خانوادهطلاق

عقیم بودن همسر و نکات مرتبط با آن

در روابط زوجیت، یکی از دلایلی که باعث می‌شود تا بین زوجین اختلاف پیش آید، بحث مشکلات جنسی آن‌ها است. وجود مشکلات جنسی می‌تواند حتی منجر به خاتمه یافتن رابطه زن و شوهری گردد.

این قبیل مسائل می‌تواند از جانب شوهر و یا زن باشد. در این زمینه تصمیمات مختلفی بین زوجین اتخاذ می‌شود و برخی از زن و شوهرها با وجود چنین مشکلاتی باز هم به رابطه زوجیت ادامه می‌دهند.

نوشته های مشابه

در واقع حتی در صورت وجود بیماری جنسی در یکی از دو طرف، شاهد آن هستیم که زندگی مشترک زوجین ادامه پیدا می‌کند. اما در مواردی نیز زن و شوهر دیگر توان ادامه دادن به این وضع را نداشته و به دلیل آن که مشکل جنسی آن‌ها برطرف نشده است، برای طلاق اقدام می‌کنند.

عقیم بودن همسر جز عوامل اصلی در موضوع طلاق است. در صورت عقیم بودن همسر تحت شرایطی نیز زوجه می‌تواند اقدامات لازم برای طلاق را انجام دهد.

عقیم بودن تاثیر مستقیمی در بچه دار نشدن زوجین دارد و این موضوع می‌تواند در صورت ادامه دار بودن باعث جدایی زن و شوهر شود. از لحاظ علم پزشکی، در صورتی که مرد عقیم باشد، امکان بچه دار شدن او وجود ندارد و حتی در صورت داشتن رابطه جنسی نیز امکان تولد فرزند وجود ندارد.

دلایل مختلفی در عقیم بودن همسر دخیل هستند و از لحاظ قانونی این امکان برای زوجه وجود دارد که به دلیل ناتوانایی جنسی شوهر از او طلاق بگیرد.

وجود مشکلات جنسی هم می‌تواند منجر به طلاق و هم فسخ نکاح شود. در هر صورت مشکلات جنسی از جمله عوامل تاثیر گذار در جدایی زن و شوهر به شمار می‌رود که چنین درخواستی می‌تواند از طرف زوجه و یا شوهر باشد.

ناباروری زوجه نیز می‌تواند در طلاق از طرف مرد موثر باشد. در طلاق از طرف زن که به دلیل عقیم بودن همسر مطرح می‌شود، به جهت آن که زوجه با این شرایط در وضعیت سخت و دشواری قرار دهد، تقاضای طلاق از دادگاه دارد.

بسیاری از آقایان از عقیم بودن خود اطلاعی ندارند و زمانی متوجه این موضوع می‌شوند که با آزمایشات پزشکی ثابت می‌شود که آن‌ها توان تولید مثل و بچه دار شدن ندارند.

شاید این موضوع در ابتدا برای زوجین چندان دشوار نباشد اما با مرور زمان چنین شرایطی خصوصا برای زوجه از تحمل خارج شده و باعث می‌شود تا زوجه به دلیل طلاق گرفتن از شوهر باشد.

عقیم بودن همسر از بعد حقوقی

عقیم بودن همسر قابل بررسی از بعد حقوقی و حتی پزشکی است که در بررسی این مسائل در مراجع قضایی، از مراجع پزشکی و درمانی استعلام لازم اخذ می‌شود. عقیم بودن همسر بر اثر عوامل گوناگونی صورت می‌گیرد و امروزه به دلیل پیشرفت‌های زیادی که در حوزه تکنولوژی شده است، شاهد این مسائل در جامعه هستیم.

یکی از اهداف زن و شوهر در رابطه زوجیت، داشتن فرزند است که به دلایلی ممکن است از داشتن فرزند محروم شوند. از لحاظ پزشکی برای بچه دار شدن، زوجین باید از لحاظ جنسی در سلامت کامل باشند و هیچ گونه بیماری دیگری آن‌ها را تهدید نکند. کافیست یکی از طرفین دچار بیماری‌های جنسی مختلفی باشند که در این صورت تولید مثل و بچه دار شدن، کاملا منتفی است.

از دیدگاه حقوقی، عقیم بودن همسر موجبات جدایی و طلاق زوجین را به وجود می‌آورد و زوجه به جهت آن که همسر او برای همیشه یا موقت امکان بچه دار شدن را ندارد، از او طلاق می‌گیرد.

زمانی که عقد نکاح منعقد می‌شود، در عقد نامه شروط مختلفی درج می‌شود که در صورت عدم رعایت آن سبب ایجاد حق طلاق برای زن می‌شود.

وجود بیماری‌های جنسی نیز یکی از شرایطی است که در عقد نامه ذکر شده و به جهت آن که در زمان عقد، شوهر شرایط مزبور را امضا می‌کند، در این صورت اجرای آن‌ها از طرف زوجه مانع قانونی ندارد. این حق به زوجه داده شده است که در صورت وجود بیماری جنسی در شوهر بتواند از او طلاق بگیرد.

البته که داشتن مشکلات جنسی در شوهر به تنهایی نمی‌تواند موجب طلاق شود و باید زوجه ثابت کند که ادامه داشتن این شرایط منجر به عسر و حرج او گردیده و در این صورت طلاق به دلیل عسر و حرج را مطرح می‌کند. به علاوه این که در متن دادخواست طلاق، موضوع عسر و حرج را عقیم بودن شوهر مطرح می‌کند.

عقیم بودن همسر

اختلاف در روابط زوجیت به دلیل عقیم بودن همسر

در بررسی‌های که پیرامون مشکلات زناشویی انجام می‌شود، یکی از دلایلی که منجر به اختلاف بین زوجین می‌گردد، وجود مشکلات جنسی در زن و شوهر است. مسائل اقتصادی و اجتماعی تنها بخشی از عوامل تاثیرگذار در اختلاف بین زن و شوهر است و نازایی زوجین نیز از دلایل شایع در این زمینه است.

در آمار طلاق‌هایی که به ثبت می‌رسد و یا پرونده‌های طلاقی که در دادگاه ارائه می‌شوند، می‌توان به وضوح فهمید که نازایی شوهر جز دلیل اصلی ارائه درخواست طلاق از طرف زوجه است.

البته این موضوع تنها در کشور ما مطرح نمی‌شود و در تمام دنیا زوجین از مشکلات جنسی برخوردار بوده و در این صورت از یکدیگر طلاق می‌گیرند.

عقیم بودن همسر به معنای عدم توانایی او در برقراری رابطه جنسی نیست بلکه شخص عقیم امکان بچه دار شدن را ندارد و این موضوع می‌تواند بر اثر عواملی چون بسته شدن مسیر اسپرم، کیفیت پایین اسپرم، استفاده از مشروبات الکی و مواد مخدر و غیره باشد.

با این شرایط که شوهر دچار مشکل جنسی شده است، زوجه می‌تواند با در نظر گرفتن شرایط قانونی از شوهر طلاق بگیرد و یا این که کما فی سابق به رابطه زوجیت خود ادامه دهند. علی رغم این که زنان تا سنین مشخصی امکان بچه دار شدن دارند و از آن به بعد دیگر امکان باردار شدن را ندارند، موضوع عقیم بودن همسر و نداشتن بچه می‌تواند تاثیر قابل توجهی در رابطه زوجیت داشته باشد.

بنابراین می‌توان گفت که عقیم بودن همسر موجبات اختلاف بین زن و شوهر را به وجود می‌آورد و چه بسا زوجه به دلیل وجود چنین مشکلی در شوهر قصد طلاق گرفتن از وی را داشته باشد.

عقیم بودن همسر در دوران نامزدی

همانطور که گفته شد، از جمله شایع ‌‌‌‌ترین عوامل طلاق و جدایی زوجین که نزد وکیل طلاق مراجعه می‌کنند، عقیم بودن همسر است. ناتوانایی جنسی در زوجین منجر می‌شود تا یکی از طرفین بخواهد تا برای طلاق اقدامات لازم را انجام دهد.

البته امروزه با توجه به پیشرفت حوزه پزشکی امکان درمان ناباروری افراد وجود دارد و شخص بیمار می‌تواند با طی روش‌های درمانی، مشکل جنسی خود را برطرف نماید.

متوجه شدن عقیم بودن همسر می‌تواند در اوقات گوناگون رابطه زوجیت انجام شود که در این صورت تصمیم گیری نهایی با زوجه است که قصد ادامه زندگی با شوهر را داشته و یا قصد ترک او را دارد. گاهی اوقات ممکن است که زوجه از عقیم بودن همسر خود در دوران نامزدی مطلع شود که در این صورت می‌تواند حتی در این دوران نیز از شوهر طلاق بگیرد.

دختر و پسری که به تازگی با یکدیگر نامزد کرده اند و قصد ادامه زندگی مشترک برای سال‌های طولانی را دارند، ممکن است که به دلیل عقیم بودن همیر از تصمیم خود در این زمینه صرف نظر نموده و بخواهند اقدام دیگری را در این راستا انجام دهند.

گفتنی است که فهمیدن این موضوع می‌تواند به مصلحت زوجین باشد و در این صورت می‌توانند از همان دوران نامزدی اقدامات درمانی لازم را انجام دهند.

در هر صورت تصمیم نهایی با زوجه است که بخواهد در این دوران از زوج جدا شود و یا به درمان شوهر پرداخته و رابطه مشترک را همچنان ادامه بدهد. زوجه در صورتی که تصمیم به طلاق دارد باید ابتدا گواهی پزشکی مربوط به تایید عقیم بودن همسر را تهیه نموده و سپس با انجام مراحل طلاق از شوهر جدا شود.

البته صدور حکم طلاق به این راحتی‌ها انجام نمی‌شود و لازم است که زوجه با ارائه دلایل موجه، دادگاه را متقاعد کند که این شرایط برای او غیر قابل تحمل است و دیگر نمی‌تواند با این وضع رابطه زوجیت را ادامه دهد.

حال دادگاه نیز در اثبات این موضوع که عقیم بودن همسر برای زوجه سخت و دشوار است، اقدام به صدور حکم طلاق می‌کند.

طلاق به دلیل عقیم بودن همسر

عقیم بودن همسر دلیل موجهی برای طلاق است؟

قانون طلاق در ایران عنوان می‌کند که اگر طلاق از جانب زوجه باشد، لازم است که دلایل موجه و منطقی در این زمینه ارائه شود. در واقع زوجه به منظور طلاق دادن شوهر باید برای دادگاه دلیل موجهی بیاورد تا حکم طلاق صادر شود.

حال در مورد این که عقیم بودن همسر دلیل موجهی برای طلاق است یا خیر، باید گفت که عقیم بودن همسر می‌تواند منجر به طلاق گرفتن زوجه شود اما شرایطی در این زمینه دخیل هستند.

در واقع به صرف این که شوهر عقیم است و زوجه درخواست طلاق بدهد، دادگاه حکم طلاق را صادر نمی‌کند. در قانون عقیم بودن همسر، تنها دلیل موجه و قانونی به منظور صدور حکم طلاق نیست و زوجه باید این موضوع را برای دادگاه اثبات کند که وجود بیماری جنسی در شوهر سبب عسر و حرج او گردیده است.

عقیم شدن شوهر می‌تواند حق طلاق را برای زن ایجاد کند و به واسطه چنین مشکلی اقدام به طلاق گرفتن کند اما به تنهایی این دلیل نمی‌تواند برای طلاق تاثیرگذار باشد.

سالانه پرونده‌های مختلفی پیرامون طلاق با موضوع عقیم بودن همسر ارائه می‌شوند که همه این دعاوی منجر به طلاق گرفتن زوجین نمی‌شود و در هر صورت باید برای دادگاه این موضوع محرز شود که عقیم شدن شوهر موجبات عسر و حرج زوجه را به وجود می‌آورد.

اثبات عقیم بودن شوهر

اثبات عقیم بودن شوهر با نظر وکیل تلفنی و حضوری از طریق انجام مراحل پزشکی صورت می‌گیرد و آزمایشاتی که زوجین پیش از رابطه جنسی انجام می‌دهند، در نهایت مشخص می‌کند که زوج مشکل عقیم شدن دارد یا خیر.

زمانی که زوجین رابطه جنسی را برقرار می‌کنند و بعد از گذشت یک سال از این رابطه علائمی از حاملگی در زن به وجود نیاید، باید به مراکز پزشکی مراجعه نموده و با انجام آزمایش تکلیف وضعیت خود را مشخص کنند.

در این آزمایشات مشخص می‌شود که مشکل نازایی از طرف کدام یک از زوجین است و در این صورت باید به دنبال راه‌های درمان این بیماری باشند. اگر ثابت شود که عقیم بودن از طرف شوهر است، در اینجا دو فرضیه مطرح می‌شود که زوجه تمایل به ادامه زندگی با شوهر را داشته و یا این که قصد طلاق گرفتن دارد.

بسیاری از مردان ممکن است که با مشکل نازایی مواجه باشند که در این صورت با وجود راه‌های مختلف می‌توانند خود را در این زمینه درمان کنند.

بنابراین زوجه پیش از آن که به فکر طلاق بیافتد بهتر است که راه‌های درمانی را پشت سر بگذارد و اگر روش‌های پزشکی در درمان عقیم بودن شوهر کارایی نداشته باشند، حال در صورت تمایل می‌توانند برای طلاق اقدامات لازم را انجام دهند.

طلاق به جهت نازایی شوهر عمدتا زمانی مطرح می‌شود که احتمال رفع چنین مشکلی در شوهر بسیار کم است و با این وجود که زوجین نمی‌توانند صاحب فرزند شوند، دادخواست طلاق تقدیم دادگاه می‌شود.

در هر صورت با اثبات عدم باروری زوجه به دلیل نازایی شوهر، در اغلب مواقع شاهد ارائه درخواست طلاق هستیم و لازم است که تشریفات قانونی طلاق در این زمینه رعایت شود.

طلاق از طرف زوجه به دلیل نازایی شوهر

وجود مشکلات جنسی در شوهر باعث می‌شود تا زوجه تمایل به ارائه درخواست طلاق داشته باشد. نازایی یکی از مشکلات جنسی رایج در آقایان است که برای مدت مشخصی امکان بچه دار شدن ندارند و حتی در صورت نزدیکی نیز تولد فرزند امکان پذیر نیست.

در قانون عقیم بودن همسر و درخواست طلاق به دلیل آن مورد بحث قرار گرفته است که در این بخش به بررسی آن می‌پردازیم. در عقدنامه ازدواج، حداقل دوازده شرط درج شده است که این شروط می‌تواند در بحث طلاق کارایی داشته باشد.

در تعریف نازایی گفته شد که اگر مشکل از طرف شوهر باشد، به جهت آن که امکان باردار شدن زوجه وجود ندارد، تولد بچه منتفی است و در این صورت بحث طلاق از طرف زن مطرح می‌شود.

در صورتی که به مدت ۵ سال امکان بچه دار شدن زوجین به دلیل مشکلات جنسی و عقیم بودن شوهر، وجود نداشته باشد، زوجه می‌تواند درخواست طلاق به دادگاه بدهد. در مورد بچه دار نشدن زوجین به دلیل بیماری جنسی شوهر اختلاف عقیده در صدور حکم طلاق وجود دارد.

در مورد مزبور ملاک بچه دار نشدن به صورت طبیعی است و در این صورت زوجه تقاضای طلاق دارد. در واقع امکان بچه دار شدن به روش غیر طبیعی وجود دارد اما ممکن است که زوجه راضی به انجام چنین کاری نباشد.

در رویه قضایی، غالبا به این شیوه عمل می‌شود که اگر زوجه متقاضی بچه دار شدن به صورت طبیعی باشد و در مقابل نیز شوهر توان باروری را نداشته باشد، با شرط حداقل گذشت ۵ سال از این موضوع و در صورت تایید پزشکی قانونی، حکم طلاق صادر می‌شود.

در واقع حتی اگر امکان بچه دار شدن به صورت غیر طبیعی باشد و زن برای این کار مخالفتی داشته باشد، در صورت ارائه مدارکی از پزشکی قانونی که دال بر عقیم بودن شوهر بوده و همچنین گذشت مدت زمان پنج سال، دادگاه به استناد شرایط ذکر شده اقدام به صدور گواهی عدم امکان سازش می‌کند.

البته که لازم است عقیم بودن شوهر به استناد عسر و حرج نیز در درخواست طلاق باشد تا دادگاه با شرایط بهتری برای صدور حکم طلاق اقدام کند.

گاهی با وجود این شرایط در صورتی که زوجه نتواند عسر و حرج خود را به اثبات برساند، به طور معمول دادگاه‌ها برای صدور حکم طلاق سخت گیری می‌کنند.

بچه و همسر عقیم

طلاق با شرایط یائسه بودن زوجه و عقیم بودن شوهر امکان پذیر است؟

در بخش قبل به این موضوع پرداخته شد که زوجه در صورت عقیم بودن شوهر و عدم امکان بچه دار شدن به مدت حداقل پنج سال، می‌تواند تقاضای طلاق از دادگاه بنماید. ممکن است این موضوع مطرح شود که اگر زوجه یائسه باشد و حتی در صورت عقیم بودن زوج، آیا امکان طلاق گرفتن زن وجود دارد یا خیر؟

زمانی که زوجه به سن یائسگی می‌رسد، دیگر امکان بچه دار شدن ندارد. حتی اگر در این شرایط شوهر هم مشکل جنسی نداشته باشد، باز هم امکان صاحب فرزند شدن وجود ندارد.

در واقع به دلیل آن که زوجه یائسه شده است، عقیم یا عقیم نبودن شوهر اهمیتی در تولید مثل آن‌ها ندارد و در هر صورت زوجه امکان باردار شدن را ندارد.

بنابراین می‌توان گفت که طلاق با شرایط یائسه بودن زوجه و مشکل جنسی شوهر امکان پذیر نیست. به جهت آن که خود زوجه نمی‌تواند باردار شود، در این صورت نمی‌تواند عقیم بودن شوهر را بهانه ای برای درخواست طلاق کند. در این شرایط دادگاه  نمی‌تواند حکم طلاق را صادر کند.

فسخ نکاح به دلیل عقیم بودن همسر

قبل از آن که به موضوع فسخ نکاح به دلیل عقیم بودن همسر بپردازیم، باید گفت که فسخ نکاح و طلاق، دو معقوله جدا از هم هستند که در نهایت زن و شوهر از هم جدا می‌شوند. همانطور که زن و شوهر به صورت مجزا می‌توانند برای طلاق اقدام کنند، در مورد فسخ نکاح نیز به همین صورت است.

عقیم بودن همسر می‌تواند شرایط را برای فسخ عقد نکاح از طرف زوجه به وجود آورد. ناتوانایی جنسی در شوهر به جهت بچه دار نشدن، می‌تواند امکان فسخ نکاح را به وجود آورد. مواردی که می‌تواند منجر به فسخ نکاح شود، متعدد است که وجود بیماری جنسی در شوهر می‌تواند یکی از این عوامل باشد.

بر اساس ماده ۱۱۲۲ قانون مدنی، عیوب زیر در مرد موجب حق فسخ برای زن خواهد بود:

  1. خضاء
  2. عنن به شرط این که ولو یکبار عمل زناشویی را انجام نداده باشند.
  3. مقطوع بودن آلت تناسلی به اندازه ای که قادر به عمل زناشویی نباشد.

تمام سه مورد مزبور در ارتباط با ناتوانایی جنسی شوهر است که زوجه به استناد آن‌ها می‌تواند اقدام به فسخ نکاح کند. عقیم بودن شوهر می‌تواند بر اساس موارد ذکر شده در ماده ۱۱۲۲ قانون مدنی باشد که در این صورت زوجه به استناد آن‌ها می‌تواند درخواست طلاق به دادگاه بدهد.

در فسخ نکاح به طور کلی این موضوع حائز اهمیت است که زوجه قبل از عقد از مشکلات و بیماری‌های زوج اطلاع داشته با خیر که در اغلب مواقع اطلاع داشتن از بیماری جنسی شوهر، حق فسخ را برای زوجه ایجاد نمی‌کند. اما باید گفت که اگر ثابت شود که شوهر قبل از عقد، عقیم بوده است، زوجه تحت شرایطی امکان فسخ نکاح را دارد.

البته زمانی عقیم بودن شوهر مشخص می‌شود که آزمایشات پزشکی در این زمینه ثابت کند و زوجه با ارائه دلابل و مدارک مربوطه می‌تواند برای طلاق و یا فسخ نکاح، اقدامات لازم را انجام دهد.

درمان عقیم بودن همسر

عسر و حرج زوجه به دلیل عقیم بودن زوج و  طلاق از طرف زوجه

در رابطه با طلاق به دلیل عقیم بودن شوهر گفته شد که اگر این مشکل به مدت پنج سال به طول بیانجامد و توانایی بچه دار شدن زوجین به دلیل عقیم بودن شوهر وجود نداشته باشد، امکان طلاق گرفتن وجود دارد. به طور معمول دادگاه‌ها برای صدور حکم طلاق به جهت مشکلات جنسی شوهر، اثبات عسر و حرج زوجه را ضروری می‌دانند.

در ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی که به بررسی مصادیق عسر و حرج زن پرداخته شده است، به صورت گسترده به این موارد اشاره نشده که البته اختلاف نطر نیز در این زمینه وجود دارد.

در مواردی که طلاق به جهت عسر و حرج مطرح می‌شود، زمانی دادگاه اقدام به صدور حکم طلاق می‌کند که زوجه ثابت کند که وضعیت موجود سبب عسر و حرج  او گشته و به نحوی مختل شدن زندگی را به همراه دارد.

در این صورت اگر برای دادگاه محرز شود که عقیم شدن همسر موجبات عسر و حرج زن را به وجود آورده و شرایط مزبور سبب اختلال در زندگی همسر شده است، حکم طلاق را بنا به خواسته زوجه صادر می‌کند.

این رویه تقریبا در مراجع قضایی خانواده یکسان است که بدون اثبات عسر و حرج، حتی در صورت ارائه مدارک پزشکی قانونی دال بر عقیم بودن زوج، صدور حکم طلاق انجام نشود.

احکام مرتبط با طلاق به جهت عقیم شدن زوج

پیش از پرداختن به احکام مرتبط با طلاق به جهت عقیم شدن شوهر باید گفت که در طلاق‌هایی که بنا به مشکلات جنسی زوجین تقدیم دادگاه خانواده می‌شود، معمولا بین قضات اختلاف نطر وجود دارد و در این زمینه احکام مختلفی نیز صادر می‌شود.

علی رغم این که عقیم بودن شوهر، دلیل موجهی برای طلاق از طرف زوجه است، اما باز هم شاهد صدور احکام دادگستری متفاوتی در این زمینه هستیم.

در صورتی که مشکل نازایی از طرف هر دو طرف باشد، در این صورت ارائه درخواست طلاق از طرف زوجه منتفی است. در واقع زوجه نمی‌تواند به استناد این که هم او و هم شوهر، مشکل نازایی دارند، درخواست طلاق بدهد. حتی در صورت وجود شرایط قانونی، امکان صدور حکم طلاق وجود ندارد.

در واقع عقیم بودن و یا نازایی که به صورت دو طرفه در زن و مرد وجود دارد، مانع از اقدام قانونی برای طلاق می‌باشد. البته شوهر می‌تواند با در نظر گرفتن شرایطی مانند پرداخت حق و حقوق زوجه برای طلاق اقدام کند؛ زیرا طلاق از طرف مرد بدون دلیل و با پرداخت مهریه و سایر حقوق زوجه انجام می‌شود و این موانع تنها در راه طلاق از طرف زن وجود دارد.

در مواردی که شوهر به دلیل عقیم شدن امکان باردار کردن خانم به صورت طبیعی را ندارد، با رعایت شرط مربوط به گذشت حداقل ۵ سال از وجود این مشکل، حال زوجه با داشتن مدارک پزشکی قانونی می‌تواند درخواست طلاق به دادگاه بدهد.

در واقع حتی اگر امکان باردار شدن زوجه به صورت مصنوعی وجود داشته باشد، حق طلاق در این شرایط از زوجه ساقط نمی‌شود.

ملاک قانونی در طلاق از طرف زوجه به دلیل عقیم شدن زوج این است که شوهر به حهت نازایی امکان بچه دار شدن به صورت طبیعی را نداشته باشد و قضات دادگاه نیز در رابطه با این موضوع اتفاق نظر دارند.

گفتنی است که زوجین می‌توانند در ضمن عقد شرط کنند که ملاک بارداری زوجه، به صورت طبیعی باشد و اگر شوهر امکان تولید مثل به روش طبیعی را داشته باشد، حق طلاق برای زن وجود دارد.

مشاوره حقوقی طلاق به دلیل عقیم بودن همسر

مدارک مورد نیاز در طلاق به دلیل عقیم بودن همسر

در دعوا طلاق به دلیل عقیم بودن همسر، لازم است که یک سری از مدارک مورد نیاز تهیه شود و این مدارک ضمیمه دادخواست می‌شود. در واقع زوجه هرگونه مدارک و اسنادی را که بتواند نازایی شوهر را به اثبات برساند، را در اختیار دادگاه قرار دهد.

در هر صورت مدارک زیر باید در طلاق از طرف زوجه با موضوع عقیم بودن زوج ارائه شود:

  • عقدنامه ازدواج (جهت اثبات رابطه زوجیت)
  • مدارک هویتی زوجه
  • اسناد مرتبط از پزشکی قانونی
  • آزمابشات پزشکی
  • برگه تاییدیه عقیم بودن شوهر

در دعاوی طلاق با هر موضوعی که باشد، ضروری است که عقدنامه ازدواج ضمیمه دادخواست شود که این مدرک نشان دهنده رابطه زن و شوهری بین زوجین است.

مدارک مهمی که برای طلاق با موضوع مشکلات جنسی در شوهر بایستی ارائه شود، شامل گواهی‌های صادره از پزشکی قانونی است که اثبات می‌کند شوهر نازا است و برای مدت مشخصی توان بچه دار شدن ندارد.

ارائه مشاوره حقوقی در مورد عقیم بودن همسر در روابط زوجیت

عقیم بودن همسر، یکی از معضلات اصلی در روابط زوجیت محسوب می‌شود که ممکن است در نهایت به طلاق ختم شود. اما پیش از آن که در مورد مشکلات عقیم بودن همسرتان به فکر طلاق باشید، حتما با وکیل خوب در این زمینه مشورت حقوقی داشته باشید که می‌توانید برای دریافت مشاوره، سامانه بنیاد وکلا را انتخاب کنید.

ارائه مشاوره حقوقی طلاق به جهت عقیم بودن همسر در روابط زوجیت، به شیوه تخصصی از طریق سامانه بنیاد وکلا انجام می‌شود که به منظور استفاده از چنین خدماتی که به صورت شبانه روزی ارائه می‌شود، با کارشناسان ما در بخش وکیل آنلاین در تماس باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا