انحصار وراثت

وراثت برای تصادفات رانندگی در پزشکی قانونی چگونه است؟

پس از مرگ فرد، آثار حقوقی مختلفی متوجه فرد می‌شود. یکی از آن‌ها وراثت است. برای انجام مراحل انحصار وراثت لازم است تا بسته به نوع فوت متوفی گواهی فوت وی از پزشکی قانونی دریافت شود و سپس برای انجام سایر مراحل اقدام شود.

یکی از انواع فوت افراد، فوت بر اثر تصادفات رانندگی می‌باشد.

نوشته های مشابه

عوامل دخیل در تصادف‌ها رانندگی

راننده

در ۷۵% عامل انسانی دخیل است که شامل عوامل جسمانی، روانی، فردی و خارجی می‌باشد. عوامل جسمانی شامل بیماری‌های قلبی، فشار خون و صرع، عوامل روانی عبارتند از تجربه‌های راننده، شخصیت و عادت اوست. عوامل فردی همانا سن، جنس و رعایت مقررات رانندگی؛ جوانان کمتر از ۲۱ سال سه برابر بیشتر از افراد مسن است.

هرچه سن بالاتر این تفاوت کمتر و در بالای ۶۰ سال هم تصادف افزایش می‌یابد که علت آن بی توجهی، بی اعتنایی به علایم و هشدارها، نداشتن استعداد روانی و جسمانی لازم، ضعف بینایی و شنوایی، کند شدن واکنش در مقابل حوادث و عدم رعایت حق تقدم است.

از نظر جنسی زنان بالاتر از ۳۰ سال و در پیرزنان هم نسبت به مردان همسن بالاتر است. از عوامل خارجی استعمال الکل، دارو و مواد مخدر، گاز مونوکسید کربن متصاعد از اتومبیل‌ها و حتی دود سیگار اثر دارد.

وسیله نقلیه

سالم بودن ترمزها، نو بودن لاستیک‌ها، داشتن بنزین کافی، معیوب نبودن موتور و ضمایم آن و سوار نمودن تعداد متناسب مسافر.

اوضاع اقلیمی

شرایط برفی، یخبندان، مه گرفتگی نیازمند تجربه و وسایل ایمنی است. کمی نور در صبحدم و غروب و ورود و خروج در تونل خطرناک است.

راه‌ها

تقاطع جاده‌ها، پیچ خطرناک، میدان دید ناکافی، شیب‌های تند، پوشش خراب جاده و نبودن علایم راهنمایی مهم است. ۲۵% تصادف مرگبار در تقاطع و ۲۵% در پیچ‌ها و افزایش میدان دید از ۲۵۰ به ۷۵۰ متر میزان تصادف ۲/۱ تصادف می‌یابد.

وراثت تصادفات رانندگی

مسئله وراثت از نظر تعیین وارث در مرگ‌های دسته جمعی

در واقع انحصار وراثت در مرگ دسته جمعی برای افراد یک خانواده چه به صورت اتفاقی و حادثه‌ای و چه قتل نکات ذیل جهت تعیین وارث مهم است:

  1. بیماران از افراد سالم زودتر فوت می‌کنند.
  2. زنان زودتر از مردان فوت می‌کنند.
  3. افراد سن زیر ۱۶ سال دیرتر و بالاتر از ۱۶ سال زودتر فوت می‌کنند.
  4. افراد زیر ۱۶ سال و بالای ۶۰ سال افراد کمتر از ۱۶ سال دیرتر فوت می‌کنند.

البته تمام موارد فوق وقتی مهم است که جسدی به دست نیاید و امکان بررسی تخصصی موجود نباشد؛ ولی اگر اجساد قابل بررسی باشند، از روی شدت یا ضعف آسیب وارده و اثر تخریبی به اعضای اصلی بدن می‌توان تقدم و تاخر مرگ را حدس زد.

ماده  ۸۷۳ قانون مدنی: اگر تاریخ فوت اشخاصی که از هم ارث می‌برند مجهول باشد و تقدم و تاخر هیچ کدام معلوم نباشد، اشخاص مذکور از هم ارث نمی‌برند؛ مگر آن که فوت به دلیل غرق یا هدم واقع شود که در این صورت از هم ارث می‌برند.

ماده ۸۷۴ قانون مدنی: اگر دو شخصی که بین آن‌ها توارث باشد بمیرند و تاریخ فوت یکی از آن‌ها معلوم و دیگری از جهت تقدم و تاخر مجهول باشد، فقط آنکه تاریخ فوتش مجهول است ارث می‌برد. این نکته‌ایست که وکیل انحصار وراثت باید حتما به آن اشاره کند.

عوامل دخیل در تصادف

  1. راننده
  2. وسیله نقلیه
  3. اوضاع اقلیمی
  4. راه‌ها
  5. عابران پیاده و سایر عوامل

الگوی صدمات در سرنشینان

  1. راننده
  2. سرنشینان صندلی جلو
  3. سرنشینان صندلی عقب

تاثیر کمربند

  1. صدمات ناشی از تصادف در موتور سواران
  2. صدمات ناشی از تصادف در عابر پیاده
  3. آسیب پذیری اجزاء گوناگون بدن عابران

چگونگی تعیین علت مرگ هنگام تصادف با وسیله نقلیه

صحنه سازی به صورت تصادف برای پنهان کردن جنایت تصادف و خسارات بدنی در جوامع پیشرفته پس از بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان، سومین عامل مرگ و میر است. در ایران هرساله تعداد زیادی به علت تصادف می‌میرند و عده‌ای دچار خسارات مالی به دنبال صدمات و جراحات می‌شود.

الگوی صدمات در سرنشینان

راننده

که فاقد وسایل ایمنی است.

  • الف- برخورد با لبه داشبورد که سبب ساییدگی، پارگی و شکستگی پا در اطراف زانو یا بالای ساق.
  • ب- فشار پدال در ناحیه پدال‌ها سبب شکستگی به ویژه اگر موتور به سمت راننده جابه جا شده باشد.
  • ج- برخورد شکم و سینه با فرمان و پارگی کبد، طحال، آسیب به قلب و ریه و شکستگی دنده‌ها و جناغ.
  • د- صدمات به دست‌های راننده که در اثر چنگ زدم فرمان یا برخورد با شیشه به وجود آید.
  • ه- صدمات سر و صورت در اثر برخورد با شیشه و پرت شدن به بیرون.
  • و- برخورد سر با شیشه جلو،  کناری اتومبیل با زمین که سبب پارگی پوست، شکستگی جمجمه، ضربه مغزی و خونریزی داخل مغز شود.
  • ز- خم شدن گردن و شکستگی مهره‌های گردن
  • ح- پارگی آئورت در نتیجه کاهش شدید سرعت
  • ط- پرتاب شدن به خارج از اتومبیل و برخورد با جاده و سایر اشیاء که سبب ضرب و جرح به شکم و شکستگی قفسه سینه شود.

مرگ در تصادف رانندگی

سرنشینان جلو

شبی راننده است ولی به علت نبودن فرمان و عدم توجه مداوم به جلو امکان شکستگی جمجمه و ضربه مغزی بیشتر است.

سرنشینان عقب

قبلا بی خطر تصور می‌شد ولی امکان برخورد با صندلی جلو، سرنشینان جلو و حتی پرت شدن به بیرون اتومبیل و در زمان جمع شدگی اتاق اتومبیل سبب برخورد با دیواره‌ها، بدنه اتومبیل و شیشه دچار صدمه می‌شود. استفاده از کمربند سبب کاهش صدمات می‌شود.

تاثیر کمربند ایمنی

در بیشتر کشورهای اجباری و سبب کاهش ۲۵-۲۰%مرگ و میر و صدمات جدی به ویژه در صورت و چشم‌ها می‌شود.

  1. مانع برخورد سرنشینان به شیشه جلو و سایر قسمت‌ها می‌شود.
  2. مانع پرتاب شدن به بیرون می‌شود.
  3. افزایش زمان و وسعت منطقه وارد آمدن نیرو: بنا بر قوانین فیزیکی میزان صدمه وارده کمتر می‌شود. کیسه هوا هم مفید است. این کیسه‌ها در روی فرمان و داشبورد نصب که با گیرنده‌هایی که دارد در اثر کاهش سرعت سریعا پر شده و خالی می‌شود تا امکان کنترل ماشین از راننده سلب نشود.

وقتی کیسه هوا پاره شد به سایر سرنشینان یا اجزاء اتومبیل برخورد نمی‌کند. در خصوص کودکان کمربندهای بزرگسالان مناسب نمی‌باشد.

از کودکان زیر ۱۴ سال روی صندلی جلو اتومبیل در بعضی از کشورها جلوگیری می‌شود و برای نوزادان و اطفال کوچک از گهواره و صندلی مخصوص استفاده می‌شود ولی مهم تر از کمربند رانندگی مناسب، احترام به قوانین و احتیاط در رانندگی است.

صدمات موتورسواران

با توجه به افزایش تعداد موتور و صدمات متعدد و مهلکی که برای موتورسواران ایجاد می‌شود و همچنین عدم رعایت مقررات و استفاده از وسایل ایمنی موتور را راکب مرگ نام نهاده‌اند. صدمات وارده در اندام‌های فوقانی تحتانی، سر، قفسه سینه و شکم ملاحظه می‌شود.

الگوی صدمات به شکل ذیل است:

  • موتورسواران معمولا به زمین افتاده و سر دچار آسیب شدید که شایع می‌باشد و به همین دلیل استفاده از کلاه ایمنی اجباری است. در اثر برخورد سر با زمین، وسایل نقلیه عبوری، موانع و اشیاء کنار جاده امکان شکستگی در هر نقطه از جمجمه وجود دارد. شکستگی شایع و پرخطر در کف جمجمه می‌باشد. آسیب به مهره‌های گردن، له شدگی و خونریزی مغزی ملاحظه می‌شود.
  • آسیب در تصادف با وسیله نقلیه دیگر، موانع جاده یا گیر کردن در شاسی موتور سیکلت رخ می‌دهد. ساییدگی، پوست رفتگی وسیع، پارگی پوست، جراحات عمیق تا حدود عضلات و شکستگی‌های ساق پا، لگن و ران اتفاق می‌افتد.

ارث متوفی تصادف

صدمات عابران پیاده

به دو نوع اولیه و ثانویه است. در نوع ثانویه برخورد با زمین و سایر وسایل نقلیه می‌باشد. در تصادف عابر صدمات عبارتند از:

  1. ارتفاع سپر پایین تر از مرکز ثقل (ناحیه شکم) عابر برزگسال می‌باشد. پاهای عابر از زیر او کشیده و او به سمت اتومبیل می‌چرخد. بسته به وضع جلو و سپر عابر به سمت کاپوت یا جلو پرت می‌شود.
  2. در صورتی که مصدوم به جلو پرت شود علاوه بر صدمات اولیه ناحیه پا و لگن به دلیل برخورد با زمین دچار صدمات ثانویه که اگر از سرعت اتومبیل زیاد باشد عابر به پرواز درآمده و دچار شکستگی جمجمه، دنده‌ها، لگن، بازو یا ران همراه له شدگی و آسیب نسوج نرم رخ می‌دهد و امکان زیر گرفته شدن توسط سایر وسایل عبوری دیگر هم وجود دارد.
  3. در صورتی که روی کاپوت بیفتد معمولا صدمه شدیدی وارد نمی‌شود. صرفا خراشیدگی‌های خطی و ساییدگی ملاحظه می‌شود. امکان برخورد مصدوم با شیشه جلو و در سرعت‌های بالا امکان افتادن روی سقف و عقب اتومبیل می‌باشد.
  4. در کودکان نظیر بزرگسالان ولی به علت وزن و قد کوتاه تر بیشتر به جلو پرتاب می‌شوند. اگرچه امکان برخورد با کاپوت هم وجود دارد.
  5. در برخورد با کامیون و آن‌هایی که محل برخورد بالاتر می‌باشد صدمات در ناحیه شکم، لگن، شانه و بازوها انجام می‌شود و مصدوم به زمین افتاده و با سایر وسایل نقلیه و دیگر اشیاء برخورد می‌نماید.

کودکان بازیگوش، پیران بی‌اعتنا، موتور و دوچرخه سوارهای بی‌احتیاط، جانوران اهلی و وحشی و باقیمانده اشیاء مثل سنگ حادثه سازند.

در صدمه به عابران پیاده باید بیماری‌های قبلی آنان مثل بینایی و وضعیت حرکتی، فلج و نقص عضو، سکته قلبی و مغزی و خونریزی داخلی و عوارض حاد می‌تواند سبب مرگ ناگهانی در کنار و وسط جاده شود. نباید با مرگ در اثر حادثه تصادف اشتباه شود.

صدمات موتورسواران

با توجه به افزایش تعداد موتور و صدمات متعدد و مهلکی که برای موتورسواران ایجاد می‌شود و همچنین عدم رعایت مقررات و استفاده از وسایل ایمنی موتور را راکب مرگ نام نهاده‌اند. صدمات وارده در اندام‌های فوقانی تحتانی، سر، قفسه سینه و شکم ملاحظه می‌شود.

الگوی صدمات به شکل ذیل است:

  • موتورسواران معمولا به زمین افتاده و سر دچار آسیب شدید که شایع می‌باشد و به همین دلیل استفاده از کلاه ایمنی اجباری است. در اثر برخورد سر با زمین، وسایل نقلیه عبوری، موانع و اشیاء کنار جاده امکان شکستگی در هر نقطه از جمجمه وجود دارد. شکستگی شایع و پرخطر در کف جمجمه می‌باشد. آسیب به مهره‌های گردن، له شدگی و خونریزی مغزی ملاحظه می‌شود.
  • آسیب در تصادف با وسیله نقلیه دیگر، موانع جاده یا گیر کردن در شاسی موتور سیکلت رخ می‌دهد. ساییدگی، پوست رفتگی وسیع، پارگی پوست، جراحات عمیق تا حدود عضلات و شکستگی‌های ساق پا، لگن و ران اتفاق می‌افتد.

در صورت نیاز به دریافت مشاوره حقوقی انحصار وراثت از متخصصین ما در بنیاد وکلا یاری جویید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا