دیهکیفری (جرائم)

دیه خراشیدگی صورت و بدن

در قانون مجازات اسلامی، برای کسانی که به صورت عمدی یا غیر عمدی باعث شوند که سلامت جسمی یا روانی دیگران آسیب ببیند، مجازات­‌هایی تعیین شده است.

این مجازات‌­ها به این منظور در نظر گرفته شده که افراد مراقب رفتار خود باشند و به حقوق شخصی و جسمانی دیگران احترام بگذارند و کاری نکنند که به دیگران آسیب وارد شود. به این مجازات­‌ها در اصطلاح دیه گفته می­‌شود. دیه به مبلغی گفته می‌شود که باید به عنوان جبران خسارت داده شود.

یکی از مواردی که در قانون مشمول دیه می­‌شود، خراشیدگی صورت و بدن می­‌باشد، این مورد احکام و مقررات خاصی دارد و میزان دیه بستگی به این که خراشیدگی در چه عضوی از بدن یا صورت باشد متفاوت است.

در این مقاله با بنیاد وکلا همراه باشید تا به بررسی دیه خراشیدگی بدن و صورت از منظر قانون مجازات اسلامی بپردازیم. همچنین چنانچه در این موارد نیازمند مشاوره حقوقی می‌­باشید می­‌توانید با مشاوران مجرب و متخصص بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

دیه چیست؟

در دین مقدس اسلام جان و بدن انسان­‌ها دارای حرمت است. از این رو کسی این حق را ندارد که به جان و بدن انسان آسیبی برساند یا به آن تعرض کند. برای جلوگیری از وقوع چنین مواردی، در قانون مجازت اسلامی برای جرایمی که به جسم و جان انسان مربوط باشد مجازات تعیین شده است و فرقی هم ندارد که این جرایم عمدی باشند یا غیرعمدی.

مطابق دین اسلام و قوانینی که برای کشور ما تعیین شده است، در صورتی که کسی، از روی عمد یا از روی بی احتیاطی باعث شود که جان یا سلامتی فرد دیگری، آسیب ببیند و به موجب آن زیان مادی یا معنوی به او وارد شود، مسئول است که خسارت ناشی از این عمل خود را جبران کند.

برای مقابله با آسیب‌­های جسمی، قانون گذار دیه و ارش را تعیین کرده است که هر کدام قواعد مخصوص به خود را دارند.

به طور کلی دیه در قانون مجازات اسلامی به مجازاتی اشاره دارد که برای جبران خسارت در مواردی مانند آسیب رساندن به جسم دیگران یا قتل غیرعمدی در نظر گرفته شده است.

به عبارت دیگر، دیه مبلغی پول است که برای جبران خسارت به فرد آسیب دیده یا خانواده او پرداخت می‌شود. تعیین مبلغ دیه بستگی به نوع خسارت و شرایط مختلف دارد. دیه به خانواده قربانی تعلق می‌گیرد و معمولا از طریق دادگاه و با توافق طرفین، پرداخت می‌شود.

در صورتی که به مشاوره دیه نیاز دارید می­‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و مشاوره حقوقی آنلاین بنیاد وکلا استفاده کنید و به راحتی با مشاوران حقوقی ارتباط برقرار کنید و از آن­‌ها مشاوره بگیرید.

دیه خراشیدگی صورت و بدن

منظور از خراشیدگی پوست چیست؟

خراشیدگی پوست به معنای آسیب دیدن و خراش خوردن پوست است و این امر ممکن است به دلایلی مانند تصادف، ضربه، سایش و یا دیگر عواملی ایجاد شود. این خراش‌ها معمولا باعث ظاهر نامناسب و زشتی در پوست می‌شوند و ممکن است نیاز به تعمیر و ترمیم داشته باشند.

گاهی برای افراد پیش می‌­آید که در درگیری و نزاع یا در تصادف با فرد دیگری، از نظر جسمی آسیب و صدمه می‌­بینند. این صدمه ممکن است در حد یک خراشیدگی ساده و سطحی بر روی پوست باشد یا این که در حد شکستگی استخوان‌­ها یا قطع عضو یا حتی از دست دادن جان باشد.

نکته‌­ای که باید به آن توجه داشته باشد این است که قانون گذار در قانون مجازات اسلامی هم برای آسیب­‌های سطحی و هم برای آسیب­‌های جدی­ و شدید، مجازاتی تحت عنوان دیه تعیین کرده است، که مبلغ آن بستگی به میزان آسیب وارد شده دارد.

به طور کلی جراحات جزئی بر پوست، در قانون مجازات اسلامی به دو دسته تقسیم می‌­شوند که حارصه و دامیه نام دارند و مجازات دیه این دو مورد با هم تفاوت دارد.

در ماده ۷۰۹ قانون مجازات اسلامی جراحات سر و صورت تعریف شده است و دیه آن­‌ها مشخص شده است. مطابق این ماده قانونی منظور از حارصه آن است که خراشی روی پوست ایجاد شود بدون آن که خون جاری شود و مجازات آن یک صدم دیه کامل می­‌باشد. همچنین منظور از دامیه جراحتی است که کمی وارد گوشت شود و منجر به جریان کم یا زیاد خون شود، مجازات دامیه دو صدم دیه کامل می‌­باشد.

نکته حائز اهمیت در مورد دامیه و حارصه آن است که در واقع تعیین دامیه یا حارصه بودن یک خراشیدگی و تعیین مبلغ دیه آن، میزان نفوذ جراحت و خونریزی یا عدم خونریزی آن است، بنابراین طول و عرض خراشیدگی روی پوست، تاثیری روی تعیین نوع جراحت و یا مبلغ دیه آن ندارد.

به بیان دیگر فرقی ندارد که جراحت به اندازه یک بند انگشت باشد یا دو بند انگشت یا حتی اندازه یک وجب، فقط می‌­توان گفت که اگز این جراحت خونریزی نداشته باشدحارصه است و در صورتی که خونریزی داشته باشد دامیه است.

در صورتی که در مورد دامیه و حارصه و دیه آن­‌ها سوالات و ابهاماتی دارید می‌­توانید از مشاوره حقوقی بنیاد وکلا کمک بگیرید.

دیه خراشیدگی پوست صورت

در بخش‌­های قبل خراشیدگی و دیه را تعریف کردیم و گفتیم که نوع خراشیدگی ممکن است حارصه یا دامیه باشد که دیه هر کدام با دیگری فرق دارد. در این بخش به طور خاص به بررسی خراشیدگی روی صورت و دیه آن می­‌پردازیم.

گاهی اوقات ممکن است که پوست صورت افراد به دلایلی مانند برخورد با اجسام دیگر، تصادف کردن، نزاع و درگیری یا مواردی از این قبیل، آسیب ببیند. یکی از آسیب­‌هایی که برای پوست اتفاق می‌­افتد، ایجاد خراشیدگی روی پوست صورت یا پوست سر می­‌باشد. از آنجایی که خراشیدگی صورت در دسته جراحات صورت قرار دارد، دیه آن نیز در این دسته قرار دارد.

به طور کلی انواع جراحات سر و صورت و مبلغ دیه آن­‌ها در ماده ۷۰۹ قانون مجازات اسلامی آورده شده است. خراشیدگی صورت در بند الف این ماده و تحت عنوان حارصه صورت تعریف شده است.

مطابق این ماده قانونی حارصه در واقع همان خراشیدگی پوست است با این شرط که خونی از محل خراشیدگی جاری نشود. همچنین گفته شده که دیه حارصه یک صدم دیه انسان کامل است.

دیه انسان کامل در سال ۱۴۰۲ در ماه‌­های غیر حرام نهصد میلیون تومان و در ماه‌های حرام یک میلیارد و دویست میلیون تومان است، بنابراین دیه حارصه در ماه‌های غیر حرام نه میلیون تومان و در ماه‌­های حرام دوازده میلیون تومان می­‌باشد.

نکته‌­ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که مطابق تبصره یک همین ماده قانونی، در صورتی که خراشیدگی روی بینی، زبان، لب یا داخل دهان باشد هم در حکم حارصه صورت می‌­باشد، اما گردن جز سر و گردن محسوب نمی­‌شود.

همچنین در تبصره ۲ این ماده ذکر شده است که ملاک دیه در جراحت‌­های سر و صورت، مقدار نفوذ جراحت است و طول و عرض جراحت هیچ اثری روزی مبلغ دیه ندارد.

برای مثال در صورتی که جراحت به گونه‌­ای باشد که به پوست نازک روی استخوان برسد سمحاق نام دارد و دیه سمحاق چهار صدم دیه کامل است و تفاوتی ندارد که طول و عرض این جراحت چقدر باشد.

علاوه بر مواردی که گفتیم در تبصره ۳ این ماده قانونی گفته شده است که اگر جراحت در گونه طوری باشد که داخل دهان مشخص نشود دیه آن یک بیستم دیه کامل یعنی شست میلیون در ماه حرام و چهل و پنج میلیون در ماه غیر حرام است.

اما اگر جراحت طوری باشد که داخل دهان مشخص باشد دیه آن یک پنجم دیه کامل است، علاوه بر این در صورتی که بعد از بهبودی جراحت، اثر آن روی صورت باقی بماند، علاوه بر دیه یک پنجم، یک بیستم دیه هم باید پرداخت شود.

دیه خراشیدگی

دیه خراشیدگی پوست بدن

در بخش قبل خراشیدگی­‌هایی که در پوست سر و صورت اتفاق می‌­افتد را بررسی کردیم و گفتیم که مبلغ دیه این خراشیدگی‌­ها در قانون مجازات اسلامی چقدر تعیین شده است. گاهی اوقات در درگیری­‌ها یا تصادفات سر و صورت آسیب نمی­‌بیند اما سایر اعصای بدن آسیب می‌­بیند. یکی از آسیب‌هایی که ممکن است به بدن وارد شود، خراشیدگی پوست بدن است.

دیه مربوط به خراشیدگی پوست بدن در ماده ۷۱۰ قانون مجازات اسلامی توسط قانون گذار تعیین تکلیف شده است.

مطابق این ماده قانونی در صورتی که یکی از جراحت‌­هایی که در ماده ۷۰۹ قانون مجازات اسلامی آمده است، در یکی اعضای بدن به غیر از سر و صورت واقع شود و دیه آن عضو در قانون مشخص شده باشد، دیه مطابق نسبت­­‌هایی که در ماده ۷۰۹ آمده برای آن عضو تعیین خواهد شد و در صورتی که دیه‌ای برای عضو آسیب دیده در قانون مشخص نشده باشد به آن ارش ثابت تعلق خواهد گرفت.

بنابراین برای خراشیدگی پوست اعضای بدن یا حارصه اعضای بدن به جز سر و صورت دو حالت داریم:

  • حالت اول آن که برای عضو آسیب دیده، در قانون مجازات اسلامی مقدار دیه مشخص شده باشد یا به اصطلاح دارای دیه معین باشد.

در چنین حالتی دیه خراشیدگی عضو آسیب دیده برابر با یک صدم دیه تعیین شده برای آن عضو خواهد بود. برای مثال دیه تعیین شده برای یک دست، برابر با نصف دیه انسان کامل است.

یعنی در ماه حرام ششصد میلیون تومان و در ماه غیر حرام چهارصد و پنجاه میلیون تومان خواهد بود. از طرفی دیه حارصه برابر با یک صدم دیه کامل است، بنابراین دیه خراشیدگی یک دست در ماه حرام شش میلیون تومان و در ماه غیر حرام چهار میلیون و پانصد هزار تومان خواهد بود.

  • حالت دوم زمانی اتفاق می‌­افتد که برای عضو آسیب دیده، در قانون مجازات اسلامی مقدار دیه تعیین نشده باشد یا به عبارت دیگر دارای دیه نامعین باشد، در این مورد، ارش، ثابت است. منظور از ارش آن است که قاضی پرونده باید با توجه به میزان و نوع جراحت و نظرات پزشکی قانونی در این مورد، مبلغ دیه را تعیین کند.

توجه داشته باشید که فرد آسیب دیده برای دریافت دیه باید ابتدا وقوع جرم را در جلسه دادرسی اثبات کند. در ادامه راه‌­های اثبات دیه را بررسی می‌کنیم.

راه‌­های اثبات دیه

همانطور که پیش­تر هم گفتیم جراحت‌­ها یا صدماتی که اشخاص به دیگران می­‌رسانند شامل مجازات­‌هایی مانند قصاص و دیه می‌­شود. اما باید توجه داشته باشید که مطابق قانون در صورتی که کسی مدعی حقی شود، برای این که بتواند به آن برسد، باید ابتدا بتواند آن را با دلایل قانونی اثبات کند.

این امر در مورد دیه و دریافت آن هم صادق است و اگر کسی مدعی شود که فرد دیگری به او آسیبی وارد کرده، باید ابتدا این موضوع را در دادگاه اثبات کند تا مشمول دیه شود.

در ماده ۴۵۴ قانون مجازات اسلامی ادله اثبات دیه بیان شده است. مطابق این ماده قانونی ادله اثبات دیه، علاوه بر قسامه، همان ادله اثبات دیون و ضمان مالی است.

در این ماده قانونگذار به این مورد اشاره کرده است که با یکی از ادله اثبات دعوا که در قانون مدنی آمده، یعنی اقرار، شهادت شاهدان، اسناد کتبی و علم قاضی دیه اثبات می­‌شود. همچنین مطابق این ماده سوگند یا قسامه نیز یکی از راه­‌های اثبات دیه یا ارش می­‌باشد.

شرایط سوگند یا قسم برای اثبات دیه در ماده ۴۵۶ قانون مجازات اسلامی، آورده شده است. مطابق این ماده قانونی در جنایت­‌های عمدی یا غیر عمدی که مربوط به اعضای بدن و منافع آن می­شوند، در صورت لوث و نبودن ادله دیگر، مجنیٌ علیه این امکان را دارد که با سوگند خوردن جنایت را اثبات کند و دیه را بخواهد. اما حق قصاص با آن ثابت نمی‌شود.

شرایط سوگند خوردن برای دیه‌­های مختلف به شرح زیر است:

  • شش بار قسم خوردن در مواردی که مقدار دیه آن برابر با دیه کامل است.
  • پنج بار قسم خوردن در مواردی که مقدار دیه آن برابر با پنج ششم دیه کامل است.
  • چهار بار قسم خوردن در مواردی که مقدار دیه آن برابر با دو سوم دیه کامل است.
  • سه بار قسم خوردن در مواردی که مقدار دیه آن برابر با یک دوم دیه کامل است.
  • دو بار قسم خوردن در مواردی که مقدار دیه آن  برابر با یک سوم دیه کامل است.
  • یک بار قسم خوردن در مواردی که مقدار دیه آن  برابر با یک ششم دیه کامل یا کمتر است.

دیه خراشیدگی پوست

خدمات حقوقی بنیاد وکلا

دیه مبلغی است که باید به عنوان جبران خسارت در جنایت‌­های مربوط به اعضای بدن و منافع آن­‌ها، بر اساس شریعت اسلامی و قوانین مربوطه، باید به قربانی یا خانواده قربانی پرداخت شود. میزان دیه بر اساس میزان خسارت و ضرر و زیانی که به قربانی وارد شده است، تعیین می‌شود.

برای دریافت دیه، بهترین کار این است که فرد آسیب دیده یا خانواده او به یک وکیل مراجعه کنند و با کمک او درخواست دریافت دیه را به دادگاه ارائه دهند. پس از بررسی مدارک و مستندات، در صورت اثبات شدن ادعای شاکی، دادگاه میزان دیه را تعیین می‌کند.

وکیل دیه، وکیلی است که به عنوان مشاور و نماینده حقوقی خانواده قربانی در امور مربوط به دیه فعالیت می‌کند. این وکیل مسئول کمک به خانواده قربانی در اثبات دیه و دریافت آن است.

دلایل استفاده از وکیل دیه عبارتند از:

  1. داشتن دانش حقوقی: وکیل دیه با داشتن دانش حقوقی، به خانواده قربانی در تعامل با دادگاه و سایر مراجع قضایی کمک می‌کند.
  2. تسریع در رسیدگی به پرونده: با تجربه و شناخت نحوه رسیدگی به پرونده‌های دیه، وکیل دیه می‌تواند به سرعت در رسیدگی به پرونده کمک کند.
  3. تسهیل در تحقیقات قضایی: در بعضی موارد، برای اثبات دیه و تعیین میزان آن، نیاز به تحقیقات قضایی داریم. وکیل دیه می‌تواند به خانواده قربانی در تسهیل در این تحقیقات کمک کند.

بنابراین، استفاده از وکیل دیه برای اثبات دیه و دریافت آن، بسیار مهم است و خانواده قربانی نیاز به کمک وکیل دیه دارند تا بهترین نتیجه را در این مورد بدست آورند.

در صورتی که برای اثبات دیه و دریافت آن به وکیل نیاز دارید می­‌توانید از وکلای ما در بنیاد وکلا که در این زمینه تخصص و تجربه دارند کمک بگیرید. با استفاده از خدمات وکیل تلفنی و وکیل آنلاین در بنیاد وکلا می­‌توانید در سریع‌­ترین زمان ممکن و در هر جایی که هستید با وکلا ارتباط بگیرید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۷ رای

‫۳ دیدگاه ها

  1. همش الکیه یه مرد ارازل گرفت صورت و چشم خواهر منو عمدی زخمی کرد هیچی دیه هم تعیین نشد پس منم به راحتی میتونم هرخلافی کنم چون دولتی وجود نداره عدالتی درکار نیست من چرا عادل باشم

    1. امکان نداره همچین چیزی در ضمن ربطی به دولت نداره قوه قضاییه و دادگاه و قاضی هستن که قضاوت میکنن و رای میدن

  2. سلام من تصادف کردم راننده هستم دماغم چند سال پیش شکسته،حالا داخل این تصادف شروع کرده خونریزی دیه تعلق میگیرد،خراشیدگی صورت چقدر دیه دارد،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا