خانوادهطلاق از طرف زن

مراحل طلاق از طرف زن چگونه است؟

در بحث طلاق بین حقوق زن و مرد و مراحل طلاق از طرف زن یا مرد تا حدودی تفاوت ایجاد شده است. البته در موضوعات دیگر امور خانواده، حقوق بانوان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. اما در هر صورت، طبق قانون، این امکان برای زن وجود دارد که درخواست طلاق بدهد.

البته که نحوه ارائه درخواست طلاق از طرف زن با مرد تفاوت دارد و شرایطی که قانونگذار برای طلاق گرفتن زوجه در نظر گرفته است، دارای محدودیت‌هایی است.

نوشته های مشابه

به طور کلی در رویه طلاق، صرف ثبت دادخواست، نمی‌تواند باعث شود تا متقاضیان بتوانند از یکدیگر طلاق بگیرند. بلکه باید مراحلی در طول دوران طرح دعوا طلاق انجام شود تا در نهایت دادگاه اقدام به صدور حکم طلاق نماید.

زوجه اگر تمایل به این دارد که رابطه زوجیت را به صورت یک طرفه، پایان دهد، بایستی دلایل موجه برای درخولست خود داشته باشد. همین موضوع اختلاف درخواست طلاق را بین زوجین به وجود می‌آورد.

طلاق از طرف زن با در نظر گرفتن شرایط قانونی، منوط به طی کردن یک سری مراحل می‌باشد. مراحل طلاق از طرف زوجه به این صورت انجام می‌شود که زوجه ابتدا باید در جلسات مشاوره قبل از طلاق شرکت کند و پس از آن با ثبت دادخواست طلاق، پرونده برای رسیدگی به دادگاه فرستاده می‌شود.

قبل از صدور حکم توسط دادگاه، لازم است که طلاق از طرف زوجه داوری شود. حال دادگاه با بررسی جوانب پرونده اقدام به صدور حکم طلاق می‌کند.

سپس زوجه با داشتن حکم طلاق می‌تواند برای ثبت آن به دفترخانه مراجعه نماید. پروسه کلی طلاق همین مراحل مزبور است که البته مدت زمان طلاق ممکن است که تا مدت‌ها طول بکشد.

افزایش مدت زمان طلاق، بسته به عوامل مختلفی دارد و امکان این که زوجه بتواند در طول مدت چند روز، حکم طلاق را دریافت کند، وجود ندارد. علی رغم این که پرونده‌های طلاق در صورتی که از طرف زوجه ارائه شده باشد، نیاز به بررسی بیشتر از طرف دادگاه دارد.

زوجه اگر می‌خواهد بدون دردسر و ظرف مدت مناسبی، حکم طلاق را از دادگاه دریافت کند و از شوهر جدا شود، لازم است که در این راه، وکیل داشته باشد. نبود وکیل می‌تواند زوجه را در طی انجام فرآیند طلاق با مشکلاتی مواجه نماید.

در این صورت اگر به دنیال این هستید که بدون مشکل خاصی، طلاق همسر خود را بگیرید، بهتر است که با وکیل خوب و متخصص در امور طلاق در ارتباط باشید.

درباره طلاق از طرف زن

انواع مختلف طلاق در قانون ایران وجود دارد که یکی از آن‌ها، طلاق از طرف زن می‌باشد. در قانون مدنی، طلاق به دو دسته کلی طلاق رجعی و طلاق بائن دسته بندی شده است که طلاق از طرف زوجه می‌تواند از نوع طلاق بائن باشد،؛ زیرا در این نوع طلاق امکان بازگشت زوج به همسر خود امکان پذیر نیست و دلیل آن‌ها این است که درخواست طلاق از طرف زن ارائه شده است.

طلاق از طرف زوجه، طلاقی یک طرفه است که تنها زوجه تمایل به جدایی دارد. در واقع شوهر تمایلی برای آن که از همسر خود جداشود، ندارد و زوجه بنا به دلایلی قصد طلاق گرفتن را دارد.

در روابط زوجیت به وفور شاهد آن هستیم که زنان طبق عوامل مختلفی، درخواست طلاق به دادگاه می‌دهند و علی رغم وجود شرایطی خاص پیرامون طلاق، ممکن است که مرجع قضایی حکم طلاق را صادر کند و یا از صدور آن خودداری به عمل آورد.

این که خانم‌های متاهل برای طلاق اقدام کنند و در این زمینه دادخواست طلاقی به دادگاه بدهند، رفتار آن‌ها برخلاف قانون نیست و این حقی است که قانونگذار برای زنان در نظر گرفته است. در قانون مدنی، گفته شده است که مرد می‌تواند با رعایت شرایطی، طلاق همسر خود را بگیرد.

این موضوع باعث شده است که در عرف جامعه ما اغلب تصور شود که خاتم‌ها طلاق ندارند و  این که بتوانند از شوهر خود جدا شوند، امکان پذیر نیست. اما در مواردی، قانونگذار به طلاق از طرف زن پرداخته است و به نحوی حق طلاق را به زن داده است. بنابراین زوجه طبق شرایطی که قانون به آن اشاره کرده است، می‌تواند درخواست طلاق به دادگاه بدهد.

در طلاق از طرف زوجه، در وهله اول لازم است که زن دلیل قانونی برای طلاق داشته باشد. داشتن دلیل در طلاق از طرف زن، امری الزام آور بوده و امکان طلاق گرفتن زن بدون دلیل وجود ندارد؛ مگر آن که از شوهر وکالت در طلاق داشته باشد.

جدای از این که اگر درخواست طلاق از طرف زوجه همراه با دلیل باشد، امکان صدور حکم طلاق بدون رضایت شوهر وجود دارد.

رضایت شوهر برای طلاق، زمانی است که زوجه دلیلی به منظور جدایی نداشته باشد و در این صورت اگر زوجه نتواند رضایت همسر خود را جلب کند، نمی‌تواند از زوج جدا شود و درخواست طلاق بدهد.

شرایط طلاق از طرف زوجه به مراتب بیشتر از سایر طلاق‌ها است و از این رو زمانی که پرونده طلاق از طرف زوجه به دادگاه ارائه می‌شود، نیازمند آن است که مرجع رسیدگی کننده توجه بیشتری نسبت به درخواست خواهان داشته باشد.

مراحل طلاق قانونی

مراحل طلاق از طرف زن چیست؟

در بخش قبل، بررسی کلی در مورد طلاق از طرف زن داشتیم. حال در این بخش قصد داریم به این موضوع بپردازیم که مراحل طلاق از طرف زن، چیست و زوجه برای این که قصد طلاق گرفتن داشته باشد، باید چه مراحلی را طی کند.

در بین دعاوی خانواده، طلاق نسبت به سایر دعاوی از مراحل بیشتری برخوردار است و به دلیل آن که جدا شدن زن و شوهر از لحاظ قانونی و شرعی اهمیت خاصی دارد، لازم است که چنبن پروسه نسبتا طولانی برای طلاق وجود داشته باشد.

مراحل طلاق از طرف زن همان مراحلی است که زوجه باید به منظور صدور حکم طلاق و ثبت آن در محضر، فرآیند مشخصی را انجام دهد. تا زمانی که مراحل تعیین شده در قانون در مورد طلاق از طرف زوجه، به طور کامل انجام نشود، زوجه نمی‌تواند طلاق بگیرد.

مراحلی که برای طلاق از جانب زن وجود دارد، تقریبا در طلاق‌های دیگر یکسان است. در واقع مراحلی که شوهر برای طلاق طی می‌کند، با مراحلی که زوجه به منظور دریافت حکم طلاق انجام می‌دهد، شباهت زیادی دارد و تنها شرایطی که در قانون برای انواع طلاق بیان شده است، تفاوت ایجاد می‌کند.

رویه قانونی طلاق، به این صورت است که متقاضیان باید پیش از آن که دادخواست طلاق را به دادگاه بدهند، باید مراحلی را انجام دهند و سپس پرونده طلاق توسط دادگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد. وجود مراحل متعدد در طلاق باعث شده است که زوجین پرونده طلاق را به وکیل متخصص بسپارند تا وکیل به نیابت از آن‌ها امور مربوط به طلاق را انجام دهد.

در طلاقی که خواهان آن تنها زوجه است، باید به این نکته توجه داشت که در صورت اثبات مورد مجاز به طلاق از جانب خانم، مراجع قضایی صدور حکم طلاق را مشروط به جلب رضایت شوهر در نظر نمی‌گیرند.

اگر خانم دلیل قانع کننده‌ای برای طلاق داشته باشد و بتواند با مدارکی که در اختیار داداه قرار می‌دهد، آن دلایل را ثابت کند، شرایط برای طلاق گرفتن او هموار است.

مراحل طلاق تقریبا می‌توان گفت که نسبتا طولانی است و در این صورت زن و شوهر امکان این که بتوانند در مدت کوتاهی، متارکه کننده وجود ندارد. پس همه این موارد نشان دهنده آن است که زوجه در راه طلاق، وکیل داشته باشد و یا از خدمات مشاوره حقوقی طلاق از طرف زن با متخصصین استفاده کند.

علت وجود مراحل متعدد در طلاق از طرف زن

پیش از آن که به بررسی علت وجود مراحل متعدد در طلاق از طرف زن بپردازیم، باید به این نکته توجه داشت که تنها این موضوعات در مورد طلاق از طرف زوجه مطرح نمی‌شود و در مورد همه انواع دعاوی طلاق، این قضیه وجود دارد.

شرایط طلاق از طرف زوجه، با مجدودیت‌های قانونی همراه است اما این محدودیت‌ها دلیل موجه‌ای نبست که مراحل طلاق، طولانی و متعدد باشد.

اما به طور کلی می‌توان گفت که هدف قانونگذار از قرار دادن مراحل مختلف در پروسه طلاق، این است که زوجین از تصمیمی که برای طلاق گرفته‌اند، صرف نظر کنند. در واقع وجود مراحل نسبتا طولانی ممکن است که باعث شود که زوجین از طلاق گرفتن خودداری کنند و به زندگی سابق خود بازگردند.

دلیل دیگری که می‌توان در مورد مراحل متععد طلاق از طرف زن، بیان کرد، این است که  افرادی که قصد طلاق گرفتن دارند، نتوانند به راحتی حکم طلاق را دریافت کنند. تصور کنید که مراحلی که برای طلاق وجود داشت، تک مرحله‌ای بوده و یا فرآیند کوتاهی برای طلاق در قانون در نظر گرفته می‌شد.

در این صورت موضوع طلاق منجر به هرج و مرج در جامعه می‌شد و همه افراد هر زمان که تمایل داشتند، می‌توانستند از یکدیگر طلاق بگیرند.

در هر صورت شرایطی که برای طلاق از طرف زن وجود دارد، باعث شده است تا بسیاری از خانم‌ها نتوانند از شوهر خود طلاق بگیرند که در این موضوع می‌توان گفت که قانونگذار از حقوق مردان در طلاق، بیشتر حمایت کرده است.

از طرف وکیل آنلاین و حضوری لازم به ذکر است که حتی با وجود آن که حق طلاق با مرد است اما شوهر برای طلاق دادن همسر خود باید تمام مراحل تعیین شده را طی کند و درخواست طلاق از طرف او با شرایط قانونی مطابقت داشته باشد.

در هر صورت  زوجه برای ارائه درخواست طلاق، بایستی مراحلی را انجام دهد تا دادگاه گواهی عدم امکان سزش را صادر نموده و از طریق این گواهی، امکان ثبت طلاق در محضر وجود داشته باشد.

مراحل طلاق از طرف زن مالی

چه مراحلی برای طلاق از طرف زوجه وجود دارد؟

بر اساس آنچه که گفته شد، زوجه بذای طلاق و جدایی از همسر خود، باید ابتدا به دنبال اثبات دلایل موجه باشد. ارائه دلیل در طلاق از طرف زوجه الزامی است و زمانی که دادگاه به بررسی پرونده طلاق می‌پردازد، از زوجه درخواست می‌کند که برای ادعای خود دلیل بیاورد.

پس از آن که شرایط قانونی طلاق از طرف زن فراهم شد، حال زوجه باید مراحل طلاق را انجام دهد. انجام مراحل طلاق می‌تواند بدون وکیل و یا با وکیل انجام شود. در هر صورت زوجه جهت طلاق گرفتن باید مراحل زیر را انجام دهد:

  • ثبت نام در سامانه تصمیم جهت شرکت در جلسات مشاوره قبل از طلاق
  • طی کردن تمام جلسات مشاوره طلاق
  • دریافت گواهی عدم امکان انصراف از طلاق صادره از مراکز مشاوره خانواده
  • ثبت دادخواست طلاق
  • حضور در جلسات دادرسی
  • داوری پرونده طلاق
  • صدور گواهی عدم امکان سازش
  • ثبت طلاق در محضر

کلیات مراحل طلاق از طرف زن، در بالا ذکر شده است و زوجه برای طلاق گرفتن، بایستی مراحل فوق را انجام دهد. همانطور که مشخص است، مراحل متعددی برای طلاق از جانب زوجه وجود دارد و زوجه در راه طلاق، فرآیند طولانی را در پیش دارد. برای آن که زوجه بتواند طلاق خود را به طور رسمی در محضر ثبت کند، بایستی تمامی این مراحل را انجام دهد.

گفتنی است که مراحل طلاق تنها شامل ثبت دادخواست طلاق نیست و مراحلی دیگری نیز برای صدور گواهی عدم امکان سازش وجود دارد. با توجه به اهمیت مراحل طلاق و جهت آشنایی بیشتر با فرآیند کلی طلاق، در ادامه مراحل طلاق را به همراه جزئیات مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مرحله اول: ثبت نام در سامانه تصمیم

اولین گام در دعاوی طلاق، ثبت نام در سامانه تصمیم است. شاید برای شما این سوال مطرح شود که ثبت نام در سامانه مزبور به چه دلیل انجام می‌شود و آیا ضروری است که در سامانه تصمیم ثبت نام نمود؟

در پاسخ به این سوالات باید گفت که سامانه تصمیم، سامانه‌ای است که اختصاص به دعاوی طلاق دارد و در ارتباط با جلسات مشاوره طلاق می‌باشد.

قدم اولی که زوجه باید جهت طلاق انجام دهد، ثبت نام کامل در این سامانه است. با ثبت نام در سامانه، نوبت مشاوره طلاق رزرو شده و زوجه باید در وقت تعیین شده در محل مرکز مشاوره مربوطه حضور داشته باشد.

با توجه به این که در قانون، شرکت در جلسات مشاوره طلاق تنها در مورد طلاق توافقی پیش بینی شده است، اما طبق رویبه جدید قضایی، در طلاق‌های یک طرفه مانند طلاق از طرف زن نیز باید این مرحله انجام شود.

بنابراین اولین کاری که زن باید برای طلاق انجام دهد، ثبت نام در سامانه تصمیم و ثبت نوبت مشاوره است. با توجه به این که درخواست طلاق در کشور ما کم نیست، ممکن است نوبتی که برای جلسات مشاوره تعیین بشود، ۱ الی ۲ ماه بعد از تاریخ ثبت درخواست باشد که در هر صورت زوجه در طول این مدت در انتظار شرکت در جلسات مشاوره قرار بگیرد.

ثبت نام در سامانه مزبور رایگان انجام می‌شود و نحوه ثبت آن بسیار راحت بوده که زوجه تنها کافیست اطلاعات شخصی خود را در آن وارد کند. بعد از انجام ثبت نام در سامانه، کد رهگیری به زوجه داده می‌شود که در زمان حضور در جلسه طبق زمان مشاوره، باید کد مربوطه را به همراه مدارک هویتی به مسئول مرکز مشاوره بدهد.

سامانه تصمیم تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور است که به منظور ارائه خدمات مشاوره طلاق راه اندازی شده است. سالانه درخواست‌های زیادی در این سامانه در ارتباط با مشاوره طلاق به ثبت می‌رسد و این موضوع حاکی از حجم بالای درخواست‌های طلاق در کشور ما است.

مرحله مشاوره در طلاق

مرحله دوم: مشاوره‌های تخصصی طلاق

گام بعدی در طلاق از طرف زن، انجام مراحل جلسات مشاوره طلاق است. بعد از آن که زوجه در سامانه تصمیم ثبت نام نمود، حال در زمانی که به او داده می‌شود، بایستی در مراکز مشاوره حضور داشته باشد.

امکان تمدید وقت مشاوره طلاق وجود دارد که البته باید بعد از جلسات تعیین شده این موضوع با شخص مشاور در میان گذاشته شود.

شرکت در جلسات مشاوره قبل از طلاق انجام می‌شود و زوجین باید پیش از آن که دادخواست طلاق را به ثبت برسانند، در چنین جلساتی شرکت داشته باشند. در این صورت زوجه باید در مشاوره طلاق که معمولا پنج جلسه است، شرکت کند.

طبق رویه قضایی، شرکت کردن در این جلسات اجباری است و زوجه تا زمانی که جلسات مشاوره را به طور کامل طی نکند، نمی‌تواند مراحل بعدی طلاق را انجام دهد.

طیق قانون، در صورتی که زوجین متقاضی طلاق توافقی باشند، دادگاه باید موضوع را به مرکز مشاوره خانواده ارجاع دهد. در این موارد طرفین می‌‌توانند تقاضای طلاق توافقی را از ابتدا در مراکز مذکور مطرح کنند.

در صورت عدم انصراف متقاضی از طلاق، مرکز مشاوره خانواده موضوع را با مشخص کردن موارد توافق جهت اتخاذ تصمیم نهایی به دادگاه منعکس می‌کند.

البته در قانون، شرکت در جلسات مشاوره طلاق تنها برای طلاق توافقی الزامی شده است اما باز هم شاهد آن هستیم که در طلاق از طرف زن، متقاضی طلاق باید این مرحله را نیز انجام دهد.

در هر صورت با انجام جلسات مشاوره در صورتی که زوجه به این نتیجه برسد که امکان ادامه زندگی برای زن، فراهم نیست، مشاور گواهی عدم امکان انصراف از طلاق را صادر می‌کند.

این گواهی در اختیار متقاضی طلاق که در این نوع طلاق، زوجه درخواست داده است، به زن داده می‌شود. البته اگر پیش از شرکت در جلسات مشاوره، دادخواست طلاق به ثبت رسیده باشد، گواهی مزبور برای دفاتر خدمات الکترونیک قضایی صادر می‌شود.

مرحله سوم: ثبت دادخواست طلاق

مرحله سوم در طلاق از طرف زن، ثبت دادخواست طلاق می‎‌باشد. بعد از آن که زوجه در جلسات مشاوره شرکت نمود، باید اقدام به نگارش دادخواست طلاق کند. در واقع از این مرحله به بعد، مراحل طلاق از طرف زن وارد فرآیند دادرسی قضایی می‌شود. و باید همان شرایط و تشریفات قانونی اقامه دعاوی حقوقی رعایت شود.

تنظیم و نگارش دادخواست طلاق، نیازمند آشنایی در مورد اصول دادخواست نویسی است که هر فردی از عهده انجام این کار بر نمی‌آبد. در صورتی که زوجه برای امور طلاق، وکیل نداشته باشد، اما این امکان برای او فراهم است که تنها نگارش دادخواست طلاق را بر عهده وکیل قرار دهد.

در هر صورت بعد از آن که نگارش دادخواست طلاق انجام شد، حال زوجه باید این دادخواست را به ثبت برساند. ثبت دادخواست طلاق با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام می‌شود.

لازم به ذکر است که زوجه باید تمام مدارک و اسناد مرتبط با دعوا طلاق را ضمیمه دادخواست کند و همچنین گواهی صادره از مراکز مشاوره نیز بایستی به همراه دادخواست به ثبت برسد.

ضمیمه گواهی عدم امکان انصراف از طلاق به دادخواست،  نشان دهنده آن است زوجین مراحل مربوط به جلسات مشاوره طلاق را انجام داده‌اند و این موضوع برای دادگاه از اهمیت بالایی برخوردار است.

گاهی ممکن است که زوجه پیش از ثبت نام در سامانه تصمیم و حضور در مراکز مشاوره، دادخواست طلاق خود را ثبت نموده باشد که بعد از آن که جلسات مشاوه انجام شد، گواهی مربوطه مستقیما به دفات خدمات قضایی، فرستاده می‌شود.

یا ثبت دادخواست طلاق از طرف زن در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، از آن جا دادخواست برای دادگاه خانواده صلاحیت دار فرستاده می‌شود تا روند رسیدگی دادرسی پرونده طلاق آغاز شود.

انجام مراحل طلاق

مرحله چهارم: فرآیند دادرسی طلاق

مرحله چهارم از دعوا طلاق از طرف زن که فرآیند دادرسی طلاق است، شامل ارجاع پرونده به داوری، رسیدگی پرونده توسط دادگاه و صدور گواهی عدم امکان سازش است. اگر دادخولست ثبت شده تواقص شکلی نداشته باشد، مدیر دفتر دادگاه وقت رسیدگی تعیین کرده و زوجین باید در دادگاه حضور پیدا کنند.

البته دادگاه قبل از آن که اقدام به رسیدگی کند، زوجین را به امر داوری ارجاع می‌دهد. با اتمام فرآیند داوری، دادگاه اقدام به بررسی پرونده طلاق می‌کند. نظر داور تاثیر مستقیمی در صدور حکم طلاق از طرف دادگاه ندارد و قاضی دادگاه خانواده می‌تواند  برخلاف نظر داور اقدام به صدور رای کند.

دلایل مطرح شده از طرف زن برای طلاق در دادگاه با ارائه مدارک و اسناد مربوطه در صورت اثبات شدن منجر به صدور حکم طلاق می‌شود. در هر صورت اگر دلایل ذکر در دادخواست طلاق، از نظر دادگاه موجه باشد، گواهی عدم امکان سازش صادر می‌شود.

صدور این گواهی به منزله آن است که زن می‌تواند ثبت طلاق در محضر داشته باشد و به صورت قانونی از شوهر جدا شود. در دعاوی طلاق خصوصا طلاق یک طرفه از سوی زوجه، مهم‌ترین و شاید سخت‌ترین مرحله، صدور گواهی عدم امکان سازش از طرف دادگاه است.

تا زمانی که دادگاه این گواهی را صادر نکند، زوجه نمی‌تواند طلاق بگیرد. در واقع زوجه باید تمام توان و تلاش خود را به کار گیرد تا بتواند دادگاه را متقاعد نماید که حکم طلاق را صادر کند. صدور حکم طلاق نیز به راحتی انجام نمی‌شود و زوجه باید دلایل محکمه پسند برای طلاق خود داشته باشد.

مرحله پنجم: ثبت دادخواست طلاق در محضر

مرحله نهایی در دعاوی طلاق، ثبت دادخواست طلاق در محضر است. این مرحله از طلاق چندان دشوار نیست و زوجین به یکی از دفاتز ثبت ازدواج و طلاق مراجعه می‌کنند و صیغه طلاق خوانده شده و ثبت طلاق انجام می‌شود. البته زمانی زن می‌تواند به محضر مراجعه کند که فرآیند ذکر شده برای طلاق را انجام دهد.

همچنین لازمه ثبت طلاق در محضر، داشتن گواهی عدم امکان سازش برای زوجه می‌باشد. این امکان برای متقاضیان طلاق وجود ندرد که بدون حکم دادگاه بتوانند طلاق خود را به ثبت برسانند. بلکه طبق قانون الزامی است که جهت ثبت طلاق در محضر، گواهی عدم امکان سازش، از طرف دادگاه صادر شده باشد.

این گواهی در طلاق از طرف زن، زمانی صادر می‌شود که زوجه دلایل موجه و قانونی برای طلاق داشته باشد و در صورتی که دلایل مطرح شده در موضوع طلاق نتواند دادگاه را متقاعد کند، صدور حکم طلاق امکان پذیر نیست.

از جمله مدارکی که زوجه باید در زمان ثبت طلاق به سردفتر ارائه دهد، شامل گواهی عدم بارداری و آزمایشاتی که نشان دهد زوجه در عادت ماهیانه نمی‌باشد.

در ثبت طلاق از طرف زن، این موضوع اهمیت دارد که زوجه در دوران عدات ماهیانه نباشد که از لحاظ شرعی نباید در چنین شرایطی طلاق به ثبت برسد. با ارائه مدارک مورد نیاز در نهایت صیغه طلاق خوانده شده و رابطه محرمیت بین زوجین از بین می‌رود و امکان ثبت طلاق در این شرایط وجود دارد.

لازم به ذکر است که گواهی عدم امکان سازش تا مدت مشخصی اعتبار دارد و بعد از منقضی شدن مدت اعتبار آن، دیگر امکان طلاق گرفتن زوجین وجود ندارد. فرصت تعیین شده در قانون برای ثبت طلاق در محضر به مدت سه ماه از تاریخ صدور گواهی عدم امکان سازش است.

مراحل طلاق از طرف زن برای نفقه

دلایل موجه در طلاق از طرف زن

کلیات مراحل طلاق از طرف زن بیان شد و زوجه برای آن که بتواند طلاق خود را از زوج بگیرد، بایستی تمام مراحل مزبور را به طور کامل طی کند. همانطور که گفته شد، زوجه برای طلاق دادن همسر خود باید دلایل موجه و قانونی داشته باشد. بدون دلیل امکان طلاق از طرف زوجه وجود ندارد.

همچنین هر دلیلی نمی‌تواند سبب صدور حکم طلاق طبق خواسته زوجه گردد. دلایلی می‌تواند منجر به صدور حکم طلاق شود که در قانون به آن اشاره شده باشند و همچنین مورد تایید دادگاه نیز قرار بگیرد.

در هر صورت دلایلی که زوجه می‌تواند به استناد آن‌ها، درخواست طلاق بدهد، شامل موارد زیر است:

  • عدم پرداخت نفقه
  • عسر و حرج
  • شروط ضمن عقد نکاح
  • وکالت در طلاق
  • غیبت شوهر برای چهار سال متوالی

مواردی که زوجه می‌تواند درخواست طلاق به دادگاه بدهد، همین پنج مورد مزبور است که البته به غیر از این موارد در صورتی که دلبل زوجه مستند به هر یک از شرایط قانونی باشد، امکان طلاق گرفتن زوجه است.

بیشتر درخواست‌های طلاق از طرف زوجه به استناد عسر و حرج انجام می‌شود و این موضوع نشان می‌دهد که خانم‌ها در صورتی غالبا اقدام به طلاق می‌گیرند که در شرایط سخت و دشوار زندگی با شوهر قرار داشته باشند.

مشاوره حقوقی نحوه انجام مراحل طلاق از طرف زن

مراحلی که زوجه باید برای طلاق طی کند، شامل شرکت در جلسات مشاوره، ثبت دادخواست طلاق، داوری پرونده و مراجعه به محضر است. برای آن که حکم طلاق بنا به خواسته زوجه صادر شود، جدا از وجود تشریفات و شرایط قانونی، باید فرآیند طلاق نیز انجام شود.

در صورتی که نیاز به راهنمایی بیشتر در مورد نحوه انجام مراحل طلاق از طرف زن دارید، می‌توانید از مشاوره حقوقی با وکیل تلفنی و حضوری در سامانه بنیاد وکلا استفاده نمایید.

بهره‌مندی از مشاوره حقوقی این سامانه باعث می‌شود تا بتوانید خودتان تمامی مراحل طلاق را حتی بدون آن که نیاز به وکیل باشد، انجام دهید.

همچنین در صورتی که برای طلاق گرفتن به وکیل طلاق نیاز دارید، می‌توانید با وکلا سامانه ماجهت بر عهده گرفتن وکالت در پرونده طلاق قرارداد منعقد نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا