خانوادهطلاق

طلاق در دوران عقد و باکره بودن چگونه است؟

طلاق می‌تواند در هر دوره‌ای از زندگی مشترک رخ دهد و در هر صورت رابطه زوجیت بین زوجین به پایان می‌رسد. طلاق خواسته‌ای از طرف زن و شوهر یا هر دوی آن‌ها به صورت توافقی است که لازمه صدور گواهی عدم امکان سازش از طرف دادگاه، انجام روال قانونی طلاق است.

طلاقی دراقع راهی است که زوجین می‌توانند از یکدیگر جدا شده و قانونا رابطه زوجیت را بین خود پایان دهند.

طلاق در دوان عقد که شرعا و قانونا رابطه زوجیت بین زن و شوهر وجود دارد، ممکن است که رخ دهد. در واقع برخی از دختر و پسرهایی که تازه با هم عقد کرده‌اند، ممکن است که بخواهند از هم جدا شوند. دلابل متعددی برای طلاق گرفتن زوجین در دوران عقد وجود دارد.

درخواست طلاق در زمان عقد می‌تواند به صورت یک طرفه از جانب زن و شوهر بوده و توافقی باشد. طلاق در دوران عقد یک سری آثار و تبعاتی دارد که لازم است افرادی که متقاضی طلاق در این دوران هستند، از آن اطلاع داشته باشند.

علی رغم این که برخی از زوجین تصمیم به طلاق در دوران عقد می‌گیرند، موضوع طلاق دختر باکره نیز مطرح می‌شود. داشتن رابطه جنسی یا عدم برقراری این رابطه در بحث طلاق بسیار اهمیت دارد و منجر می‌شود تا حق و حقوق خانم مانند مهریه در دوران بعد از عقد نباشد. طلاق در دوران عقد و باکره بودن طبق قانون سبب می‌شود تا دختر به میزان نصف مهریه به او تعلق پیدا کند.

قانونگذار به جهت آن که رابطه جنسی بین طرفین برقرار نشده است، خانم را مستحق دریافت نصف مهریه می‌داند. البته که طلاق در این دوران، آثاری دیگری چون عدم وجود عده طلاق را دارد.

همچنین شوهر امکان رجوع به همسر خود را بعد از طلاق ندارد و می‌توان گفت که طلاق از نوع بائن رخ می‌دهد. مقررات و شرایط طلاقی که در دوران عقد و باکره بودن زن دارد با سایر طلاق‌ها متفاوت است.

لازم به ذکر است که امکان تعویض شناسنامه برای همسر در طلاق به این شکل وجود خواهد داشت. در مورد نحوه طلاق گرفتن در دوران عقد و شرایط مربوطه به آن در ادامه مطلب به بررسی این موضوع می‌پردازیم. البته که شما می‌توانید به صورت فوری با وکیل تلفنی در مورد طلاق، مشاوره حقوقی داشته باشید.

درباره طلاق در دوران عقد

شرعا و قانونا زمانی که صیغه عقد ازدواج بین زوجین جاری می‌شود، زن و شوهر نسبت به هم محرم هستند و از این به بعد رابطه زوجیت بین آن‌ها برقرار می‌شود.

البته که طبق رسم و رسوماتی که در جامعه ما وجود دارد، قبل از آن که دختر و پسر با هم عقد کنند، با یکدیگر نامزد بوده و پس از دوران نامزدی، خطبه عقد بین آن‌ها خوانده شده و شرعا زن و شوهر محسوب می‌شوند.

جدای از مسائل شرعی و قانونی، بر اساس عرف جامعه ما معمولا زن و شوهر تا زمان برگزاری جشن عروسی به صورت مشترک زندگی نکرده و همین موضوع سبب مشکلاتی نیز می‌شود. با این اوصاف که عقد نکاح بین زن و شوهر جاری شده ولی هنوز مراسم عروسی برگزار نشده است، این امکان وجود دارد که زوجین از هم طلاق بگیرند.

در واقع می‌توان گفت که طلاق در دوران عقد، طلاقی است که پیش از برگزاری جشن عروسی واقع شده و بنا به دلایل مختلفی زوجین قصد جدا شدن از یکدیگر را دارند. در دوران عقد، ممکن است که شوهر و یا زوجه به شکل یک طرفه قصد طلاق گرفتن را داشته باشد و یا این که طلاق به صورت توافقی باشد.

در هر صورت می‌توان گفت که حتی در دوران عقد نیز امکان وقوع طلاق وجود دارد و زن و شوهر باید برای طلاق فرآیندی که در قانون بیان شده است را انجام دهند.

با توجه به این که زن و شوهر به تازگی عقد کرده‌اند، شاید مطرح شدن موضوع طلاق کمی خلاف واقعیت باشد اما در هر صورت به لحاظ قانونی طلاق گرفتن زوجین در دوران عقد امکان پذیر است.

گاهی زن و شوهر تصمیم می‌گیرند که رابطه زوجیت را طی طلاق به پایان برسانند و طبق صلاحدید آن‌ها، ادامه زندگی به نفع هیچ کدام نیست و در نهایت با ثبت درخواست طلاق به دادگاه و در نظر گرفتن شرایط قانونی طلاق، از هم جدا می‌شوند.

طلاق با باکره بودن زن

دلایل طلاق در دوران عقد

به لحاظ قانونی، این امکان برای زن و شوهر وجود دارد که در دوران عقد نیز درخواست طلاق کنند. این که زوجین برای طلاق در دوران عقد اقدام می‌کنند، دلایل مختلفی در این زمینه وجود دارد که در این بخش به بررسی دلایل رایج طلاق در زمان عقد می‌پردازیم.

ارائه دلیل در طلاقی که درخواست آن از طرف زن در دوران عقد باشد، باید درخواست طلاق همراه با دلایل محکمه پسند باشد تا دادگاه با درخواست زوجه در مورد صدور گواهی عدم امکان سازش، موافقت کند.

دلایل طلاق گرفتن زوجین در دوران عقد، متعدد است اما می‌توان رایج ترین دلایل طلاق را به موارد زیر اشاره نمود:

  • اختلاف سنی بین زوجین و عدم درک متقایل از نیازهای یکدیگر
  • عدم علاقه زوجه به همسر خود
  • بروز اختلافات خانوادگی
  • مشکلات اقتصادی
  • خیانت یکی از زوجین
  • عدم توجه به خواسته‌های همدیگر
  • عدم برخورداری زوجین از حسن رفتار با همسر

عللی که منجر به طلاق گرفتن زوجین در دوران عقد می‌شود، متعدد است و موارد مزبور تنها بخش محدودی از دلایل رایج در این زمینه به شمار می‌رود.

البته که هر دلیلی نمی‌تواند دادگاه را متقاعد به صدور حکم طلاق کند و در طلاق‌هایی که درخواست آن از طرف زن می‌باشد، لازم است که دلایل طلاق که باعث شده خانم در دوران عقد قصد طلاق گرفتن از شوهر را داشته باشد، محکمه پسند و قانونی داشته باشد.

طبق بررسی‌های انجام شده در خصوص طلاق، مشکلات اقتصادی جز اصلی‌ترین دلیل در طلاق گرفتن زوجین به شمار می‌رود.

در هر صورت طلاق در دوران عقد نیز لازمه آن انجام مراحل قانونی طلاق است و زن و شوهری که قبل از آن که مراسم عروسی برگزار شود، برای طلاق اقدام نمایند، بایستی با فرآیند طلاق آشنا بوده و سپس اقدام به ثبت دادخواست طلاق کنند.

طلاق در دوران باکره بودن خانم به چه شکلی است؟

علی رغم این که طلاق در دوران عقد امکان وقوع آن وجود دارد، گاهی موضوع باکره بودن یا نبود زن در این زمینه مورد بحث قرار می‌گیرد. در واقع وضعیت باکره بودن خانم موضوعی بسیار مهم در طلاق در دوران عقد است و این موضوع آثار حقوقی مختلفی را به همراه دارد.

این که گفته می‌شود طلاق در دوران باکره بودن خانم به چه نحوی است، باید گفت که نحوه طلاق گرفتن از خانم باکره یا این که زن باکره درخواست طلاق بدهد، تفاوتی با طلاق بعد از عقد نیست اما حق و حقوق زوجه و مسائلی مانند عده طلاق، تفاوت زیادی وجود دارد.

حقوق مالی زن مانند مهریه در طلاق دوران عقد و باکره بودن با انواع دیگر طلاق تفاوت‌هایی دارد. قانونگذار صراحتا می‌گوید که در این دوران به خانم، نصف مهریه تعلق می‌گیرد. مراحلی که در قانون برای طلاق تعیین شده است، تقریبا در همه نوع طلاق یکسان است و بایستی دادخواست طلاق به دادگاه داده شده و سپس روال بعدی طلاق نیز انجام شود.

طلاق خانم باکره در دوران عقد بدین معناست که هنوز رابطه زناشویی بین زوجین صورت نگرفته و در این شرایط طرفین یا یکی از آن‌ها تقاضای طلاق دارد.

حال درخواست طلاق می‌تواند با توافق زن و شوهر بوده و یا این که یکی از زوجین درخواست طلاق دارد. در ادامه به بررسی طلاق در دوران عقد و باکره بودن در خصوص انواع طلاق می‌پردازیم. شما می‌توانید برای این نوع طلاق با وکیل آنلاین مشورت نمایید.

وکیل طلاق دوران عقد با باکره بودن زن

طلاق در دوران عقد و باکره بودن به صورت توافقی

از جمله رایج‌ترین نوع طلاق در جامعه ما می‌توان به طلاق توافقی اشاره نمود. همانطور که از نام طلاق توافقی پیدا است، این نوع از طلاق، با توافق زن و شوهر انجام شده و در واقع هر دوی زوجین خواستار طلاق گرفتن هستند. در این صورت زن و مرد با انجام مراحل قانونی می‌توانند به صورت توافقی ازهم جدا شوند.

در طلاق توافقی، موضوعی که بسیار حائز اهمیت است، آن می‌باشد که زن و شوهر پیش از طلاق، با یکدیگر توافق نموده و می‌توانند بر مبنای توافق نامه تنظیم شده، دادخواست طلاق را به دادگاه ارائه کنند. زوجین در خصوص مسائل مالی یا غیر مالی توافق می‌کنند و بر همین راستا درخواست طلاق را به دادگاه می‌دهند.

با توجه به این که درخواست طلاق به صورت توافقی و با رضایت زن و شوهر ارائه می‌شود، در صورتی که در هر یک از مراحل طلاق حتی در زمان ثبت محضری طلاق، اگر یکی از زوجین از تصمیم طلاق منصرف شود، امکان طلاق گرفتن وجود ندارد.

درخواست طلاق توافقی می‌تواند در دوران عقد نیز مطرح شود و در زمانی که به تازگی صیغه نکاح بین زوجین جاری شده باشد، زوجین تقاضای طلاق داشته باشند. این امکان وجود دارد که زن شوهر عقد کرده ولی هنوز با هم نزدیکی نکرده باشند. در این صورت خانم باکره قصد دارد که با جلب رضایت همسر خود به صورت توافقی طلاق بگیرند.

گفتنی است که شوهر می‌تواند در دوران عقد، همسر خود را برای طلاق راضی کند که توافقا و بدون مشکلی خاصی، طلاق بگیرند.

در واقع هیچگونه محدودیتی برای طلاق توافقی در دوران عقد و همچنین باکره بودن خانم ندارد و قانونگذار این امکان را به زوجین داده است که در هر مرحله از زندگی برای طلاق، اقدامات لازم را انجام دهند.

لازم به ذکر است که پیش از آن که درخواست طلاق توافقی در دوران عقد و باکره بودن زوجه ارائه شود، بایستی مشاوره‌های طلاق انجام شده و با انجام این مرحله، با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نیز دادخواست طلاق به ثبت برسد. ارائه توافق نامه کتبی طلاق در طلاق غیر مدخوله و دوران عقد نیز به دادگاه الزامی است.

با توجه به این که زوجه مدعی باکره بودن است، باید گواهی آزمایش سلامت بکارت را نیز به دادگاه و یا در زمان ثبت محضری طلاق ارائه نماید. اثبات باکره بودن زوجه آثار مختلفی در طلاق دارد که در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

طلاق به درخواست زن باکره در دوران عقد

علاوه بر آن که در دوران عقد و باکره بودن، طلاق به صورت توافقی ممکن است که درخواست شود، این احتمال وجود دارد که زن باکره تقاضای طلاق داشته باشد. زن باکره برای طلاق در دوران عقد، لازم است که دلایل موجه داشته باشد.

به طور کلی طلاق از طرف زن لازمه آن این است که زوجه، دلایل محکمه پسند برای طلاق داشته باشد و در نهایت اقدامات قانونی را جهت طلاق انجام دهد.

علی رغم این که شوهر حق طلاق دارد، اما قانونگذار راه‌های مختلفی را برای طلاق گرفتن زنان در نظر گرفته است. طلاق به دلیل عسر و حرج، تحقق یکی از شروط ضمن عقد نکاح، ترک زندگی و عدم پرداخت نفقه، جز موارد طلاق از طرف زوجه به شمار می‌رود.

همچنین خانم باکره در صورتی که وکالت در طلاق داشته باشد، با وکالت نامه طلاق این امکان را دارد که در دوران عقد نیز برای طلاق اقدامات لازم را انجام دهد. دختر باکره بعد از خواندن صیغه عقد طلاق در صورتی که وکالت نامه محضری در خصوص طلاق داشته باشد، می‌تواند به دادگاه خانواده مراجعه نموده و دادخواستی را در این زمینه تنظیم کند.

در واقع دختر باکره برای طلاق در دوران عقد باید بتواند دلایلی را ارائه کند که مبنای قانونی داشته باشد. برای دادگاه، موجه و قانونی بودن دلایل طلاق در صدور گواهی عدم امکان سازش اهمیت زیادی دارد.

البته که اگر خانم، حق طلاق از طریق وکالت در طلاق داشته باشد، برای ارائه درخواست طلاق به دلیل نیاز نداشته و می‌تواند با گرفتن وکیل طلاق تقاضای طلاق کند.

اگر زن باکره دلایل محکمه پسند در خصوص طلاق داشته باشد، دیگر برای صدور حکم طلاق نیازی به جلب رضایت شوهر نیست و طلاق در دوران عقد و باکره بودن از طرف زوجه بدون رضایت شوهر صورت می‌گیرد. با توجه به این که طلاق گرفتن خانم‌ها نیز دارای محدودیت‌هایی است اما در هر صورت طلاق گرفتن به درخواست زن باکره در دوران عقد امکان پذیر است.

هر دلیلی که خانم برای طلاق ارائه کند، منجر به صدور گواهی عدم امکان سازش نمی‌شود و خانم برای آن که بتواند در هر صورتی در دوران عقد از شوهر طلاق بگیرد، لازم است که شرایط قانونی طلاق از طرف زن را رعایت کند.

طلاق زن باکره

طلاق از طرف شوهر در دوران عقد و باکره بودن

شوهر طبیعتا به جهت آن که قانونگذار حق طلاق را به او داده است، می‌تواند به راحتی همسر خود را طلاق دهد. درخواست طلاق در دوران عقد می‌تواند از جانب مرد نیز باشد. در واقع اگر زوجین نزدیکی با هم نداشته و به تبع آن نیز خانم، باکره باشد، شوهر ممکن است که بخواهد از همسر خود طلاق بگیرد.

شرایط طلاق از طرف شوهر در دوران عقد و باکره بودن مانند شرایط کلی است که درخواست طلاق از طرف شوهر باشد. این که شوهر حق طلاق دارد، به منزله آن نیست که می‌تواند در هر زمان برای طلاق اقدام کند. بلکه باید تمام حق و حقوق مالی همسر خود را بپردازد تا امکان طلاق دادن زن را داشته باشد.

شوهر برخلاف زن برای طلاق نیاز به دلیل ندارد و تنها با پرداخت مهریه و نفقه و سایر حقوق زن، درخواست طلاق بدهد. با این فرض که شوهر با همسر، رابطه جنسی نداشته است و درخواست طلاق نیز در دوران عقد می‌باشد، باید برای طلاق ابتدا تکلیف حقوق مالی زن را مشخص کند.

با در نظر گرفتن ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، شوهر باید برای طلاق حتما مهریه و سایر حق و حقوق همسر را پرداخت نموده و در صورت عدم پرداخت نیز تعیین تکلیف این حقوق را انجام داده باشد.

با توجه به این که شوهر جهت طلاق در ارائه دلیل، مختار است و می‌تواند بدون دلیل از همسر خود طلاق بگیرد، اما ارائه دلیل می‌تواند سبب شود تا شوهر دیگر ملزم به پرداخت کردن نفقه، اجرت المثل، نحله و شرط تنصیف دارایی خود نباشد.

در صورتی که طلاق از طرف شوهر باشد و مانند سایر طلاق‌ها، این موضوع ثابت شود که خانم باکره باشد، شوهر باید به میزان نصف مهریه را پرداخت نماید. البته پرداخت مهریه بستگی به نظر زن دارد که تا چه میزان مطالبه مهریه نموده است.

طلاق دوران عقد

طلاق در دوران عقد و باکره بودن چه آثاری دارد؟

بر اساس آنچه که گفته شد، درخواست طلاق در دوران عقد و باکره بودن زن می‌تواند به صورت توافقی، یک طرفه از جانب شوهر و از طرف زوجه باشد. اما با توجه به این که باکره بودن زوجه برای طلاق می‌تواند آثار حقوقی مختلفی را به همراه داشته باشد، در این بخش آثار و تبعات طلاق خانم باکره در دوران عقد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

در ابتدا باید گفت که اگر طلاق در دوران باکره بودن و عقد مطرح باشد، بایستی باکره با دوشیزه بودن زن به اثبات برسد. به صرف این که زن ادعا باکره بودن را داشته باشد، نمی‌تواند برای دادگاه این موضوع به اثبات برسد.

به همین دلیل در طلاق‌هایی که بین زوجین رابطه جنسی برقرار نشده است، به جای آن که گواهی عدم بارداری ارائه شود، باید گواهی سلامت بکارت را ارائه نمایند.

در این صورت طلاق اگر در دوران باکره بودن دختر مطرح باشد، دادگاه زن را به پزشکی قانونی معرفی می‌کند تا با انجام آزمایشات پزشکی، دوشیزه بودن و همچنین سلامت بکارت را تایید نماید. در صورت اثبات دوشیزه بودن دختر، طلاق از نوع بائن است و از این جهت امکان رجوع شوهر بعد از طلاق وجود ندارد.

در این صورت آثار نخست طلاق در دوران عقد و باکره بودن خانم، عدم امکان رجوع شوهر بعد از طلاق می‌باشد. آثار بعدی طلاق در این شرایط، آن است که زن نیاز به نگه داشتن عده طلاق ندارد. به جهت آن که دختر باکره است و طلاق از نوع طلاق بائن غیر مدخوله می‌باشد، زن ملزم به نگه داشتن عده طلاق نیست و می‌تواند بلافاصله بعد از طلاق مجددا ازدواج کند.

از دیگر آثار طلاق در دوران عقد و باکره بودن، تعلق گرفتن نصف مهریه به دختره دوشیزه است. در طلاقی که زوجه، باکره نیست، مستحق تمام مهریه می‌باشد.

مشاوره حقوقی طلاق در دوران عقد و باکره بودن

در رابطه با طلاق در دوران عقد و باکره بودن، توضیحاتی داده شد اما اگر در این زمبنه سوالات مختلفی دارید، توصیه می‌‎شود که انتخاب نخست شما برای دریافت مشاوره حقوقی، سامانه بنیاد وکلا باشد.

وکلای متخصص در دعاوی طلاق در هر ساعت از شبانه روز آماده پاسخگویی به سوالات شما پیرامون طلاق  هستند که کافیست در این زمینه سوالات خود را مطرح کنید. برای دریافت مشاوره حقوقی طلاق، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا