سفته

همه چیز درباره اثر انگشت در سفته

شاید شما هم از آن دسته افرادی هستید که در معاملات تجاری یا قراردادهای کاری خود، نیاز به صدور یا دریافت سفته دارید. برای اعتبار بخشی به سند تجاری مانند سفته در هنگام صدور لازم است تا امضا، اثر انگشت و مهر در پایان سند درج شود.

در این نوشتار به بررسی اهمیت وجود اثر انگشت در سفته می پردازیم. در خصوص بررسی سفته و وارد کردن ایراد و طرح دعوی آن می توانید از وکیل سفته متخصص در امور وصول مطالبات بهره مند شوید.

نوشته های مشابه

سفته چیست؟

سفته یک سند تجاری است. شخص امضاکننده سفته، تعهد می‌دهد در موعد معین یا هر زمان که دارنده سفته درخواست کند، وجه مندرج در سفته را بپردازد.

شاید بتوان امضا صادرکننده را مهم‌ترین شرط برای اعتبار سفته عنوان کرد. بنابراین بدون وجود امضا نمی‌توان وجه سفته را مطالبه کرد. جایگاه اثر انگشت، در سفته کنار امضا است. سفته علاوه بر امضا متعهد باید مشخص‌کننده مبلغ تعهد‌ شده، گیرنده وجه و تاریخ نیز باشد.

اهمیت اثر انگشت در سفته

اثر انگشت هیچ دو انسانی مشابه نیست؛ بنابراین، انگشت‌ نگاری در تعیین هویت افراد از دقت ۱۰۰% برخوردار است.

فرض کنید فردی منکر انتساب امضای مندرج در یک سند به خود شود. در این شرایط، سند به کارشناس رسمی خط و امضا دادگستری ارجاع می‌شود.

گرچه کار این کارشناسان از دقت بالایی برخوردار است، اما ممکن است در موارد محدودی تشخیص صاحب امضا دشوار باشد. در نتیجه وجود اثر انگشت در اسناد، در تشخیص هویت صادر کننده سند نقش به سزایی دارد.

اثر انگشت در سفته

آیا برای اعتبار سفته، وجود اثر انگشت، در سفته الزامی است؟

از لحاظ قانونی، سفته حتما باید دارای امضا باشد. درباره لزوم درج اثر انگشت چیزی در قانون تصریح نشده است و نمی‌توان ادعا کرد اثر انگشت، می‌تواند جایگزین امضا در اسناد تجاری باشد، بنابراین سفته دارای امضا و فاقد اثر انگشت، معتبر محسوب می‌شود، اما سفته بدون امضا قطعا معتبر نیست، حتی اگر اثر انگشت داشته باشد.

البته به یاد داشته باشید وجود اثر انگشت در کنار امضا، تشخیص هویت صادر کننده سفته را آسان‌تر می‌کند؛ زیرا بر خلاف چک، در سفته امضا قابل انکار است.

یعنی صادرکننده سفته می‌تواند بگوید این امضا من نیست و هیچ دلیلی هم لازم نیست برای انکار خود ارائه کند.

برای وصول وجه سفته فاقد اثر انگشت چه باید کرد؟

اگر به‌ جای امضا صادرکننده، اثر انگشت ثبت شده باشد سفته بی‌اعتبار بوده و قابل وصول نیست، اما اگر سفته دارای امضا صادرکننده باشد، دارنده این سند می‌تواند از طریق طرح واخواست به دادگاه، خواهان وصول سفته بدون اثر انگشت باشد.

دارنده سفته می‌تواند بعد از طی مرحله واخواست سفته، دادخواست مطالبه وجه سفته و تامین خواسته و خسارت تاخیر تادیه را تقدیم دادگاه کند.

دریافت مشاوره حقوقی سفته از متخصصین بنیاد وکلا به شما در خصوص میزان اعتبارسنجی این سند تجاری کمک شایانی خواهد نمود.

روش های ارائه مشاوره در بنیاد وکلا متنوع است. شما می توانید به شیوه سنتی به دفتر وکلا و متخصصین مراجعه نمایید. همچنین می توانید برای رزور وقت تماس با وکیل تلفنی اقدام نمایید.

آخرین روش که این روزها بیشتر مورد استقبال مردم قرار گرفته است، گفتگوی برخط با وکیل آنلاین می باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا