جرایم اینترنتی

چگونه از مزاحمت در اینستاگرام شکایت نماییم؟

امروزه استفاده از شبکه های اجتماعی مختلف، بخش جدایی ناپذیر از زندگی افراد شده است، اما باید توجه داشت که در بستر هر کدام از این برنامه‌ها مانند اینستاگرام نیز ممکن است تخلفاتی نیز صورت بگیرد.

مزاحمت در اینستاگرام

اینستاگرام یکی از شبکه‌های اجتماعی محبوب است که طرفداران و کاربران زیادی دارد. با این وجود شاهد شکایات زیادی از طرف برخی کاربران به دلایل مختلف از جمله: توهین و فحاشی، کلاهبرداری، تهدید و غیره هستیم.

در این تخلفات افراد قربانی، ضررهای زیادی را متحمل شده و در بسیاری از موارد سکوت می کنند. اما سوال اینجاست که شکایت بابت مزاحمت در اینستاگرام چگونه است؟ روش پیگیری مزاحمت در اینستا چیست؟

در این مسیر شما می توانید از وکیل جرایم اینترنتی آشنا با فضای سایبری کمک بگیرید.

روش شکایت از مزاحمت و آزار در اینستاگرام

استفاده گسترده از شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام، علاوه بر آن که محیطی برای درآمدزایی، آموزش و دیگر استفاده های مفید است، می‌تواند عاملی نیز برای بروز تخلفات سایبری مانند: اخاذی، کلاهبرداری، تهدید، توهین و فحاشی و غیره باشد.

به عنوان مثال، مواردی مثل تهدید به اسید پاشی در این محیط‌ها به وفور اتفاق می افتد. متاسفانه اغلب کاربران اینستاگرام یا دیگر شبکه‌های اجتماعی، بر این باورند که با استفاده از فیلتر شکن قابل ردیابی توسط پلیس فتا نخواهند بود.

این تصور کاملا غلط منجر به بروز روز افزون تخلفات در فضای شبکه‌های مجازی شده است.

بسیاری از افراد پرسش های متعددی در خصوص مزاحمت های اینستاگرامی داشته و به دنبال راهکارهای مناسب برای شکایت و جلوگیری از این نوع مزاحمت ها هستند.

شکایت در اینستاگرام اصولا به سه روش صورت می گیرد:

  1. شکایت از یک پیج یا اکانت
  2. شکایت از پست یا مطلب
  3. شکایت از کامنت یا نظر

بدین جهت برای پاسخ به این سوال که چگونه از مزاحم اینستاگرام شکایت کنیم؟ در ابتدا به شرح انواع مزاحمت و قوانین موجود در این باره از منظر وکیل آنلاین و حضوری خواهیم پرداخت.

مزاحمت در اینستاگرام

انواع مزاحمت و مجازات آن در اینستاگرام

مزاحمت صرف

برخی کاربران در صفحه اینستاگرام خود با فرد یا افرادی مواجه می‌شوند که برای آن‌ها تنها ایجاد مزاحمت می کنند.

مزاحمت در دایرکت اینستاگرام، مزاحمت در بخش کامنت ها یا نظرات و موارد دیگر که موجب ناراحتی برای فرد قربانی می شود. افراد متخلف با ایجاد اکانت های فیک و تقلبی، مزاحمت های مختلفی را برای دیگر کاربران ایجاد می‌کنند.

در این شرایط با توجه به ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی هر گاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت نماید، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک ماه تا شش ماه  محکوم خواهد شد.

این قانون شامل اینستاگرام، تلگرام و شبکه‌های اجتماعی دیگر نیز می شود. بدین ترتیب فرد خاطی قابل ردگیری و تعقیب قضایی می باشد.

توهین و فحاشی

در برخی موارد، کاربران اینستاگرام نسبت به توهین و فحاشی که در بخش کامنت ها یا دایرکت یا صفحات دیگر به آنها شده شکایت دارند.

در قانون مجازات اسلامی، توهین و فحاشی شامل مجازات است و بر این اساس مطابق با ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی توهین به افراد از قبیل: فحاشی و استعمال الفاظ رکیک، چنانچه موجب حد قذف نباشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه و یا ۵۰ هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.

با توجه به این ماده قانونی، پیگیری توهین در اینستاگرام امکان پذیر و دارای مجازات است.

قذف چیست؟ و چنانچه قذف صورت گرفته باشد، چه مجازاتی خواهد داشت؟

قذف نوعی دشنام است و در اصطلاح فقهی به معنای اتهام زدن به افراد برای انجام زنا یا لواط است، به نحوی که اثبات آن ممکن نباشد.

قذف در فقه و حقوق اسلامی، جرم شناخته شده و مجازات آن برابر ماده ۲۵۰ قانون مجازات اسلامی، هشتاد ضربه شلاق است. در رابطه با مجازات قذف در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، باید به ماده ۲۴۶ قانون مجازات اسلامی  استناد نمود.

مطابق با این ماده، قذف باید روشن و بدون ابهام بوده، نسبت دهنده به معنای لفظ آگاه و قصد انتساب داشته باشد، گرچه مقذوف یا مخاطب در حین قذف از مفاد آن آگاه نباشد.

  • تبصره مهم: قذف علاوه بر لفظ با نوشتن، هر چند به شیوه الکترونیکی نیز محقق می شود.

جرم در اینستاگرام

تهدید

از موارد دیگری که در اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی رخ می‌دهد و افراد برای مشاوره حقوقی جرایم اینترنتی مراجعه می کنند، تهدید کردن افراد است.

در صورتی که فردی شما را در دایرکت یا اکانت اینستاگرام تهدید می کند، بهتر است برای پیگیری شکایت تهدید اقدام کنید و در مقابل فرد مزاحم سکوت ننمایید.

بر اساس ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی تعزیرات، هر کس دیگری را به هر نحو به قتل یا ضرر های جانی یا شرفی یا مالی و یا به افشای سری نسبت به خود و بستگان او نماید، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد، به مجازات شلاق تا هفتاد و چهار ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال  محکوم خواهد شد.

بدین ترتیب هر نوع تهدید جانی، مالی، آبروی و یا افشای اسرار قربانی وابستگان آن، از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام قابل پیگیری می باشد.

حتی اگر فرد خاطی از اکانت فیک استفاده کند و یا پیج خود را پاک نماید، باز هم توسط پلیس فتا قابل ردگیری خواهد بود.

تهدید و مزاحمت در اینستاگرام

روش پیگیری مزاحمت در اینستاگرام

در صورت بروز هر کدام از انواع مزاحمت در اینستاگرام، تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی، می توانید با طرح شکایت در دادسرای جرایم رایانه ای در تهران و شهرهای بزرگ، یا شکایت از طریق پلیس فتا موضوع را پیگیری نمایید.

در استان های کوچک نیز دادسرای عمومی به جرایم رایانه‌ای رسیدگی خواهد کرد.

برای شکایت از مزاحمت در اینستاگرام، تهیه اسکرین شات از دایرکت یا صفحات مورد نظر شکایت است، تا بدین صورت ادله لازم برای طرح شکایت از فرد خاطی را داشته باشید.

برای طرح شکایت می توانید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قوه قضائیه مراجعه و با ثبت نام در سامانه، شکایت خود را مطرح نمایید.

در صورت داشتن نام متهم  آن را برای احضار در شکایت قید کنید.

اما در صورت عدم شناخت از متهم می توانید از اکانت اینستاگرام مذکور، شکایت کرده و خواهان شناسایی فرد توسط پلیس فتا شوید.

بدین ترتیب پرونده در اختیار پلیس فتا قرار گرفته و نهایتا پس از حدود یک هفته از طریق پیامک به شما اعلام خواهد شد که پرونده در کدام شعبه از دادسرا یا پلیس فتا ارجاع داده شده و با مراجعه به مرکز مذکور می توانید مراحل پرونده را پیگیری نمایید.

با توجه به افزایش انواع تخلفات در شبکه‌های مجازی مانند: اینستاگرام، سوالی که برای اکثر کاربران مطرح می‌شود آن است که شکایت بابت مزاحمت در اینستاگرام چگونه است و روش پیگیری مزاحمت در اینستا چیست؟

بر اساس مواد قانونی موجود در قانون مجازات اسلامی و با توجه به نوع تخلف انجام شده مانند: مزاحمت، فحش، توهین، تهدید، کلاهبرداری و اخاذی و …غیره امکان ردیابی فرد مزاحم توسط پلیس فتا وجود داشته و از نظر قانونی فرد مورد تعقیب و مجازات قرار خواهد گرفت.

به همین جهت اولین توصیه وکیل تلفنی و حضوری در جلسات مشاوره مراجعه به پلیس فتا می باشد.

افراد می‌توانند با مراجعه به دادسرای جرایم رایانه ای در تهران یا دادسرای عمومی در شهر های دیگر یا ثبت شکایت از طریق پلیس فتا نسبت به شکایت از مزاحم اینستاگرامی اقدامات لازم را انجام دهند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۴ رای

یک دیدگاه

  1. با سلام.از آقای یار احمدی شکایت دارم چون ۶سال قبل در اینستاگرام مزاحمم شد و به بی آبرویی ام رسوند و زندگیم و نابود کرد درخواست شکایت دارم از کاظم یار احمدی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا