دیوان عدالت اداری

تجدید نظر خواهی در دیوان عدالت اداری

علاوه بر اینکه در قانون دیوان عدالت اداری امکان اعتراض شخص ثالث، ورود شخص ثالث و جلب ثالث پیش بینی شده است، از رای صادر شده از شعب بدوی یا نخستین دیوان عدالت اداری امکان تجدید نظر خواهی در دیوان عدالت اداری وجود دارد.

در قانون دیوان عدالت اداری ضمن مبحث دوم، مطالبی در خصوص تجدید نظر خواهی از رای در دیوان عدالت اداری مورد پیش بینی قرار گرفته است که اطلاع از این شرایط برای طرفین دعوایی که در دیوان عدالت اداری مطرح شده است، امری ضروری است.

به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به بررسی تجدید نظر خواهی از رای در دیوان عدالت اداری بپردازیم و شرایط و مراحل تجدید نظر خواهی در دیوان از جمله آراء قابل تجدید نظر خواهی، نحوه تجدید نظر خواهی و مهلت تجدید نظر خواهی در دیوان عدالت اداری را مورد بررسی قرار دهیم.

آرا قابل تجدید نظر خواهی در دیوان عدالت اداری

در خصوص موضوع تجدید نظر خواهی در دیوان عدالت اداری، سوال مهمی وجود دارد و آن هم این است که چه آرایی قابل تجدید نظر خواهی در دیوان عدالت اداری هستند؟

به موجب ماده ۶۵ قانون دیوان عدالت اداری، کلیه آراء شعب بدوی دیوان به درخواست یکی از طرفین یا وکیل یا قائم‌ مقام و یا نماینده قانونی آنها، قابل تجدید نظر خواهی در شعب تجدید نظر است.

بنابراین کلیه آرایی که شعب بدوی دیوان عدالت اداری صادر کرده است قابلیت تجدید نظر خواهی را خواهد داشت و این تجدید نظر خواهی در شعب تجدید نظر صورت می پذیرد.

به این منظور، هر یک از طرفین دعوا، قائم مقام و یا وکیل آنها قادر هستند از آراء صادر شده دیوان در شعب تجدید نظر خواهی اعتراض کنند.

البته به موجب ماده ۷۴ این قانون، چنانچه قاضی شعبه صادرکننده رای در مرحله بدوی پی به اشتباه خود ببرد و پرونده به هر علت به شعبه تجدیدنظر نرفته باشد، با ذکر دلیل پرونده را از طریق رئیس دیوان به شعبه تجدیدنظر ارسال می‌کند.

نحوه رسیدگی به تجدید نظر در دیوان عدالت اداری

در خصوص اینکه نحوه رسیدگی به تجدید نظر در دیوان عدالت اداری چگونه است، در قانون دیوان عدالت اداری مواردی پیش بینی شده است که بر اساس ماده ۷۰ این قانون:

چنانچه شعبه تجدید نظر در رای بدوی غیر از اشتباهاتی از قبیل اعداد، ارقام، سهو قلم، مشخصات طرفین و یا از قلم ‌‌افتادگی در آن قسمت از خواسته که به اثبات رسیده، اشکال دیگری ملاحظه نکند، ضمن اصلاح رای، آن را تایید می ‌کند.

علاوه بر این، به موجب ماده ۷۱ این قانون، در صورتی که شعبه تجدید نظر ایراد تجدید نظر خواه را وارد تشخیص نداد، رای صادر شده از مرحله بدوی را تایید می کند، اما اگر رای صادر شده را صحیح تشخیص ندهد، وارد رسیدگی ماهوی نسبت به پرونده شده و رای مقتضی را صادر می کند.

تجدید نظر خواهی در دیوان عدالت اداری

مهلت تجدید نظر خواهی در دیوان عدالت اداری

در قسمت قبل به بررسی آراء قابل تجدید نظر خواهی در دیوان عدالت اداری و نحوه رسیدگی به درخواست تجدید نظر در دیوان عدالت اداری پرداخته شد؛ اما تجدید نظر خواهی در دیوان عدالت اداری مانند سایر روش های اعتراض به رای در قانون، منوط به مهلت مقرر قانونی می باشد که در صورت عدم رعایت این مهلت، دادخواست تجدید نظر خواهی رد می شود و قابلیت رسیدگی را نخواهد داشت.

بر اساس قسمت دوم ۶۵ قانون دیوان عدالت اداری مهلت تجدیدنظرخواهی برای اشخاص مقیم ایران بیست روز است و برای اشخاص مقیم خارج از ایران دو ماه از تاریخ ابلاغ خواهد بود.

دادخواست تجدید نظر خواهی در دیوان عدالت اداری

بر اساس ماده ۶۶ قانون دیوان عدالت اداری، تقاضای تجدید نظر خواهی در دیوان عدالت اداری با تقدیم دادخواست به دفتر شعبه صادر کننده رای در مرحله بدوی یا دفاتر اداری دیوان و یا دبیرخانه دیوان انجام می شود.

برای تنظیم دادخواست تجدید نظر خواهی در دیوان عدالت اداری باید بر روی برگه های مخصوص تجدید نظر خواهی نوشته شود و قسمت های مربوطه آن به دقت تکمیل شوند.

لازم به ذکر است که این دادخواست باید ظرف مهلت مقرر قانونی برای تجدید نظر خواهی یعنی بیست روزه و دو ماهه به دیوان تسلیم شده باشد؛ در غیر این صورت شعبه تجدید نظر قرار رد دادخواست صادر می کند.

اخذ وکیل آنلاین یا حضوری در موضوعات مختلف، می‌تواند کمک بسیار زیادی به شاکی پرونده نماید. اما اگر به علل مختلفی امکان دسترسی شما به وکیل دادگستری وجود ندارد، در این شرایط استفاده از خدمات مشاوره حقوقی، گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهد بود.

مشاوره حقوقی از جهات مختلفی می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برایتان داشته باشد که در کمترین حالت، اطلاعات حقوقی شما را در خصوص مورد مربوطه، افزایش خواهد داد.

همچنین مطالعه محتواهای حقوقی تنظیم شده از سوی وکلا و کارشناسان مجرب حقوقی این سامانه، می‌تواند بسیاری از مشکلات حقوقی شما را مرتفع نماید.

سامانه حقوقی بنیاد وکلا با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص آماده خدمات رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، و سایر مسائل حقوقی است.

لازم به ذکر است که این سایت حقوقی علاوه بر ارائه مشاوره‌ حقوقی تلفنی تخصصی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی مثل شکواییه، دادخواست، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و مانند آن نیز خدمات رسانی می‌نماید.

در هر صورت اگر به مشاوره حقوقی نیاز پیدا کردید و یا قصد تنظیم شکوائیه، دادخواست، و سایر اوراق قضایی را داشتید، قبل از هر اقدام حقوقی به سامانه بنیاد وکلا مراجعه کنید و از خدمات متنوع این سامانه بهره‌مند شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا