عمومی

چگونگی دریافت رونوشت (کپی) از اوراق پرونده

هنگامی که شما اوراق قضایی و ادله و مدارک خود را در به دادگاه یا دادسرا تقدیم می‌نمایید، امکان دسترسی به این مدارک با توجه به سیستم بایگانی قضایی دیگر برای شما میسر نمی‌باشد.

به همین جهت برای مشاهده مجدد همه موارد مندرج در پرونده حقوقی یا کیفری خود باید درخواست دریافت رونوشت یا همان کپی از اوراق پرونده خود را داشته باشید.

نوشته های مشابه

دریافت رونوشت از اوراق پرونده

دیده شده مقامات قضایی یا کارکنان دادگستری در مواردی نسبت به ارائه اوراق بر خلاف ضوابط قانونی استنکاف نموده و یا مطالعه را منوط به مهلت زمان می‌نمایند که بر خلاف قوانین و مقررات است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

بیشتر اوقات این نیاز به دریافت رونوشت از اوراق پرونده از سوی موکلین با وکیل حقوقی خود به میان گذاشته می‌شود و وکیل نیز برای مطالعه پرونده و فراهم سازی مقدمات دفاع این امر را لازم می‌داند.

رونوشت اوراق پرونده

اخذ رونوشت از اوراق در دادسرا

به موجب ماده ۱۰۰ قانون آیین دادرسی کیفری شاکی می‌تواند صورتمجلس تحقیقات مقدماتی یا سایر اوراق پرونده را مطالعه کند و یا به هزینه خود از آن‌ها تصویر یا رونوشت بگیرد.

حال چنانچه بازپرس مطالعه یا دسترسی به تمام یا برخی از اوراق پرونده را منافی با ضرورت کشف حقیقت بداند، با ذکر دلیل قرار رد صادر می‌نماید.

به موجب ماده ۱۹۱ قانون یاد شده در خصوص حقوق متهم، چنانچه بازپرس مطالعه یا دسترسی به تمام یا برخی از اوراق، اسناد یا مدارک پرونده را با ضرورت کشف حقیقت منافی بداند، یا موضوع از جرایم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور باشد با ذکر دلیل، قرار عدم دسترسی به آن‌ها را صادر می‌کند.

مطالعه پرونده و اخذ رونوشت وکیل متهم، قبل از حضور ایشان معمولا منجر به اینگونه رفتار می‌شود که به دلایل ذیل محکوم به رد است:

  1. به موجب ماده ۴ قانون آیین دادرسی کیفری هرگونه اقدام محدود کننده جز به حکم قانون میسر نمی‌باشد، فلذا بازپرس یا دادیار می‌بایست دلیل قانونی برای ممنوعیت ارائه نماید.
  2. در صورت منافات مطالعه یا دسترسی به تمام یا برخی از اوراق پرونده می‌بایست، مطابق ماده ۱۹۱ قانون فوق الذکر قرار عدم دسترسی با ذکر دلیل صادر و به متهم یا وکیل ابلاغ گردد، فلذا استفاده از عناوین کلی بدون ذکر ذلیل شایسته پذیرش در محاکم نمی‌باشد.
  3. به موجب ماده ۱۹۰ قانون یادشده وکیل متهم می‌تواند با کسب اطلاع از اتهام و دلایل آن، مطالبی را که برای کشف حقیقت و دفاع از متهم یا اجرای قانون لازم بداند اظهار کند. به موجب این ماده قانونگذار وکیل را مخیر دانسته که:
  • قبل از حضور موکل در دادسرا حاضر و با کسب اطلاع از اتهام و دلایل آن که با مسلما با مطالعه پرونده حاصل می‌گردد، مطالبی را که برای کشف حقیقت و دفاع از متهم یا اجرای قانون بداند اظهار کند و یا
  • همراه متهم در جلسه حاضر و ضمن تفهیم اتهام موکل از موضوع اتهام و ادله آگاه شده که در این صورت اظهارات ایشان (دفاعیات) در صورتجلسه نوشته می‌شود.

سوالات مختص به روند دادرسی و دریافت رونوشت سوالاتی هستند که با یک مکالمه کوتاه نیز راه‌حل آن به دست می‌آید. از همین رو شما می‌توانید با دریافت مشاوره از وکیل تلفنی در لحظه به پاسخ مورد نظر خود دسترسی یابید.

اخذ رونوشت از اوراق در دادگاه

هرچند به موجب ماده ۳۵۱ قانون آیین دادرسی کیفری شاکی یا مدعی خصوصی و متهم و یا وکلای آنان می‌توانند با مراجعه به دادگاه و مطالعه پرونده، اطلاعات لازم را تحصیل نمایند و با اطلاع رییس دادگاه به هزینه خود از اوراق مورد نیاز، تصویر تهیه کنند، لیکن در عمل بسیاری از شعب نسبت به ارائه این اوراق استنکاف می‌نمایند.

درخواست رونوشت اوراق

راهکارهای پیشنهادی برای اخذ رونوشت اوراق

  • ضمن اعلام وکالت صرفا تقاضای مطالعه پرونده نماید و پس از مطالعه پرونده، تقاضای تهیه رونوشت نماید؛ با این توضیح که در صورت اجازه دسترسی و مطالعه پرونده هیچ توجیه قانونی نمی‌تواند جهت عدم ارائه اوراق وجود داشته باشد.
  • حتی المقدور صفحات مورد تقاضا را به تفکیک مشخص نمایید.
  • در صورت عدم اجابت تقاضا و دستور مقتضی در لوایح متعدد تقاضای اخذ رونوشت داشته باشید.
  • در صورت مطالعه قید گردد از ارئه رونوشت استنکاف شده است.
  • اشاره به نظریه مشورتی شماره پرونده ۱۰۱۳-۱۲۷-۹۸-ح مورخ ۲۸/۰۷/۱۳۹۸ (۱۰۱۳/۹۸/۷) می‌تواند مثبت باشد.

استعلام: آیا طرفین پرونده‌های حقوقی حق دریافت تصویر و فتوکپی از اوراق پرونده از جمله صورتجلسه دادگاه، اظهارات گواهان و غیره را دارند؟

پاسخ: بازگشت به استعلام شماره ۹۸۰۰۴۷ مورخ ۱۱/۰۶/۱۳۹۸ به شماره ثبت وارده ۱۰۱۳ مورخ ۲۴/۰۶/۱۳۹۸، نظریه مشورتی این اداره کل به شرح زیر اعلام می‌گردد:

کسب اطلاع از اوراق پرونده و تهیه رونوشت از آن از حقوق طرفین است.

بنابراین اصحاب پرونده در دعاوی حقوقی حق دارند تهیه تصویر از اوراق پرونده از جمله صورتجلسات دادگاه، اظهارات گواهان و غیره را با هزینه مشخصی درخواست کنند؛ و مفاد ماده ۳۵۱ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ نیز مؤید این موضوع است.

بدیهی است در مواردی که حکم خاصی در این خصوص وجود دارد نظیر مقررات ماده ۲۲۲ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ باید مطابق مقررات خاص مربوط رفتار شود.

  • تقاضای مکتوب نمودن مخالفت مقام قضایی ذیل لایحه می‌تواند در بسیاری از موارد راهگشا باشد.
  • در نهایت در صورت عدم دریافت لوایح ضمن تنظیم صورتجلسه، اعلام موضوع در قالب لایحه به حفاظت دادگستری با رونوشت به حفاظت قوه قضاییه

اگر زمان مراجعه به وکیل یا تماس تلفنی با وکیل را در طول روز ندارید، امکان جدید بنیاد وکلا یا عنوان وکیل آنلاین تنها با یک کلیک در دسترس شما عزیزان می‌باشد.

لایحه درخواست کپی از اوراق پرونده

بسمه تعالی

ریاست محترم شعبه —– دادگاه عمومی حقوقی

با سلام و تقدیم احترام، اینجانب ————– در خصوص پرونده به شماره بایگانی ——– خواهشمندم دستور فرمایید از اوراق پرونده کپی تهیه و به اینجانب تحویل گردد.

با احترام مجدد.

امضا

اگر همچنان سوالات بیشتری در خصوص روند دریافت رونوشت از اوراق پرونده خود دارید، با مشاوره حقوقی بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۳ رای

‫۲ دیدگاه ها

    1. با سلام
      مبلغی حدودی آن در دفاتر خدمات قضایی بین ۶۰هزار تومان تا ۷۰هزتر تومان هست که درخواست آن از طریق دفاتر خدمات قضایی برای شعبه مربوطه ارسال می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا