خانواده

عواقب فریب در ازدواج و ضمانت اجرای تدلیس

عقد نکاح از دید قانون‌گذار از جمله مهم‌ترین عقودی است که با شخصیت طرفین در ارتباط مستقیم است، به همین لحاظ، تمام تلاش وی بر آن است که با پیش بینی قوانینی کانون خانواده را حفظ و از آن حمایت کند.

در این نوشتار به بررسی عواقب فریب در ازدواج می‌پردازیم.

بنیاد وکلا به شما کمک می‌کند تا با جستجو و انتخاب متخصصین حقوقی، کار حقوقی خود را با هزینه مشخص و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهید.

عواقب فریب در ازدواج

در برخی شرایط، یکی از زوجین با فریب دیگری، وی را حاضر به ازدواج با خود می‌کند و از آن جهت که شخصیت وی نقش مهمی در ازدواج با او را دارد، قانون‌گذار به طرفی که فریب خورده است، این حق را می‌دهد تا بدون انجام تشریفات طلاق، عقد نکاح را برهم بزند یا آن را فسخ کند.

در ادامه ضمانت اجرای تدلیس (فریب در ازدواج) را بررسی می‌کنیم:

هر گاه عقد ازدواج ناشی از تدلیس طرف مقابل باشد، یعنی یکی از زوجین دیگری را فریب داده باشد، طرفی که فریب خورده است می‌تواند از دیگری مطالبه خسارت کند؛ اعم از اینکه تدلیس کننده خود طرف مقابل باشد، یا اینکه تدلیس با همکاری شخص ثالثی انجام شده باشد. علاوه بر این، در صورتی که یکی از زوجین بر اساس تدلیس با دیگری ازدواج کرده باشد، می‌تواند عقد نکاح را فسخ کند.

همچنین بر اساس ماده ۶۴۷ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی، اگر  یکی از زوجین قبل از نکاح طرف خود را نسبت به امور واهی فریب دهد و عقد بر مبنای این امور واقع شود، مرتکب به حبس تعزیری از ۶ ماه تا ۲ سال محکوم می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا