کیفری (جرائم)

آیا حضور کودک به عنوان شاهد در دادگاه قابل قبول است؟

یکی از مهم‌ترین دلایل اثبات دعوا شهادت یا به‌اصطلاح «شهادت شهود» یا «گواهی گواهان» است. غالبا در رسیدگی به دعوا و دلایل آن و بعد از صدور حکم، قاضی دچار یک نگرانی است و احتمال می‌دهد که در نتیجه انجام تکالیف از جانب او، حقی پنهان مانده باشد؛ ولی در حکمی که مستند آن «شهادت شهود» یا «اقرار مرتکب» باشد، گویا اصحاب دعوا و قاضی متفقا به یک نقطه‌رسیده‌اند.

به همین دلیل «شهادت» و «اقرار» از آغاز تمدن بشر نزد همه ملت‌ها و جوامع از جمله جوامع اسلامی مورد توجه بوده‌اند. حضور کودکان در جلسات دادگاه به عنوان شاهد، اغلب با‌ سؤالات‌ و تردیدهایی در مورد صـلاحیت و اعتبار آنها در جلسات مشاوره حقوقی همراه است.

نوشته های مشابه

کودک شاهد

بسیاری از‌ افراد مـعتقدنـد کـه شـاهدان بزرگسال قابل اعتمادتر از کودکان به عنوان شاهد هستند؛ زیرا کودکان با حافظه ضعیف و مقاومت کم‌ در‌ برابر‌ تلقینات، قادر به درک و ضـبط مـناسـب وقایع نـیـستند.

در این مطلب از مجموعه حقوقی بنیاد وکلا به بررسی موضوع شهادت کودکان در دادگاه می‌پردازیم. ضمن آن که به شما پیشنهاد می‌شود حتی اگر امکان مراجعه حضوری را ندارید حتما به صورت مشاوره حقوقی تلفنی با متخصصین گفتگو نمایید.

شهادت کودکان در دادگاه معتبر است؟

در قوانین حقوقی ایران شهادت افراد نابالغ قابل پذیرش نیست و فقط از آنها برای کسب اطلاع استفاده می‌کنند؛ زیرا اصل بر آن است که معمولا اطلاعات اطفال می‌تواند تلقینی باشد.

شهادت کودک

چه کسانی می‌توانند شهادت دهند؟

هر کسی نمی‌تواند شهادت دهد و فردی که می‌خواهد در دادگاه گواهی بدهد باید شرایط خاصی داشته باشد، از جمله اینکه، بالغ، عاقل، باایمان و عادل بوده و نباید ذی‌نفع در موضوع باشد.

همچنین، نداشتن خصومت با طرف‌های دعوی یا یکی از آن‌ها و اشتغال نداشتن به تکدی‌گری و ولگردی؛ از دیگر شرایط اصلی برای شاهد است که توسط وکیل آنلاین نیز ذکر می‌شود.

در صورت وجود شرایط شهادت، شاهد و مطلع پیش از اظهار اطلاعات خود به این شرح سوگند یاد می‌کند:” به خداوند متعال سوگند یاد می‌کنم که جز به راستی چیزی نگویم و تمام واقعیت را بیان کنم”.

بنا بر مراتب یاد شده، اصل بر غیرعلنی بودن تحقیقات از شهود و گواهان، سوگند خوردن آنها، انفرادی و غیرجمعی بودن تحقیقات مقدماتی و بلامانع بودن تحقیق مجدد از آنها، مگر بنا به ضرورت یا مواجه حضوری فیمابین، در چهارچوب ترتیبات قانونی مزبور است.

اگر می‌خواهید کودک خود را به عنوان شاهد در دادگاهی ببرید، پیش از آن حتما با وکیل متخصص مشورت کنید.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۵ رای

‫۳ دیدگاه ها

  1. تشکر این متن بسیار قلبم آرام کرد دقیقا همینطوره کودکی فرزندخوانده ام بود که با یقین چیزهایی از گذشته تعریف کرد که تابلو بود غیرواقعیه اما با باور و یقین تعریف می کرد و دقیقا همینطوره و باید به موارد دیگر استناد شود

  2. سلام بچه پنج ساله ای که با من خوب بود و از من جدا نمیشد بعد چهار ماه تلقین کرده و اداره برده بودند که بچه نمی خواد و این قضیه سالها جگرم سوزاند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا