شرب خمرکیفری (جرائم)

آیا خرید شلاق در جرایم مشروبات الکلی ممکن است؟

اگر چه مصرف و تولید الکل به‌ طور قانونی ممنوع است ولی متاسفانه به صورت زیر زمینی و مخفی مصرف می‌شود.

این روایت پر تکراری است که عده‌ای جوان به قصد خوش گذرانی‌های زود گذر اقدام به حمل مشروبات الکلی و شرب آن می‌نمایند و پس از کشف موضوع دردسرهای حقوقی برای این اشخاص و بستگانشان رخ می‌دهد.

نکات مهم خرید شلاق در جرایم مشروبات الکلی

آیا می‌توان شلاق حدی (مجازات شرعی) شرب خمر را به جزای نقدی تبدیل کرد؟ به این سوال مهم مشاوره حقوقی بنیاد وکلا در ادامه پاسخ خواهد داد.

مجازات شلاق حدی چیست؟

شخصی به اتهام شرب خمر دستگیر شده و نتیجه تست الکل وی مثبت بوده، در بازپرسی و دادگاه این چنین اعلام داشته : از شربتی که در یک مجلس عروسی پذیرایی می‌شده خوردم و اگر الکلی بوده اطلاعی نداشتم، دادگاه حکم هشتاد ضربه شلاق حدی صادر کرده و دادگاه تجدید نظر حکم را تایید کرده، آیا می‌توان اقدام دیگری (شلاق حدی را تبدیل به جزای نقدی‌) کرد؟

شلاق حدی قابل خرید نمی‌باشد و در صورتی که محکوم به مجازات شلاق حدی شده باشید اجرا خواهد شد و دو سال هم سوء پیشینه در پی خواهد داشت.

معمولا حکم قطعی شلاق ظرف چه مدتی اجرا می‌گردد؟

هر چند زمان دقیقی نمی‌توان برای اجرای حکم مشخص کرد، اما زمان اجرا ممکن است یک یا دو ماه بعد باشد.

آیا گشت پلیس می‌تواند تحت هر شرایطی اشخاص را بازرسی کند و از آن‌ها لوازم جرم را کشف نماید؟

از ویژگی‌های مهم قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲، تلاش برای تنظیم حدود اختیارات ضابطان قضایی است.

همانطور که در این  مقاله نیز اشاره خواهد شد، برای تحقق اهداف قانونگذار در گام نخست باید ضابطان و مسئولان مربوطه به آگاهی و باور کافی برسند و از سوی دیگر شهروندان نیز از حقوق قانونی خود حتی در جایگاه متهم و یا مرتکب جرم به خوبی آگاه باشند.

از این رو ضابطان تحت هر شرایطی نمی‌توانند دلایل جرم را یافته و به اشخاص منتسب نمایند.

خرید شلاق در جرایم مشروبات الکلی

آیا بازرسی خودسرانه خودروها توسط ضابطین به قصد کشف مشروبات الکلی امکان پذیر است؟

با توجه به تاکید قانون گذار بر رعایت ضوابط و مقررات از سوی ضابطان قضایی، و همچنین عدم اختیار ایشان در بازرسی خودسرانه خودروها، گزارش ظابطان مبنی بر کشف مشروبات الکلی که بدون رعایت این موازین انجام شده بود را غیر قابل توجه دانست و حکم بر برائت متهم صادر کرد.

بررسی نمونه حکم غیر قانونی بودن نحوه تحصیل دلیل در جرم حمل مشروبات الکلی

در خصوص اتهام آقای الف، دایر بر حمل سه لیتر مشروبات الکلی دست ساز موضوع گزارش مرجع انتظامی که در آن آمده است: «در حین گشت زنی به خودروی سواری سمند سورن زرشکی رنگ مشکوک شده با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی خودرو را متوقف نموده و بعد از رویت مدارک خودرو با کسب اجازه از مالک خودرو در قسمت جلوی صندلی جلو سمت شاگرد ظرف پلاستیکی حاوی حدود سه لیتر مشروب الکلی دست ساز رویت شد.»

  • آیا ماموران گشت‌زنی صلاحیت اعمال قوانین راهنمایی رانندگی برای مثال به بهانه رویت مدارک را دارند؟

ماموران گشت انتظامی صلاحیت اعمال مقررات راهنمایی و رانندگی و متوقف کردن خودرو ها به بهانه فوق را ندارند.

  • اگر ماموری به یک خودرو مشکوک شود می‌تواند بدون وجود حکم قضایی صادره ازسوی قاضی آن را بررسی کنند؟

به تصریح ماده ۱۳۷ قانون آیین دادرسی کیفری تفتیش و بازرسی اشیاء و از جمله خودروی شهروندان حتی در مواردی که حسب قراین و امارات، ظن قوی به کشف آلات و ادله وقوع جرم در آن وجود دارد باید با دستور مقام قضایی و با قید جهات ظن قوی انجام شود و در نتیجه ضابطان نمی‌توانند به صورت خودسرانه و به بهانه مشکوک شدن، مبادرت به بازرسی خودرو نمایند.

  • اگر ضابط (پلیس) به مالک خودرو بگوید می‌خواهم خودروی شما را تفتیش کنم، و شخص نیز قبول کند، نتیجه این تفتیش تا چه حد برای محکمه قابل اعتنا است؟‌

هر چند تفتیش خودرو پس از درخواست ضابطان، با رضایت مالک صورت گرفته است اما از آنجا که این رضایت یا از روی ترس یا ناآگاهی یا اضطرار مالک حاصل می‌گردد و در حکم عدم رضایت است.

چرا که در جامعه‌ای که این رویه غیر قانونی آنقدر مرسوم و متداول است که حتی خود ضابطان و مقامات قضایی هم از غیر قانونی بودن آن بی اطلاع‌اند، قطعا شهروندان عادی نیز از این امر بی اطلاع بوده و در برابر درخواست ماموران جهت بازرسی خودرو یا از روی ناآگاهی یا ترس از متمرد محسوب شدن یا اضطرار به جهت جلوگیری از عواقب بعدی، تن به این خواسته غیر قانونی ضابطان می دهند. پس این خواسته و نتیجه آن غیر قانونی است.

  • حریم خصوصی اشخاص تحت چه شرایطی قابل تفتیش توسط مقام ضابط است؟

به موجب اصل بیست و دوم قانون اساسی تعرض به اموال و حریم خصوصی اشخاص فقط در حدود مجوزهای قانونی امکان پذیر است و بدیهی است اقدام ضابطان در این پرونده بدون مجوز قانونی بوده است.

خرید شلاق

  • به ایراداتی که مقامات پلیس به عدم صدور مجوز شخصی برای کشف جرم می‌نمایند، وکیل پایه یک دادگستری چه پاسخ می‌دهد؟

این توجیه و استدلال که اگر ضابطان بدون مجوز عمل نکنند هیچ جرمی کشف نمی شود و حقوق جامعه به خوبی صیانت نمی گردد، آشکارا مردود است؛ چرا که به تصریح اصل نهم قانون اساسی هیچ مقامی حق ندارد حتی به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور، آزادی‌های مشروع را هر چند با وضع قوانین و مقررات سلب کند چه برسد به نام و به بهانه کشف جرم.

لذا به موجب ماده ۳۶ قانون آیین دادرسی کیفری گزارش ضابطان در صورتی معتبر است که بر اساس ضوابط و مقررات قانونی تهیه و تنظیم شده باشد و لذا در این پرونده، گزارش ضابطان که تنها دلیل وقوع جرم است فاقد اعتبار و کان لم یکن تلقی  می‌گردد.

  • در پرونده‌های این چنینی که نحوه تحصیل دلیل صحیح نیست، دادگاه چه حکمی صادر می‌نماید؟

دادگاه به لحاظ فقدان دلیل مشروع برای اثبات وقوع جرم و به استناد اصل برائت منعکس در اصل سی و هفتم قانون اساسی رای بر برائت متهم صادر در شرایط مذکور صادر می‌نماید.

بنیاد وکلا در تلاش است که با خدمات حقوقی به صورت مشاوره حقوقی آنلاین و یا مشاوره حقوقی تلفنی به شما برای کاهش مجازات محکوم به شما کمک کند.

در پیام رسان بنیاد وکلا وکیل آنلاین به صورت شبانه روزی پاسخگوی موکلین خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا