کیفری (جرائم)

چگونه می‌ توان تجاوز و آزار جنسی را در دادگاه اثبات کرد؟

آزار جنسی عملی است با ماهیت جنسی که در آن فرد یا افرادی با تعرض به شخصیت یک فرد از طریق ارعاب و اجبار به دریافت لذت جنسی یا تحقیر جنسیتی به وسیله کلام یا عمل و رفتار می پردازد.

بنابراین تعریف، آزار جنسی شامل محدوده وسیعی از رفتارها از آزار کلامی، مزاحمت های خیابانی تا سوءاستفاده جنسی و تجاوز جنسی می شود.

آزار جنسی در بسیاری از موارد با آمیزش جنسی و تجاوز همراه است. در این مقاله سعی داریم به بررسی تجاوز جنسی پرداخته و راه اثبات تجاوز و همچنین نحوه شکایت به کمک وکیل کیفری از آن را نیز بیان کنیم.

تجاوز جنسی چیست؟

در تعریف تجاوز جنسی آمده است که: «آمیزش جنسی یک شخص بالغ با یک شخص بالغ دیگر بدون رضایت وی و با توسل به زور و خشونت به گونه ای که به دخول بیانجامد.»

نزدیکی فرد بالغ با کودک جتی اگر با رضایت او باشد، تچاوز محسوب می شود.

راه های اثبات تجاوز جنسی

روش اثبات تجاوز جنسی بسیار دشوار بوده و عملا محدودیت های زیادی در این زمینه وجود دارد.

تجاوز جنسی به عنوان یک جرم مستقل در قوانین کیفری ایران جرم انگاری نشده و تنها مواردی که می توان برای آنها مجازات هایی را یافت شامل زنا، روابط نامشروع کمتر از زنا و اعمال منافی عفت است.

تجاوز و آزار جنسی در قانون

با این حال روش های ثابت کردن جرم تجاوز جنسی که در قانون مجازات اسلامی آورده شده اند، عبارتند از:

اقرار

مهمترین روش اثبات جرم، اقرار است. اقرار به منزله ی گفتار یا نوشتار مجرم است که به صراحت، انجام جرم را به عهده گرفته و مسئولیت ناشی از آن را متوجه خود می داند.

اقرار در تجاوز جنسی، قاضی را از دلایل دیگر بی نیاز می گرداند؛ چرا که در این جرم احراز مجرمیت از طریق اسناد و مدارک دیگر، تقریبا ناممکن و یا بسیار سخت و پیچیده است.

شهادت

در مورد تجاوز و تعرض جنسی، به طور معمول این عمل در خفا و دور از چشم سایرین انجام می شود؛ بنابراین عمدتا افراد دیگری به غیر از متجاوز یا متجاوزین شاهد تجاوز نیست تا بتواند شهادت بدهد.

تعداد شهود هم اثبات این امر را دشوارتر ساخته است؛ شهادت چهار مرد یا سه مرد و دو زن در این مورد الزامی می باشد.

علم قاضی

یکی از مهم‌ترین روش های اثبات جرم، علم قاضی است. تعریف علم قاضی در ماده ۲۱۱ قانون مجازات اسلامی آورده شده است: «علم قاضی عبارت از یقین حاصل از مستندات در امری است که نزد وی مطرح می شود.

در مواردی که مستند حکم، علم قاضی است، او موظف است قرائن و امارات بین (مستند) علم خود را به طور صریح در حکم قید کند».

مدارکی که باعث علم قاضی می شوند عبارتند از:

  1. نظریه کارشناس
  2. تسامع و استفاضه ی مفید علم (که از ناحیه انجام تحقیقات محلی یا معاینه محل به دست می آید.)
  3. اخبار عادل واحد (در مواردی که تعدد مشهود لازم است.)
  4. اقرار به کمتر از حد مثرر
  5. اقرار در نزد قاضی تحقیق و در مراحل تحقیقات مقدماتی
  6. وجود مدارکی همچون فیلم، عکس، sms یا پیامک، چت در فضای مجازی و غیره.

قانونگذار در ماده ۲۱۲ قانون مجازات اسلامی بیان کرده است: در صورتی که علم قاضی با ادله قانونی دیگر در تعارض باشد، اگر علم، بین باقی بماند، آن ادله برای قاضی معتبر نیست و قاضی با ذکر مستندات علم خود و جهات رد ادله دیگر، رای صادر می کند؛ چنانچه برای قاضی علم حاصل نشود، ادله قانونی معتبر است و بر اساس آنها رای صادر می شود.

در مورد تجاوز به کودکان نیازی به اثبات تجاوز جنسی نیست؛ چرا که کودکان در موقعیت ضعیف تری قرار داشته و اعمال زور، خشونت، فریب و اغفال نسبت به آن‌ها بسیار آسان‌تر از فرد بزرگسال و بالغ است. شخص بزرگسال متجاوز به کودک است که باید اجبار، اکراه، اغفال و یا عدم سلامت عقل خود را ثابت کند.

اگر برای گفتگوی حضوری نزد وکیل آمادگی لازم را ندارید، وکیل تلفنی خدمتی است که برای شما مناسب و آماده ارائه می‌باشد.

آزار جنسی رساندن به دیگری

مجازات تجاوز جنسی

همانطور که گفته شد اثبات تعرض جنسی و تجاوز، یکی از سخت ترین موارد حقوقی و کیفری در ایران است. تنها ماده قانونی در این باب، ماده ۸۲ قانون مجازات اسلامی است که مجازات زنای به عنف را مشخص نموده است.

با مراجعه به قانون مجازات اسلامی می توان در تعریف زنای به عنف، اینگونه بیان کرد که: «تجاوز به عنف، به رفتارها و اعمال جنسی مجرمانه ای اطلاق می شود که با توسل به زور، اجبار و تهدید و بدون رضایت زن و علیرغم مقاومت او، با وی آمیزش جنسی انجام می گیرد و منجر به دخول می گردد».

البته این تعریف شامل «لواط به عنف» نیز می شود.

ماده ۸۲ قانون مجازات اسلامی: حد زنا در موارد زیر قتل است و فرقی بین جوان و غیر جوان و محصن و غیر محصن نیست:

  • زنا با محارم نسبی
  • زنا با زن پدر که موجب قتل زانی است.
  • زنای غیر مسلمان با زن مسلمان که موجب قتل زانی است.
  • زنای به عنف و اکراه که موجب قتل اکراه کننده است.
  • مطلق زنای با عنف و اکراه موجب قتل زانی محسوب شده و فرقی بین بالغه و غیربالغه نیست.
  • اگر عمل زنا با صغیره بدون عنف و اکراه تحقق یافته باشد، مجازات آن همانند مجازات زنا با زن بالغ بدون عنف و اکراه خواهد بود.
  • در موردی که شخصی به عنف و اجبار با دختر باکره ای زنا کند و از وی ازاله ی باکارت نماید، علاوه بر مهرالمثل باید ارش البکاره را نیز بپردازد؛ یکی به علت از بین بردن پرده بکارت و دیگری به اعتبار دخول است.”

تاثیر تجاوز بر زنان

بعد از وقوع تجاوز جنسی چه باید کرد؟

تجاوز و تعرض جنسی حادثه ای بسیار دهشتناک است که فکر و جسم فرد قربانی را به شدت تحت تاثیر خود قرار می دهد.

با این حال قربانی تجاوز جنسی به منظور دفاع از حقوق خود و افزایش شانس موفقیت خود در محکوم کردن متجاوز، باید در همان ساعات اولیه پس از اتفاق، اقداماتی را در جهت جمع آوری مدارک اثبات کننده تجاوز انجام دهد؛ چرا که مدارک و آثار جرم تجاوز جنسی، تا چند ساعت پس از این حادثه از بین رفته و عملا نمی توان برای اثبات ادعای تجاوز، اقدام ویژه ای را به کار بست.

بنابراین انجام امور زیر بعد از وقوع تجاوز، با تاکید وکیل آنلاین و حضوری ضروری است:

  • بلافاصله به مکان امنی بروید؛ با فرد مطمئن و رازداری تماس بگیرید تا در مراحل بعدی، همراه شما باشد.
  • سریعا به پزشکی قانونی مراجعه کنید یا با مراجعه به دادسرا، دستوری مبتنی بر معاینه توسط پزشکی قانونی بگیرید تا روند معاینه شما سریع‌تر انجام شود.
  • چنانچه به شما داروی خواب آور، مواد مخدر یا الکل داده شده، از پزشکی قانونی بخواهید آزمایشات لازم در این زمینه را به عمل آورند.
  • پزشکی قانونی باید میزان دقیق جراحات وارد آمده، خطر بیماری های مقاربتی و بارداری را نیز بررسی کند؛ شما نیز به این نکات توجه داشته باشید.
  • قبل از مراجعه به پزشکی قانونی و معاینه کامل، به حمام نروید؛ مسواک نزنید و لباس‌هایتان را نشویید.
  • تمامی لباس هایی که در هنگام وقوع جرم بر تن داشته اید، در یک پلاستیک تمیز بگذارید و در آن را بسته نگهدارید.
  • تمامی جزییات شامل زمان ها، مکان وقوع جرم، جزئیات صحنه تجاوز، اسامی همه افرادی که شاهد ملاقات شما بوده اند، مکان های عمومی که قبل از وقوع حادثه با شخص متجاوز رفته اید و غیره را سریعا یادداشت کنید.
  • چنانچه هر مدرکی دال بر اثبات ادعای خود از قبیل تصویر، صوت، تماس، پیامک، ایمیل و مدارک موجود در شبکه های اجتماعی دارید، جمع آوری نموده و در چندین نسخه کپی کرده و نگهداری کنید.

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره حقوقی کیفری و گفتگو با متخصصین ما جهت ارائه راه‌های اثبات جرم تجاوز و آزار جنسی با بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۵ رای

‫۲ دیدگاه ها

  1. خوبه که ایران مثل آمریکا در به داغون نیست
    اونجا مثلا اگر بخای با دوست دخترت کات کنی، بعد دختره بخاد گند بزنه به زندگیت میتونه بره بگه این به من تجاوز کرده!
    فقط با « گفتن همین حرف » تو دردسر میندازدت
    مرگ بر آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا