جرایم اینترنتی

سرک کشیدن به گوشی دیگران و مجازات آن

قبل از ورود به بحث سرک کشیدن به گوشی دیگران باید اشاره کرد وابستگی به تلفن همراه موجب شده است که این وسیله تبدیل به یکی از مهم‌ترین حریم شخصی افراد شود به طوری که بسیاری از اطلاعات شخصی، خانوادگی، شغلی و غیره در وسایل الکترونیکی مثل گوشی موبایل، تبلت، رایانه و غیره نگهداری می­­‌شود که دسترسی سایر افراد به این اطلاعات مصداق نقض حریم خصوصی افراد به حساب می­‌آید.

بنابراین قانون‌گذار در سال ۱۳۸۸ قانونی به نام قانون جرایم رایانه­‌ای تصویب و در ماده ۱ آن از حق محرمانگی داده‌ها حمایت کرد.

در این نوشتار به بررسی سرک کشیدن به گوشی دیگران و مجازات آن می‌پردازیم. شما می‌توانید برای اقدامات حقوقی متناسب از وکیل متخصص کمک بگیرید.

ضمن آن که می‌توانید مطابق زمانبندی مناسب خود با وکیل تلفنی گفتگو نمایید.

سرک کشیدن به گوشی دیگران

به موجب ماده ۱ قانون جرایم رایانه‌ای هر کس به طور غیر مجاز به داده‌ها، سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است دسترسی پیدا کند، به حبس از ۹۱ روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

بنابراین قانون‌گذار سرک کشیدن به تلفن همراه دیگران و دسترسی غیرمجاز به سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی را اگر بدون اجازه شخص باشد جرم به حساب آورده، اما در مواردی که خود شخص، اجازه مشاهده یا ورود به سامانه را داده باشد جرمی روی نمی‌دهد.

قانون‌گذار دسترسی غیرمجاز به سامانه رایانه­‌ای یا مخابراتی یا داده‌ها را در صورت وجود شرایط زیر جرم می­‌داند:

این دسترسی بدون اجازه شخص باشد؛ بنابراین در مواردی که خود شخص، اذن به مشاهده داده یا اجازه ورود به سامانه را می­‌دهد، جرمی رخ نمی­‌دهد.

داده‌ها یا سامانه برخوردار از تدابیر امنیتی باشند، چرا که حمایت قانونی شامل افرادی می­‌شود که خودشان حداقلی از امنیت را برای حریم خصوصی­‌شان قائل‌اند؛ برای مثال اگر سامانه مد نظر گوشی همراه یا رایانه شخصی است، دارای رمز عبور باشد، لذا مرتکب با گذر از این تدابیر امنیتی مجرم شناخته خواهد شد.

برای دریافت اطلاعات فوری در این زمینه همین حالا مشاوره حقوقی آنلاین دریافت نمایید.

سرک کشیدن به گوشی دیگران

مجازات سرک کشیدن به گوشی دیگران

این ماده به طور گسترده هم شامل زمانی می­‌شود که شخصی در دنیای واقعی رمز عبور شما را به نحوی بشکند و به اطلاعات سامانه دسترسی پیدا کند و هم زمانی‌که در فضای مجازی از طرقی مثل هک و عبور از تدابیر امنیتتان به اطلاعات دسترسی پیدا کند.

حال گذر از این تدابیر امنیتی می­‌تواند از طرق مختلف صورت بگیرد؛ چه به صورت فنی و با استفاده از نرم ­‌افزار، چه به صورت غیر فنی مثل فریب دادن شخص برای در اختیار گذاشتن نام کاربری و رمز عبور که قانون‌گذار بین این دو مورد تفاوتی قائل نشده‌ ­است.

هم دسترسی به سامانه و هم دسترسی به داده­‌ها (در صورت وجود سایر شرایط) جرم است؛ بنابراین اگر فردی از تدابیر امنیتی شما عبور کند و وارد سیستم شود، حتی بدون اینکه اطلاعاتی را مشاهده کند، عمل وی جرم و قابل مجازات است.

برای دریافت راهنمایی و اطلاعات بیشتر می توانید مشاوره حقوقی دریافت نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

یک دیدگاه

  1. سلام من گوشی موبایلم رو دادم به تعمیرکار برای اینکه ال‌سی‌دی گوشی رو تعویض کنه ، و گوشی من ۳ روز تو گوشی فروشی بوده ، بعد از اینکه ال سی دی رو عوض کرده از من تقاضای رمز گوشی رو کرد تا عیب و ایراد گوشی رو پیدا کنه ، ولی از طریق تنظیمات گوشی متوجه شدم که ۳۰ دقیقه در گالری ، و ۳۰ دقیقه در فایلهای شخصی سرک کشیده من باید چگونه اقدام کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا