خانوادهطلاق از طرف مرد

راه‌ های طلاق از طرف مرد چگونه است؟

در رابطه با طلاق، آقایان نسبت به خانم‌ها حق اولویت دارند و این موضوع باعث شده است تا شوهر با شرایط بهتری بتواند همسر خود را طلاق بدهد. شرایطی که در قانون برای طلاق از طرف مرد عنوان شده است، این امکان را به وجود می‌آورد که در هر زمان که اراده کند، برای طلاق اقدام نماید.

البته رویه طلاق امروزه در قیاس با قانون سابق، تغییرات زیادی داشته است و شوهر برای طلاق دادن زوجه بایستی حق و حقوق او را به طور کامل پرداخت کند.

نوشته های مشابه

در گذشته مردان به راحتی می‌توانستند همسران خود را طلاق بدهند و صرفا با ثبت دادخواست طلاق این امکان برایشان فراهم بود تا از همسر جدا شوند. در طلاق از طرف مرد لازم است که شوهر ابتدا حقوق مالی زوجه را پرداخت نماید و سپس اقدام به ثبت درخواست طلاق کند.

همچنین مرد جهت طلاق لزومی برای ارائه دلیل ندارد. البته که طلاق همراه با دلیل سبب می‌گردد تا زوج به منظور طلاق دادن زوجه، نیازی به پرداخت حق و حقوق او نداشته باشد.

راه‌های طلاق از طرف مرد به این صورت است که شوهر شخصا بخواهد مراحل طلاق را انجام دهد که در این صورت باید با مراحل طلاق آشنا باشد.

جدای از شرایط قانونی طلاق از طرف مرد که لازمه صدور حکم طلاق بنا به خواسته شوهر، پرداخت حقوق مالی زوجه است، آشنایی با روال قانونی طلاق جز ملزومات دعاوی طلاق به شمار می‌رود. در این صورت شوهر می‌تواند با در اختیار دادن پرونده طلاق به وکیل، بدون حضور او در مراحل طلاق، وکبل فرآیند طلاق را انجام دهد.

برخلاف طلاق از طرف زن که زوجه باید برای طلاق گرفتن از زوج راه‌های مختلفی را طی کند، در طلاق از جانب مرد تنها با پرداخت مهریه و دیگر حقوق زوجه و انجام صحیح فرآیند طلاق، دادگاه مجوز جدایی شوهر از همسر را صادر می‌کند.

در این شرایط دیگر دلیلی برای عدم صدور حکم طلاق وجود ندارد و شوهر به راحت ترین شکل ممکن می‌تواند طلاق زوجه را بگیرد.

در طلاق از طرف مرد به لحاظ قانونی حتی اگر زوجه مخالف طلاق گرفتن باشد، نظر او برای صدور حکم طلاق اهمیتی ندارد و او تنها می‌تواند در زمانی که شوهر درخواست طلاق می‌کند، حقوق خود مانند مهریه را مطالبه کند.

در هر صورت در قانون طلاق ایران شاهد آن هستیم که مرد می‌تواند با شرایط مناسب‌تری از همسر جدا شود که برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد راه و روش‌های قانونی طلاق از طرف مرد در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

درباره طلاق از طرف مرد

طلاق می‌تواند به صورت دو طرفه و با توافق کامل زن و شوهر و یا یک طرفه صورت گیرد. طلاق یک طرفه شامل طلاق از طرف مرد و طلاق از طرف زوجه است که طبق قانون هم مرد و هم زن تحت شرایطی امکان ارائه درخواست طلاق را دارد.

در موضوع طلاق، تا حدودی می‌توان گفت که بین حقوق مرد و زن تفاوت زیادی از طرف قانونگذار قائل شده است. البته در سایر موضوعات مرتبط با رابطه زوجیت مانند مهریه، قانونگذار از حقوق زنان طرفداری بیشتری کرده است.

در هر صورت قانون طلاق در ایران عنوان می‌کند که اگر مرد قصد طلاق دادن همسر را داشته باشد، باید اصول مشخص شده را رعایت کند.

به صرف این که آقا درخواست طلاقی را به دادگاه بدهد و بعد از گذشت مدت زمانی نیز حکم طلاق را دریافت کند، چنین چیزی در رویه طلاق کشور ما جایی ندارد و ضروری است که شوهر مقدمات و شرایط طلاق را به درستی انجام دهد.

در طلاق از طرف مرد، شوهر باید ابتدا به دنبال راه حلی برای تامین حقوق مالی همسر خود باشد. عدم پرداخت حقوق مالی زوجه مانع قانونی جهت عدم دریافت حکم طلاق از طرف شوهر است.

پر واضح است که حق طلاق با مرد است و این حق طی وکالت در طلاق می‌تواند به زوجه نیز داده شود، اما برخورداری از چنین حقی سبب نمی‌شود تا شوهر هر زمان که بخواهد بتواند برای طلاق اقدامات لازم را انجام دهد.

در واقع زوج اگر تمایل به این دارد که در اسرع وقت طلاق همسرش را بگیرد، بایستی توجه خاصی نسبت به حق و حقوق وی داشته باشد. قانونگذار این اجازه را به مردان داده است که بعد از تعیین تکلیف مهریه و دیگر حقوق زن در رابطه زوجیت، حال در صورت تمایل اقدام به طلاق کند.

بنابراین می‌توان گفت که شوهر در صورتی که بخواهد اقدام به طلاق یک طرفه کند، لازم است پیش از طلاق حتما وضعیت حقوق زوجه مانند مهریه، نفقه، اجرت المثل، نحله و غیره را رعایت کند. بدون پرداخت حق و حقوق مالی زوجه، امکان ارائه درخواست طلاق از طرف مرد وجود ندارد.

راه های طلاق از طرف مرد

قانون طلاق از طرف مرد

به طور کلی قوانین حوزه دعاوی خانواده در ایران به نحوی تصویب شده است که همواره مورد انتقداتی از سوی حقوقدانان قرار گرفته است و امور طلاق نیز از این قاده مستثنی نیست.

زمانی که بحث طلاق مطرح می‌شود، بیشتر تصوراتی که مردم دارند به این شکل است که شوهر بدون در نظر گرفتن شرایطی و تنها با ارائه درخواست طلاق امکان جدایی از زوجه را دارد به علاوه این که زنان در هیچ صورتی از حق طلاق برخوردار نیستند.

این تصورات از لحاظ حقوقی هیچگونه مبنا و اساسی ندارند و وجود اطلاعات غلط حقوقی باعث شده است تا زوجین در راه طلاق با مشکلاتی مواجه شوند. قانون طلاق از طرف مرد بر اساس ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، شوهر با در نظر گرفتن شرایط این قانون می‌تواند طلاق همسر خود را بگیرد.

در واقع قانون صراحتا عنوان می‌کند که اگر زوج شرایطی که در نظر گرفته شده است را رعایت کند، حال می‌تواند اقدام موثری را برای طلاق انجام دهد.

این شرایط عبارت است از پرداخت حق و حقوق زوجه که در واقع تنها شرط برای طلاق از طرف مرد است. آقا برای طلاق دادن الزامی برای ارائه دلیل ندارد و طلاق از جانب شوهر بدون دلیل و با پرداخت حقوق مالی همسر انجام می‌شود.

تصور کنید اگر قانون طلاق به نحوی بود که شوهر بدون پرداخت مهریه و به طور کلی حقوق مالی همسر، می‌توانست او را طلاق بدهد، در همه حالات مردان اقدام به طلاق دادن همسران خود می‌کنند. اما یکی از دلایلی که باعث شده تا شوهر از تصمیم به طلاق خودداری کند، پرداخت مهریه زوجه است که طبق قانون تا زمان عدم پرداخت مهریه، امکان ارائه درخواست طلاق از طرف مرد وجود ندارد.

راه و روش طلاق از طرف مرد

در طلاق از طرف مرد، موضوعاتی از قبیل شرایط طلاق، مراحل طلاق و راه‌های طلاق مطرح می‌شود که در این بخش قصد داریم به بررسی راه و روش طلاق از جانب شوهر بپردازیم.

در صورتی که شوهر تمایل به طلاق دادن زن باشد، باید حقوق همسر را پرداخت کند و به صرف این که تصمیم به طلاق داشته و به دادگاه خانواده مراجعه کند، حکم طلاق در این زمینه صادر نمی‌شود.

راه و روشی که شوهر برای طلاق گرفتن باید در نظر بگیرد، به طور کلی شامل دو راه حل است که راه حل نخست انجام مراحل طلاق از جانب شخص شوهر با رعایت شرایط قانونی و راه حل دوم این است که وکالت در پرونده طلاق را به وکیل مجرب و متخصص واگذار نماید. در ادامه هر یک از این راه‌های ممکن برای طلاق را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

راه طلاق

راه حل نخست: انجام مراحل طلاق از طرف شخص شوهر

در تمامی دعاوی حقوقی، طرفین دعوا می‌توانند شخصا مراحل دعوا را انجام دهند و در قانون ممانعتی برای آن که فرآیند طلاق توسط اصحاب دعوا انجام شود، وجود ندارد. در مورد طلاق نیز به همین صورت است و درخواست دهنده می‌تواند شخصا اقدامات لازم برای طلاق را انجام دهد.

شوهر که خواهان طلاق دادن زوجه است، بایستی با رعایت شرایط مندرج در قانون و آگاهی از مراحل طلاق با تشریفات قانونی فرآیند طلاق را آغاز کند.

در صورتی که شوهر بخواهد شخصا و به تنهایی اقدام به طرح دعوا طلاق کند، بایستی با شرایط طلاق و مراحل آن آشنا باشد که در صورت عدم آشنایی می‌تواند پیش از طلاق با وکیل خوب مشورت کند.

شوهر با ارائه دادخواست طلاق می‌تواند درخولست خود را به اطلاع دادگاه رسانده و سپس مراحل بعدی طلاق را انجام دهد. شوهر باید تشریفات قانونی طلاق از طرف مرد یعنی پرداخت حق و حقوق زوجه را رعایت کند. البته اگر درخواست طلاق از طرف شوهر همراه با اثبات عدم تمکین زن باشد، به جز مهریه، زوج می‌تواند از پرداخت سایر حقوق مالی زوجه خودداری کند.

در رویه قضایی، این که زوج بدون وکیل طلاق از طرف مرد اقدام به طرح دعوا طلاق کند، مانع قانونی و حقوقی در این زمینه وجود ندارد و در صورتی که شرایط و تشریفات قانونی طلاق رعایت شود، دادگاه گواهی عدم امکان سازش را صادر می‌کند.

در طلاق از طرف مرد، صدور گواهی عدم امکان سازش منوط به این است که شوهر در زمان طلاق، حق و حقوق همسرش را پرداخت نموده و حداقل تکلیف پرداخت آن‌ها را نیز مشخص کرده باشد.

راه حل دوم: واگذاری وکالت در پرونده طلاق به وکیل دادگستری

راه دیگری که در طلاق از طرف مرد وجود دارد، آن است که زوج وکالت در پرونده طلاق را به وکیل دادگستری واگذار کند. در واقع شوهر می‌تواند به جای آن که مراحل طلاق را شخصا انجام دهد، انجام چنین مراحلی را بر عهده وکیل قرار دهد.

با توجه به این که دعاوی طلاق، پروسه و مراحل طولانی دارد، ممکن است که برخی از افراد توانایی و یا زمان کافی به منظور طی کردن چنین پروسه نداشته باشند، در این صورت با قرار دادن وکالت در پرونده طلاق به وکیل، شخص وکیل کلیه مراحل طلاق را انجام می‌دهد.

زمانی که وکالت در پرونده طلاق به وکیل واگذار می‌شود، طبق وظایفی که در حرفه وکالت تعریف شده است، وکیل موظف است که پروسه طلاق را انجام دهد. از مرحله حضور در جلسات مشاوره و ثبت دادخواست طلاق تا حضور در دادگاه و مراحل دادرسی، همه آن‌ها از طرف وکیل انجام می‌شود.

واگذاری وکالت پرونده طلاق به وکبل باعث می‌شود تا فرآیند طلاق در مدت زمان کوتاه‌تری انجام شود و در این صورت لزومی برای طی کردن مراحل مختلف و طولانی طلاق نیست.

با توجه به این که وکلا طلاق به خوبی با روال قانونی طلاق آشنا هستند، در این صورت از توانایی بالایی برای آن که بتوانند مراحل طلاق در دادگاه و مراحل پیش از طلاق را انجام دهند، برخوردار هستند.

شوهر با این هدف که دیگر نیازی به حضور پیدا کردن او در مراجع ذی ربط در فرآیند طلاق نباشد، به وکیل طلاق مراجعه نموده و از او درخواست می‌کند که مراحل طلاق را شخصا انجام دهد. با این اوصاف انجام مراحل طلاق با کمک وکیل، در زمان کوتاهی و در شرایط بهتری انجام می‌شود.

شرایط قانونی طلاق دادن زن از طرف مرد

بعد از آشنایی با راه و روش‌های طلاق از طرف مرد که انجام مراحل طلاق، با وکیل و بدون وکیل انجام می‌شود، حال لازم است که با شرایط قانونی طلاق از طرف مرد آشنا شویم. شرط اصلی برای طلاق از طرف مرد این است که حقوق زوجه به طور کامل پرداخت شده باشد.

رعایت حق و حقوق زوجه با انعقاد عقد ازدواج و تا زمان پایان رابطه مشترک ادامه دارد. در صورتی که مرد تمایل به طلاق گرفتن از زن را دارد، بایستی در وهله اول وضعیت پرداختی حق و حقوق همسرش را مشخص کند و سپس اقدام به طلاق گرفتن نماید.

راه قانونی پرداخت حقوق مالی زن

زمانی که درخواست طلاق به دادگاه ارائه می‌شود، باید تکلیف حقوق مالی زن مشخص شود. بنابراین زوج با رعایت شرایط زیر امکان طلاق دادن زوجه را دارد:

پرداخت مهریه

بر اساس مطالب بیان شده، شوهر باید تشریفات قانونی طلاق را رعایت کند که یکی از این تشریفات، پرداخت مهریه خانم است. مهم‌ترین حقوق زوجه در دوران زندگی مشترک که به نحوی جز پشتوانه اصلی مالی زن نیز به شمار می‌رود، باید در زمان طلاق وضعیت پرداخت شدن آن از طرف شوهر مشخص گردد.

از زمان جاری شدن عقد ازدواج، مهریه به مالکیت زن در آمده و تا زمان طلاق نیز باید پرداخت مهریه انجام شود. فرا رسیدن زمان طلاق آن هم زمانی که طلاق از طرف مرد باشد، ضروری است که شوهر تکلیف مهریه همسر خود را معین نماید. تا زمانی که شوهر مهریه زوجه را تمام و کمال پرداخت نکند، دادگاه حکم طلاق را صادر نمی‌کند.

مهریه برخلاف سایر حقوق مالی زوجه از اهمیتی خاصی برخوردار است و بر اساس تجربه، دلیل اصلی که آقایان از طلاق دادن همسر خود خودداری می‌کنند، همین موضوع مهریه است که در طلاق از جانب شوهر تحت هر شرایطی باید پرداخت مهریه انجام شود.

البته اجباری برای آن که شوهر تمام مهریه خانم را در زمانی که برای طلاق قدام می‌کند، پرداخت کند، نیست و می‌تواند مهریه خانم را به صورت شرایطی و ماهانه و یا صورت‌های دیگر پرداخت کند.

اقساطی شدن پرداخت مهریه زوجه، منوط به آن است که شوهر درخواست اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه بدهد و زوج با ارائه مدارکی دال بر عدم استطاعت مالی، مهریه زن را به شیوه اقساطی پرداخت کند.

گفتنی است که زوجه می‌تواند در مواردی خاص نیز از دریافت مهریه خودداری نموده و به نحوی مهربه را ببخشد که در طلاق‌هایی که خواهان آن شوهر است، امکان انجام چنین امری موضوعیت ندارد.

بذل و یا دریافت مهریه طبق اختیار زن انجام می‌شود که در کمتر حالاتی شاهد آن هستیم که زوجه از حق مهریه خود آن هم در شرایطی که شوهر قصد طلاق دادن او را دارد، بگذرد.

پرداخت نفقه

این که شوهر تنها با پرداخت مهریه بتواند برای طلاق اقدام کند، از لحاظ قانونی مبنای صحیحی ندارد و لازم است تا سایر حقوق مالی او نیز پرداخت شود. نفقه از دیگر حقوق مالی زوجه است که در زمان طلاق از طرف مرد، بایستی تکلیف پرداخت نفقه زوجه نیز مشخص شود.

تامین مخارج و هزینه‌های زندگی زن، بر عهده شوهر است و این رویه تا زمان طلاق ادامه دارد. البته در طلاق رجعی تا پایان مدت عده شوهر باید نفقه زوجه را پرداخت کند. با توجه به این که طلاق از طرف مرد نیز نوعی طلاق رجعی است، واجب است تا شوهر بعد از طلاق تا زمان اتمام مدت عده، مخارج زندگی همسر را بپردازد.

در هر صورت شوهر برای آن که بتواند طلاق همسر خود را بگیرد، باید نفقه همسر را پرداخت کند. اگر شوهر در ابتدا زندگی مخارج زندگی زوجه را پرداخت می‌کرد اما در ادامه زندگی و در هر زمانی که از پرداخت نفقه زوجه خودداری نماید، زوجه امکان مطالبه نفقه را داشته و این ایام که نفقه زن پرداخت نشده است، به عنوان موارد ضروری در طلاق از طرف مرد به شمار می‌رود.

در صورتی که زن مطالباتی بابت عدم پرداخت نفقه داشته باشد، باید به منظور طلاق از همسر حتما چمین مطالباتی از نفقه را به زن بپردازد. بنابراین باید گفت که علاوه بر مهریه، از دیگر شروط طلاق از طرف مرد نیز پرداخت نفقه است.

پرداخت اجرت المثل و نحله

شرایط طلاق از طرف زن، محدود به پرداخت مهریه و نفقه زوجه نیست بلکه واجب است که اجرت المثل و در مواردی نیز نحله زوجه پرداخت شود.

در ابتدا باید به این نکته توجه داشت که در صورتی زوجه مستحق دریافت اجرت المثل و نحله است که درخواست طلاق از جانب مرد باشد. همچنین اگر شوهر برای طلاق دلایل موجه مانند عدم تمکین زوجه داشته باشد، نیازی به پرداخت اجرت المثل زوجه نیست.

اجرت المثل ایام زوجیت در رابطه با پاداش و مزد اموراتی است که زوجه در طول دوران زندگی برای شوهر انجام داده که در این صورت مستحق دریافت اجرت المثل است. همچنین پرداخت اجرت المثل به زن به این شرط انجام می‌شود که هدف از انجام کارهای مرتبط در زندگی از طرف زن با قصد تبرع یا رایگان نباشد.

تعیین میزان اجرت المثل مانند نفقه با دادگاه است و بعد از احراز شرایط قانونی تعلق گرفتن اجرت المثل به زوجه، کارشناس رسمی دادگستری، طبق معیارهای تعریف شده میزان اجرت المثل را تعیین و پرداخت آن را انجام می‌دهد.

در صورتی که بنا به دلایل قانونی امکان تعلق گرفتن اجرت المثل به زوجه وجود نداشته باشد، موضوع پرداخت نحله مطرح می‌شود.

راه درخواست طلاق از جانب شوهر

راه ارائه درخواست طلاق از جانب شوهر

مراحلی که در قانون برای دعاوی طلاق عنوان شده است، تقریبا یکسان است و تفاوت خاصی در این زمینه بین درخواست‌های افراد برای درخواست طلاق وجود ندارد.

راه ارائه درخواست طلاق از طرف شوهر به این صورت است که زوج پیش از آن که درخواست طلاق خود را طی دادخواست به دادگاه بدهد، باید در جلسات مشاوره اجباری خانواده شرکت کند.

در رویه جدید طلاق، زن و شوهر باید قبل از آن که درخواست طلاق به دادگاه بدهند، باید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنند. شرکت در جلسات مشاوره طبق قانون در طلاق توافقی انجام می‌شود اما طبق رویه جدید، در طلاق‌های یک طرفه نیز حضور در جلسات مشاوره اجباری است.

با توجه به این که در مراکز مشاوره که مورد تایید قوه قضاییه است، مشاوران مسلط و متخصص در امور خانواده حضور دارند، می‌توانند با ارائه مشاوره و راهکارهای لازم به زوجین، تصمیم آن‌ها برای طلاق را منصرف کنند. با طی کردن این مرحله، حال شوهر باید مقدمات مراحل دادرسی در دادگاه را انجام دهد.

مقدمه رسیدگی به هر دعوا حقوقی از جمله طلاق در دادگاه، تنظیم و ثبت دادخواست است که در این صورت زوج بعد از نگارش متن دادخواست، باید برای ثبت آن به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند.  دادگاه قبل از آن که پرونده طلاق را رسیدگی کند، قرار ارجاع به امر داوری صادر می‌کند و پرونده باید داوری شود.

در طلاق از طرف مرد طبق قانون، ارجاع پرونده به داوری، الزامی شده است. با اتمام مرحله داوری، دادگاه رسیدگی به پرونده را برای صدور حکم طلاق بنا به درخواست شوهر آغاز می‌کند.

در رویه طلاق مطابق نظر کارشناسان ما در وکیل آنلاین، دادگاه الزامی برای آن که حکم طلاق را طبق نظر داور صادر کند، نیست و انجام مرحله داوری در طلاق بیشتر جنبه تشریفاتی دارد.

در صورت تعیین تکلیف حقوق مالی زوجه و اثبات عدم سازش بین زوجین از نظر دادگاه، در نهایت گواهی عدم امکان سازش صادر می‌شود. حال شوهر می‌تواند از طریق این حکم به دفترخانه مراجعه نموده و با جاری شدن صیغه طلاق، طلاق را به ثبت برساند.

طلاق از طرف مرد با اثبات عدم تمکین زوجه

شرط اصلی در طلاق از طرف شوهر این است که زوج با پرداخت حق و حقوق زوجه به صورت کامل، حکم طلاق را از دادگاه دریافت کند. در واقع قانون این حق را به مردان داده است که با پرداخت حقوق زن به راحتی از او جدا شوند. در این نوع طلاق، نیازی به گرفتن رضایت زوجه نیست و تنها شرط مزبور باید رعایت شود.

همچنین شوهر برای طلاق دادن همسر خود، می‌تواند بدون دلیل این کار را انجام دهد. طلاق از طرف زوج بدون ارائه دلایل محکمه پسند انجام می‌شود و لزومی برای آوردن دلیل در طلاق وجود ندارد. البته که طلاق همراه با دلیل می‌تواند سبب شود تا شوهر از پرداخت حقوق همسر خود معاف شود.

با توجه به این که شرط لازم جهت طلاق از طرف مرد، پرداخت حقوق مالی زوجه است، اما با ارائه دلیل در طلاق، شوهر می‌تواند حق و حقوق همسر خود را پرداخت ننماید. یکی از دلایلی موجهی که منجر به معافیت شوهر از پرداخت حقوق مالی همسر می‌شود، عدم تمکین زوجه است.

در صورت اثبات عدم تمکین زوجه، به جهت موجه بودن چنین دلیلی برای دادگاه، شوهر می‌تواند بدون نیاز به پرداخت نفقه، اجرت المثل و نحله زوجه به همراه شرط تنصیف اموال، طلاف همسرش را بگیرد.

البته اثبات عدم تمکین در طلاق از طرف شوهر منجر به عدم پرداخت مهریه نمی‌شود و شوهر باید کما فی سابق برای طلاق دادن زوجه، مهریه او را پرداخت کند.

شوهر با ارائه مدارک موجه می‌تواند برای دادگاه ثابت کند که زوجه از انجام وظایف زوجیت خودداری نموده و به نحوی تمکین نکرده است. در این صورت تنها بای طلاق دادن زن لازم است تا مهریه او پرداخت شود و دیگر لزومی برای پرداخت سایر حقوق زوجه نیست.

بنابراین می‌توان گفت که علی رغم اجباری نبودن ارائه دلیل در طلاق از طرف شوهر، اما بیان دلایل موجه مانند عدم تمکین زوجه برای شوهر می‌تواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد. البته که ارائه دلیل موجه در طلاق منجر به معافیت شوهر از پرداخت مهریه نمی‌شود.

راه طلاق آسان

شرط تنصیف اموال در طلاق از طرف مرد

در شروط دوازده گانه ضمن عقد نکاح، می‌توان به شرط تنصیف اموال شوهر پی برد. این شرط به معنای تقدیم نصف اموال شوهر بعد از طلاق به زوجه است. نصف کل اموالی که شوهر بعد از عقد نکاح تصاحب کرده است، در زمان طلاق از طرف او به میزان نصف اموال به زوجه تعلق پیدا می‌کند.

شرط تنصیف اموال شوهر در صورتی اجرا می‌شود که زوج برای درخواست طلاق، دلیل موجه و قانونی نداشته باشد. داشتن دلیل موجه در طلاق مانند عدم تمکین زوجه، منجر به عدم اجرا شرط مزبور می‌گردد. گفتنی است که اموالی که مرد بعد از عقد ازدواج بدست آورده تنها در زمان طلاق به زن انتقال پیدا می‌کند.

بنابراین در طلاق از طرف مرد اگر شوهر بتواند دلایل موجه و قانونی داشته باشد، لزومی برای آن که شوهر نصف اموال خود را به زوجه بدهد، وجود ندارد. آوردن دلیل در طلاق از جانب شوهر باعث می‌شود تا چنین شرطی به همراه پرداخت سایر حقوق مالی زوجه اجرا نگردد.

ارائه مشاوره حقوقی راه‌های طلاق از طرف مرد

در مورد راه و روش‌هایی که جهت طلاق از طرف مرد وجود دارند، در مقاله پرداختیم. شوهر با در نظر گرفتن حقوق مالی همسر خود علی الخصوص مهریه و با انجام فرآیند طلاق می‌تواند از زوجه جدا شود. با وجود چنین شرایطی دادگاه حکم طلاق را صادر می‌کند و شوهر می‌تواند به خواسته خود برسد.

در صورتی که پیرامون راه و روش‌های طلاق از طرف مرد، نیاز به مشاوره حقوقی طلاق از طرف مرد دارید، می‌توانید از خدمات سامانه بنیاد وکلا استفاده نمایید.

مشاوره حقوقی این سامانه به صورت وکیل تلفنی و آنلاین و همچنین حضوری قابل انجام است. برای اطلاع از شرایط مشاوره حقوقی طلاق و سایر مسائل مرتبط با کارشناسان ما در تماس باشید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا