مزاحمت تلفنیکیفری (جرائم)

چگونه از مزاحم تلفنی ایرانسل شکایت کنیم؟

بسیاری از افراد، حداقل برای یک بار مورد مزاحمت تلفنی قرار گرفته‌اند. در اغلب موارد این مزاحمت‌ها در یک یا دو بار تماس از طرف مزاحم تلفنی ایرانسل یا سایر اپراتورها خلاصه شده و با مسدود کردن شماره وی و یا عدم پاسخگویی به تماس‌های وی، به طور کلی ملغی می‌شود، اما در برخی موارد نیز چاره‌ای جز شکایت علیه مزاحم تلفنی باقی نمی‌ماند.

شکایت از مزاحم تلفنی، مستلزم طی نمودن مراحل مختلفی است.

شرکت ایرانسل یکی از اپراتورهای تلفن همراه در کشور است و به دلیل گستردگی خدمات این شرکت در سراسر کشور و تعداد فراوان مشترکین آن، ایجاد مزاحمت از طریق سیمکارت ایرانسل، اجتناب ناپذیر خواهد بود.

چنانچه مورد مزاحمت از سوی شماره ایرانسل قرار گرفته‌اید، در این مقاله به بررسی چگونگی طرح شکایت از مزاحم تلفنی ایرانسل می‌پردازیم.

در این زمینه و برای طرح شکایت می‌توانید با وکیل پایه یک در ارتباط باشید.

در چه مواقعی می‌توان از مزاحم تلفنی شکایت کرد؟

هر چند که در قانون به طور صریح، مزاحمت تلفنی به عنوان جرم شناخته شده و برای ان مجازات در نظر گرفته شده است؛ با این حال همه مزاحمت‌های تلفنی قابلیت شکایت را ندارند.

در صورتی می‌توان بر علیه مزاحم تلفنی ایرانسلی شکایت کرد که عمل وی، منطبق با رفتاری باشد که در قانون به عنوان جرم تعریف شده است.

مطابق قانون، مزاحمت تلفنی، اقدامی عمدی و آگاهانه به منظور آزار و اذیت، تهدید، باج خواهی، فحاشی و اعلام اخبار کذب است که بسیار ناراحت کننده و شوک آور هستند؛ همچنین شخصی که مورد مزاحمت تلفنی قرار می‌گیرد باید دچار ترس، ناراحتی و اضطراب شدیدی گردد.

بنابراین به گفته مشاوره حقوقی چنانچه تماس‌های مزاحم تلفنی حاوی موارد زیر باشد، او به عنوان مجرم شناخته شده و در صورت شکایت شخصی که مورد مزاحمت قرار گرفته، مورد پیگرد قرار خواهد گرفت:

  • سلب آرامش و آسایش از شخص گیرنده تماس
  • تماس‌های مکرر و بدون وقفه به قصد آزار و اذیت
  • تهدید به قتل
  • تهدید به اخاذی
  • تهدید به ضررهای مالی یا حیثیتی
  • تهدید به افشای اسرار شخص یا بستگان و خانواده وی

مزاحم تلفنی ایرانسل

مزاحم تلفنی به چه مجازاتی محکوم می شود؟

ایجاد مزاحمت تلفنی به طور صریح در قانون به عنوان جرم، بیان گردیده و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است. در ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی آمده است:

هرکس به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر، برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد.

همچنین مطابق ماده واحده قانون تاسیس شرکت مخابرات: «هرکس وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد یا با عمد و سوءنیت ارتباط دیگری را مختل کند،

  • برای بار نخست پس از اکتشاف، ارتباط تلفنی او به مدت یک هفته همراه با اخطار کتبی قطع می‌گردد و تجدید ارتباط، مستلزم پرداخت هزینه‌های مربوطه خواهد بود.
  • برای بار دوم، ارتباط تلفنی مزاحم به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع شده و تجدید ارتباط، مستلزم پرداخت هزینه‌های مربوطه و تقاضای مشترک خواهد بود.
  • برای بار سوم، شرکت مخابرات، ارتباط تلفنی وی را به طور دائم قطع و اقدام به جمع آوری منصوبات تلفن کرده و ودیعه مشتری را پس از تسویه حساب مسترد خواهد کرد».

علاوه بر موارد فوق، چنانچه بتوان ثابت کرد که فرد مزاحم، از طریق تلفن همراه اقدام به نشر اکاذیب (انتشار و اشاعه اخبار دروغ و وقایع خلاف واقع به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی) نموده است، مشمول جرم اتهام، افترا و نشر اکاذیب می‌شود.

مجازات این امر از دو ماه تا دو سال حبس و یا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود.

از مزاحم تلفنی ایرانسل به کجا شکایت کنیم؟

روش‌های مختلفی برای شکایت از مزاحم با سیمکارت ایرانسل وجود دارد. در هر کدام از این مسیرها، ارگان مربوطه، موظف به پیگیری موضوع شکایت در حیطه وظایف خود تا نتیجه گیری نهایی می باشد.

در ادامه به مراجع صالح برای شکایت از مزاحمت تلفنی ایرانسل می‌پردازیم. ضمن آن که وکیل آنلاین بنیاد وکلا نیز به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به شما می‌باشند.

شکایت از مزاحم تلفنی ایرانسل

شکایت از طریق نمایندگی های حقوقی ایرانسل

رسیدگی به مزاحمت تلفنی از طریق شرکت ایرانسل به دو روش انجام می‌گیرد:

  1. در صورتی که با یک سیمکارت ایرانسلی برای شما ایجاد مزاحمت شده است، می‌توانید به یکی از نمایندگی‌های حقوقی ایرانسل مراجعه کنید. فرم مربوط به شکایت را دریافت نموده و پس از تکمیل آن، به واحد مربوطه تحویل نمایید.
  2. در صورتی که سیمکارت شما غیر از سیمکارت ایرانسل است، اما توسط یک سیمکارت ایرانسل برای شما مزاحمت ایجاد شده، لازم است به یکی از دفاتر حقوقی اپراتور خود مراجعه کنید؛ در این صورت موضوع شکایت شما از طریق همکاری دفتر حقوقی اپراتور مربوطه و شرکت ایرانسل، بررسی و پیگیری می‌شود.
  3. فرم مربوطه را می‌توانید از طریق مراجعه به سایت ایرانسل دانلود کرده و پس از تکمیل اطلاعات و درج امضا و اثر انگشت، آن را به شماره ۰۲۱۶۶۶۵۱۹۰۱ فکس نمایید.

شکایت از مزاحم تلفنی ایرانسل به دادسرا

چنانچه قصد طرح شکایت از مزاحم تلفنی در دادسرا را دارید، باید مراحل زیر را طی نمایید:

  1. مراجعه به دادسرای کیفری محل وقوع جرم (محل زندگی یا کار خود)
  2. تکمیل دادخواست که شامل شرح جزییات می‌باشد و تحویل آن به دادسرا به همراه مدارک و مستندات شامل پرینت تلفن، پرینت پیامک‌ها، شهادت شهود و سایر دلایل مثبته در جهت اثبات ادعا
  3. ارجاع شکایت به یکی از شعب دادیاری یا بازپرسی؛
  4. استعلام دادسرا از شرکت ایرانسل در خصوص استعلام شماره تلفنی که مورد مزاحمت واقع شده و همچنین تقاضای پرینت مکالمات تلفنی (چنانچه مزاحم ناشناس باشد، این مرحله به شناسایی متهم کمک خواهد کرد).
  5. ردیابی گوشی و سیمکارتی که مزاحمت از طریق آن انجام گرفته است؛ در این مرحله، استفاده کننده از سیمکارت و مکان وی مشخص خواهد شد.
  6. پس از مشخص شدن مکان فردی که از شماره مزاحم استفاده کرده است، اخطاریه‌ای از سوی دادسرا برای آن نشانی و صاحب خط تلفن ارسال می‌گردد؛ این اخطار به منظور احضار وی و تحقیق می‌باشد.
  7. در صورت حضور متهم و پس از مراحل بازجویی، چنانچه وی اقرار به مزاحمت نمود، کیفرخواست صادر می‌شود و به همراه پرونده برای صدور رای به دادگاه ارسال خواهد شد.
  8. ارسال اخطاریه تا دو نوبت انجام می‌پذیرد؛ در صورت عدم حضور شخص مزاحم در دو نوبت، در مرتبه سوم حکم جلب وی توسط دادستان صادر می‌گردد؛ صدور حکم جلب منوط به قوی بودن دلایل جرم و تشخیص این مورد توسط دادستان است.
  9. پس از رسیدگی در دادگاه بدوی، حکم صادر شده و به طرفین ابلاغ می‌گردد.
  10. طرفین در صورت اعتراض به دادنامه ظرف مدت ۲۰ روز می توانند اعتراض خود را اعلام نمایند؛ در این صورت، پرونده به دادگاه تجدیدنظر استان ارجاع می‌شود و این دادگاه مجددا به موضوع رسیدگی و نظر قطعی را صادر می‌نماید.
  11. رای صادر شده توسط دادگاه تجدیدنظر، قطعی و غیرقابل اعتراض می‌باشد.

در این زمینه اگر نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، از مشاوره حقوقی تلفنی بنیاد وکلا استفاده نمایید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

‫۲ دیدگاه ها

  1. این شماره مدام پیام عاشقانه میفرسته. همسرم بفهمه بیچاره میشم چطور پیداش کنم؟ ۰۹۱۹۲۱۲۳۷۲۹

  2. سلام اگر ما از یک خطی شکایت کنیم ،و قبل از شکایت طرف خط خودشو بسوزونه،اونوقت میشه پیداش کردو یا اصلا اطلاعات اون فرد تو سیستم میمونه؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا