دیهکیفری (جرائم)

آیا باید برای مطالبه دیه وکیل بگیریم؟

تعریف دیه

دیه یک حق است، گاها پیش می آید که فردی در اثر حوادث قهری یا در اثر رانندگی و کار دچار صدمات جبران ناپذیری می شوند که بعضا به فوت هم منجر می شود، دیه حق است و باعث می شود مقدار اندکی از تالمات یا رنج هایی که آسیب دیده یا بازماندگان دچار آن می شوند را کاهش دهد.

نام دیگر دیه خون بهاست و از قوانین اسلامی است و در تعریف فقهی آن می توان گفت مالی است که به سبب کشتن انسان یا نقص عضو به کسی که صدمه دیده یا به بازماندگان او پرداخت می شود و همچنین در تعریف حقوقی دیه می توان عنوان کرد که دیه یک نوع کیفر نقدی است که از کسی که جرم را مرتکب شده یا قائم مقام او گرفته شود.

میزان دیه

میزان دیه و مقدار آن از سوی قانون گذار برای جنایات تعیین شده است و همچنین مقدار آن برای مرد و زن مسلمان متفاوت است.

مبنای قوانین جزایی در قانون مجازات اسلامی فقه می باشد در واقع دیه به قتل یا جرح های غیر عمدی تعلق می گیرد ولی در صورت عمد هم ممکن است ولی دم یا مجنی علیه از قصاص صرف نظر کنند و به گرفتن دیه راضی شوند که در این مواقع قصاص تبدیل به دیه می شود.

در تعریفی که قانونگذار در کتاب قانون آورده است، دیه عبارت است از مال معینی که برای مجازات افرادی که مرتکب جرمی به صورت عمدی و یا غیر عمدی شده اند معین شده است.

میزان دیه مطابق با عرف و شرایط روز سنجیده می شود.

به عبارتی دیه تحت عنوان خون بها تعریف شده است و در صورتی از سوی دادگاه انتخاب می شود که یا جرم فرد به صورت غیر عمدی اتفاق افتاده باشد و یا حتی اگر به صورت عمدی نیز اتفاق افتاده است، اولیای دم یا همان افرادی که دیه را به ارث می برند درخواست دیه کرده باشند.

در این صورت مجرم و خانواده وی موظف به پرداخت دیه می باشد.

ارش و تعیین دیه در پزشکی قانونی

در تعریفی که برای ارش در کتاب قانون آمده است، اینگونه بیان شده که ارش عبارت است از دیه ای که بر اساس نوع جرم و کیفیت جرم و همچنین تاثیر آن بر سلامت مجنی علیه و … مقدارش تعیین می گردد؛ تعیین این میزان مطابق با نظر کارشناس مربوطه انجام می شود. ولی در اکثر موارد تعیین خسارت وارد شده از طریق پزشکی قانونی صورت می گیرد.

مراجع صالح برای رسیدگی به پرونده های دیه

هنگام شکایت و درخواست دیه کمک گرفتن از وکیل دادگستری دیه می تواند موجب سهولت امر و سرعت رسیدگی به درخواست شود.

معمولا رسیدگی به پرونده های دیه در دادسرا یا همان دادگاه کیفری صورت می گیرد.

در دادگاه کیفری نیازی به ارائه ی دادخواست و پرداخت هزینه به صورت جداگانه نیست؛ ولی اگر فردی به دلیل عدم آگاهی کافی و عدم مشاوره و کمک گرفتن از وکیل دیه در دادگاه حقوقی درخواست دیه نماید، موظف به تنظیم دادخواست و پرداخت هزینه به صورت جداگانه برای رسیدگی به پرونده خواهد شد.

مجازات های مشمول دیه

وکیل دیه در صورتی می‌تواند از دادگاه مورد نظر تقاضای جایگزینی مجازات مجرم مربوطه از طریق دیه را کند که شخص مرتکب جرم های زیر شده باشد:

قتل شبه عمد:

یعنی فرد مورد نظر در هنگام انجام آن قصد کشتن و به قتل رساندن طرف مقابل را نداشته است ولی منجر به کشته شدن فرد شده است؛ در قانون از آن تحت عنوان قتل شبه عمد یاد می کنند و مشمول دیه می شود.

فوت در جرائم رانندگی:

تمامی حوادثی که از طریق جرائم رانندگی به وجود آمده است و به طریقی یا منجر به فوت شخص تصادفی شده است و یا منجر به آسیب رساندن به بخشی از بدن وی شده است که در این صورت مطابق قوانین وضع شده میزان دیه تعیین می گردد.

خسارت های مازاد بر دیه

در برخی موارد به دلیل شرایط پیش آمده فردی که مشمول دیه شده است، علاوه بر دیه هزینه های بسیار زیادی را برای موارد درمانی، دارو، بیمارستانی و … متحمل شده است که در چنین مواردی می تواند با کمک وکیل دیه از دادگاه مربوطه تقاضای خسارت های مازاد بر دیه را نماید.

اگرچه برخی از افراد قانون گذار در این مورد اختلاف نظر دارند ولی در صورتی که از سوی شخص ضرر دیده این درخواست اعلام شود، موظف به رسیدگی هستند.

مدارک لازم برای اخذ دیه

مدارکی که وکیل دیه به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی ارائه می دهد، عبارتند از:

  • تصویری از دادنامه که به صورت اختیاری می باشد.
  • تصویری از گزارش مرجع انتظامی که به صورت اختیاری است.
  • تصویر نظریه پزشکی قانونی که به صورت اختیاری می باشد.
  • به همراه داشتن کارت عابر بانک برای پرداخت هزینه های دادرسی ضروری است.
  • جهت احراز هویت حتما کارت ملی به همراه داشته باشد.

در صورتی که هر کدام از مدارک اختیاری وجود نداشته باشد، در این صورت وکیل دیه می تواند موارد زیر را ارائه کند:

  • شهادت مطلعین و شهود
  • درخواست استعلام
  • انجام تحقیقات محلی و همین طور معاینات محلی
  • درخواست برای جلب نظر کارشناس مربوطه
  • اتیان سوگند و شماره پرونده استنادی
  • سایر دلایل و منضمات

ویژگی های وکلای دادگستری مطالبه دیه

وصول دیه با مشاوره و کمک گرفتن از وکیل دیه دارای مزیت های بی شماری می باشد که باعث می شود کمک گرفتن از وکیل برای دست یابی به نتیجه مطلوب، بسیار با صرفه تر و سریع تر باشد.

  • وکیل دیه علم و تخصص کافی در زمینه ی حل و فصل پرونده های حقوقی مختلف بخصوص پرونده های مرتبط با وصول دیات را دارا می باشد.
  • یک وکیل دیه بر جو دادگاه کاملا مسلط بوده و می داند چه زمانی چه بگوید واز چه راه هایی از حقوق موکل خود دفاع کند.
  • وکیل دیه بر موضوع پرونده اشراف کامل داشته و می داند در مقابل هر پرسش قاضی چه دلیل محکمه پسندی را ارائه کند.
  • وکیل دیه بر موضوع پرونده کاملا واقف بوده و با نرخ های مصوب آشنایی دارد.
  • وکیل دیه می تواند با پیگیری به موقع مواعد قانونی پرداخت دیه را به حداقل ممکن برساند.

این که وکیل دیه چقدر می تواند به روند گرفتن دیه به شما کمک کند قابل توصیف نیست؛ وکیل دیه راه گرفتن دیه را می داند و خوبتر و بهتر از شما روش گرفتن حق را می داند.

تمامی مواردی که در قسمت بالا در مورد دیه ذکر شد، دارای اهمیت بسیاری هستند چرا که بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی و کمک نگرفتن از وکیل دیه متحمل ضررهای بسیاری شده اند.

پرونده های متعددی در دادگاه وجود دارد که خانواده ی مجرم یا خانواده ی شخصی که متحمل ضرر و زیان جانی یا مالی شده اند به دلیل عدم آگاهی و عدم مشاوره با وکیل دیه، قادر به گرفتن حقشان به صورت کامل نشده اند و هم منجر به طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده شده اند.

شما می توانید با کمک وکیل دادگستری دیه از شرایط مجازات های جایگزین که همان پرداخت دیه است آگاهی پیدا کنید؛ زیرا در این صورت است که وکیل دیه شما را راهنمایی خواهد کرد که با این مجازات جایگزین، از مجازات های بالاتر مانند: اعدام، زندانی شدن و … در امان باقی بمانید.

پس وکیل دیه می تواند هم به پرداخت کننده ی دیه و هم به کسی که مستحق دریافت دیه است، کمک نماید؛ بنابراین چنانچه گرفتار مشکلی هستید که مجبور به پرداخت دیه شده اید یا در موقعیتی هستید که مستحق دریافت دیه هستید، مشاوره با وکلای متخصص به عنوان وکیل دیه قطعا راهگشای مشکل شما خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا