عمومی

ساعت کاری دادگاه‌ها و دادسراهای قوه قضاییه در ۱۴۰۲

بسیاری از افراد از ساعت کار دادگاه‌ها و دادسراها سوال می‌پرسند که باید عرض شود که ساعت کاری دادگاه‌ها و دادسراها نیز مثل همه ادارات دولتی است و تفاوتی با آن‌ها ندارد. یعنی معمولا از ساعت ۸ صبح شروع به فعالیت می‌کنند تا ۲ بعد از ظهر.

ساعات کاری دادگاه‌ها و دادسراها در شهر تهران از شنبه تا چهارشنبه می‌باشد و پنجشنبه‌ها اگثر شعبات تعطیل است ولی پیشنهاد می‌شود اگر نیاز به مراجعه به هر یک از دادسراها و دادگاه‌ها را دارید ساعت اولیه صبح یعنی همان ۸ صبح آنجا حضور داشته باشید.

نوشته های مشابه

از آن جایی که سیستم قضایی حافظ منافع جامعه و حقوق شهروندی است، دادسراها به عنوان مهمترین و پایه ای ترین نهاد در مجموعه قوه قضاییه و حقوق شهروندی، اقدام به کشف جرم و تعقیب متهم و جمع آوری دلایل نموده تا حقوق افراد جامعه محفوظ و نظم و امنیت قضایی و اجتماعی حاصل شود.

اگر قبل از مراجعه به دادگاه یا دادسرا آمادگی لازم را ندارید پیشنهاد می‌کنیم از دانش و تجربه وکیل دادگستری در بنیاد وکلا بهرمند شوید.

دادسرا

دادسرا نهادی است که مرکب از دادستان، دادیار و بازپرس که به ریاست دادستان اداره می‌شود که وظیفه اصلی آن تعقیب جنبه‌های عمومی جرم و حقوق شهروندی است.

دادسرا برای تعقیب باید مطابق قانون عمل کند و شکایت شاکی، اعلام و اخبار ضابطین دادگستری یا اشخاصی که از قولشان اطمینان حاصل شود، جرایم مشهود در صورتی که قاضی ناظر وقوع جرم باشد و اظهار و اقرار متهم را می‌توان از جهات قانونی برای برای شروع به تحقیقات برشمرد.

ساعت کاری دادگاه

شروع تحقیقات مقدماتی در دادسرا

اگر شروع به تحقیقات با شکایت شاکی باشد، پس از تقدیم شکواییه در دفتر الکترونیک خدمات قضایی به جریان می‌افتد. سپس پرونده به دادسرا ارجاع می‌شود.

در صورت نقص مدارک و شواهد، دادسرا اقدام به تکمیل تحقیقات می‌نماید و ممکن است برای تکمیل تحقیقات از کلانتری هم اقدام کند. در جرم مشهود هم به شرحی که توضیح داده شد، مراتب فورا به دادستان اعلام می‌شود.

پس از اطلاع دادستان، حسب مورد موضوع به دادیار یا بازپرس ارجاع می‌گردد.

دادستان در اموری که به بازپرس ارجاع می‌شود حق نظارت و دادن تعلیمات لازمه را خواهد داشت و در صورتی که تحقیقات بازپرس را ناقص ببیند می‌تواند تکمیل آن را بخواهد ولو اینکه بازپرس تحقیقات خود را کامل بداند.

دادستان همچنین می‌تواند در تحقیقات مقدماتی که به وسیله بازپرس صورت می‌گیرد حضور یافته و ترتیب تحقیقات را از نزدیک مشاهده نماید.

دادسرا پس از تکمیل تحقیقات و برگزاری جلسه، ضمن تصمیم در خصوص قرار تأمین، اقدام به صدور کیفرخواست (قرار مجرمیت) و یا منع تعقیب از آن می‌کند.

این قرار ممکن است به صورت ترک تعقیب، موقوفی تعقیب و یا منع تعقیب باشد. منع تقیب قابل اعتراض است. با صدور کیفرخواست نیز پرونده برای رسیدگی بیشتر به دادگاه ارجاع می‌شود.

در صورت عدم امکان مراجعه حضوری به دفتر وکیل تنها با یک تماس به وکیل تلفنی متصل شوید.

ساعت کاری دادگاه و دادسرا

مرحله دادرسی پرونده کیفری

رسیدگی به یک سری از جرایم مستقیما در دادگاه کیفری ۱ انجام می‌شود و رسیدگی در دادسرا را ندارد. این جرایم عبارتند از:

  • جرایم موجب مجازات سلب حیات
  • جرایم موجب حبس ابد
  • جنایات موجب قطع عضو یا جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی با میزان نصف دیه کامل یا بیش از آن
  • جرایم موجب تعزیری درجه ۳ و بالاتر
  • جرایم سیاسی و مطبوعاتی

رسیدگی به سایر جرایم پس از مرحله دادسرا در دادگاه کیفری ۲ انجام می‌شود.

بر اساس ماده ۳۰۱ قانون آیین دادرسی کیفری، دادگاه کیفری ۲ صلاحیت رسیدگی به همه جرایم را دارد، مگر مواردی که رسیدگی به آن‌ها در صلاحیت دادگاه دیگری است.

در دادگاه، قاضی پرونده پس از رسیدگی به آن یا حکم مجرمیت صادر می‌نماید و یا برائت. این حکم اصولا قابل اعتراض است.

علاوه بر خدمات حضوری و تلفنی مجموعه بنیاد وکلا، تنها با یک کلیک در صفحه اصلی سایت ما می‌توانید به وکیل آنلاین دسترسی پیدا کنید.

شرایط اجرای حکم کیفری

اجرای احکام کیفری با دادستان است این مقام در باب اجرای احکام کیفری تعلیمات لازم را به مأموران ذی‌ربط می‌دهد و در صحت اجرای حکم عدم تعویق و تعطیل آن نظارت می‌نماید.

همچنین درخصوص صدور حکم آزادی مشروط نیز موافقت دادستان با پیشنهاد دادیار ناظر زندان ضروری می‌باشد و نیز لغو آزادی مشروط نیز به تقاضای دادستان صورت می‌گیرد.

در صورت نیاز به دریافت مشاوره حقوقی می‌توانید با متخصصین ما در بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

‫۶ دیدگاه ها

  1. سلام دوست عزیز
    بله تا مدت ۷ روز قابلیت مرجوع کالا دارید و فروشگاه موظف به پرداخت وجه میباشد . از طریق اینماد میتونید پیگیری کنید.

  2. سلام بنده در باره شعبه ۱۰۱ اعلام کردم در لواسان بوده و حدود ده ساله که پرونده بنده ده تا شعبه عوض کرده رسیدگی بفرمایید در ضمن ما در سال ۸۳ از همین دادگاه حکم به تنفیذ معامله را دریافت کردیم برسی بفرمایید دادگاه به پرونده قبلی که رای قطعی خورده و پرونده در راکد دادگاه است و خمیر نشده و تازه در پرونده راکد دست بردند و احراز هویت خود را از پرونده در آوردند قبلا هم فروش ما غیر مطرح بود الانم تصرفی که میگه مالک قبلی به اینها فروخته و بعد ملک را غصب کردنند ترو خدا این ملک و حق دا ه امید و آرزوی ما را بر باد میده به خدا احدو واحد درست نیست کمکمان کنید

  3. با سلام چرا در شعبه ۱۰۱ قاضی محترم بعداز اینکه کارشناس پرونده نظر خود را در خصوص پرونده بعداز دوماه اعلام می‌کند قاضی بعداز خواندن تصمیم کارشناس اقدام به عزل کارشناس جناب نکوئی می‌کند و وقتی اعتراض میکنیم آقای قاضی برگه ایی در پرونده گذاشته با تاریخ سه روز قبل نظریه کارشناس که شما دیر نظر دادید در صورتیکه اون تاریخ من به دفتر شعبه رفتم و گفتم کارشناس گفته سه روز دیگه نظرش را اعلام می‌کند ولی حرفی از عزل کارشناس نبود چه وقت این کارهای ناحقی و به نفع گرفتن متصرف که مالی ندارد و از مال مردم به دادگاه می‌بخشد و مال مردم را بالا می‌کنند بنده به جناب آنهایی گفتم دور را دور در حال پیگیری هستنند ولی این کارها چه معنی می‌دهد شما بگویید؟؟؟؟؟؟

  4. سلام سوالی درمورداینکه ازشخصی که درناحیه یادادسرا درحفاظت اطلاعات هست را از ایشان چطورمیشه شکایت کرد وحی منزل که نمیتونندباشندو براحتی خطامیکنند

  5. تورابخدا من تااجراي احکام دادسرای بهشتی رفته ام ولی به من میگویند خودت فريبرزشارزاده را پیدا کنید تاازاموالش برای شما برداشت کنیم اگر جایش واموالش راميدانستم ديگربانجا نمی آمدم تورابخدا رسیدگی کنید ممنون میشم

  6. سلام بنده از شخصی چک گرفتم دربرابر چک صدوده میلیون تومان برای سرمایه‌گذاری به او داده ام که دربرابر ش بمن سرمایه بدهد ولی الان بیست ماه است اصلا سرمایه ای نداده.پولمرا هم پس نمیدهد تورابخدا ازطریق اس ام اس مرا راهنمایی کنید اينشخص بنام فريبرزشارزاده باکدملى ۶۸۶۰۰۱۸۰۳۸ میباشد بادرس دفتر مرکزی تهران شهرک غرب بلواردريا خیابان گلها کوچه توحید پنجم غربی پلاک۳۲مجتمع طاها۰۲۱۵۸۱۰۲ تلفن۰۲۱۸۸۵۶۵۶۷۹. http://WWW.Tahaland.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا