روابط نا مشروع

نحوه شکایت از دوست پسر | بررسی جرم رابطه نامشروع

در این نوشتار به نحوه شکایت از دوست پسر خواهیم پرداخت. با فراگیر شدن استفاده از وسایل ارتباط جمعی و همه گیر شدن استفاده از شبکه های اجتماعی مسلما ارتکاب جرم نیز به صورت روز افزون خواهد بود که می تواند مشکلات بسیاری را برای افراد و خانواده ها ایجاد نماید.

متاسفانه یکی از مشکلاتی که این روز ها بسیار شاهد آن هستیم دوستی های مجازی و یا حتی در دنیای واقعی است که منشا بسیاری از آن ها از یک پیام ساده در شبکه های مجازی آغاز شده است.

نوشته های مشابه

آمارها نشان می دهند که بیشتر روابط نامشروع و دوستی های دختر و پسر ها از شبکه های اجتماعی آغاز شده است. دریافت مشاوره حقوقی روابط نامشروع حسنی که دارد این است که شما می توانید اطلاعات مورد نیاز خود را به صورت ناشناس کسب نمایید.

برای شکایت از دوست پسر به کجا مراجعه کنیم؟

توصیه می گردد که برای شکایت از دوست پسر ابتدا تمامی جوانب قضیه را بررسی کرده و سپس برای شکایت اقدام کنید، چرا که گاهی شکایت هایی از این دست صرفا باعث آبرو ریزی و مشکلات خانوادگی متعدد شده بدون آن که نتیجه مورد انتظار شما حاصل شود.

ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که برای جرائم منافی عفت که با جرائم دیگر کیفری همراه نباشد، بایستی در بدو امر به دادگاه مراجعه کرده و طرح شکایت از طریق تنظیم شکوائیه کنید، اما برای شکایت از جرائم منافی عفتی که با جرائم دیگر کیفری همراه باشد بایستی به دادسرا مراجعه نمود.

به طور مثال چنانچه از جرم رابطه نامشروع شکایتی دارید به صورتی که دو طرف راضی به انجام این کار بوده اند، بایستی به دادگاه مراجعه نمایید، اما چنانچه از جرم رابطه نامشروعی شکایت دارید که به صورت تهدید و با زور انجام شده است بایستی به دادسرا مراجعه نمایید.

شکایت از دوست پسر

قوانین مرتبط با روابط نامشروع

برای شکایت درباره روابط نامشروع و به عبارتی دیگر، نحوه شکایت از دوست پسر بایستی ابتدا ماده قانونی مربوط به این جرم را به خوبی شناخته و آن را بررسی نمایید.

مطابق قانون شماره ۶۳۷ قسمت تعزیرات از قوانین مجازات اسلامی چنین آمده است:

چنانچه مرد و زنی که میان آن ها علقه زوجیت نباشد و مرتکب روابط نامشروع و یا عمل منافی عفت غیر از زنا همچون تقبیل (بوسیدن) و یا مضاجعه (هم آغوشی) شوند، به مجازات شلاق تا ۹۹ ضربه محکوم خواهند شد و چنانچه عمل با اکراه و عنف بوده باشد صرفا اکراه کننده تعزیر خواهد شد.

در خصوص این قانون و مصادیق آن، اختلاف نظر های زیادی وجود دارد؛ در اینجا چندین نمونه از تفاسیر این قانون را برای شما بیان می کنیم:

  • مطابق نظریه مشورتی شماره ۷/۳۰۲۲ چنین بیان می شود که صرف تنها بودن مرد و زن در یک مکان نمی تواند مصداق رابطه نامشروع و یا انجام اعمال منافی عفت باشد.
  • مطابق نظریه مشورتی شماره ۷/۳۴۹۲ که در تاریخ ۸/۶/۸۸ بیان شده است: ارتباط تلفنی می تواند یکی از مصادیق رابطه نامشروع باشد که مطابق قانون مشمول مجازات است و قابل پیگیری نیز می باشد، به این منظور باید با قوانین مربوط به مجازات رابطه نامشروع تلگرامی و تلفنی آشنا شوید.
  • مطابق نظریه مشورتی شماره ۷/۹۳۷ که در تاریخ ۲۳/۵/۹۲ بیان شده است: صرف بودن با نامحرم در خلوت هایی اعم از منزل، داخل وسایل نقلیه و یا هر جای دیگری در قانون جرم نیست، چرا که مطابق قانون شماره ۶۳۷ رابطه نامشروع، صرفا باید با اعمال منافی عفت همچون تقبیل و مضاجعه همراه باشد.

گرچه بیشتر دادگاه های فعلی در زمینه پرونده های مربوط به این ماده قانونی، رابطه نامشروع را صرفا به اثبات تماس جسمی و فیزیکی محدود نمی دانند، اما تعداد کمی از قاضیان محترم نیز معتقدند برای رابطه نامشروع غیر جسمانی همچون روابط دوستی های مجازی و شکایت از دوست پسر هنوز جرم انگاری نشده است.

مجازات دوست پسر

مطابق ماده قانونی شماره ۳۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری اصلاح شده در تاریخ ۲۴/۳/۹۴ رسیدگی به جرائم عمل نامشروع و نیز عمل منافی عفت مستقیما در صلاحیت دادگاه است.

به این معنا که نحوه شکایت از دوست پسر به این صورت است که بایستی مستقیما به دادگاه مراجعه نموده و ثبت شکایت نمایید، این در حالی است که برای مابقی شکایات بایستی ابتدا به دادسرا مراجعه کرد.

ضمنا در حال حاضر برای ثبت شکایت در دادسرا یا دادگاه ابتدا باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه نمود.

بنابراین مطابق ماده  ۳۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری جرائمی همچون زنا، لواط و دیگر جرائم منافی عفت بایستی به صورت مستقیم در دادگاه صالح رسیدگی شود.

لازم به ذکر است که در ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری: منظور از جرائم منافی عفت، جرائم منجر به حد و یا جرائمی همچون تقبیل و مضاجعه می باشد.

جرم دوست پسر

مواردی که منجر به شکایت از دوست پسر می شود

از جمله مواردی که هنگام مطرح شدن در جلسات مشاوره با وکیل تلفنی یا حضوری معمولا منجر به شکایت از دوست پسر می شود عبارتند از:

  • شکایت پیرامون ازاله بکارت
  • شکایت بابت تهدید دوست پسر نسبت به افشای اطلاعات شخصی همچون عکس
  • شکایت بابت فریب در رابطه
  • شکایت بابت تهدید برای انجام رابطه نامشروع

دقت نمایید که چنانچه بخواهید برای شکایت از دوست پسر نزد دادگاه شکایت کنید بایستی ادله کافی داشته باشید؛ برای این منظور می توانید پرینت تلگرام برای رابطه نامشروع را ملاک قرار داده و پیامک های رد و بدل شده و یا پیام های موجود در شبکه های اجتماعی را در اختیار داشته باشید.

توصیه می گردد قبل از طرح شکایت، با وکیل دادگستری در این مورد مشورت نمایید.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۸ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا