تهدیدجرایم اینترنتیکیفری (جرائم)

جرم انتشار عکس و فیلم خصوصی و تهدید به آن

انتشار هر عکس و فیلمی در فضای مجازی و یا موارد دیگر نمی‌تواند جرم باشد اما در صورتی که قرار بر توزیع و پخش عکس‌ و فیلم خصوصی دیگران بوده و همراه با تهدید کردن آن‌ها باشد، این قبیل رفتارها در قانون جرم تلقی شده و برایشان تعیین مجازات صورت گرفته است.

طبق قانون هر فردی که عکس و یا فیلم خصوصی مردم را منتشر کند و در این زمینه صاحب عکس رضایتی برای انتشار نداشته باشد، مرتکب رفتار مجرمانه شده است.

یقینا مردم تمایل ندارند که عکس‌های خصوصی و خانوادگی آن‌ها انتشار پیدا کند و در صورت وقوع این امر، یک سری مشکلات برای آن‌ها به وجود می‌آید.

پخش محتویات شخصی افراد باعث می‌شود که عده‌ای سودجو بخواهند از آن‌ها سوء استفاده کنند و در این صورت شاهد وقوع جرائمی نظیر تهدید و اخاذی هستیم. مجازات این جرم حسب مورد حبس یا جزای نقدی است که البته دادگاه می‌تواند مرتکب را به هر دو مجازات محکوم کند.

در قانون جرائم رایانه‌ای، جرائمی مانند انتشار فیلم‌های خصوصی مردم در فضای مجازی را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داده و برای هر کدام مجازات خاصی نیز تعیین شده است. تصاویر خصوصی ممکن است که سبب از بین رفتن امنیت خانواده شود و سودجویان با تهدید صاحب عکس که اگر فلان کار را انجام ندهد، به خانواده وی آسیب می‌رسانند و همه این مسائل سبب بروز مشکلات فراوانی می‌گردد.

اگر فردی از سوی یک سری افراد ناشناس تهدید به امری شود که عکس و فیلم شخصی وی منتشر می‌شود، گردید، این امکان برای او فراهم است که با مراجعه به مراجع انتظامی و یا قضایی، اقدام به پیگیری این موضوع وجود دارد.

شاکی با تنظیم شکواییه و ارسال آن به دادسرا، وقوع جرم ارتکاب یاقته را مورد بررسی قرار داده و در این زمینه اقدامات قضایی انجام می‌شود. علاوه بر این که شاکی می‌تواند ثبت شکایت به واسطه جرم مزبور را از طریق پلیس فتا پیگیری نماید.

در این مقاله قصد داریم که به بررسی جرم توزیع و انتشار محتویات شخصی مردم در فضای مجازی و تهدید به آن را بررسی کنیم. بناببراین در ادامه مطلب با ما همراه باشید که در صورت تمایل به دریافت مشاوره فوری با وکیل تلفنی می‌توانید از طریق سامانه بنیاد وکلا اقدام نمایید.

عکس و فیلم خصوصی دیگران چطور انتشار پیدا می‌کند؟

این که چطور عکس و فیلم خصوص مردم پخش می‌شود، عوامل مختلفی در این زمینه دخیل هستند و خواسته یا ناخواسته این محتواها انتشار پیدا کرده‌اند. گاها خود دارنده، تصاویر و یا فیلم شخصی خود را در اختیار دوستان و اقوام قرار می‌دهد که همین افراد ممکن است که از اعتماد وی سوء استفاده نموده و با صاحب عکس را تهدید کنند.

در موارد دیگر، تلفن همراه فرد، هک می‌شود و در این صورت هکرها به محتویات خصوصی آن دسترسی پبدا کرده و از طریق را‌ه‌های مختلف اقدام به سوء استفاده شخصی می‌کنند. همچنین امکان انتشار عکس و فیلم خصوصی مردم از طریق سرقت گوشی همراه آن‌ها وجود دارد که سارقین بلافاصله بعد از سرقت تلفن، اقدام به ذخیره عکس و فیلم خصوصی دارنده نموده و شروع به اعمال تهدید آمیز می‌کنند.

از آن جهت که فضای مجازی در طول چند سال اخیر بسیار گسترده شده است، منتشر شدن محتویات خصوصی کاربران بسیار راحت شده است و کاربران فضای مجازی نباید عکس و یا فیلمی را در این فضا منتشر کنند، زیرا احتمال سوء ستفاده از محتویات شخصی دیگران بسیار بالا است و همین روش بستری مناسب برای سودحویانی است که می‌توانند به اهداف خود برسند.

مشکل اصلی انتشار عکس شخصی دیگران بدون رضایت آن‌ها این است که در فضای مجازی، همه نوع افراد وجود دارد و اشخاص سودجو چنین شرایطی را فرصت مناسب برای ارتکاب جرم در نظر گرفته و اقدام به منتشر کردن فیلم‌های شخصی مردم می‌کنند.

در واقع راه برای انجام تخلفاتی مانند تهدید و اخاذی از طریق انتشار عکس و فیلم خصوصی دیگران وجود دارد و با توجه به وجود اینگونه مشکلات برای شهروندان، همیشه توصیه می‌شود که با در نظر گرفتن موارد امنیتی از عکس و فیلم خصوصی نگهداری کنند.

لازم به ذکر است که در مواردی نیز عکس و فیلم خصوصی دیگران می‌تواند حاوی صحنه‌های غیر اخلاقی باشد و در این شرایط اگر عکس آن‌ها منتشر شود، سبب حتک حیثیت آن‌ها و دیگر مشکلات خواهد شد.

عکس و فیلم خصوصی

آیا پخش عکس و فیلم خصوصی افراد جرم است؟

در این زمینه ممکن است که سوالی مطرح شود که آیا پخش عکس و فیلم خصوصی افراد جرم است و در قانون چنین رفتارهای دارای مجازات کیفری است؟ در ابتدا باید گفت که انتشار هر عکس و یا فیلمی از دیگران نمی‌تواند به طور قطع رفتاری مجرمانه باشد.

در ارتکاب این جرم، آبرو و حیثیت افراد خدشه دار می‌شود و از این رو قانونگذار اقدام به تعیین مجازات برای این رفتارها نموده است. در صورتی که قانون، انتشار عکس و فیلم خصوصی دیگران را رفتاری مجرمانه در نظر نمی‌گرفت، سبب بروز هرج و مجرم در جامعه می‌شد و در این صورت سودجویان با هدف سوء استفاده از مردم، دائما در حال انتشار محتویات شخصی آن‌ها بودند.

حفظ آبروی افراد و بزه دیدگان جرائمی نظیر پخش عکس‌های شخصی برای قانونگذار اهمیت داشته و در این صورت مجازات سنگینی در انتظار مرتکبین این جرم است.

لازم به ذکر است که جدای از آن که منتشر شدن عکس و یا فیلم خصوصی دیگران، یک جرم مستقل محسوب می‌شود، در زمان ارتکاب این جرم نیز جرائم دیگری مانند تهدید و اخاذی به وقوع می‌پیوندد و شاکی نیز می‌تواند برای تمامی این جرائم شکایت مجزا در نظر بگیرد.

در اغلب مواقع، بزه دیده برای آن که عکس خصوصی آن به راحتی منتشر نشود و به نحوی آبروی او نرود، اقدام به انجام خواسته‌های غیر قانونی متهم نموده و چه بسا فریب وعده‌های مرتکب را خورده و یا اجرا دستور وی نیز تصویر و یا فیلم شخصی او منتشر شود.

بهترین اقدام برای قربانیان چنین جرائمی آن است که مراجع قضایی را پیگیر این موضوع قرار دهند و به نحوی از راه قانونی به کمک وکیل کیفری برای این کار ورود پیدا کنند. بنابراین می‌توان گفت که انتشار عکس و فیلم خصوصی دیگران جرم است که البته برای مجرمانه بودن این رفتار و اعمال مجازات، قواعد و شرایط خاصی در نظر گرفته شده است.

جرم انتشار فیلم و عکس خصوصی دیگران

همانطور که گفته شد، انتشار فیلم و عکس خصوصی دیگران، جرم است و در این زمینه افرادی که عکس و فیلم شخصی آن‌ها منتشر شود، می‌توانند مراحل طرح شکایت کیفری را در دادسرا انجام دهند.

برای تحقق این جرم در وهله اول باید ثابت شود که انتشار عکس یا فیلم خصوصی با رضایت دارنده بوده و خود او این محتویات را در اختیار دیگران قرار داده است. در این صورت دارنده به عنوان شاکی حق شکایت از انتشار دهنده را نداشته و در صورتی که شکایتی در این زمینه تنظیم شود، متهم پرونده می‌تواند ادعا کند که با رضایت شاکی تصاویر او را در فضای مجازی پخش نموده است.

عناصر سه گانه جرم در وقوع جرم انتشار محتویات خصوصی مردم نظیر عکس و فیلم آن‌ها نیز باید وجود داشته باشد. عنصر مادی این جرم همان منتشر کردن تصویر و فیلم خصوصی و یا خانوادگی از طریق سامانه‌های رایانه‌ای است که مرتکب این موارد را بدون آن که صاحب عکس، رضایت داشته باشد، پخش می‌کند.

فردی که اقدام به انتشار عکس خانوادگی دیگری می‌کند، باید برای انجام این کار اراده قصد داشته باشد، در غیر این صورت، اگر انتشار دهنده سهوا و بدون این که اراده‌ای داشته باشد، اقدام به انتشار فیلم یا عکس خصوصی کرده باشد، قانونا مرتکب جرمی نشده است و امکان مجازات برای او وجود ندارد.

اغلب سوء استفاده کنندگان انتشار تصاویر و یا فیلم‌های خصوصی مردم، هدف آن‌ها اخاذی و تصاحب مال می‌باشد که از آن جهت چنین محتویاتی برای صاحبان آن اهمیت داشته و تمایل ندارند که این موارد به راحتی در فضای مجازی منتشر و در دید همگان قرار گیرد، مطابق با خواسته مرتکب عمل می‌کنند.

در هر صورت قانون جرائم رایانه‌ای برای انتشار عکس خانوادگی یا خصوصی دیگران، مجازات تعیین کرده است که در بخش بعدی این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تهدید به انتشار عکس و فیلم خصوصی

مجازات انتشار عکس و فیلم خصوصی افراد

عکس و فیلم های خصوصی، به منزله عدم تمایل صاحبین به در دسترس شدن این محتواها در اختیار دیگران است و در این شرایط اگر فیلم یا عکس شخصی مردم انتشار پیدا کند، منجر به ایجاد دردسرهایی برای آن‌ها خواهد شد. در قانون، انتشار چنین محتواهایی را سبب حتک حیثیت افراد در نظر گرفته و لازم است که انتشار دهندگان مجازات شوند.

تعیین مجازات منتشر کردن عکس و فیلم خانوادگی، منجر به حمایت از حقوق قربانیان این جرائم و همچنین وسیله ارعاب مرتکبین می‌شود و چه بسا منجر به کاهش وقوع جرم می‌شود. مجرمانه بودن انتشار تصاویر و فیلم خصوصی دیگران و مجازات آن در ماده ۱۷ قانون جرائم رایانه‌ای تصریح شده است.

طبق این ماده، هر کس از طریق سامانه مخابراتی و رایانه‌ای، صوت، تصویر و فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر نموده و یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که سبب ضرر یا هتک حیثیت افراد شود، به مجازات حبس از ۹۱ روز تا دو سال و جزای نقدی از ۵۰۰ هزار تومان تا چهار میلیون تومان یا هر دو مجازات محکوم می‌گردد.

از ماده فوق می‌توان این موضوع را برداشت کرد که در مواردی که قانون اجازه داده و یا این که رسیدگی به پرونده در مراجع قضایی در مرحله‌ای قرار دارد که لازم است یک سری از عکس و محتویات خصوصی متهم انتشار پیدا کند، منتشر کردن این موارد منع قانونی ندارد.

علاوه بر این که شرط رضایت دارنده نیز در ماده قانونی فوق الذکر صراحتا بیان شده است و در هر صورت باید ثابت شود که دارنده، رضایتی برای آن که عکس و فیلم‌های خصوصی او منتشر شود، نداشته و به طریق غیر مجاز محتویات خانوادگی وی پخش و توزیع شده است.

جدای از عکس و فیلم، صوت خصوصی و یا شخصی افراد در صورت انتشار پیدا کردن و وجود شرایط مزبور نیز جرم محسوب می‌شود. افرادی که به صورت غیر قانونی، فیلم و عکس محرمانه افراد را منتشر می‌کنند، می‌تواند مجازات زندانی یا جزای نقدی برای آن‌ها به همراه داشته باشد. همچنین امکان محکوم شدن متهم به دو مجازات مزبور نیز وجود دارد.

تعیین مجازات حبس و جزای نقدی با هم برای مرتکبین این جرم، بسته به نظر قاضی دارد و در صورتی که متهم جز افراد با سابقه ارتکاب جرم باشد، امکان این که هم محکوم به جزای نقدی و هم حبس شود، وجود دارد.

عکس و فیلم خصوصی افراد

جرم و مجازات تهدید به انتشار عکس و فیلم خصوصی

در بخش قبل مجازات جرمی که در رابطه با انتشار یافتن تصاویر و فیلم‌های خصوصی افراد می‌باشد، مورد بررسی قرار گرفت که طبق ماده ۱۷ قانون جرائم رایانه‌ای، آن دسته از افرادی که با اهداف مجرمانه و با قصد سوء استفاده از دارنده، اقدام به توزیع محتویات محرمانه و خصوصی دیگران می‌کنند، مجازات حبس و جزای نقدی در انتظارشان می‌باشد.

در حالت دیگر، مرتکب اقدام به منشر کردن عکس و فیلم خصوصی افراد نمی‌کند بلکه آن‌ها را تهدید می‌کند که این کار را انجام می‌دهد. در واقع بزهکار، صاحب فیلم و عکس را تهدید می‌کند که اگر خواسته او انجام نشود، محتویات شخصی او منتشر شده و به نحوی حیثیت وی، حتک می‌شود.

در واقع پخش و انتشار تصاویر و فیلم‌های خصوصی افراد می‌تواند توام با تهدید باشد و وقوع این جرم غالبا با تهدید از سوی متهم می‌باشد. مثلا مرتکب صاحب عکس و فلم را تهدید می‌کند که اگر کاری که از او خواسته شده را به درستی انجام ندهد، خانواده و یا خود او را به قتل می‌رساند که این موضوع می‌تواند در قالب شکایت از تهدید به قتل نیز مطرح شود.

بین حالتی که عکس خصوصی فرد انتشار پیدا کرده یا حالتی که محتویات خصوصی وی منتشر نشده است و صرفا مرتکب در این زمینه تهدید شده است، از لحاظ تعیین مجازات و وقوع جرم، تفاوت وجود دارد. مشاوره حقوقی آنلاین مجازات جرم تهدید به انتشار عکس و فیلم خصوصی در ماده ۱۶ قانون جرائم رایانه‌ای بیان کرده است.

بر اساس ماده مزبور، هرکس به وسیله سامانه‌های مخابراتی، فیلم و عکس دیگران را تغییر و یا تحریف نماید و یا این عمل همراه با تهدید بزه دیده باشد، در صورت هتک حیثیت قربانی، مجازات حبس از نود و یک روز تا دو سال و جزای نقدی از ۵ میلیون رسال تا چهل میلیون ریال تعیین می‌گردد.

لازم به ذکر است که مجازات فردی که اقدام به انتشار تصویر و فیلم خصوصی دیگران می‌کند و با مجازات فردی که تنها قربانی را تهدید به انتشار این قبیل محتویات می‌کند، تفاوت خاصی ندارد و در هر دو حالت، نوع و میزان مجازات یکسان است.

چگونه از انتشار عکس و فیلم خصوصی خود شکایت کنیم؟

اگر متوجه به انتشار پیدا کردن عکس و فیلم خصوصی خود در فضای مجازی شدید و یا این که شخصی شما در این زمینه تهدید نموده است، سریعا مراتب را به پلیس فتا اطلاع دهید و یا این که فورا شکایتی را در این زمینه تنظیم نمایید. نحوه شکایت از جرم انتشار عکس و فیلم خصوصی با تنظیم شکواییه و ثبت آن در دادسرا صورت می‌گیرد.

با نگارش متن شکواییه و ثبت آن در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، پرونده به دادسرا برای انجام تحقیقات مقدماتی ارسال می‌شود. دادسرا نیز اگر ادعای شما را مبنی بر منتشر شدن عکس یا فیلم خانوادگی بدون رضایت پذیرفت، پرونده برای صدور حکم به دادگاه کیفری دو ارجاع داده می‌شود.

دادگاه نیز با در نظر گرفتن شرایط قانونی جرم، حکم مقتضی را صادر می‌کند و یا در صورت وجود مدارک و مستندات جدید دال بر بی‌گناهی متهم، حکم برائت او صادر می‌شود.

سرقت عکس و فیلم خصوصی افراد

مشاوره حقوقی تخصصی بنیاد وکلا

انجام فرآیند طرح شکایت انتشار عکس و فیلم خصوصی در دادسرا، نیازمند مشاوره با وکیل دادگستری است که در این زمینه توصیه می‌شود که قبل از ثبت شکایت، حتما جلسه مشاوره با وکیل متخصص در امور کیفری داشته باشید تا بتوانی مراحل دادرسی را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

در رابطه با جرم انتشار فیلم یا عکس خصوصی اگر به مشاوره حقوقی تخصصی نیاز دارید، می‌توانید از خدمات سامانه بنیاد وکلا استفاده نمایید. مشاوره حقوقی در این زمینه به صورت تلفنی و یا آنلاین ارائه می‌شود که برای ثبت سفارش مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا