وصول مطالبات

۲ راه مطالبه وجه مطابق قانون

در مورد نحوه مطالبه وجه مطابق قانون باید گفت: هر کس مالی به دیگری بدهد اگر بدهکار نباشد می‌تواند آن را پس بگیرد.

در مبحث مطالبه وجه دیون به چند طریق بر ذمه شخص قرار می‌گیرد:

نوشته های مشابه
  1. یا به موجب سند رسمی است: مانند چک، سفته، برات.
  2. یا به موجب سند عادی است: مثل قرارداد و یا دست نوشته و یا رسید‌های پرداخت و فاکتور و غیره.

برای گفتگوی فوری با متخصصین ما با وکیل تلفنی تماس حاصل نمایید.

نحوه مطالبه وجه

اگر مدعی از بدهکار چک بانکی در اختیار داشته باشد بدین صورت است که اگر چک صیادی باشد می‌تواند از طریق اجرائیه ثبت اسناد و یا از طریق اجرائیه دادگاه اقدام کند.

طلبکار پس از تقاضای صدور اجرائیه اگر از اموال و دارایی و تمکن مالی صادرکننده چک مطللع باشد، تقاضای توقیف آن را می‌دهد که چنانچه جزء مستثنائات دین نباشد معادل وجه چک اموال محکوم علیه توقیف می‌شود.

در صورتی که از یک وکیل مطالبه وجه کمک بگیرید به شما خاطر نشان خواهد کرد که اگر بدهکار محکوم به را پرداخت نماید از توقیف اموال رفع توقیف صورت می‌گیرد.

در غیر این صورت از طریق مزایده فروخته شده و بدهی محکوم علیه پرداخت می‌شود. اما اگر صادر کننده چک معسر باشد محکوم له یا خواهان می‌تواند تقاضای جلب محکوم علیه را از دادگاه بخواهد.

اجرائیه فوری چک مطابق قانون جدید علاوه بر محاسن زیاد دارای عیوب و یا بهتر بگویم شرایط خاصی جهت مطالبه وجه می‌باشد:

  1. صدور اجرائیه در خصوص چک‌های دارای کد رهگیری می‌باشد و نسبت به چک‌های قدیمیی نمی‌توان تقاضای صدور اجرائیه داد.
  2. وصول چک منوط به تحقق امر یا شرطی نشده باشد. مثلا نوشته نشده باشه پرداخت بابت فلان کار یا جهت تضمین و یا به صورت امانت.
  3. صدور اجرائیه فقط نسبت به صادر کننده امکان‌پذیر است. پس اگر شخص ثالثی به عنوان ظهرنویس پرداخت چک‌ را ضمانت کرده باشد، از شمول اجرائیه خارج می‌شود.
  4. صدور اجرائیه تنها نسبت به اصل مبلغ چک قابل صدور است. یعنی شامل تاخیر تادیه تا زمان ادای دین و اجرای حکم نمی‌شود.
  5. اگر شخصی چک صیادی را به دیگری واگذار نماید، دیگر نمی‌توان نسبت به واگذارکننده تقاضای اجرائیه کرد.

مطالبه وجه اسناد عادی

نحوه مطالبه وجه از چک‌‌های قدیمی

اگر چک خصوصیات ذکر شده فوق را داشته باشد، نمی‌توان تقاضای اجرائیه کرد بلکه بایستی با تنظیم دادخواست و تقدیم آن مطالبه وجه چک تقدیم کرد که می‌توان علاوه بر صادرکننده ظهرنویس و ضامن را به عنوان خوانده ذکر کرد.

البته دارنده چک یا ذی نفع مختار است که از صادرکننده به تنهایی یا به صورت تضامنی از صادرکننده یا ظهرنویس یا ضامن و کسی که تعهد به پرداخت کرده شاکی شود.

مضافا اینکه خسارت تاخیر تادیه در خصوص اینگونه اقدام از زمان صدور چک تا زمان اجرای حکم محاسبه و محکوم علیه بایستی آن را پرداخت نماید.

موارد فوق از بابت تقاضای حقوقی و تقدیم دادخواست ذکر گردیده و مانع اینکه دارنده چک از باب کیفری صدور چک بلامحل را پیگیری کند، نمی‌شود که در این صورت علاوه بر جبران ضرر و زیان مادی محکوم علیه، محکوم به موارد مقرر در قانون مجازات اسلامی و محکومیت‌های کیفری نیز می‌گردد.

در صورت نیاز می‌توانید به مشاوره حقوقی آنلاین ما پیام دهید.

مطالبه وجه از اسناد عادی

در غیر از موارد چک نسبت به مطالبه وجه نسبت به اسناد عادی نیز می‌توان اقدام کرد. بدین نحوه که طلبکار با ارائه مستندات (رسید عادی، فاکتور، تعهدنامه، اجاره‌نامه‌های بنگاهی و دست نوشته و غیره) تقاضای مطالبه وجه می‌نماید.

البته هم نسبت به اسناد رسمی و هم اسناد عادی می‌توان بدوا تقاضای تامین خواسته نمود تا از حیف و میل و تضییع خواسته جلوگیری شود.

در خصوص چک مبلغی جهت صدور قرار تامین خواسته لازم نیست در صندوق دادگستری تودیع شود اما نسبت به مطالبه وجه اسناد عادی بایستی ده درصد از مبلغ خواسته به عنوان خسارت احتمالی در صندوق دادگستری تودیع شود که با مختومه شدن پرونده و تقاضای خواهان پس از کسر نیم عشر مابقی به خواهان عودت می‌گردد.

پس از توقیف اموال وقت رسیدگی تعیین و رسیدگی به درخواست مطالبه وجه انجام می‌شود و در صورت محکومیت خوانده از اموال توقیفی محکوم به پرداخت می‌گردد.

لازم به ذکر است در تمامی دادخواست‌های مطالبه وجه هزینه‌های دادرسی کارشناسی و تحقیق محلی و غیره بر عهده خواهان یا متقاضیست، لکن زمانی که رای صادر شود و به نفع خواهان باشد هزینه‌های فوق در رای تصریح و محکوم علیه به پرداخت آن محکوم می‌شود.

توجه داشته باشید تاخیر تادیه در خصوص چک در صورت مطالبه وجه آن به غیر از اجرائیه فوری، از تاریخ صدور یا سررسید محاسبه می‌گردد اما در خصوص مطالبه وجه اسنادی عادی خسارت تاخیر تادیه از تاریخ تقدیم دادخواست محاسبه و محکوم علیه باید پرداخت نماید.

در صورت نیاز به دریافت مشاوره حقوقی مطالبه وجه می‌توانید با ما از طریق سامانه حقوقی بنیاد وکلا در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا