لطفاً اتصال اینترنت خود را بررسی کنید.

وبلاگ بنیاد وکلا
۷۶ بازدید ۰ دیدگاه

و عده نکاح و هدایا از منظر قانون

و عده نکاح و هدایا از منظر قانون
عبدالرضا صدیق
مشاوره حقوقی با عبدالرضا صدیق کارشناس حقوقی
۴.۰ بر اساس (۱) دیدگاه مشتریان

کیفیت کلیه مشاوره‌ها توسط بنیاد وکلا تضمین می‌شود

در اسلام ازدواج برای بقای نسل و ایجاد بنیاد مقدس خانواده می باشد که خداوند متعال اهمیت آن را در قرآن کریم متذکر شده است.

در این مقاله قصد داریم به نکات کاربری این موضوع از منظر قانون گذار بپردازیم و مسائل فقهی و حقوقی آن را مورد بررسی قرار دهیم.

هر نکاحی از لحاظ فقهی و حقوقی دارای یک الزاماتی می باشد که عدم رعایت آن ها باعث بطلان عقد نکاح یا مجازات های کیفری را به دنبال خواهد داشت.

در قانون مدنی ماده ۱۰۳۴ اعلام می دارد «هر زنی را که خالی از عقد نکاح می باشد می توان خواستگاری نمود.»

شاید این مسئله یا سوال برای بعضی از شهروندان اتفاق افتاده یا سوال پیش آمده باشد که آیا  وعده ازدواج باعث ایجاد مسائل حقوقی می شود یا خیر؟ در ماده ۱۰۳۵ اعلام می دارد «وعده ازدواج ایجاد علقه زوجه نمی کند اگر چه تمام یا قمستی از مهریه که بین طرفین برای موقع ازدواج مقرر گردیده است پرداخت شده باشد. بنابراین هر یک از زن و مرد مادام که عقد نکاح جاری نشده باشد، می توانند از وصلت امتناع کند و طرف دیگر نمی تواند به هیچ وجه او را مجبور به ازدواج کرده و یا از جهت صرف امتناع از وصلت مطالبه خسارتی نماید.»

پس با وعده و وعید برای ایجاد عقد نکاح هیچ گونه مسئولیت شرعی و حقوقی برای دو طرف ایجاد نمی نماید و طبق نص صریح قانون گذار هیچ یک نمی توانند یکدیگر را مجبور به عقد نکاح نمایند.

آیا طرفین می توانند هدایایی را جهت عقد نکاح  که در ماده ۱۰۳۵ ق. م به یکدیگر داده اند باز پس گیرند، اما قانون گذار به طور صریح در ماده ۱۰۳۷ ق. م مقرر کرده است «که هر یک از نامزده ها می توانند در صورت بهم خوردن وصلت منظور، هدایایی را که به طرف دیگر یا ابوین او برای وصلت مورد منظور داده است مطالبه کند.

اگر عین هدایا موجود نباشد مستحق قیمت هدایایی خواهد بود که عادتا نگاه داشته می شود، مگر این که آن هدایا بدون تقصیر تلف شده باشد.»

در قسمت پایانی ماده فوق می توانیم به ماده ۸۰۳ قانون مدنی رجوع نماییم. «بعد از قبض نیز واهب می‌تواند با بقای عین موهوبه از هبه رجوع کند؛ مگر در موارد ذیل:

  • در صورتی که متهب، پدر یا مادر یا اولاد واهب باشد.
  • در صورتی که هبه معوض بوده و عوض هم داده شده باشد.
  • در صورتی که عین موهوبه از ملکیت متهب خارج شده یا متعلق حق غیر واقع شود، خواه قهرا؛ مثل اینکه متهب به واسطه فلس (افلاس)، محجور شود؛ خواه اختیارا مثل اینکه عین موهوبه به رهن داده شود.
  • در صورتی که در عین موهوبه تغییری حاصل شود.

در نتیجه اگر هدایایی مثل عطر یا لباس که پوشیدنی است و طرفین از آن استفاده کرده باشند نمی توانند این هدایا را از یکدیگر مطالبه نمایند ولی اگر هدایای ارزشمندی مثل طلا باشد و عین آن موجود باشد، می توانند آن را مطالبه نمایند، اما اگر هدایا طبق نص صریح قانون گذار بدون تقصیر تلف شده باشد نمی توانند آن ها را از یکدیگر مطالبه نمایند.

در ادامه در ماده ۱۰۳۸ ق. م در جهت تکمیل موضوع ماده فوق اعلام شده است «از حیث رجوع به قیمت درموردی که وصلت منظور در اثر فوت یکی از نامزدها بهم بخورد مجری نخواهد بود.»

 

عبدالرضا صدیق
مشاوره حقوقی با عبدالرضا صدیق کارشناس حقوقی
۴.۰ بر اساس (۱) دیدگاه مشتریان

کیفیت کلیه مشاوره‌ها توسط بنیاد وکلا تضمین می‌شود

ثبت دیدگاه

جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید:

ورود ثبت‌نام
دیدگاه‌ها

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است.

مشاوره خدمات در واتساپ سفارش سریع در واتساپ