قرارداد وکالتقراردادها

قرارداد الکترونیک وکالت

در راستای الکترونیکی شدن بسیاری از فرآیندهای قضایی و اداری، امکان اعطای وکالت الکترونیکی نیز برای موکلین برقرار شده است. این امکان به خصوص در هنگامی که وکیل و موکل در یک موقعیت جغرافیایی قرار ندارند و برای ایرانیان مقیم خارج از کشور بسیار کاربردی است.

بر اساس بند (ش) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ از آذر ماه سال ۱۳۹۹، وکلاء، مشاوران و سردفتران مکلف به ثبت قراردادهای خود با موکلین یا مشتریان در سامانه قرارداد الکترونیکی هستند، و برابر قانون فوق از تاریخ ۱/۹/۱۳۹۹ قراردادهای مشمول فقط به صورت الکترونیکی معتبر و مورد پذیرش می‌باشد، در این راستا برای وکیل یک شناسه (یکتا) صادر می‌شود که این شناسه، مبنای شناسایی وکیل خواهد بود.

لازم به ذکر است که در مجموعه حقوقی بنیاد وکلا و پیش از انعقاد قرارداد وکالت با وکیل متخصص می‌توانید از خدماتی نظیر وکیل تلفنی و دریافت اطلاعات اولیه پیش از هرگونه تصمیم گیری اسفاده نمایید.

فرآیند انعقاد قرارداد الکترونیک وکالت چگونه است؟

در مقدمه انجام این فرآیند، وکلا ابتدا باید به:

  1. اینترنت
  2. وسیله الکترونیکی (رایانه، تلفن همراه هوشمند و غیره.
  3. داشتن نام کاربری در سامانه خدمات الکترونیک قضایی وکلاء و کارشناسان دسترسی داشته باشند.

در قدم اول وکلا با وارد شدن به سامانه مذکور به قسمت سامانه وکلاء وارد شده، سپس در سامانه خودکاربری شماره ملی و رمز شخصی خود را وارد می‌نمایند، بعد از وارد کردن این اطلاعات، سامانه از شما یک رمز موقت می‌خواهد که بعد از وارد کردن رمز صفحه بعدی، صفحه اول سامانه خودکاربری است (این سامانه خودکاربری سامانه ویژه وکلاست).

بعد از ورود به این صفحه عنوان قرارداد الکترونیک وکالت وجود دارد که با کلیک بر روی آن یک فهرست اصلی نمایش داده می‌شود و باید از روی فهرست به تکمیل مطالب مندرج پرداخت.

ابتدا در صفحه پیش رو مشخصات وکیل قابل رویت می‌باشد و باید نوع وکالت (عادی، معاضدتی، تسخیری، تبرعی) را مشخص کرد، بعد از پر کردن این اطلاعات زمانی که به جز خودتان (وکیل) می‌خواهید وکیل دیگری را هم اضافه نمایید با گزینه افزودن می‌توانید آن وکیل را به قرارداد در دست تنظیم اضافه نمایید.

شما می‌توانید با درج شماره ملی و تاریخ تولد وکیل مذکور اطلاعات مورد نظر در صفحه را بازیابی نمایید، این اطلاعات به صورت خودکار نمایش داده خواهند شد.

حال نحوه مداخله وکیل ثانی را هم در بالای صفحه انتخاب کنید (متفقا یا مجتمعا). سپس می‌توانید سهم هر یک از وکلا در حق الوکاله تعیین شده به صورت درصدی (انتخابی با به تساوی) مشخص نمایید.

مرحله بعدی (سامانه ثبت قرارداد الکترونیک برای وکلا) وارد کردن مشخصات موکل است (در نظر داشته باشید هیچ جای خالی برای وارد کردن مشخصات وجود ندارد و وکیل باید در پایین صفحه گزینه افزودن را برای درج مشخصات موکل کلیک کند).

حال برای وارد کردن مشخصات موکل باید شماره ملی موکل و تاریخ تولد موکل را وارد کرده که با وارد کردن این دو مورد، خود به خود اطلاعات موکل از سامانه ثنا بازخوانی می‌شود، بنابراین فقط موکلانی را می‌شود، در این سامانه بازیابی کرد که قبلا در سامانه ثنا ثبت نام کرده اند.

بعد از انجام این فرآیند دکمه بازیابی به رنگ نارنجی را کلیک کرده تا در این مرحله نیز اطلاعات به صورت خودکار بازیابی شوند.

در صورت تعدد موکلین گزینه افزودن در صفحه پیش رو برای وارد کردن مشخصات موکل بعدی موجود است.

حال این موکل می‌تواند شخص حقیقی باشد یا شخص حقوقی (عمومی، دولتی، خصوصی) شناسه ملی که برای موکل دوم نیاز است، لازم به ذکر است که برای اشخاص حقوقی شناسه یکتاست که بعد از وارد کردن این شناسه و با کلیک بر روی دکمه بازیابی اطلاعات شخص حقوقی بازیابی خواهد شد.

در صورتی که شناسه شخص حقوقی دوم مشخص نیست به راحتی می‌توان از طریق سامانه اینترنتی بازبینی شناسه ملی که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک راه اندازی شده است با وارد کردن نام شخص حقوقی و سپس کلیک بر روی کلمه جست وجو به شناسه شخص حقوقی دست پیدا کنید.

سپس بعد از پیدا کردن شناسه آن را وارد کرده دکمه بازیابی را مانند مراحل پیشین برای بازیابی خودکار اطلاعات کلیک کنید.

قرارداد الکترونیک وکالت

گاهی مراجعه کننده نماینده (قانونی- قراردادی-قضایی) اشخاص هستند، حال به جای شخص مورد نظر مشخصات نماینده باید در سامانه درج شود.

در این صورت نماینده باید در سامانه ثنا برای بازیابی اطلاعاتش ثبت نام کرده باشد.

برای درج اطلاعات نماینده بر روی کلمه افزودن کلیک کرده، این نماینده می‌تواند ولی، قیم، مدیر شرکت، وکیل، وصی و.. باشد.

برای درج اطلاعات نماینده مانند موارد مذکور پیشین شماره ملی و تاریخ تولد شخص را درج کرده و با کلیک بر روی بازیابی اطلاعات شخص به صورت خودکار وارد سامانه می‌شود.

  • حتما باید نوع نمایندگی نیز مشخض شود.
  • قرارداد را نماینده امضا می‌کند و دیگر امضای اصیل نیاز نیست.

همانطور که فرض تعدد وکلا و موکلین را بیان کردیم، فرض تعدد نمایندگان هم متصور است (به عنوان مثال شرکت به عنوان شخص حقوقی بیش از دو مدیر داشته باشد).

در اینجا هم با کلیک بر روی گزینه افزودن در پایین صفحه، صفحه جدیدی باز می‌شود که می‌شود نماینده اضافه کرد که بازهم برای بازیابی اطلاعات نیازمند وارد کردن شماره ملی و تاریخ تولد شخص نماینده است.

نکته: می‌توان در هر مرحله برای ویرایش صفحه قبلی اقدام کرد.

با کلیک بر روی مرحله بعدی (سامانه ثبت قرارداد الکترونیک برای وکلا) در این مرحله باید طرف یا طرفین دعوا را مشخص نمود.

در این صفحه برای مشخص کردن طرفین دعوا دو گزینه با نمایش گذاشته شده است: الف) شخص حقیقی یا حقوقی ب) یک یا چند طرف دعوای مشخص

برای انتخاب هر یک بر روی گزینه افزودن کلیک می‌کنیم.

حال فرض بر این است که ما فقط مشخصات بسیار کمی را از طرف دعوا در دسترس داریم و این فرض مشکلی را برای ثبت مشخصات ایجاد نخواهد کرد ولی اگر تاریخ تولد آن شخص را هم بدانیم می‌توانیم به راحتی از سامانه ثنا (در صورت ثبت اطلاعات) اطلاعات شخص مذکور را بازیابی نماییم.

در این مرحله نیز با کلیک بر روی گزینه افزودن تعداد طرفین دعوا را افزایش داد.

حال ممکن است طرف دوم دعوا شخص حقوقی باشد که اگر شناسه ملی شخص حقوقی مذکور را داشته باشیم به راحتی می‌توانیم اطلاعات شخص حقوقی مذکور را بازیابی نماییم ولی اگر فقط اسم هم از شخص حقوقی داشته باشیم کافی است.

مرحله بعدی انتخاب موضوع وکالت است. در این مرحله به صورت پیش فرض موضوعات وکالت متعددی وجود دارد که اگر بخواهیم می‌توانیم برخی از آن‌ها حذف کنیم (با کلیک بر روی کلید قرمز رنگ کنار موضوع مدنظر) و یا حتی موضوعات مورد نظری که به صورت پیش فرض وجود ندارد با استفاده از دکمه افزودن و تعیین موضوع اضافه کرد.

سپس با ورود به مرحله بعد می‌توان به تعیین دامنه اختیارات وکیل پرداخت، در این مرحله هم امکان کم و اضافه کردن اختیارات وکیل وجود دارد. نکته: برخی از شرایط به نفع وکلا وجود دارد که قابل حذف کردن نیست.

قبل از پایان مراحل وارد مرحله تعیین حق الوکاله خواهید شد. شما باید نحوه پرداخت حق الوکاله را مشخص کنید (وجه نقد یا غیر نقد) اگر وجه نقد را انتخاب کنید میزان حق الوکاله را در صفحه مذکور نوشته که قابل ویرایش است.

اگر میزان حق الوکاله غیر نقدی باشد (به عنوان مثال ۵۰ سکه بهار آزادی) معادل ریالی آن را وارد کنید. شرایط پرداخت را هم می‌توانید در این مرحله اضافه نمایید.

اگر انجام این مراحل شما را سردرگم می‌کند می‌توانید تنها با یک کلیک به وکیل آنلاین در لحظه متصل شوید و کسب راهنمایی نمایید.

امضای قرارداد الکترونیک وکالت

پایان فرآیند اول

این قرارداد را باید ثبت موقت کنیم، شماره قراداد در صفحه به نمایش گذاشته می‌شود که باید سریع آن را یادداشت نمود؛ زیرا در صورت فراموشی باید فرآیند را از ابتدا طی نمود.

در مرحله مشاهده خواهید کرد که گزینه‌های خاکستری رنگ سبز شده که بدان معناست که می‌توانیم مراحل بعدی را طی کنیم.

می‌توانیم اسناد موردنظر (مثل سند وکالت و غیره) را پیوست کنیم که البته پیوست اسناد الزامی نیست. سپس بر روی چاپ پیش نویس کلیک کرده تا شکل قرارداد برایتان مشخص شود.

حال در این مرحله باید امضای الکترونیک موکل، وکیل یا نماینده را ذیل قرارداد الکترونیک درج کنیم، اگر کلید آبی جلوی اسم وکیل را کلیک کنید، امضای شما (وکیل) درج می‌شود.

برای اینکه موکل یا نماینده امضا کند سامانه برای طرف یک رمز یکبار مصرف ارسال می‌کند و آن شخص آن کد را برای شما (وکیل) ارسال می‌کند، سپس وکیل با درج شماره و کلیک بر روی دکمه آبی امضای الکترونیکی طرف را در قرارداد درج می‌کند. سپس پیامی مبنی بر درج امضای الکترونیکی برای شما ارسال می‌شود. امضا را می‌توانید در صفحه چاپ مشاهده نمایید.

مرحله آخر

این مرحله تایید نهایی قرارداد الکترونیک است.

حال قرارداد امضا شده کافی است وکیل آن را تایید نهایی نماید، تا وقتی تایید صورت نگرفته است گزینه ابطال فعال است.

با زدن کلید تایید نهایی و ارسال کد رهگیری کار تمام شده است.

لازم به ذکر است که می‌توان بعد از کد رهگیری با مراجعه به قسمت چاپ اقدام به اخذ پرینت قرارداد الکترونیکی نمود.

مراجعه کنندگان به وکیل و وکلای دادگستری باید به چند نکته ضروری توجه کنند تا در فرآیند رسیدگی پرونده خللی ایجاد نشود:

  • ابطال تمبر مالیاتی که البته باید مثل گذشته انجام شود.
  • در صورت تایید نهایی وکالتنامه الکترونیک، امکان ابطال وجود ندارد و در صورت استعفا و عزل وکیل و یا هر مورد مشابه، باید مراتب از طریق ارسال لایحه به شعبه اعلام شود.
  • چنانچه موکل خارج از کشور، زندان، محجور (دارای اختلال روانی یا صغر سنی) یا دارای معلویت شدید باشد، نیازی به تنظیم وکالتنامه الکترونیک نیست و در دفاتر خدمات اکترونیک قضایی با مجوز خاص مطابق گذشته اقدام می‌شود.
  • امکان ثبت وکالتنامه از طریق سامانه خودکاربری وکلا و دفاتر وجود دارد.
  • تا زمان مشخص شدن و تایید تعرفه ثبت وکالتنامه در دفاتر هزینه‌ای نمایش داده نمی‌شود و مراحل به صورت رایگان ثبت می‌شود.
  • اگر چند وکیل در یک قرارداد حضور دارند دکمه افزودن همه وکلا را انتخاب و سهم هر کدام را مشخص کنید.
  • در سامانه ابلاغ الکترونیک حق الوکاله، وکلای کار آموز به صورت خودکار به وکیل سرپرست متصل هستند و در قسمت امضا باید وکیل کارآموز کد ارسالی و تایید وکیل سرپرست را جهت ثبت اعلام کند.
  • در صورت تغییر وکیل سرپرست، باید مراتب در کانون وکلا اعمال تا در دفاتر قابل مشاهده باشد.
  • در شعب دادگاه‌ها و دادسرا‌ها نیز امکان استعلام الکترونیک وکالتنامه الکترونیک وکیل وجود دارد.

اعطای وکالت آنلاین

دانستنی‌های قراردادالکترونیک وکالت

قرارداد الکترونیک وکالت در راستای بند ش از تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ ایجاد شده است.

بر اساس قسمت اخیر ماده مذکور قرارداد الکترونیک مبنای شناسایی وکیل در سامانه خدمات الکترونیک قضایی و روابط مالی فی‌مابین وکیل و موکل است.

با این بیان، سامانه دربرگیرنده وکالت‌نامه و قرارداد مالی توامان بوده و مستند کاغذی در این خصوص در مراجع قضایی و شبه قضایی و فی‌مابین وکیل و موکل از زمان الزام به استفاده قابل‌پذیرش نیست.

بر اساس ماده مذکور فرض نبود قرارداد بین وکیل و موکل مسموع نبوده و قانون بودجه کشور در سال ۱۳۹۹ مؤخر بر سایر قوانین در این باب می‌باشد.

پایه انعقاد قرارداد الکترونیک وکالت بر اساس تصریح عام در ماده ۹ آیین‌نامه نحوه استفاده از سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی (در راستای امور قضایی) ثبت‌نام وکیل و موکل در ثنا می‌باشد. در راستای پاسخ به نیاز به ثبت اطلاعات همه متقاضیان به اخذ خدمت وکالت موارد تحت عنوان ثبت قرارداد با مجوز خاص در سامانه دیده شده است.

امکان ثبت قرارداد وکالت با وکالت بیش از یک وکیل وجود دارد، به‌ نحوی ‌که یکی از وکلا با حساب کاربری خود نسبت به ثبت اطلاعات اقدام و سپس با کلید افزودن و درج کد ملی وکیل بعدی، اطلاعات ایشان را از سامانه بازیابی می‌نماید، در این صورت در انتهای فرآیند پیامکی برای وکیل دوم و یا سوم مبنی بر تایید قرارداد وکالت ارسال می‌گردد و سپس به لحاظ رعایت محرمانگی و حریم خصوصی اشخاص سایر مشخصات از نشانی جمله محل و شماره تلفن همراه ایشان درج می‌گردد در این حالت نوع وکالت، (مجتمعا یا منفردا) باید انتخاب شود.

در خصوص درصد حق‌الوکاله در وکالت از نوع مجتمعا، به‌صورت پیش‌فرض بالسویه می‌باشد، اما طرفین می‌توانند درصدهای متفاوتی را توافق و درج نمایند که بر اساس ماده ۵ آیین‌نامه تعرفه حق‌الوکاله و مشاوره و سفر وکلای دادگستری میزان ابطال تمبر مالیاتی مشارالیها بر اساس درصد تعیین‌شده برای هر یک خواهد بود.

موارد مرتبط با مجوز خاص در خصوص قرارداد الکترونیک وکالت

در راستای سوگند یادشده توسط وکیل و امکان تصدیق و برابر اصل نمودن اسناد توسط وکلا مبنای تشخیص صدور مجوز خاص با وکیل محترم دادگستری می‌باشد.

افرادی که در حال حاضر محل اقامت آنان در زندان است و در ثنا فاقد ثبت‌نام می‌باشند، لازم به ذکر است در نسخ آتی سامانه که به ‌زودی عملیاتی می‌گردد، دفاتر خدمات مستقر زندان با احراز شماره تلفن ثابت متعلق به زندانی امکان ثبت‌نام در ثنا و تنظیم قرارداد وکالت در دفاتر خدمات مذکور را خواهند داشت. (برگ زندانی موکل)

افرادی که در داخل واحدهای قضایی با توجه به ‌فوریت موضوع نسبت به انعقاد قرارداد وکالت اقدام و امکان دریافت پیامک را ندارند (گواهی وکیل مبنی بر وجود موکل در زندان).

در خصوص موکلین خارجی که فاقد ثبت‌نام در ثنا می‌باشند و یا نسبت تنظیم وکالت‌نامه با وکیل در خارج از کشور اقدام می‌نمایند جز موارد با مجوز خاص به شمار آماده و تصویر گذرنامه ایشان به‌عنوان مجوز می‌بایست پیوست قرارداد وکالت لحاظ گردد (گذرنامه خارجی موکل).

افرادی که دارای محدودیت‌های حرکتی هستند که بر اساس مجوزهای اعطایی از ناحیه مقام مجاز با الحاق اسنادی پزشکی در سامانه این امکان فراهم می‌گردد.

تاکید می‌گردد با ابزارهای در دست پیاده‌سازی مبنی بر احراز هویت از راه دور به‌زودی امکان ثبت‌نام همه اشخاص با هر محدودیتی در ثنا امکان‌پذیر می‌گردد (گواهی پزشک معتمد مهمور به مهر وکیل).

در خصوص مواردی که متهم بر اساس قانون می‌بایست دارای وکیل تسخیری بوده و متواری می‌باشد از موارد خاص بوده و در این وضعیت وکیل می‌تواند از این قابلیت استفاده نماید. (تایید مرجع قضایی مبنی بر متواری بودن متهم و الزام ایشان به وکالت تسخیری).

در این موارد وکیل در زمان ارائه دادخواست و یا سامانه خود کاربری وکیل اعلام می‌دارد به هریک از موارد مندرج در بخش بررسی مجوز خاص، موکل ایشان در ثنا ثبت‌نام ننموده و با الحاق مدارک مرتبط با هر بند امکان ارائه وکالت‌نامه کاغذی (سنتی) به ایشان اعطا می‌گردد.

در خصوص اشخاص حقوقی، یک‌بار مشخصات شخص حقوقی در بخش موکل ثبت و سپس اشخاص حقیقی که بر اساس موارد مندرج در آگهی‌های ثبتی شرکت به‌عنوان نماینده و صاحبان حق امضای مجاز شرکت شناخته می‌شوند در بخش نماینده درج خواهد شد، لازم به ذکر است ارسال پیامک به شماره نمایندگان شخص حقوقی ارسال می‌گردد و در این خصوص انطباق و بررسی صحت اطلاعات در این باب با وکیل محترم می‌باشد، لازم به ذکر است شخص حقوقی و نماینده هر دو می‌بایست در ثنا ثبت‌نام نموده باشند.

اطلاعات هویتی و نشانی افرادی که مجاز به امضای قرارداد وکالت می‌باشند (وکیل و موکل یا وکیل مع الواسطه، وصی، قیم، متولی و امین) از ثنا استخراج شده و در صورت تغییر اطلاعات می‌بایست مقدمتا تغییرات در ثنا درج شود.

در وضعیت وکالت مع الواسطه (وکالت مدنی)، وصی، قیم، متولی، امین، مدیر تصفیه، که به هر علت در ثنا ثبت‌نام ندارند، صرفا ثبت‌نام نمایندگان مذکور در ثنا الزامی بوده و در خصوص موکلین اصلی با ثبت کد ملی مشخصات ایشان از ثبت‌احوال استخراج و وضعیت حیات ایشان بررسی می‌شود، سایر موارد مانند آدرس توسط وکیل به‌صورت تایپی درج می‌گردد.

در خصوص کارآموز وکالت با توجه به ایجاد امکان تخصیص هوشمند وکیل سرپرست به کارآموز وکالت درصورتی‌که کارآموز با شناسه خود وارد سامانه شود، در فهرست ارسال پیامک، مشخصات وکیل سرپرست نیز قید می‌گردد و پیامک برای ایشان ارسال خواهد شد.

وکیل سرپرست با مراجعه به سامانه خود و ثبت قرارداد وکالت نسبت به رؤیت متن اقدام و در صورت تایید کد ارسالی را در سامانه ثبت و یا در اختیار کارآموز وکالت قرار می‌دهد، بر این اساس تصویر امضای ایشان از ثنا استخراج و ذیل قرارداد درج می‌گردد.

کانون‌های وکلای دادگستری موظف به‌روزرسانی اطلاعات کارآموز و وکیل سرپرست در پایگاه اطلاعات و کالا در ارتباط با مرکز آمار و فناوری اطلاعات بوده و مسئولیت این امر با آن کانون‌ها می‌باشد.

در خصوص موکل نیز پس از تایید ارسال پیامک امضا، مشارالیه ضمن مراجعه به سامانه عدل ایران و درج شناسه قرارداد محتویات قرارداد الکترونیک را مشاهده و در صورت تایید کد ارسالی را در اختیار وکیل قرار می‌دهند، بر این اساس تصویر امضای ایشان از ثنا ذیل قرارداد قرار می‌گیرد.

در خصوص اشخاصی که در ثنا ثبت‌نام و تصویر امضا ندارند، می‌بایست با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات نسبت به ثبت تصویر امضا در ثنا اقدام نمایند.

امکان دریافت قرارداد الکترونیک وکالت در بخش استعلام قضایی سمپ فراهم گردیده است. مرجع قضایی می‌تواند جهت رؤیت محتویات قرارداد و حدود اختیارات وکیل کد (شناسه) را در بخش استعلام قرارداد الکترونیک وکالت وارد و محتویات آن را رؤیت نماید.

در خصوص سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌ها سرویس احراز اصالت قرارداد مذکور در شبکه ملی اطلاعات XIN قرار گرفته است و با ارائه تقاضا از سازمان مذکور امکان دریافت این خدمت فراهم می‌گردد.

بر این اساس مراجع شبه قضایی و داوری و سایر مراجع می‌توانند از این خدمت جهت بررسی قرارداد الکترونیک استفاده نمایند، منظور قانونگذار از بند ش تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ هر مرجعی است که نیازمند قرارداد وکالت می‌باشد.

فرآیند قرارداد الکترونیک وکالت

ابطال تمبر مالیاتی

سامانه مذکور صرفا در راستای ثبت قرارداد وکالت ایجاد گردیده است، لذا موارد زیر از طریق سامانه خدمات الکترونیک قضایی (سخا) پیگیری و منصرف از وظایف این قرارداد می‌باشد.

  • ابطال تمبر مالیاتی وکیل به‌صورت الکترونیک و با سنتی در هر مرحله از دادرسی
  • موارد مرتبط به پایانه‌ای فروشگاهی و نحوه دریافت حق‌الوکاله از موکل
  • اعلام عزل، استعفای وکیل از طریق فرم لایحه
  • ارسال اظهارنامه استعفا از طریق فرم اظهارنامه.

امکان ابطال قرارداد وکالت صرفا قبل از درج امضای موکل امکان‌پذیر است و پس‌ازآن قرارداد مذکور دارای آثار قانونی است.

با توجه به درج امکان دریافت قرارداد وکالت در سخا امکان الحاق نسخه الکترونیک قرارداد مذکور به دادخواست ثبت‌شده در سخا فراهم بوده و نیازی به ارائه نسخه فیزیکی قرارداد نیست.

تنظیم قرارداد وکالت از زمان لازم اجراشدن ملاک عمل قرارگرفته و تسری به قراردادهای سنتی انعقادیافته قبل از تاریخ الزام ندارد.

امکان تنظیم قرارداد وکالت در دفاتر خدمات به‌عنوان یک خدمت جدید ایجاد شده است بر این اساس کد تایید قرارداد توسط موکل در صورت تصدیق متن قرارداد می‌بایست در اختیار سردفتر قرار گیرد؛ این امر در متن پیامک لحاظ می‌گردد.

اسناد بارگذاری شده در قرارداد با توجه به اینکه توسط وکیل تصدیق شده است، به‌عنوان مدرک برابر اصل ثبت گردد که می‌بایست توسط ایشان ممهور گردد.

در صورتی وکیل عضو کانون وکلا باشد، نشان کانون و درصورتی‌که عضو مرکز مشاوران باشد نشان مرکز قید می‌شود.

در صورت وکالت توامان وکیل مرکز و یا کانون در یک وکالت‌نامه، نشان وکیلی که با حساب کاربری آن ثبت قرارداد انجام‌شده درج می‌گردد.

موضوع وکالت، حدود و اختیارات وکیل و مفاد قرارداد، بر اساس قوانین و آیین‌نامه‌های صنفی موجود همچنین ماده ۵۳ قانون آیین دادرسی مدنی، نظرات کانون و مرکز مشاوران و خبرگان قضایی ایجاد شده است، کاربر می‌تواند موارد اختیاری را حذف و یا اضافه و با انتخاب سایر شروط و حذف عبارت، متن موردنظر را اضافه نماید.

کارآموزان نیز در مواردی که بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی مجاز به درج آن وکالت‌نامه نیستند می‌بایست نسبت به حذف آن ردیف اقدام نمایند.

نظر به اینکه ره اندازی، نگهداشت و توسعه سامانه مذکور مربوط به مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه می‌باشد و مرکز و کانون هزینه‌ای را در خصوص انتشار اوراق وکالت متقبل نمی‌گردد، لذا هزینه‌ای احتمالی قابل مطالبه در خصوص این قرارداد در ردیف درآمدهای دولتی لحاظ می‌گردد.

برای ثبت قراردادهای الکترونیک وکلا باید به درگاه خدمات قضایی به آدرس adliran.ir مراجعه کنند.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید از مشاوره حقوقی بنیاد وکلا توسط متخصصین بهره‌مند شوید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

یک دیدگاه

  1. سلام
    میخواهم وکالتنامه الکترونیکی که به وکیل داده ام را باطل کنم و وکیل دیگری را جایگزین کنم ترجیحا بصورت غیر حضوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا