روابط نا مشروعکیفری (جرائم)

رابطه با نامحرم و بررسی حقوقی آن

رابطه با نامحرم حالت‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد برای مثال ممکن است رابطه فقط در حد گفتگو یا چت کردن کردن در فضای مجازی باشد، یا ممکن است به صورت رابطه دوستانه باشد. به طور کلی اگر رابطه با نامحرم در هر حالتی، از نوع رابطه نامشروع باشد از نظر قوانین و ارزش‌های اجتماعی مورد تائید نیست.

در بسیاری از کشورها، اینگونه روابط ممنوع هستند و با پیگرد قانونی همراه هستند. از آن‌جایی که دین رسمی کشور ما اسلام است، قوانین آن نیز در چارچوب اسلام می‌باشد. در مورد رابطه با نامحرم در اسلام چارچوب‌های خاصی تعیین شده است و در صورتی که این چارچوب‌ها رعایت نشود در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات‌هایی در نظر گرفته شده است.

نوشته های مشابه

توجه داشته باشید که رابطه با نامحرم در صورتی جرم محسوب می‌شود که مفسده‌ای در پی داشته باشد و نامشروع شناخته شود، از این رو باید نوع رابطه با نامحرم از نظر حقوقی بررسی شود.

در این موارد، بنیاد وکلا می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد حقوق و تبعات اینگونه روابط، اطلاعات لازم را به دست آورید. به علاوه، مشاوره حقوقی و وکلای ما به صورت آنلاین و تلفنی می‌توانند به شما کمک کنند تا در صورت بروز اختلافات حقوقی در این موارد، بهترین راه‌کارهای حل و فصل را پیدا کنید.

انواع رابطه با نامحرم

به طور کلی، رابطه داشتن با افرادی که نامحرم محسوب می‌شوند انواع مختلفی دارد که شامل گفتگو، رابطه در فضای مجازی و رابطه دوستی، رابطه عاطفی و رابطه جنسی می‌شود. در ادامه هر یک از این موارد را از نظر حقوقی و وجهه اجتماعی بررسی می‌کنیم.

گفتگو با نامحرم

در طول روز اکثر روابط اجتماعی بین افراد توسط گفتگو و صحبت کردن با یکدیگر صورت می‌گیرد، حال ممکن است این گفتگو بین خانم‌ها و آقایان باشد. اما نمی‌توان گفت که تمام این صحبت‌ها جرم محسوب می‌شوند.

در درجه اول باید به محتوا و موضوع گفتگو توجه کنیم، و بررسی کنیم که آیا این محتوا مشروع است یا نامشروع. در صورتی که گفتگو با نامحرم در مورد امور عادی و روزمره باشد هیچ ایرادی ندارد و جرمی هم صورت نمی‌گیرد، برای مثال زمانی که دو نفر راجب مسائل کاری صحبت می‌کنند یا در مورد آدرس پرس و جو می‌کنند.

اما در برخی موارد گفتگو حول موضوعاتی شکل می‌گیرد که نه تنها ضرورتی ندارد بلکه از نظر شرعی هم مشکل دارد و باعث ایجاد فساد می‌شود. به عنوان مثال زمانی که دو نفر که به هم محرم نیستند، در مورد مسائل و تجربیات جنسی خود صحبت می‌کنند.

می‌توان گفت که این حالت از مصادیق رابطه نامشروع است، فرقی هم نمی‌کند که این گفتگو به صورت تلفنی باشد یا این که دو نفر رو در رو با هم صحبت کنند.

بنابراین گفتگوی زن و مرد نامحرم در حالت کلی نه از نظر شرعی و نه از نظر حقوقی مشکلی ندارد، اما باید موازین شرعی و قانونی رعایت شود و در صورتی مشکل دارد که محتوای گفتگو نامشروع باشد.

انواع رابطه با نامحرم

رابطه با نامحرم در فضای مجازی

در بخش قبل گفتگو با نا محرم را از نظر حقوقی بررسی کردیم. امروزه با توجه به گسترش استفاده از اینترنت و فضای مجازی یکی از انواع رابطه با نامحرم، رابطه و گفتگو در فضای مجازی در قالب چت در برنامه‌هایی مانند واتساپ اینستاگرام، تلگرام و غیره می‌باشد.

در مورد رابطه در فضای مجازی هم مانند گفتگو در فضای حقیقی، محتوا و موضوعی که درباره آن صحبت می‌شود اهمیت دارد و نمی‌توان گفت که هر گونه ارتباطی در فضای مجازی جرم است و مجازات دارد.

در اینجا هم اگر موضوع بحث در فضای مجازی و چت، عادی باشد و شرعا موردی نداشته باشد، جرمی هم صورت نمی‌گیرد. اما مواردی وجود دارد که موضوع صحبت‌ها غیر شرعی است و از نظر عرفی هم مشکل دارد مثلا در مواردی که موضوع چت حول مسائل جنسی باشد.

در این موارد با وجودی که رابطه مجازی می‌باشد اما چون گفتگوها مفسده آمیز است، جرم صورت گرفته و مجازات‌هایی را در پی خواهد داشت. اثبات کردن رابطه نامشروع مجازی با ارائه مدارکی مانند اسکرین شات از صفحه چت، میسر است و می‌توان از این طریق به جرم رابطه با نامحرم از طرفین شکایت کرد.

در صورتی که قاضی پرونده صحت این اطلاعات را تایید کند و مشخص شود که رابطه نامشروعی صورت گرفته، برای آن‌ها مجازات تعیین می‌کند. این مسئله به خصوص برای زنان و مردان متاهلی که با نامحرم رابطه عاشقانه برقرار می‌کنند اتفاق می‌افتد. با این حال باید توجه داشت که نمی‌توان بدون دلیل و مدرک از کسی برای رابطه نامشروع شکایت کرد چرا که ممکن است تهمت حساب شود و تهمت زدن جرم محسوب می‌شود.

به عبارت دیگر در صورتی که شخصی را به داشتن رابطه نامشروع متهم کنید و نتوانید آن را اثبات کنید، آن شخص می‌تواند به جرم افترا از شما شکایت کند و اعاده حیثیت نماید. به طور کلی مجازات رابطه و گفتگوی نامشروع بین یک تا نود و نه ضربه شلاق می‌باشد که توسط قاضی تعیین می‌شود.

رابطه دوستی با نامحرم

در بخش‌های قبل رابطه گفتگو و چت در فضای مجازی با نامحرم را بررسی کردیم و بیان کردیم که این نوع روابط در برخی شرایط ممکن است رابطه نامشروع باشد و جرم تلقی شود و مشمول مجازات شود. اما مهم‌ترین نوع روابط نامشروع با نامحرم در حالتی اتفاق می‌افتد که دو نفر اصطلاحا با هم دوست می‌شوند.

از نظر شرعی رابطه بین دو نفر نامحرم باید طوری باشد که منجر به گناه و فساد نشود. اما گاهی پیش می‌آید که رابطه دوستانه بین دو جنس مخالف که نامحرم هستند منجر به رابطه‌ غیر شرعی شود، مثلا زمانی که دو نفر همدیگر را لمس کنند، در چنین حالتی جرم اتفاق می‌افتد و در صورتی که این موضوع در دادگاه اثبات شود طرفین مجازات می‌شوند.

البته در مواردی که دختر و پسری به قصد ازدواج و آشنایی بیشتر و با آگاهی خانواده‌ها رابطه‌ای در چارچوب و موازین شرعی داشته باشند، ایرادی ندارد و جرمی اتفاق نمی‌افتد، اما در این مورد هم اگر رابطه غیرشرعی صورت بگیرد و موازین اخلاقی رعایت نشود جرم صورت می‌گیرد، چرا که طرفین می‌خواهند با هم آشنا شوند و هنوز به هم محرم نیستند.

رابطه جنسی با نامحرم

این نوع رابطه شامل هر گونه فعالیت جنسی با شخصی است که از نظر دین، اخلاق و قوانین، این کار مجاز نیست و جرم محسوب می‌شود و مجازات‌هایی را در پی خواهد داشت. در صورتی که بین دو نفر که زن و شوهر نیستند رابطه جنسی به صورت کامل شکل گیرد، جرم زنا محقق می‌شود.

کارشناسان ما در بنیاد وکلا آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی یا آنلاین به سوالات شما عزیزان در مورد انواع رابطه با نامحرم و بررسی حقوقی آن‌ها پاسخ دهند.

رابطه با نامحرم مجازی

رابطه نامشروع با نامحرم و مجازات آن

در بخش قبل انواع رابطه با نامحرم را از نظر حقوقی بررسی کردیم و گفتیم که در چه مواردی این روابط نامشروع محسوب می‌شوند. در قانون مجازات اسلامی بیان شده است که رابطه با نامحرم در چه صورتی رابطه نامشروع می‌باشد و چه مجازات‌هایی برای آن تعیین شده است.

نامشروع به معنای امری غیر قانونی و خلاف شرع می‌باشد. در واقع رابطه نامشروع برعکس رابطه مشروع می‌باشد و به رابطه بین زن و مردی اشاره دارد که باهم ازدواج نکرده‌اند اما در روابط خود، مرزهای قانونی و شرعی را رد کرده‌اند.

به طور کلی مطابق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی در صورتی که خانم و آقایی که زن و شوهر نمی‌باشند، روابط نامشروع داشته باشند یا عمل منافی عفت از قبیل تقبیل یا مضاجعه را انجام دهند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و در صورتی که عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه‌ کننده تعزیر می‌شود. توجه داشته باشید که این ماده قانونی برای هر رابطه نامشروعی به جز زنا می‌باشد.

همانطور که مشخص است تمامی مصادیق رابطه نامشروع در این ماده قانونی بیان نشده است و قاضی در برخی موارد با تفسیر موسع رابطه را به عنوان رابطه نامشروع جرم انگاری می‌کند و برای آن مجازات تعیین می‌کند، واضح است که در چنین مواردی افراد عادی اطلاعی از این که این رفتار ممکن است جرم باشد ندارند.

تنها مواردی که در این ماده مستقیما به آن‌ها اشاره شده تقبیل و مضاجعه است که تقبیل به معنای بوسیدن و مضاجعه به معنای همبستر شدن می‌باشد. بنابراین بوسیدن یا همبستر شدن زن و مرد نامحرم از انواع روابط نامشروع محسوب می‌شود که خیلی واضح در این ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی به آن اشاره شده است.

اما توجه داشته باشید که ممکن است دست دادن یا لمس کردن نامحرم، خلوت کردن با نامحرم یا حتی صحبت کردن در مورد مسائل جنسی نیز از مصادیق رابطه نامشروع باشد.

در صورتی که هر کدام از این موارد اتفاق بیفتد و شکایتی در مورد آن صورت بگیرد، قاضی بعد از اثبات آن با روش‌هایی مانند شهادت دادن یا ارائه مدارکی مانند عکس و فیلم، حکم مجازات را برای طرفین صادر می‌کند.

نکته قابل توجه در اینجا این است که زنا و رابطه نامشروع با نامحرم متفاوت هستند و رابطه با نامحرم ممکن است شامل جرم زنا هم باشد.

جرم رابطه با نامحرم

تفاوت بین زنا و رابطه نامشروع

زنا به معنای رابطه جنسی خارج از ازدواج بین دو نفر است. در نظام حقوقی اسلامی، زنا به عنوان یک جرم شناخته شده و با عقوبت‌هایی همچون شلاق و حبس مجازات می‌شود. در نظام حقوقی دیگر کشورها، جرم زنا با توجه به قوانین مختلف و به شکل‌های متفاوتی مجازات می‌شود. به طور کلی، رابطه نامشروع و زنا به عنوان یک تخلف اخلاقی و جرم شناخته شده و با مجازات‌های قانونی همراه است.

به طور کلی به هر نوع رابطه‌ای که زن و مرد نامحرم با هم داشته باشند و خلاف عرف و شرع باشد نامشروع گفته می‌شود و فرقی هم نمی‌کند که رابطه جنسی صورت بگیرد یا نه. اما جرم زنا به حالتی اشاره دارد که زن و مردی علقه زوجیتی میان آن‌ها وجود ندارد رابطه جنسی کامل برقرار کنند.

در حالتی که این دو نفر به قصد لذت جنسی کارهایی انجام دهند اما رابطه جنسی کامل نداشته باشند، مانند بوسیدن، در آغوش کشیدن و مسائلی از این قبیل، رابطه نامشروع دون زنا اتفاق می‌افتد.

تعریف زنا در ماده ۲۲۱ قانون مجازات اسلامی، اینگونه آمده است: جماع مرد و زنی که علقه زوجیت بین آن‌ها نبوده و از موارد وطی به شبهه نیز نباشد.

منظور از جماع آن است که اندام تناسلی مرد تا ختنه‌گاه در قُبُل زن وارد شود. توجه داشته باشید که مطابق تبصره ۲ این ماده قانونی، زنا زمانی محقق می‌شود که هر دو طرف یا یکی از آن‌ها بالغ باشند، بنابراین در صورتی که یکی از طرفین نابالغ باشد، باز هم جرم زنا محقق می‌شود، اما در این مورد فرد نابالغ مجازات نمی‌شود. حکم و مجازات زنا با توجه به این که طرفین متاهل باشند یا غیر متاهل، تفاوت دارد.

مجازات زنای فرد غیر متاهل مطابق قانون مجازات اسلامی، صد ضربه شلاق است اما مجازات زنای فرد متاهل رجم یا سنگسار کردن است و در صورتی که این حکم به هر دلیل قابل اجرا نباشد، به ۱۰۰ ضربه شلاق و یا اعدام قابل تبدیل است.

در ماده ۲۲۲ قانون مجازات اسلامی حول زنا با میت بحث شده و مطابق آن جماع با میت، زنا می‌باشد مگر در مواردی که جماع زوج با زوجه متوفای خود باشد، در این حالت زنا نیست، اما مجازات آن بین سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش می‌باشد.

مطابق ماده قانون ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی مجازات زنا در موارد زیر اعدام می‌باشد:

  • زنا با محارم نسبی مانند پدر، مادر، خواهر، برادر و غیره.
  • زنا با زن پدر که در این صورت موجب اعدام زانی می‌شود.
  • زنای مردی که غیر مسلمان است با زنی که مسلمان است، در این صورت موجب اعدام زانی می‌شود.
  • زنای به عنف یا اکراه از سوی زانی که در این صورت هم موجب اعدام زانی می‌شود. در صورتی که فردی با زنی که راضی به داشتن رابطه جنسی با او نیست، در حالت‌هایی مثل خواب، بیهوشی و یا حتی مستی زنا کند، حکم زنای به عنف را دارد. اگر زنا از طریق فریب دادن یا ترساندن دختران نابالغ صورت بگیرد هم همین حکم را دارد.

در صورتی که در مورد جرم زنا سوالاتی دارید یا نیاز به مشاوره حقوقی در این زمینه دارید می‌توانید با مشاوران حقوقی و وکلای ما در بنیاد وکلا کمک بگیرید.

روش‌های اثبات رابطه نامشروع

برای صدور حکم محکومیت کیفری برای یک متهم و اجرای مجازات مربوطه، باید این جرم توسط ارائه ادله‌ای به دادگاه اثبات شود. به طور کلی در قانون مجازات اسلامی راه‌های اثبات کردن جرم و ادله، اقرار، شهادت دادن شاهدین، قسامه، سوگند خوردن و علم قاضی می‌باشد.

در مورد جرم رابطه با نامحرم هم این امر صادق است و برای اثبات آن باید از راه‌هایی که در قانون هست استفاده کرد که این راه‌ها برای اثبات این جرم عبارتند از: اقرار، شهادت و علم قاضی. که در ادامه هر یک از این موارد را بررسی می‌کنیم.

البته به این نکته توجه داشته باشید که با وجودی که پرینت تماس‌ها و مکالمات یا اسکرین شات از صفحه چت جز راه‌های اثبات جرم در قانون نمی‌باشد، اما در صورتی که این موارد باعث ایجاد علم قاضی شود می‌توان از آن‌ها به طور غیر مستقیم برای اثبات جرم رابطه نامشروع استفاده کرد.

مجازات رابطه با نامحرم

اثبات رابطه نامشروع از طریق اقرار

یکی از ساده‌ترین راه‌های اثبات هر جرمی اقرار متهم پرونده می‌باشد. در مورد رابطه نامشروع هم این امر صادق است. به این معنا که متهم جرم خودش را در مقابل قاضی بپذیرد و اصطلاحا به جرمش اعتراف کند.

بنا بر آن چه در مطابق ماده ۱۷۲ قانون مجازات اسلامی آمده است، در همه جرایم، یک بار اقرار کافی می‌باشد. از این رو اگر متهمین رابطه نامشروع فقط یک بار به جرم خود اعتراف کنند، جرم آن‌ها از طریق اقرار ثابت شده است و مجرم شناخته می‌شوند و مجازات خواهند شد.

اثبات رابطه نامشروع از طریق شهادت

راه دیگری که برای اثبات رابطه نامشروع وجود دارد آن است که در صورتی که شاهدی وجود داشته، به این امر شهادت دهد. برای این امر باید غیر از طرفین پرونده دو نفر شاهد مرد، عاقل و بالغ وجود داشته باشد که مورد قبول قضایی باشد.

در این صورت این افراد می‌توانند به دادگاه شهادت دهند که رابطه نامشروعی بین طرفین وجود داشته است. به این ترتیب رابطه نامشروع از طریق شهادت اثبات می‌شود.

اثبات رابطه نامشروع از طریق علم قاضی

علم قاضی یکی دیگر از راه‌های اثبات جرم رابطه نامشروع می‌باشد. منظور از علم قاضی آن است که قاضی پرونده باید با توجه به مستندات و ادله‌ای که در دادگاه ارائه می‌شود تصمیم بگیرد که جرم صورت گرفته یا خیر.

بنابراین در صورتی که برای اثبات جرم رابطه نامشروع، متهم اقرار نکند و شاهدی هم وجود نداشته باشد، اما مدارکی مانند عکس، فیلم دوربین مداربسته، پرینت پیامک‌ها و تماس‌ها یا اسکرین شات از صفحات چت وجود داشته باشد، باید در دادگاه ارائه شود و قاضی با بررسی آن‌ها می‌تواند برای پرونده تصمیم بگیرد. در این حالت رابطه نامشروع از طریق علم قاضی اثبات می‌شود.

شکایت رابطه با نامحرم

شکایت از رابطه نامشروع به کمک وکیل متخصص

شکایت از رابطه نامشروع باید به مراجع قضایی صورت گیرد. در ابتدا، شاکی باید به پلیس یا دادستان اطلاع دهد و سپس مراجعه به دادگاه صورت می‌گیرد.

در دادگاه، شاکی باید شواهدی که نشان دهنده وجود رابطه نامشروع است را ارائه کند. همچنین، شاکی باید مواردی مانند تحمل آسیب های جسمی و روانی، تخریب خانواده و زوال شخصیت خود و همچنین ضررهای اقتصادی را نیز برای دادگاه بیان کند. در نهایت، دادگاه با توجه به شواهد و مستندات ارائه شده، حکم خود را صادر می‌کند.

برای اثبات جرم رابطه نامشروع، بهتر است که از یک وکیل کمک بگیرید، چرا که پرونده‌های رابطه نامشروع معمولا به دلیل حساسیت و خطراتی که در پی دارند، نیاز به رفع ابهامات و اثبات شواهد قوی تر دارند که این کار بدون دانش و تخصص حقوقی مناسب انجام نمی‌شود.

بنابراین، وکیل به عنوان متخصص حقوقی، می‌تواند در جمع آوری شواهد، تدوین دفاع و نمایندگی در دادگاه، به مشتری کمک کند تا از حقوق و منافع خود به بهترین شکل ممکن برخوردار شود.

در صورتی که برای پرونده‌های مربوط به روابط نامشروع به وکیل نیاز دارید می‌توانید از وکلای مجرب ما در بنیاد وکلا کمک بگیرید. همچنین این امکان وجود دارد که با مشاورین حقوقی و وکلای بنیاد وکلا به صورت وکیل آنلاین و تلفنی ارتباط برقرار کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا