روابط نا مشروعکیفری (جرائم)

رابطه نامشروع و سوالاتی پیرامون این موضوع

رابطه نامشروع بطور ساده بگویم یعنی رابطه خلاف شرع در مقابل روابط شرعی مصداق پیدا می کنند.

موضوع شایع بسیاری از پرونده های در محاکم کیفری همین جرم رابطه نامشروع است.

یکی از موضوعاتی که دامن گیر بسیاری از جوانان وخیلیهارا به چالش کشانده است.

نوشته های مشابه

در ابتدا گفته شود رابطه نامشروع با جرم زنا متفاوت است.

جرم زنا درواقع بین زن ومردی است که علقه زوجیت برقرار نیست اما رابطه جنسی ونزدیکی صورت می گیرد؛ البته این زنا خود به نوعی رابطه نامشروع است اما تفاوت اساسی با خود جرم رابطه نامشروع مادون زنا دارد.

پس رابطه نامشروع که موضوع این مقاله است شامل اعمالی نظیر بوسیدن در اغوش گرفتن واعمالی از این فبیل که بین زن ومرد نامحرم رخ  می دهد، پس در نتیجه رابطه نامشروع بین زن و مرد بدون تماس فیزیکی  هم قابل اثبات و مجازات دارد.

قانون نیز برای روابط خارج از چهارچوب زن و مرد مجازات تعیین نموده است در این مقاله در رابطه با جرم رابطه نامشروع و سوالاتی پیرامون آن می پردازیم.

باید بدانیم روابط نامشروع جرم است که قانون مجازات اسلامی در ماده ۶۳۲راجع به آن صحبت نموده است و مصادیقی را بیان کرده است، من جمله بوسیدن که اصطلاح حقوقی ان تقبیل است هم بستری یا مضاجعه وهم چنین مجازات ان در این ماده شلاق تعزیری تا ۹۹ ضربه شلاق در نظر گرفته است.

البته ناگفته نماند که دراین مورد اکثریت با موضوع مجازاتهای تبعی در خصوص این نوع جرم بی اطلاع هستند، مجازات تبعی رابطه نامشروع گاهی پیش امده که تبعید (اقامت اجباری)نیز در نظر گرفته شده است؛ مثلا در رای صادره امده که۸۰ ضربه شلاق تعزیری و نیز تبعید به مدت دوسال در فلان منطقه ی ایران.

البته این را یاد اور شوم که چون دین اسلام بسیار تاکید نموده که در باب مسایل اخلاقی ومربوط به عفت ومسایل جنسی تحقیق نشود؛ لذا اثبات اینگونه جرایم بسیار دشوار است، پس زمانی که این جرم علنی گردد یا عفت جامعه را به خطر اندازد و شاکی از مطرح کردن ان و راههای اثباتی ان اطمینان دارد ورود پیدا می کنند.

متاسفانه در جامعه امروزی شاهد هستیم که بخاطر یک سری مسایل اقتصادی یا فرهنگی یا نبوداگاهی ونحوه استفاده از فضای مجازی بنیان خانواده ها به خاطر همین روابط نامشروع دچار اسیب واز هم گسسته شده است، بسیاری از زوجین نسبت به روابط بعضا طرف مقابل مشکوک وپی به روابط نامشروع انها می برند.

همانطور که گفتیم چون در منابع ومبانی اسلامی ما تاکید شده است تا در امر رابطه نامشروع به اطمینان نرسیده ایم تحقیق و تفحص نکنیم؛ لذا باید گفته شود، پس اگر یکی از زوجین مدعی شود که همسرش با نامحرم رابطه دارد اما بخواهد خط تلفن او چک شود ودر واقع کنترل مخابراتی نظیر شنود شود با خواسته او مخالفت وامکان پذیر نمی باشد، پس متقابلا نیز پیامهای تلگرام وواتساپ هم قابل استعلام نیستند.

باید درواقع برای اثبات جرم رابطه نامشروع مدارک محکمه پسندی را تقدیم دادگاه نماییم مدارکی که موجب اقناع ذهن قاضی گردد؛ چراکه ممکن اگر براساس تردید وگمان دست به شکایت زنیم ونتوانیم موضوع را اثبات نماییم تحت عنوان قذف (نسبت زنا دادن به کسی)یا افترا و تهمت مورد تعقیب واقع شویم.

شاید سوال شود آیا مواردی چون صوت یا تصویر یا فیلم می تواند مدرک اثبات باشد واساسا این نوع جرم را اثبات کند؟

در پاسخ گفته می شود در جرایم کیفری معمولا این موارد در کنار سایر دلایل می تواند تاثیرگذار باشد ولی علی ایحال اگر اصالت وجعلی نبودن آن مورد پذیرش مقام قضایی قرار بگیرد وباعث بوجود امدن علم برای مقام قضایی قرار بگیرد وباعث بوجود آمدن علم برای مقام قضایی گردد، می توان به آنها نیز برای اثبات جرم استناد نمود.

بسیاری از اوقات پیش آمده که بسیاری از زنان ودختران ادعا نموده اند، طرف مقابل به انها وعده ازدواج داده و با این قصد انها را فریب واغفال نموده اند بایستی درجواب عرض کنیم این اصلا  توجیه قانونی ندارد و در صورت اثبات جرم قاضی هردو نفر مجازات می کند در واقع این مورد به نظر اکثریت این موضوع قابل درک نیست که ایا اغفال انسان عاقل وبالغ در این مورد خاص معنا دارد؟نظر شما چیست؟

بارها در پرونده ها در محاکم دربررسی و رسیدگی به این نوع جرم خیلی ها بعنوان متهم  دردفاع از خود مدعی صیغه  شده اند وخود را تبرئه نموده اند، حال شاید سوال خیلی از مخاطبین این مقاله باشد که آیا صیغه نامه لزوما کتبی باید باشد یا شفاهی هم امکان دارد.

در پاسخ گفته می شود که خیر بصورت شفاهی هم مورد قبول قانون است اما آینده نگری این موضوع را می رساند که دلیل اثباتی برای آینده هم وجود باید داشته باشد مثل دعوت از شاهد زمان جاری شدن صیغه (عقد موقت).

بسیار سوال شده که اگر فقط داخل اتومبیل اعمال ممنافی عفت انجام گیرد، حکمش چیست؟ رویه به چه شکل است؟

باید گفته شود صرفا چون داخل اتومبیل بوده برای بار اول فقط به مدت دوهفته ماشین توقیف و به پارکینگ فرستاده می شود و هیچ سو سابقه ای محسوب نشده و تعهد می گیرند وپلیس امنیت قضایی صرفا کلاسهایی اموزشی در این زمینه هست که مرتکبین را راهنمایی به ان می کنند اما اگر تکرار شود به عنوان جرمی تلقی می گردد که در دید عموم بوده ومرتکبین به مراجع قضایی تحویل داده می شوند.

در پایان باید درمورد آثار که جرم رابطه نامشروع بر فرض اثبات می گذارد، می پردازیم از جمله اثاری که می توان به آن اشاره کرد.

علاوه مجازات قانونی آن شلاق تا ۹۹ ضربه بحث سوپیشینه است که با اثبات این جرم برای مرتکب سوپیشینه تلقی ودر سجل کیفری وی ثبت می شود وچه بسا اورا از بسیاری از خدمات ووحقوق اجتماعی محروم می سازد.

یکی از دیگر آثار در اجتماع اثرات روحی وروانی است که درذهن باقی می ماند واثرات سوئی داردکه ممکن است تا مدتها ذهن آدمی را درگیر خود کند ودچار بیماری کند که تبعا این نوع خسارات معنوی جبران ناپذیرند.

از دیگر آثار دررابطه با مرتکبینی هست که متاهل ودارای فرزند هستند اگر مرتکب خانم باشد متقابلا اعتماد خودرا از سوی همسر ازدست می دهد وممکن است کار به جدایی وامر طلاق کشد واگر دارای فرزند باشی البته این موضوع با در نظر گرفتن مصلحت فرزند به آن می نگرند و در صورتی می توان عدم صلاحیت مرتکب رابطه نامشروع را به اداره وسرپرستی فرزند اثبات کرد که این جرم مستمر و مشهور به فساد باشد، در غیر اینصورت با یکبار ارتکاب جرم قطعا عدم صلاحیت در رابطه با نگهداری وحضانت فرزند صدق پیدا نمی کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا