خانوادهمهریه

بخشیدن مهریه بدون اذن پدر

بخشیدن مهریه در واقع یکی از موضوعات مهمی که در ارتباط با مهریه مطرح می شود این است که زن ذمه شوهر خود را از پرداخت مهریه ابراء کرده و یا به اصطلاح مهریه را به همسرش ببخشد.

چرا که زن مالک مهر است و به محض عقد می تواند مهریه را مطالبه کرده یا حتی آن را ببخشد.

نوشته های مشابه

مطابق قانون، برای اینکه زن اقدام به بذل مهریه به همسر خود کند ، شرط خاص پیش بینی نشده است، لکن در عمل این امر نیازمند رضایت پدر است؛ به همین دلیل، در این مقاله به بررسی شرایط بخشیدن مهریه و بخشیدن مهریه بدون اذن پدر خواهیم پرداخت. البته برای این امر می‌توانید به وکیل متخصص نیز مراجعه نمایید.

شرایط بخشیدن مهریه

به موجب ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی به مجرد عقد، زن مالک مهریه می شود و می تواند هر گونه تصرفی که بخواهد در مهریه انجام دهد که بخشیدن مهریه به همسر نیز یکی از آن‌هاست.

علی‌رغم اینکه بخشش یک عمل پسندیده در شرع محسوب می شود، اما بخشش مهریه همیشه این وجه مطلوب را حفظ نمی کند.

در برخی از شرایط ، بذل مهریه از طرف زن سبب مشکلاتی در روابط طرفین می شود؛ به خصوص در مواقعی که زن تصمیم به جدایی از همسر خود می گیرد.

در این صورت، وکیل تلفنی می‌گوید زن نمی تواند با استفاده از بخشیدن مهریه اش، به صورت طلاق خلع و مبارات اقدام کند؛ چرا که مهریه اش را از قبل بذل کرده است، لذا باید علاوه بر مهریه ای که از قبل به شوهرش بخشیده، مبلغی دیگر هم به او بپردازد تا شوهر را راضی به طلاق کند.

بخشیدن مهریه بدون اذن پدر

بخشیدن مهریه بدون اذن پدر

علی‌رغم اینکه فرض بر این است که بخشیدن مهریه از سوی زن، نشانه رضایت زن از زندگی مشترک و علاقمندی به همسرش است؛ اما گاهی اوضاع تغییر می یابد.

تا اینکه زن تمایل پیدا می کند تا به هر روشی که شده از شوهرش جدا شود و یکی از این روش ها طلاق خلع و مبارات است که زن در برابر بخشش تمام یا مقداری از مهریه اش به مرد، مرد را به طلاق دادن ترغیب کند، اما اینکه زن از قبل مهریه را بخشیده باشد، باید علاوه بر مهری که بخشیده، مبلغی دیگر هم به او بپردازد تا راضی به طلاق دادن زن شود.

علاوه بر رضایت و میل درونی زن نسبت به بخشیدن مهریه، ممکن است مرد او را مجبور به این امر کند، یا اینکه زن به لحاظ احساسات زودگذر خود تصمیم به این امر بگیرد. از این موارد در مشاوره حقوقی آنلاین نیز به چشم می‌خورد.

به همین دلیل، علیرغم این که در شرع و قانون شرط خاصی برای صحت برای بخشیدن مهریه از طرف زن در نظر گرفته نشده است، اما به لحاظ عملی دفترخانه ها اذن پدر برای بخشیدن مهریه و رضایت وی برای بذل آن را شرط لازم و ضروری برای این امر می دانند که این مسئله تنها به لحاظ جلوگیری از پیامدهای منفی این امر می باشد.

البته در صورتی که زوجین بخواهند می توانند با تنظیم یک قراداد خصوصی و بر روی برگه کاغذ اقدام به این کار کنند و آن را به امضای شهود برسانند.

در این صورت، چون این برگه یک سند عادی محسوب می شود، در صورت بروز اختلاف میان زوجین و مراجعه به دادگاه برای رجوع از بخشیدن مهریه، می توان به این برگه استناد کرد ولی دفترخانه کماکان برای رسمی کردن این برگه و ثبت آن، رضایت پدر خانم را اخذ خواهد کرد.

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره حقوقی خانواده با متخصصین ما در ارتباط باشید. مشاوره ما به شما در خصوص بخشیدن یا نبخشیدن مهریه و آینده روابط منطبق بر نکاح توضیحاتی ارائه می کند و در صورت لزوم توافقنامه مفصلی را برای شما تنظیم می کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

یک دیدگاه

  1. قانون برای رفع مشکلات جامعه است. بخشش مهریه بدون حضور پدر یا برادر یا وکیل = ظلم به زوجه، ایجاد دعوا و خونریزی، به دور از منطق و یکجانبه به نفع زوج است.

    خلاء قانونی کاملا مشخص است و قانون با اتفاقات جامعه همخوانی ندارد.

    راحت ترین کار احساساتی کردن دختر و تحت فشار قرار دادن اوست و قانون این کار رو با خلاء خود مجاز کرده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا