خانوادهمهریه

هبه مهریه

هبه عقد یا قراردادی است که به واسطه آن فردی مالی را به دیگری می بخشد، عقد هبه اساسا یک عقد جایز است یعنی فردی که مال را بخشیده است، می تواند به آن مال رجوع و آن را از گیرنده مطالبه کند یا آنکه گیرنده میتواند مال موهوبه را به هبه دهنده مسترد کند، مگر تحت شرایط خاصی که در قانون تعیین شده است. 

بذل یا هبه مهریه

گاها زوجین نیز در راستای حل و فصل اختلافات موجود، ممکن است اقدام به بذل یا هبه مهریه نمایند. 

بطور کلی هر مالی که زوجین به یکدیگر هبه کرده یا بخشیده باشند، قابل استرداد می باشد، مگر آنکه در قبال این بخشش، مالی را دریافت کرده باشند(اصطلاحا هبه معوض بوده باشد) یا آنکه مالی که هبه شده است تلف شده و از بین رفته باشد یا گیرنده آن را فروخته باشد و امکان استرداد آن در عمل وجود نداشته باشد.

در خصوص مهریه نیز مطابق قانون چنانچه زوجه مهریه ای که بر عهده زوج است را به زوج هبه کند، همواره می تواند از این بذل و بخشش رجوع کرده و مهریه را از زوج مطالبه کند حتی اگر هبه نامه رسمی در این خصوص تنظیم شده باشد. 

در چه حالتی حق رجوع زوجه در کنار هبه مهریه، زایل و ساقط می شود؟

  1.  چنانچه در ضمن هبه نامه رسمی یا عادی منعقده قید گردد که زوجه حق رجوع به مابذل یعنی همان مالی که بخشیده است (مهریه) را از خود سلب و ساقط نموده است در این صورت دیگر حق رجوع به مهریه از زوجه سلب شده و امکان مطالبه مهریه را هرگز نخواهد داشت. 
  2. در فرضی که در هبه نامه درج شود، هبه معوض بوده و زوجه در قبال بذل مهریه، مالی یا حقی را از زوج گرفته باشد.
  3. زمانی که زوجه ذمه زوج را از پرداخت مهریه ابرا نموده باشد که البته این امر متفاوت از هبه مهریه است، ابرا عبارتست از آنکه شخص طلبکار ذمه و عهده بدهکار را از دینی که دارد، بری کند، ابرا عقد یا قرارداد نیست و به صرف اعلام زوجه مبنی بر اینکه مثلا ذمه زوج را از پرداخت مهریه بری نموده است، منعقد می‌شود، ابرا قابل بازگشت و رجوع نیست. 
  4.  فوت زوج نیز از مواردی است که پس از وقوع آن، حق رجوع و بازگشت زوجه بطور کلی ساقط می‌شود. 
  5. یکی دیگر از مواردی موجب سقوط حق رجوع و بازگشت زوجه به مهریه ای که هبه کرده است می‌شود، تلف یا از بین رفتن مال موضوع مهریه یا فروش و انتقال آن به هر نحو و عقدی است، برای مثال در فرضی که مهریه، مال معین و مشخصی بوده باشد و پس از هبه آن توسط زوجه، آن مال به هر شکلی از بین برود یا توسط زوج به هر شکلی به دیگری منتقل شود، در این صورت زوجه حق رجوع به مابذل را نخواهد داشت .

همانطور که مطرح گردید، هبه عقدی است که بموجب آن هبه دهنده می تواند مالی را به دیگری ببخشد اما در عین حال امکان رجوع از هبه را دارا می باشد، زوجه نیز در صورت هبه و بخشش مهریه به زوج، تا زمانی که موارد پنجگانه فوق حاصل نشده باشد همواره امکان رجوع از هبه و مطالبه مهریه را خواهد داشت اما در صورتی که یکی از شرایط و موارد مطروح جاری شده باشد حق رجوع زوجه بطور کامل ساقط خواهد شد. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا