

دریافت مهریه از پدر شوهر

ضمانت مهریه توسط پدر همسر

گاهی اتفاق می‌‎افتد هنگام عقد ازدواج و در سند ازدواج و یا حتی در قراردادی مستقل از عقدنامه پدر شوهر پرداخت مهریه را تقبل کرده است و یا ضامن پسرش شده که در صورت عدم پرداخت از جانب فرزندش، خود ملزم به پرداخت مهریه شود.

در این شرایط زن می‌تواند با توجه به آنچه پدر شوهر تعهد کرده است برای مطالبه آن به او مراجعه کند.

عدم پرداخت مهریه توسط پدر شوهر

در صورت مطالبه مهریه از پدر شوهری که پرداخت مهریه را ضمانت کرده است ولی ناتوانی پرداخت مهریه از سوی شوهر و نیز چنانچه ضامن (پدر شوهر) نتواند ادعای اعسار خود را ثابت کند.

حتی عدم اثبات اعسار از پرداخت یک جای مهریه و یا عدم پرداخت اقساط مهریه در صورت تقسیط توسط دادگاه، زن می‎تواند تقاضای بازداشت ضامن تا زمان پرداخت مهریه را داشته باشد.

دادخواست مطالبه مهر از پدر شوهر (ضامن) می‌تواند همزمان با مطالبه مهریه از بدهکار اصلی (همسر) به دادگاه خانواده مطرح شود و نیاز نیست تا عدم پرداخت مهریه توسط شوهر به اثبات برسد و سپس علیه ضامن اقدام کند.

عدم پرداخت مهریه توسط پدر شوهر

نحوه محاسبه مهریه زن بعد از فوت شوهر

گاهی در جلسات مشاوره حقوقی پرسش می‌شود که آیا در صورت فوت شوهر، مهریه بر عهده پدر همسر است؟

در پاسخ باید گفت که اگر شوهر فوت کند در صورتی که اموالی از وی باقی‌مانده باشد زن می‌تواند مهریه خود را از ارث یعنی اموالی که از شوهر به جای‌مانده است، وصول کند.

اما باید به این موضوع توجه داشت که اگر شوهر فوت کند و مالی از خود به ارث نگذاشته باشد، پدر شوهر و سایر وراث موظف به پرداخت مهریه زن نیستند.

اساسا بر طبق قانون وراث تکلیفی به پرداخت بدهی‌های متوفی که بیشتر از ارث است ندارند.

مطالبه مهریه از سهم‎ الارث شوهر

شایان ذکر است که اگر پدر شوهر یا هر شخص دیگری که شوهر از او ارث می‌برد فوت کند و سهم‌الارثی به شوهر تعلق گیرد با این فرض زن می‌تواند از سهم‌الارث شوهر، به عنوان مهریه خود درخواست و از طریق دادگاه مطالبه مهریه کند.

اگر نیاز به دریافت اطلاعات تکمیلی‌تری دارید می‌توانید از طریق سایت بنیاد وکلا مشاوره حقوقی آنلاین رزرو نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا