خانوادهمهریه

آیا امکان بخشش مهریه بدون شاهد وجود دارد؟

مهریه از جمله مهم ترین حق مالی زن است که بعد از عقد مالک آن می شود. زن می تواند هر گونه دخل تصرفی که مایل بود در مهریه انجام دهد، مثل این که بخرد بفروشد یا ببخشد که بخشش مهریه بدون شاهد نیز در همین جا مطرح می شود.

زن می تواند با وجود مالکیت مطلقی که نسبت به مهریه دارد آن را به شوهرش ببخشد. این که زن چگونه می تواند مهریه را به شوهرش ببخشد و آیا فقط با حضور در دفتر اسناد رسمی این امر از نطر قانونی مورد قبول است یا خیر؟

نوشته های مشابه

در واقع این سوال خیلی از مردانی است که همسرانشان در برگه عادی اقرار به بخشیدن مهریه شان کرده اند و در جلسات مشاوره حقوقی از متخصصین ما می‌پرسند.

در این مقاله از بنیاد وکلا ضمن تعریف بخشش مهریه بدون شاهد به جواب این سوال می رسیم که آیا امکان بخشش مهریه توسط زن بدون حضور در دفتر اسناد رسمی وجود دارد یا خیر.

بخشش مهریه بدون شاهد

بخشش مهریه بدون شاهد

گفته شد که مهریه حق زن است و می تواند آن را به شوهرش به صور مختلف ببخشد.

اگر زنی در خانه و در برگه عادی مهریه اش را به شوهرش ببخشد و بعد از چندین سال قرار باشد طلاقی اتفاق بی افتد یا اینکه زن از مرد به دادگاه ارائه درخواست پرداخت مهریه را نماید این نوع از بخشش بدون حضور شاهد، قانونی و مورد قبول دادگاه خواهد بود؟

در جواب این سوال که بخشیدن مهریه بدون حضور شاهد قانونی است یا خیر باید بگوییم برای بخشیدن حقوق مالی الزامی به حضور شاهد در قانون مطرح نشده است.

با توجه به این که اگر زن ادعای هبه کردن مهریه به شوهر را نماید چون هبه تحت شرایطی قابل رجوع است ممکن است مرد برای اثبات این امر که زن مهریه اش را بخشیده به مشکل بخورد و هیچ شاهدی هم نباشد تا به نفع مرد شهادت دهد.

مثلا در مشاوره حقوقی آنلاین مشاهده شده است زن و مردی در خانه و بدون حضور هیچ شخص دیگری اقدام به نوشتن برگه ای با مضمون بخشش مهریه می کنند و زن آن را امضا می کند و انگشت می زند این برگه را می توان تحت عنوان برگه تعهد، قانونی و قابل قبول دانست.

اما اگر زن بگوید به اجبار یا اکراه چنین کاری انجام داده و مرد هیچ شاهدی برای اثبات ادعای خود نداشته باشد نمی تواند بخشش مهریه توسط زن را به اثبات برساند؛ اصولا در دادگاه اثبات چنین امری بسیار مشکل خواهد بود.

مگر این که مرد مهریه را به زنش پرداخته باشد و این برگه را در همان تاریخ پرداخت مهریه از زن بابت رسید تحت عنوان بخشش مهریه گرفته باشد و بتواند با مدارک و اسناد دیگری چنین چیزی را در دادگاه به اثبات برساند. دریافت رسید از جمله ادله محکمی است که به توصیه وکیل حتما باید از طرف مقابل اخذ شود.

بخشش مهریه بدون حضور در دفتر اسناد رسمی

بخشش مهریه بدون حضور در دفتر اسناد رسمی

گفتیم برای بخشیدن مهریه الزامی به امضا برگه عادی و دست نویس زوجه توسط شاهد نیست، اما برای این که بتوان این امر را در دادگاه خانواده ثابت کرد که زن مهریه اش را بخشیده است لازم است مرد بتواند با شهادت شهود یا مدارک دیگر این کار زنم را اثبات کند.

اگر مردی مهریه زن را به اشکال خاصی مثل به نام زدن اموال منقول و غیر منقول یا با پرداخت وجه نقد پرداخته باشد یا زن بخواهد به خاطر علاقه زیاد یا هر دلیل دیگری مهریه اش را به شوهرش ببخشد، می تواند بدون حضور در دفتر اسناد رسمی روی برگه عادی یا همان سند عادی اقدام به نوشتن اقراری تحت عنوان ببخشش مهریه نماید.

اما برای این که این کار رسمی و مورد قبول دادگاه خانواده هم باشد بهتر است زوجین این برگه را به دفتر اسناد رسمی ببرند، در آنجا ثبت کنند سپس به دفتر ازدواجی که عقد کرده‌اند بفرستند تا در قسمت وقایع این ازدواج ثبت شود.

پس بخشیدن مهریه توسط زن بدون حضور در دفتر خانه قبول است این کار می تواند با حضور شاهد و امضای آن ها انجام شود یا بدون حضور شاهد اما با در صورتی که مرد بتواند با اسناد و مدارکی غیر از شهادت شهود بخشیدن مهریه توسط زن را اثبات کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید همین حالا با وکیل تلفنی بنیاد وکلا گفتگو نمایید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا