دیهکیفری (جرائم)

دیه کندن موی سر مرد

دیه در قانون مجازات اسلامی به عنوان یک مجازات برای کسانی است که به جان و اعضای بدن دیگران صدماتی وارد می­‌کنند. کسانی که به صورت عمدی یا غیر عمدی به اعضای بدن دیگران آسیبی وارد کنند باید مجازات شوند. این مجازات ممکن است قصاص باشد یا دیه. در مواردی که به هر دلیلی امکان قصاص وجود نداشته باشد، مرتکب جرم باید به فرد آسیب دیده دیه پرداخت کند.

یکی از مواردی که قانونگذار در قانون مجازات اسلامی به آن پرداخته است، تعیین میزان دیه برای اعضای مختلف بدن و مقدار آسیب‌­هایی است که به آن وارد شده است. در مواردی که مبلغ دیه تعیین نشده باشد، ارش تعیین خواهد شد. یکی از مواردی که در قانون دارای دیه معین است، مو می­‌باشد.

نوشته های مشابه

بنابراین در صورتی که در درگیری­‌ها، شخصی باعث شود که موی سر فرد دیگر کنده شود یا از بین برود باید دیه آن را پرداخت کند. دیه کنده شدن موی مرد و موی زن با هم متفاوت می­‌باشد.

در این مقاله در بنیاد وکلا به بررسی دیه کندن موی سر مرد می‌­پردازیم. در صورتی که در این مورد به مشاوره حقوقی نیاز دارید می­‌توانید با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی آنلاین و تلفنی بنیاد به راحتی با مشاوران حقوقی با تجربه در این زمینه صحبت کنید.

دیه و نحوه اثبات آن

در ماده ۱۷ قانون مجازات اسلامی، تعریف شده است. مطابق این ماده قانونی دیه اعم از دیه مقدر یا معین و دیه غیرمقدر، پولی است که در اسلام برای ایراد جنایت غیرعمدی بر نفس، اعضا و منافع و یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد به موجب قانون مقرر می‌شود.

مطابق تعریفی که در ماده ۱۷ آمده است، دیه در واقع مبلغی است که باید در جنایت‌­هایی که به جان و جسم افراد وارد می­‌شود پرداخت شود.

معمولا این جنایت‌­ها در صورتی که غیر عمدی باشند مجازاتشان دیه است اما اگر عمدی باشد مجازاتشان قصاص است و فقط در مواردی می­‌توان به جای قصاص دیه پرداخت کرد که یا امکان قصاص کردن وجود نداشته باشد یا مجرم و شاکی برای دیه به جای قصاص به توافق برسند.

نکته دیگری که در این ماده به آن اشاره شده است انواع دیه است که شامل دیه مقدر و غیر مقدر می­‌باشد. در صورتی که مبلغ دیه در قانون مشخص شده باشد، دیه مقدر است و در صورتی که مبلغ آن تعیین نشده باشد، دیه از نوع غیر مقدر است که به آن ارش هم می­‌گویند.

تعیین مبلغ دیه، در دیه غیرمقدر یا ارش، به عهده قاضی می­‌باشد و قاضی باید با توجه به این که چه عضوی آسیب دیده و میزان آسیبی که به فرد وارد شده و با در نظر گرفتن گزارش‌­های پزشکی قانونی، مبلغی را برای دیه تعیین کند.

مطابق آنچه در ماده ۴۵۴ قانون مجازات اسلامی آمده، ادله اثبات دیه علاوه بر قسامه، همان ادله اثبات دیون و ضمان مالی است. بنابراین قانونگذار در این ماده بیان کرده است که با وجود هر یک از ادله اثبات دعوا که در قانون مدنی ذکر شده، یعنی اقرار کردن یا اعتراف کردن متهم، شهادت دادن شهود و علم قاضی امکان اثبات دیه وجود  دارد.

در صورتی که با ادله قانونی و معتبر در دادگاه ثابت شود که متهم به جان و جسم فرد شاکی آسیب رسانده است، متهم به پرداخت دیه تا مدت زمان مشخصی محکوم خواهد شد و در صورتی که در مدت تعیین شده دیه را نپردازد، مشمول ضمانت اجرایی­‌هایی خواهد شد.

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه دیه می‌­توانید با مشاورین و وکلای متخصص و با تجربه بنیاد وکلا در قالب وکیل آنلاین در ارتباط باشید.

کندن موی سر و دیه آن

کندن موی سر و دیه آن

گاهی ممکن است در درگیری­‌ها، شخصی موهای سر فرد دیگری را به صورت تصادفی یا به عمد در حالت عصبانیت یا تحت تأثیر احساسات بکشد و باعث شود که بخشی از موهای فرد یا همه موهای او کنده شود.

از نظر قوانین اسلامی و قوانین کشور ما، کندن موی سر زن یا مرد در دعوا و درگیری به هیچ عنوان قابل قبول نیست و نشانه‌­ای از عدم کنترل هیجان و عدم احترام به شخص مقابل است و این رفتار ممکن است باعث آسیب جسمی و روحی به شخص مقابل شود و باعث تشدید و تبدیل شدن درگیری به خشونت شود، از این رو در قانون مجازات اسلامی به این موضوع پرداخته شده است و برای آن دیه تعیین شده است.

نکته‌­ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که میزان و مبلغ دیه کنده شدن موی سر مرد و زن با هم متفاوت است. هدف این مقاله بررسی کندن موی سر مرد می‌­باشد.

دیه تعیین شده برای موی مرد، در صورتی که همه مو کنده شود و دیگر هیچ وقت رشد نکند برابر با یک دیه کامل و در حالتی که امکان رویش مجدد مو وجود داشته باشد، ارش می‌­باشد و با نظر قاضی مبلغ دیه تعیین خواهد شد.

علاوه بر این در صورتی که بخشی از موی سر مرد کنده شود و هیچ وقت دیگر مجددا رشد نکند، با توجه به میزان ریزش، برای آن دیه مشخص می­‌شود و در این حالت اگر موها دوباره رشد کنند، ارش پرداخت خواهد شد. توجه کنید که کارشناس دادگاه تعیین می‌­کنند که امکان رشد مجدد مو وجود دارد یا نه.

بنابراین می‌­توانیم بگوییم که به طور کلی دیه کندن موی سر به چهار حالت زیر تقسیم می­‌شود:

  1. دیه کندن کامل موی سر مرد بدون امکان رویش مجدد
  2. دیه کندن کامل موی سر مرد با امکان رویش مجدد
  3. دیه کندن بخشی از موی سر مرد بدون امکان رویش مجدد
  4. دیه کندن بخشی از موی سر مرد با امکان رویش مجدد

در بخش­‌های بعد به بررسی هر کدام از این موارد خواهیم پرداخت. در صورتی که برای دیه موی سر به مشاوره حقوقی تلفنی نیاز دارید، می‌­توانید از مشاوران حقوقی بنیاد وکلا کمک بگیرید.

دیه کندن کامل موی سر مرد بدون امکان رویش مجدد

در بخش‌های قبل دیه را توضیح دادیم و گفتیم که دیه مو برای زن و مرد متفاوت است. همچنین مقدار دیه مو با توجه به این که تمام موی سر مرد کنده شود یا بخشی از آن کنده شود، متفاوت می‌باشد. این موضوع در قانون مجازات اسلامی مورد توجه قرار گرفته است. در این بخش به بررسی دیه کامل موی سر مرد در حالتی که امکان رویش مجدد وجود داشته باشد، می‌پردازیم.

دیه کندن کامل موی سر مرد در ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی آورده شده است. مطابق این ماده قانونی دیه کندن تمام موی سر مرد، به طوری که دیگر امکان رویش مجدد وجود نداشته باشد، برابر با دیه کامل است.

از آن جایی که نرخ تعیین شده برای دیه در سال ۱۴۰۲ در ماه‌های حرام یک میلیارد و دویست میلیون تومان و در ماه‌های حرام نهصد میلیون تومان می‌باشد، پس دیه کندن موی سر مرد به طور کامل هم به همین شرح خواهد بود.

بنابراین زمانی که این نوع دیه برای موی سر مرد اثبات شود، مجرم باید مبلغ دیه را در مهلتی که توسط دادگاه تعیین می‌شود، پرداخت کند.

دیه کندن کامل موی سر مرد بدون امکان رویش مجدد

دیه کندن کامل موی سر مرد با امکان رویش مجدد

در بخش قبل گفتیم که اگر موی سر مرد به طور کامل کنده شود و دیگر امکان رویش مجدد برای آن وجود نداشته باشد، دیه آن برابر با دیه کامل است. یکی دیگر از مواردی که در ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی به آن توجه شده است، کندن کامل مو با امکان رویش مجدد می‌باشد.

مطابق این ماده قانونی در صورتی که تمام موس سر مرد کنده شود اما امکان رویش مجدد آن وجود داشته باشد، ارش یا دیه غیر مقدر می‌باشد. همانطور که قبلا هم گفتیم دیه غیر مقدر یا ارش باید توسط قاضی و با توجه به نظر کارشناسان پزشکی قانونی تعیین شود.

با توجه به مواردی که در ماده ۵۷۶ آورده شده، باید توجه داشته باشیم که تنها چیزی روی دیه کندن کامل موی سر مرد تاثیر گذار است، این است که امکان رشد مجدد مو وجود داشته باشد یا نه. بنابراین مواردی مانند کم پشت بودن یا پر پشت بودن مو یا بزرگسال بودن یا کودک بودن فرد تاثیری روی مبلغ دیه ندارد.

دیه کندن بخشی از موی سر مرد بدون امکان رویش مجدد

گاهی اوقات در درگیری‌ها حالتی پیش می‌آید که تنها بخشی از موی سر مرد کنده می‌شود، همانطور قبلاً هم اشاره کردیم دیه کنده شدن کامل موی سر با دیه کنده شدن بخشی از موی سر متفاوت است. در این بخش از مقاله می‌خواهیم دیه کنده شدن بخشی از موی سر در حالتی که دیگر رشد نکند را بررسی کنیم.

به طور کلی دیه کنده شدن بخشی از موی سر مرد در ماده ۵۷۸ قانون مجازات اسلامی توضیح داده شده است. مطابق این ماده قانونی دیه کنده شدن موی سر مرد زمانی که که دیگر امکان رویش مجدد آن وجود نداشته باشد، باید با توجه به مقدار مویی که دیگر رشد نمی‌کند تعیین و پرداخت شود.

توجه داشته باشید که کارشناس رسمی دادگستری باید تعیین کند که آیا امکان رویش مجدد مو وجود دارد یا خیر.

دیه کندن بخشی از موی سر مرد با امکان رویش مجدد

در بخش قبل گفتیم که در ماده ۵۷۸ قانون مجازات اسلامی آورده شده که در صورتی که بخشی از موی سر مرد کنده شود و دیگر رشد نکند، با توجه به میزان مویی که دیگر رشد نمی‌کند برای آن دیه تعیین می‌کند.

علاوه بر این در همین ماده ذکر شده است که اگر بخشی از موی سر کنده شود ولی امکان رویش مجدد برای آن وجود داشته باشد به آن ارش تعلق می‌گیرد و باید با توجه به نظر کارشناسان دادگستری مبلغ آن تعیین شود.

زمانی که دیه این مورد توسط شاکی به دادگاه اثبات شود و مبلغ دیه تعیین شود، مجرم باید در زمان تعیین شده توسط دادگاه دیه تعیین شده را پرداخت کند.

دیه کنده شدن موی سر مرد با رضایت

در بخش‌های قبل به بررسی دیه موی مرد پرداختیم و حالت‌های مختلف آن را بررسی کردیم و گفتیم که تنها چیزی که روی مبلغ دیه برای کنده شدن همه یا بخشی از مو تاثیر دارد این است که مو مجددا رشد کند یا نه. در این بخش به بررسی دیه کندن مو با رضایت خود شخص یا والدین قانونی او یا در مواردی که ضرورت پزشکی برای این مورد وجود دارد می‌پردازیم.

دیه کنده شدن موی مرد با رضایت در ماده ۵۷۹ قانون مجازات اسلامی ذکر شده است. مطابق این ماده، کندن موی سر زن یا مرد یا ریش مرد، چنانچه با رضایت شخص یا در مواردی که اذن شخص معتبر نیست، با رضایت ولی او باشد یا به جهت ضرورت­‌های پزشکی لازم باشد، دیه یا ارش ندارد.

بنابراین در صورتی که کندن مو با رضایت باشد، در سه حالت زیر مشمول دیه یا ارش نمی­‌شود:

  1. حالت اول مربوط به زمانی است که خود فرد، برای کندن مویش رضایت داشته باشد.
  2. حالت دوم مربوط به حالتی است که خود شخص توانایی اعلام رضایت را نداشته باشد یا رضایت او معتبر نباشد، اما ولی قانونی او به امر رضایت دهد.
  3. در نهایت حالت سوم مربوط به زمانی است که ضرورت­‌های پزشکی برای کندن مو وجود داشته باشد، برای مثال زمانی که فردی باید برای جراحی موهایش را بتراشد یا زمانی که افراد مبتلا به سرطان برای شیمی درمانی باید موهای خود را بتراشند.

وکیل دیه کندن موی سر مرد

دیه رویش موی مرد با عیب و نقص

در بخش قبل، گفتیم که دیه موی مرد در حالت­‌های مختلف چگونه است و مبلغ آن چقدر است. گاهی اوقات پیش می‌­آید که موی سر مرد بعد از کنده شدن، مجدد رشد می‌­کند اما رشد آن با عیب و نقص است.

در ماده ۵۸۵ قانون مجازات اسلامی، دیه رویش مو با عیب و نقص بررسی شده است. مطابق این ماده قانونی در صورتی که موی سر مرد که به هر دلیلی از بین رفته است مجددا بروید اما با عیب و نقص بروید، برای مثال رنگ یا حالت طبیعی دچار تغییرات شود یا این که مو کم پشت­تر از قبل بروید، ارش ثابت است. مقدار ارش در این حالت برای موی سر مرد، بیشتر از ارشی باشد که درصورت رویش بدون عیب تعیین می‌شود.

مطابق این ماده قانونی، دیه موی سر مرد، در حالتی که همه یا بخشی از آن، کنده شود اما با تغییرات و عیب و نقص بروید، ارش است. توجه داشته باشید که این ارش توسط قاضی تعیین می‌­شود اما مقدار آن نباید از حالتی که مو بدون عیب و نقص می‌­روید کمتر باشد.

با توجه به این که رویش مجدد مو یا عدم رویش آن روی مقدار دیه و ارش تاثیر گذار است، تشخیص این امر به کارشناسان رسمی دادگستری سپرده شده است. بنابراین در صورتی که نظر کارشناس بر این باشد که موی فرد دیگر رشد نمی­‌کند، قاضی پرونده با این فرض که مو دیگر رشد نمی‌­کند دیه را تعیین می­‌کند.

در این مورد در صورتی که بعد از گذشت مدتی، بر خلاف نظر این کارشناس موی فرد مجددا رشد کند، کسی که دیه را دریافت کرده باید تفاوت آن را بپردازد. خلاف این امر هم صادق است، یعنی اگر تشخیص کارشناس بر این باشد که موی فرد رشد می­‌کند اما بعد از مدتی دیگر موی فرد رشد نکند، شاکی می­‌تواند با استفاده از مدارک، شواهد و اسناد موجود، دیه مربوط به عدم رویش مجدد مو را دریافت کند.

وکیل دیه کندن موی سر مرد

برای شکایت و اثبات دیه کندن موی سر مرد بهتر است که از یک وکیل که در این زمینه تجربه و سابقه دارد استفاده کنید. دلیل این امر آن است که شما برای اثبات ادعای خود، باید مدارک و شواهد مربوطه را به دادگاه ارائه کنید، بنابراین بهتر است که با استفاده از خدمات یک وکیل با تجربه، اطمینان حاصل کنید که تمامی مدارک و شواهد مورد نیاز جمع آوری شده و ادعای شما به درستی ثابت خواهد شد.

همچنین، وکیل می‌تواند به عنوان نماینده شما در دادگاه حضور داشته باشد و در صورت نیاز، از حقوق شما دفاع کند تا به حق و حقوق خود برسید.

در بنیاد وکلا، وکلای مجربی در زمینه دیه وجود دارند که می‌­توانید از آن­‌ها برای اثبات ادعای خود کمک بگیرید و بتوانید به طور کامل به حق و حقوق خود برسید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا