روابط نا مشروعکیفری (جرائم)

برقراری رابطه نامشروع با دختران باکره و مجازات قانونی آن

شرع مقدس اسلام برقراری هرگونه رابطه دختر و پسر نامحرم را قبل از ازدواج، حرام و ممنوع اعلام نموده است و به همین جهت جوانان را تشویق به ازدواج و تشکیل خانواده می نماید.

برقراری رابطه نامحرم بین دختر و پسر آثار زیان باری را برای طرفین به دنبال خواهد داشت علی الخصوص برای دختر صدمات جبران ناپذیری را ایجاد می نماید.

در بعضی از موارد پیش می آید که بعضی از پسران جوان جهت فریب دختران به آنان وعده ازدواج داده و با فریب این افراد به بهانه ازدواج با آنان رابطه نامشروع برقرار می نمایند و در نهایت ممکن است زیان های جبران ناپذیری را به دختران وارد نمایند.

اگر انسان، وجدان و شرم خانوادگی داشته باشد، قطعا به دیگران صدمه ای وارد نمی نماید.

دختر یا پسری که قصد ازدواج دارند بهتر است که در کنار خانواده های یکدیگر و زیر نظر آنان در چارچوب شرع مقدس اسلام و قانون مملکت، با یکدیگر معاشرت نمایند و هرگز نفس خود را از یاد نبرده و قبل از ازدواج، رابطه نامشروعی را برقرار ننمایند تا دختر نیز معصومیت و باکرگی خود را از دست ندهد و آرزوهای او در مورد تشکیل خانواده، از دست نرود.

از این رو در اسلام نیز، عمل زنا (برقراری رابطه نامشروع) حرام اعلام نموده شده است و مجازات های سنگینی را برای طرفین در پی دارد.

رابطه نامشروع با دختر باکره

هر یک از دختر و پسری که همدیگر را دوست داشته باشند و قصد ازدواج دارند، لازم است که از برقراری هرگونه رابطه نامشروع با یکدیگر خودداری نمایند و مطابق با شرع مقدس اسلام، با یکدیگر ازدواج نموده و از هرگونه گناه ورزیدن و یا فریب دادن یکدیگر به هر نوعی اجتناب ورزند.

جرم رابطه نامشروع مطابق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی:

“هرگاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه ‌شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه ‌کننده تعزیر می‌شود.”

در صورتی که رابطه نامشروع دختر مجرد با پسر مجرد ثابت شود، هر دو ۹۹ ضربه شلاق محکوم می شوند.

چنانچه بین زن و مردی که علقه ازدواج بین آنها نباشد، عمل دخول صورت گیرد، آن مرد مطابق با قانون مجازات اسلامی قطعا بدلیل زنا، اعدام می شود و اگر انجام این رابطه با رضایت و خواست زنی که به سن بلوغ رسیده است، نیز همراه باشد، دختر نیز اعدام می گردد اما اگر زنا اثبات نگردد، فرد مرتکب رابطه نامشروع شده است و مجازات شلاق را در پی دارد.

مجازات رابطه نامشروع تا ۹۹ ضربه شلاق است در حالی که مجازات زنا در مواردی اعدام و گاهی رجم (سنگسار) و در مواردی ۱۰۰ ضربه شلاق می باشد که شرح آن در مواد ۲۲۱ تا ۲۳۲ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱/۲/۱۳۹۲ بیان گردیده است.

اگر دختری در رابطه نامشروع با یک پسر، پرده بکارت خود را از دست بدهد باید فورا به پزشکی قانونی مراجعه نموده تا با انجام معاینات لازم، مرتکب آن عمل مشخص شود چرا که اگر مدت زمان طولانی بگذرد دیگر امکان شناسایی مرتکب آن عمل توسط پزشکی قانونی وجود نخواهد داشت.

بنابراین در صورت گذشت مدت زمان طولانی از ازاله بکارت، دختر باید ادعای خود را در مورد مرتکب آن عمل، با وجود شاهد و یا مدارک دیگری ثابت نماید اما اگر با انجام تحقیقات مشخص شود که هر دو طرف به انجام آن عمل رضایت داشته اند، در اینصورت زنا ثابت می شود و هر دو نفر اعدام می گردند.

ارش البکاره و مهرالمثل به چه معنا میباشند؟

با توجه به گسترش زندگی شهری و برخوردهای اجتماعی و به تبع آن گسترش روابط زنان و مردان در جامعه بحث آسیب های اجتماعی و انحرافات جنسی در جوامع بیش از پیش مطرح می شود و در این میان دستگاه قضایی می بایست به روش هایی برای رسیدگی به این دسته از جرایم توسل جوید که در این میان بحث تعیین ارش البکاره برای دخترانی که مورد تجاوز قرار گرفته اند جایگاه ویژه ای دارد.

مطابق با قانون موضوعه ایران و شرع مقدس اسلام، در صورت انجام زنا با یک دختر باکره، به دختر مهرالمثل تعلق می گیرد.

“مهر المثل عبارتست از مالی که پس از وقوع نزدیکی و قبل از تراضی به مهر معین به حسب شرافت و اوضاع و احوال زوجه به او داده می شود.”

بنابراین مهرالمثل نوعی مهریه است اما شرایط خاصی دارد و باید مطابق قوانین پرداخت شود.

مهرالمثل برای تجاوز هم وجود دارد یعنی اگر مردی بدون عقد کردن زنی و در اصل به زور با زنی رابطه جنسی برقرار نماید (که تجاوز محسوب میشود؛ چرا که زن اکراه داشته و تمایل به این رابطه نداشته است) در اینصورت باید به زن مهرالمثل پرداخت کند، یعنی مهریه ای که در عرف جامعه برای زنان هم شان وی تعیین می گردد.

حال اگر در این رابطه جنسی پرده بکارت دختر هم از بین برود ارش البکاره (خسارت بکارت) هم باید پرداخت گردد.

میزان ارش البکاره (خسارت از بین رفتن بکارت) در همان مهرالمثل محاسبه می شود و بصورت جداگانه تعیین نمی شود اما برخی از فقها معتقدند که باید ارش البکاره بصورت جداگانه تعیین شود.

میزان مهرالمثل با توجه به باکره یا غیر باکره بودن دختر متفاوت است و تعیین دقیق آن با دادگاه می باشد.

در شرع مقدس اسلام و قانون مجازات اسلامی، میزان ارش البکاره برابر با یک مهرالمثل است که در تمام موارد با نظر کارشناسی تعیین میگردد.

اگر میزان مهرالمثل بیش از دیه کامل زن باشد، بیشتر از یک دیه ی کامل تعلق نمی گیرد و محاسبه نخواهد شد.

ماده  ۲۳۱  قانون  مجازات اسلامی  مقرر می دارد:

“در موارد زنای به عنف و در حکم آن، در صورتی که زن باکره باشد مرتکب علاوه بر مجازات مقرر به پرداخت ارش البکاره و مهرالمثل نیز محکوم می‌شود و در صورتی که باکره نباشد، فقط به مجازات و پرداخت مهرالمثل محکوم می‌گردد.”

ماده ۶۵۸ قانون مجازات اسلامی مقرر می دارد:

“هرگاه ازاله بکارت غیر همسر با مقاربت یا به هر وسیله دیگری و بدون رضایت صورت گرفته باشد موجب ضمان مهرالمثل است.

تبصره ۱: هرگاه ازاله بکارت با مقاربت و با رضایت انجام گرفته باشد، چیزی ثابت نیست.

تبصره ۲: رضایت دختر نابالغ یا مجنون یا مکرهی که رضایت واقعی به زنا نداشته در حکم عدم رضایت است.”

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا