خانوادهمهریه

ایا زن میتواند پس از بخشیدن مهریه دوباره ان را مطالبه کند؟

سوال این است که امکان رجوع برای زن به مهری که بخشیده وجود دارد؟

یادتان باشد برای بخشیدن مهریه نیازی به دادگاه نیست حتی در صورتی که زن مهرش را به وسیله یک دست خط با امضا و اثر انگشت ببخشد این تعهد از گردن داماد برداشته می‌شود، اما در مواردی امکان مطالبه مجدد مهریه وجود دارد.

مطالبه پس از بخشیدن مهریه

بخشیدن مهریه از سوی زن، می‎تواند سه حالت داشته باشد:

نوشته های مشابه
  • حالت اول زمانی است که زوجه به همسر خود می‎گوید، “تو را از پرداخت مهریه بَری می‌کنم” به این معنی که، از نظر من تو دیگر تکلیفی برای پرداخت مهریه نخواهی داشت.

این بیان باعث می‎شود تا تکلیف شوهر در ادای مهریه، به ‎طور کلی از بین برود. در نتیجه در این حالت زن حق اینکه از بخشش مهریه خود صرف نظر کند را ندارد.

  • حالت دوم زمانی است که زن با پرداخت مبلغی پول یا بخشش یک مال به شوهر خود، از او می‎خواهد که طلاقش دهد؛ به این طلاق، مبارات گفته می‎شود.

در این نوع طلاق، زن و شوهر توافق می‎کنند در قبال بخشیدن مهریه یا کمتر یا بیشتر از آن از یکدیگر جدا شوند.

در این روش دیگر شوهر حق رجوع ندارد و به این ترتیب زن با بخشیدن مالی معادل مهریه، یا بیشتر و کمتر از آن به شوهر، او را راضی به طلاق می‌کند.

اگر زن در ایام عده‌ طلاق (مدتی که زوجه باید بعد از طلاق، برای ازدواج مجدد صبر کند) از بذل و بخشش خود رجوع کند، طلاق بی‌اثر شده و شوهر، ملزم به پرداخت مهریه خواهد بود.

  • حالت سوم زمانی است که وی مهریه خود را به شوهر هبه می‎کند. به این صورت که می‎گوید، من مهر خود را به تو بخشیدم.

در این حالت مانند سایر انواع هبه، تکلیف شوهر در پرداخت مهریه به ‎طور کلی از بین نمی‎رود؛ زیرا  زن می‎تواند تحت شرایطی از هبه خود رجوع و مهر خود را مطالبه کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا