مهریهخانواده

قانون جدید مهریه | ۱۴ سکه مهریه در ۱۴۰۲

راهنمای مطالعه

مهریه یکی از مهمترین و اصلی‌ترین حقوق مالی زن در زندگی مشترک به شمار می‌آید و به محض وقوع عقد ازدواج، تحت عنوان یکی از حقوق مالی زوجه در مالکیت او قرار خواهد گرفت و زن می‌تواند در همان شروع زندگی مشترک، اقدامات لازم را برای وصول و مطالبه مهریه خود به انجام برساند و یا اینکه مهریه خود را در طول زندگی مشترک و حتی در هنگام طلاق مطالبه نماید.

البته عرفی که در جامعه ما رواج دارد بدین صورت است که بیشتر زنان تا هنگامی که از زندگی مشترک خود رضایت دارند، اقدامی برای مطالبه آن به عمل نمی‌آورند و معمولا از مهریه به عنوان یک اهرم فشار برای جدایی و طلاق استفاده می‌نمایند.

نوشته های مشابه

البته از این موارد که بگذریم باید به این مهم اشاره نماییم که قوانین جدید مهریه در راستای کمتر کردن حبس و در واقع حبس زدایی به تصویب رسیده است و زوجین برای مطالبه و پرداخت آن می‌بایست از آن تبعیت نمایند.

لازم است در ابتدای مطالب به این مورد اشاره شود، که سایت حقوقی بنیاد وکلا با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص، آماده ارائه خدمات در کلیه موضوعات حقوقی و کیفری به صورت مشاوره با وکیل تلفنی، مشاوره آنلاین و یا به صورت حضوری به مخاطبین و متقاضیان عزیز است.

مهریه بیش از ۱۱۰ سکه و قوانین مرتبط با آن در سال ۱۴۰۲

شاید شما هم با این جملات و عبارات مرسوم در سطح جامعه آشنا باشید که برخی می‌گویند، حبس و زندان برای نپرداختن مهریه، صرفا تا ۱۱۰ سکه ممکن بود و شوهری که ۱۱۰ سکه به همسرش از باب مهریه و به هر نحو پرداخت نماید، دیگر حبس نخواهد شد.

برای آشنایی بهتر با این قوانین، در ادامه مطالب مهمی را برای شما بیان خواهیم کرد. طبق قانون جدید مهریه:

پس از مطالبه مهریه از ناحیه زن، در صورتی که مرد اموالی برای توقیف و بازداشت داشته باشد، زن قادر است به میزان مهریه خود، دارایی‌ها و اموال مرد را توقیف نماید، حال به هر میزان که می‌خواهد باشد. یعنی حتی اگر مهریه زوجه بالای ۱۱۰ سکه هم باشد، امکان توقیف وجود خواهد داشت.

اما در صورتی که مرد اموالی برای توقیف و بازداشت نداشته باشد، در این حالت مكلف است حداقل به میزان ۱۱۰ سکه در حق زن به هر نحو تهیه و پرداخت نماید.

یعنی صرفا تا زمانی که معادل ۱۱۰ سکه مطابق حکم دادگاه پرداخت نگردد و یا زوج از پرداخت آن خودداری نماید، زن بعد از انجام تشریفات قانونی، می‌تواند از مرجع قضایی تقاضای جلب و بازداشت شوهرش را تا هنگامی که ۱۱۰ سکه را وصول کند، خواهد داشت.

این باور و تصور که مرد در هر شرایطی باید به صورت یک جا این ۱۱۰ سکه را پرداخت نماید و زن مابقی مهریه خود را می‌تواند در اقساط از شوهر دریافت کند، یک طرز فکر کاملا غلط است.

زیرا مرد در صورت نداشتن شرایط مالی پرداخت یک جای ۱۱۰ سکه، قادر است دادخواست اعسار و تقسیط (قسط‌بندی) مهریه را به دادگاه مربوطه تقدیم کرده و پس از احراز و اثبات ناتوانی مالی خود در پرداخت یک جای ۱۱۰ سکه، دادگاه حکم به تقسیط این تعداد سکه صادر خواهد کرد.

البته اثبات اعسار مرد نیز با معرفی شهود یا ارائه فیش حقوقی ممکن خواهد بود تا همان ۱۱۰ سکه نیز مشمول قسط‌بندی می‌شود.

میزان اقساط مهریه در زمان تقسیط ۱۱۰ سکه از سوی دادگاه

در پاسخ به این سوال که هم اکنون دادگاه‌ها به چه میزان پیش قسط و اقساط ماهیانه تعیین نمایند، باید گفت که تعیین مقدار پیش قسط و اقساط ماهیانه در هر مورد به صورت موردی و خاص بررسی و از سوی مرجع قضایی اعلام‌ نظر می‌شود.

به عبارتی بهتر و ساده‌تر باید گفت که در هر مورد، مقام قضایی با مد نظر قرار دادن عوامل مختلف از جمله شغل و درآمد زوج و غیره مقدار  پیش قسط و میزان اقساط ماهانه را تعیین و به طرفین ابلاغ خواهد کرد.

بر خلاف تصور اغلب مردم، قانونا دادگاه تکلیفی ندارد تا حتما مبلغ یا تعداد سکه‌ایی را به عنوان پیش قسط برای مرد در نظر بگیرد. بنابراین می‌تواند بنا به تشخیص خود، هیچ مبلغی به عنوان پیش قسط تعیین ننماید و فقط حکم به پرداخت از دم قسط مهریه در اقساط ماهانه و بلند مدت نماید.

قانون جدید

تکلیف مهریه زن پس از فوت شوهر در قوانین جدید

در صورتی شوهر فوت کند، مهریه زن جز دیون ممتاز محسوب شده و مقدم بر تقسیم ارث بین وراث خواهد بود.

متاسفانه این باور اشتباه هم همیشه وجود داشته که بعد از فوت شوهر دیگر هیچ مهریه‌ای به زن تعلق نخواهد گرفت و یا این که تنها عایدی زن بعد از فوت شوهرش سهم‌الارث خواهد بود.

لذا برای رفع کامل این ابهامات، در اینجا باید گفت که بعد از فوت شوهر ابتدا باید کلیه مطالبات دیگران از او، که البته مهریه هم جزیی از آن‌ محسوب می‌گردد، باید پرداخت و تسویه کامل گردد و در صورتی که بعد از پرداخت مهریه به زوجه متوفی، اموالی دیگری از متوفی باقی ماند، بین سایر وراث تقسیم خواهد شد.

البته این نکته را نیز بدانید که در این بین زن متوفی نیز به عنوان یکی از وراث محسوب می‌گردد و در نتیجه مقدار سهم خود را از ماترک متوفی بر حسب مورد یک هشتم یا یک چهارم (بنا بر داشتن یا نداشتن اولاد) از اموال شوهر متوفی خود به ارث خواهد برد.

بررسی حق حبس در قانون جدید (سال ۱۴۰۲)

مطابق با آخرین رویه قضایی در محاکم قضایی کشور، پس از عقد نکاح زن می‌تواند در صورتی که هنوز با شوهر خود نزدیکی نکرده‌ باشد، قانونا قادر است تا زمانی که مهریه خود را به صورت تمام و کامل وصول و دریافت نکرده باشد، از ایفاء وظایف زناشویی در مقابل همسر خود، خودداری کند، البته مشروط بر این‌ که مهریه او حال (عندالمطالبه) باشد.

البته لازم به ذکر است که این امتناع موجب اسقاط حق نفقه نیز نخواهد شد و همچنان باید نفقه را نیز به زن پرداخت نماید و البته در صورتی که زن قبل از اخذ مهریه به اختیار خود به ایفاء وظایفی که در مقابل شوهر دارد قیام کند، دیگر قادر نخواهد بود از حق حبس خود استفاده کند. ولی به هر حال حقی که برای دریافت و مطالبه مهریه دارد ساقط نخواهد شد.

قانون جدید مهریه در صورت فسخ ازدواج

فسخ نکاح و طلاق دو واژه کاملا متفاوت هستند و نحوه رسیدگی به این دو عنوان حقوقی در محاکم قضایی کاملا متفاوت است. در فسخ نکاح دو حالت وجود دارد:

  • در صورتی که عمل نزدیکی واقع نشده باشد و نکاح فسخ شود، مهریه به زن تعلق نخواهد گرفت، البته به جز عنن و غیره (عنن نوعی ناتوانی جنسی در مردان است که باعث عدم توانایی آمیزش می‌گردد).
  • ولی در صورتی که نزدیکی واقع شده باشد مهریه به زن تعلق خواهد گرفت.

امکان فسخ نکاح، اغلب شامل وجود بیماری‌هایی در زن یا مرد است که به طرف مقابل حق فسخ نکاح را اعطا خواهد کرد. برای نمونه هرگاه در یکی از طرفین صفت خاصی شرط شود و بعد از عقد نکاح مشخص شود که آن طرف فاقد صفت مذکوره بوده است، برای طرف دیگر حق فسخ نکاح به وجود می‌آید.

البته در فسخ نکاح این تصور اشتباه شایع وجود دارد که چنانچه عیب یا پنهان‌کاری صورت گرفته از جانب زن بوده باشد در هر شرایطی مهریه به وی تعلق نمی‌گیرد ولی باید گفته شود که به هیچ وجه این‌گونه نیست.

در فسخ نکاح در صورتی که نزدیکی واقع نشده باشد مهریه به زن تعلق نخواهد گرفت مگر این‌که موجب فسخ عنن باشد که در این شرایط نصف مهریه باید به زن پرداخت گردد. البته در صورتی که نزدیکی انجام شود، تمام مهریه باید به زوجه پرداخت گردد.

بررسی برخی تصورات نادرست در خصوص قانون مهریه

  • زوجه به محض انعقاد عقد نکاح مالک کل مهریه خواهد شد و این باور که مهریه زن دوشیزه مطلقا نصف خواهد بود کاملا غلط و اشتباه است. زیرا در صورت باکره بودن زوجه، صرفا زمانی که دادخواست طلاق از سوی مرد به محضر دادگاه ارائه گردد مهریه نصف خواهد شد و در سایر حالات زن مالک تمام مهریه خود خواهد بود.
  • در صورت اثبات خیانت زن و حتی نزدیکی او با دیگری، حق مهریه او از بین نمی‌رود و می‌تواند به هر نحوه آن را مطالبه نماید.
  • این باور کاملا اشتباه است و این‌طور نیست که مهریه صرفا تا ۱۱۰ سکه قابل وصول خواهد بود، زیرا در صورتی که زوج مالی برای توقیف داشته باشد و یا هر زمان که او متمکن و دارا شود باید مازاد بر ۱۱۰ سکه را نیز پرداخت کند. (البته آن مال مازاد نباید جزو مستثنیات دین قرار بگیرد)
  • مهریه هیچگاه از پدر شوهر قابل مطالبه نخواهد بود مگر این‌که خود پدرشوهر ضامن پرداخت مهریه در نکاحیه یا سند رسمی دیگری شده باشد.
  • مهریه زوجه متوفی به وراث او به ارث خواهد رسید. با توجه به اینکه ماهیت مهریه، در واقع یک نوع طلب و دین محسوب می‌شود، پس باید گفت پس از فوت زوجه هم، این حق باید به وراث او مثل پدر و مادر زوجه و خود زوج برسد و آن‌ها می‌توانند مهریه دخترشان را از داماد مطالبه نمایند.
  • بر خلاف تصور اشتباه مردم، مهریه‌های نامتعارف مانند هزار شاخه گل رز را نمی‌توان به پول نقد تبدیل کرد. طبق قانون شوهر باید همان مال یعنی گل رز را عنوان مهریه به زوجه تحویل دهد، مگر این‌که خود زوجین به شکل دیگری تراضی نمایند. بدین صورت زوج می‌تواند از پرداخت وجه نقد بابت مهریه خودداری کرده و این حق قانونی او می‌باشد. این در حالی است که بسیاری از خانم‌ها به اشتباه فکر می‌کنند، قادر خواهند بود تا شوهر را به پرداخت قیمت روز گل‌ها محکوم نمایند.
  • طبق قانون جدید، اگر مهریه بعد از عقد افزایش پیدا کند، در محاکم قابل استناد نخواهد بود. قانونا اگر بعد از عقد طرفین به این توافق برسند که مهریه را کمتر یا بیشتر کنند و حتی برای این توافق سند رسمی را هم تنظیم نمایند، باز هم به عنوان مهریه اصلی قلمداد نخواهد شد و ارزش و اعتبار مهریه اولیه را نخواهد داشت.

میزان مهریه در قانون جدید

عقد موقت و قوانین مهم مهریه در آن

در این بخش از مقاله به بیان چند نکته مهم در مورد قانون مهریه در عقد موقت اشاره خواهیم کرد:

  1. در عقد موقت نفقه به زوجه تعلق نخواهد گرفت.
  2. در عقد موقت زوجه از شوهر خود ارث نخواهد برد.
  3. مهریه در عقد موقت به زن تعلق می‌گیرد و حتی شرط صحت صیغه موقت، تعیین مهریه خواهد بود.
  4. ثبت محضری عقد موقت بر اساس قانون خانواده جدید ضروری نخواهد بود. یعنی به صرف خواندن صیغه حتی به صورت شفاهی منجر به نکاح موقت خواهد شد.

تحلیلی بر نحوه وصول مهریه در قانون جدید

حسب آخرین بخشنامه‌ای که توسط ریاست قوه قضائیه در سال ۱۴۰۰ به تصویب رسیده و ناظر به بند ب ماده ۱۳ قانون برنامه پنجم توسعه بوده است، این بخشنامه اعلام می‌دارد که الزامات مربوط به استعلام اموال و یا توقیف و شناسایی اموال که قبلا حسب تقاضای زوجه، توسط دادگاه انجام می‌شد و دادگاه‌ها موظف بودند، چنانچه زوجه نمی‌توانست که راجع به اموال و دارایی‌های همسرش، اطلاعاتی به دادگاه برای توقیف معرفی کند، با دستور به مراجع مختلف مثل بانک‌ها و اداره ثبت، پلیس راهور و ارگان‌های دیگر، تحقیقات و بررسی کاملی راجع به مشخص کردن دارایی‌های زوج به عمل آورند.

اما اکنون بیش از یک سال است که روند آن تغییر یافته و این اقدامات توسط اداره اجرای مفاد ثبت اسناد و املاک صورت می‌گیرد و اگر زوجه‌ خواستار وصول مهریه خود از شوهرش باشد، مکلف است که ابتدا به اداره ثبت مراجعه نماید و اگر قبل از مراجعه به اداره ثبت بخواهد خواسته خود را از طریق محاکم قضائی پیگیری نماید، ممکن است به نتیجه مطلوبی دست نیافته و حتی به درخواست او رسیدگی نیز نشود.

پس طبق این بخشنامه، اصل بر این است که اقدامات لازم برای مطالبه مهریه، باید در بدو امر توسط اداره ثبت اسناد و املاک صورت پذیرد.

اما در صورتی که مدت زیادی از تقاضای اجرائیه زوجه نسبت به شناسایی و توقیف اموال زوج، به اداره ثبت گذشته باشد و زوج هیچ اقدامی در این خصوص انجام ندهد، زوجه می‌تواند خواستار انصراف از خواسته خود در اداره اجرای مفاد ثبت اسناد و املاک شده و این بار درخواست خود را از طریق محاکم دادگستری پیگیری کند و صرفا در این شرایط بوده که محاکم مکلف خواهند بود تا به درخواست زوجه در رابطه با وصول مهریه، ترتیب الاثر داده و آن را قبول و مورد رسیدگی قرار دهند.

پس به صورت خلاصه باید گفت که در انجام این پروسه، ابتدا زوجه یا وکیل او مکلفند که با مراجعه به سر دفتر ازدواج و طلاقی که عقد نکاح او را به ثبت رسانده و با ارائه مدارک لازم از قبیل مدرک شناسایی، عقدنامه و غیره از سردفتر تقاضای صدور اجرائیه را درخواست کند و سپس به اداره اجرای مفاد ثبت اسناد و املاک مراجعه نمایند و اجرائیه صادره را با سایر مدارک به منظور تشکیل پرونده تحویل دهد.

بعد از تشکیل پرونده، اجرائیه‌ای به زوج به صورت  الکترونیکی یا سنتی ابلاغ خواهد شد و در اینجا زوجه باید اموالی را از همسرش به اداره ثبت معرفی نماید و اگر اطلاعات کافی راجع به دارایی‌ها و امول همسرش در اختیار نداشته باشد، این اقدامات حسب تقاضای زوج، از سوی خود اداره ثبت انجام می‌گردد و اداره ثبت موظف است که ظرف مهلت دو ماه از تقاضای اجراییه از سوی زوجه، نسبت به شناسایی و توقیف اموال زوج اقدامات لازم را به عمل بیاورد و نهایتا ظرف مهلت شش ماه، با شناسایی اموال و توقیف آن ، اقدام لازم را در خصوص اجرای حکم به انجام برساند.

اما چنانچه نتواند در زمان تعیین شده اقدامات لازم را در خصوص وصول مهریه به انجام برساند، زوجه قادر است از ادامه پیگیری خود در اداره ثبت انصراف دهد و در شرایط اداره ثبت با اعلام نتایج کار خود در خصوص عدم شناسایی اموال زوج، نامه‌ای را به زوجه تحویل خواهد داد تا زوجه آن را به دادگاه خانواده برده و از دادگاه خواستار توقیف اموال زوج و یا حکم جلب او را تقاضا کند.

ایرادات وارد به بخشنامه اخیر قوه قضاییه

اما اگر بخواهیم نتیجه گیری کاملی راجع به موضوع قبلی بنماید باید گفت، که متاسفانه این بخش‌نامه نه تنها به نفع زنان نیست، بلکه باعث شده که زوج به راحتی با انتقال دادن اموال و دارایی‌های خود، از پرداخت دین خود به زوجه فرار کند و ادعا نماید که هیچ مالی نسبت به پرداخت مهریه زوجه ندارد.

متاسفانه در این حالت نیز اثبات جرم انتقال اموال به قصد فرار از دین و متهم کردن زوج، کار بسیار سخت و دشواری خواهد بود و به سختی امکان دارد که این جرم را به اثبات رساند.

این در حالی است که سابقا، زوجه به راحتی قادر بود، همزمان با طرح دعوی مطالبه مهریه، ابتدا تقاضای تامین خواسته خود را نسبت به اموال و دارایی موجود زوج را بنماید و با این روش اموال زوج را قبل از اینکه به قصد فرار از مهریه، اموالش را بفروشد یا انتقال بدهد، بازداشت نماید.

اما ایراد دیگری که باید آن را مورد بررسی قرار دهیم، در خصوص حذف مجازات حبس راجع به عدم پرداخت مهریه توسط زوج خواهد بود که این امر طبق بخشنامه جدید مهریه ۱۴۰۰ به تصویب رسیده و موجب شده بار دیگر حق و حقوق زوجه ضایع گردد و زنی که قادر بود قبلا با تقاضای حبس کردن همسرش او را تحت فشار قرار دهد که مهریه او را پرداخت نماید و از آن به عنوان امکانی برای رسیدن به حق قانونی خود استفاده کند با حذف آن، دیگر این حمایت قانونی هم از او سلب گردیده و دیگر قادر نیست در صورت عدم پرداخت مهریه خواستار اخذ حکم جلب زوج باشد.

مگر اینکه با ادله بسیار قوی بتواند تمکن مالی زوج را به اثبات برساند و یا ثابت کند که شوهرش که هم اکنون مدعی است که از پرداخت مهریه معسر شده است و توان پرداخت ندارد، دارایی‌هایش را به قصد فرار از پرداخت دین به دیگری انتقال داده است و تمکن مالی کافی برای پرداخت مهریه را دارد و با این شرایط بتواند حکم جلب او را از دادگاه تقاضا کند.

پرداخت مهریه طبق قانون جدید

قانون جدید مهریه ۱۴ سکه در سال ۱۴۰۲

بیشتر جوانان در هنگام آغاز زندگی مشترک و ازدواج، هر تعهدی را نسبت به مهریه پذیرفته و تمام تلاششان رسیدن به دختر آرزوهایشان است. ولی طبق آمارها شاهدیم که در آینده بسیاری از این ازدواج‌ها معمولا با مشکلات زیادی مواجه شده و به طلاق ختم خواهد شد.

در قانون و بخشنامه جدید مهریه ۱۴۰۲ سقفی برای مهریه مشخص شده است. این بخشنامه اعلام داشته که اگر در زمان عقد برای زوجه مهریه‌ای تعیین نشده باشد و تعیین آن به آینده موکول شده باشد دفاتر ازدواج مکلف خواهند بود تا برای ثبت مهریه بالای ۱۴ سکه، اطلاعاتی را در مورد وضعیت مالی زوج کسب نمایند.

چنانچه مرد توانایی مالی این مقدار مهریه را داشته باشد، آن مقدار مهریه را برای زن ثبت نمایند، در غیر این صورت سقف مهریه باید تا همین تعداد ۱۴ سکه در نظر گرفته شده و ثبت گردد. علاوه بر اطلاع از وضعیت مالی مرد، دفاتر ازدواج برای ثبت مهریه بالای ۱۴ سکه موظف هستند، ضمانت‌نامه بانکی را هم از زوج دریافت نمایند.

جهت بررسی بیشتر قانون و بخشنامه جدید مهریه ۱۴۰۲، شما می‌توانید از وکلا و مشاوران  این سامانه، مشاوره حقوقی آنلاین و تلفنی لازم را دریافت کنید.

طرح دعوای مطالبه مهریه چقدر هزینه دارد؟

مطرح کردن دعوای مطالبه مهریه نیز مطمئنا دارای هزینه است، البته هزینه طرح دادخواست مطالبه مهریه نیز مانند نفقه به دلیل مالی بودن دعوا، و مرجع رسیدگی به آن، گاهی متغیر خواهد بود.

برابر با تعرفه خدمات قضایی در سال ۱۴۰۲، هزینه طرح دعاوی مالی در شورای حل اختلاف، ۲.۵ درصد ارزش خواسته و در دادگاه‌ها ۳.۵ درصد ارزش خواسته خواهد بود.

در خصوص اطلاع از میزان هزینه‌های دادرسی در مسائل حقوقی هم می‌توانید به قانون برنامه و بودجه کشور مراجعه نمایید یا در صورت نیاز فوری با کارشناسان ما ارتباط برقرار نمایید تا شما را در این خصوص راهنمایی نمایند.

لازم به ذکر است برای کمک به زنانی که در ابتدای امر امکان پرداخت هزینه دادرسی مطالبه مهریه خود را ندارند، قانونگذار امکان خوبی در نظر گرفته که شما می‌توانید در سایر مقالات ما در خصوص اعسار از پرداخت هزینه دادرسی دنبال نمایید.

طرح و پیگیری دعوای مطالبه مهریه در محاکم خانواده چقدر زمان می‌برد؟

در حال حاضر با عنایت به اوضاع نامناسب اقتصادی در کشور، شاهد رشد میزان دعاوی خانوادگی در مراجع قضایی کشور هستیم، که همه روزه ثبت و مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

لذا باید عنوان کرد که تخمین زمان شروع و خاتمه شکایات یا دعاوی حقوقی، متناسب با موضوع شکایت به صورت دقیق قابل پیش‌بینی نخواهد بود و انجام کار کارشناسی‌های در مراحل مختلف پرونده، زمان بر شدن آن‌ها را نیز افزایش خواهد داد.

معمولا در مسائل حقوقی، حتی متبحرترین وکلای کشور با توجه به پیچیدگی‌های کار قضایی، سعی می‌کنند از دادن زمان نهایی پایان کار، خودداری نمایند.

مزایای استفاده از خدمات وکیل مهریه در طرح و پیگیری دعوا

مشاوران و وکلای دادگستری افراد با تجربه‌ای هستند که در زمینه مسائل حقوقی، دارای بینش، تخصص و آگاهی کاملی بوده و می‌توانند در رسیدگی به پرونده‌های مختلف،گره گشای موکل خود باشند. دیدگاه و نگاه یک وکیل مهریه با تجربه به مسائل حقوقی بسیار متفاوت است.

تنظیم دادخواست یا حتی شکواییه‌ای که شاید از نظر شما تمام جوانب احتیاطی در آن لحاظ شده باشد، بعد از مطالعه آن توسط یک وکیل یا مشاور حاذق در امور حقوقی یا کیفری، بعضا ممکن است دستخوش تغییرات بنیادین گردد. بنابراین کسب مشاوره و یا تنظیم شکایت خود را حتما به یک وکیل متخصص واگذار نمایید.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از وکلا و مشاوران سامانه حقوقی بنیاد وکلا: صرفه جویی در وقت و هزینه، رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب در کمترین زمان ممکن، رهایی از رفت و آمدهای متوالی، وقت گیر، چالش برانگیز و استرس زا به دادگاه، تامین و حفظ حق و حقوق موکل در پروسه رسیدگی به دعاوی مربوطه خواهد بود.

خدمات حقوقی قانون جدید مهریه

ارائه خدمات تخصصی حقوقی و پشتیبانی در سامانه حقوقی بنیاد وکلا

عمده مشکلات پیش آمده در اغلب دادگاه‌های خانواده و عدم موفقیت در طرح دعوای مطالبه مهریه، کم‌ توجهی به مقررات و اصول درست تنظیم و نگارش دادخواست و عدم استفاده از راهنمایی‌های وکلای مجرب است، که در این خصوص یا هر مورد مشابه دیگر باید از تخصص افراد متخصص و با تجربه بهره گرفت.

اگر در زمینه تنظیم شکایت تخصصی حقوقی در هر زمینه‌ای نیاز به مشاوره حقوقی دارید یا قصد دارید تهیه و تنظیم دادخواست را برعهده کارشناسان و وکلای متخصص قرار دهید، بهترین امکان برای شما استفاده از خدمات بسیار متنوع سامانه حقوقی بنیاد وکلا خواهد بود.

متاسفانه بیشتر افراد جامعه ما که با مشکل حقوقی مواجه می‌شوند، در بدو امر برای رفع معضل خود به وکیل دادگستری مراجعه نکرده و همین امر تبعات جبران‌ناپذیری را برایشان به همراه خواهد داشت.

استفاده از خدمات وکیل یا خدمات مشاورین در مسائل ذکر شده می‌تواند کمک شایان توجهی به طرفین دعوی نماید. اما اگر به علل مختلفی امکان دسترسی شما به وکیل دادگستری وجود نداشته باشد، در این شرایط استفاده از خدمات مشاوره حقوقی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد و مطمئنا گره گشای مشکلات شما خواهد شد.

مشاوره حقوقی از جهات مختلفی می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی برایتان داشته باشد که در کمترین حالت، اطلاعات حقوقی شما را در خصوص مورد مربوطه افزایش خواهد داد.

سامانه حقوقی و قضایی بنیاد وکلا، با بهره‌مندی از کارشناسان و مشاوران حقوقی و وکلای مجرب و متخصص، آماده خدمات رسانی در کلیه امور حقوقی، کیفری، خانواده، اختلافات حوزه کار و روابط کارگر و کارفرما و سایر مسائل حقوقی است.

لازم به ذکر است که این سامانه حقوقی، علاوه بر ارائه مشاوره‌های حقوقی تخصصی، در زمینه تهیه و تنظیم انواع اوراق قضایی مثل شکواییه، دادخواست، لایحه دفاعیه، اظهارنامه و مانند آن نیز خدمات رسانی می‌نماید.

در هر صورت اگر به مشاوره حقوقی مهریه نیاز پیدا کردید و یا قصد تنظیم قراردادهای کاری، شکوائیه، دادخواست، و سایر اوراق قضایی را داشتید، قبل از هر اقدام حقوقی به سامانه حقوقی بنیاد وکلا مراجعه کنید و از خدمات متنوع این سامانه بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

آیا در قانون جدید مهریه، امکان توقیف اموال زوج بیش از ۱۱۰ سکه میسر است؟

پس از مطالبه مهریه از ناحیه زن، در صورتی که مرد اموالی برای توقیف و بازداشت داشته باشد، زن قادر است به میزان مهریه خود، دارایی‌ها و اموال مرد را توقیف نماید، حال به هر میزان که می‌خواهد باشد. یعنی حتی اگر مهریه زوجه بالای ۱۱۰ سکه هم باشد، امکان توقیف وجود خواهد داشت.

در قانون جدید مهریه، آیا امکان تقسیط آن پیش‌بینی شده است؟

مرد در صورت نداشتن شرایط مالی پرداخت یکجای ۱۱۰ سکه، قادر است دادخواست اعسار و تقسیط (قسط‌بندی) مهریه را به دادگاه مربوطه تقدیم کرده و پس از احراز و اثبات ناتوانی مالی خود در پرداخت یک جای ۱۱۰ سکه، دادگاه حکم به تقسیط این تعداد سکه صادر خواهد کرد.

آیا در قانون جدید همچنان بعد از فوت شوهر، مهریه قابل مطالبه است؟

بعد از فوت شوهر ابتدا باید کلیه مطالبات دیگران از او، که البته مهریه هم جزیی از آن‌ محسوب می‌گردد و جز دیون ممتاز است، باید پرداخت و تسویه کامل گردد و در صورتی که بعد از پرداخت مهریه به زوجه متوفی، اموالی دیگری از متوفی باقی ماند، بین سایر وراث تقسیم خواهد شد.

در قانون جدید مهریه، اگر بعد از عقد مهریه کم یا زیاد شود، رویه پذیرش آن در محاکم چگونه است؟

اگر مهریه بعد از عقد افزایش پیدا کند، در محاکم قابل استناد نخواهد بود. قانونا اگر بعد از عقد طرفین به این توافق برسند که مهریه را کمتر یا بیشتر کنند و حتی برای این توافق سند رسمی را هم تنظیم نمایند، باز هم به عنوان مهریه اصلی قلمداد نخواهد شد و ارزش و اعتبار مهریه اولیه را نخواهد داشت.

موضوع بخشنامه جدید قوه قضاییه در خصوص مهریه ۱۴ سکه چیست؟

اگر در زمان عقد برای زوجه مهریه‌ای تعیین نشده باشد و تعیین آن به آینده موکول شده باشد دفاتر ازدواج مکلف خواهند بود تا برای ثبت مهریه بالای ۱۴ سکه، اطلاعاتی را در مورد وضعیت مالی زوج کسب نمایند.

چنانچه مرد توانایی مالی این مقدار مهریه را داشته باشد، آن مقدار مهریه را برای زن ثبت نمایند، در غیر این صورت سقف مهریه باید تا همین تعداد ۱۴ سکه در نظر گرفته شده و ثبت گردد.

شایان ذکر است، توضیحات بیشتر در این مقاله ارائه شده است. مخاطبین محترم می‌توانند جهت دریافت پاسخ کامل‌تر و توضیحات بیشتر به شرح مقاله مراجعه نمایند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۶ رای

‫۱۸ دیدگاه ها

  1. دقیقا ،الان که سکه شده حدود۳۵تومن ،با همین ۴سال پیش که سکه ۴تومن بود خیلی خیلی تفاوت قیمته تکلیف یه مرد چیه چرا باید ۱۱۰سکه به همسرش بپردازه ،۱۱۰سکه ۴,۵سال پیش تازه با ۱۴سکه الان داره برابری می‌کنه یه بازنگری بایدبشهق

    1. توچی میگی عمو میرید زنهاتونو کتک میزنید خرجی نمیدید به زن و بچه هاتون از خونه بیرونشون میکنید آخرشم میگی سکه گرونه زن نباید پشتوانه داشته باشه تا بعد ول کردن شماها و تحویل نگرفتن خونوادشون پشتوانه ای داشته باشن زنهای بیچاره رو مثل کاغذ مچاله میکنید باکره بودن جونی زیباییشون رو هدر میدید میگید سگه گرونه خدا یا تو خودت به داد زنهای ایرانم باش خیلی حق زنهای جامعه ماپایمال شده

      1. حرف مفت نزن بابا بخاطر یک خریت کردم دختره آویزون بود بگیرمش منم بچه بودم خر شدم گرفتمش بد هم رفت دنبال یکی دیگه الان ۱۵ ساله که جرات هیچ کاری ندارم نه طلاق میگیره نه میدونم کجاست نه تمکین میکنه فقط تمام حساب‌های منو بسته

  2. پایان بلاتکلیفی زنان ناشزه با مهریه کم چه زمانی است ؟زن حاضر به بخشش مهریه برای طلاق هست اما شوهر مبالغ بیشتری را طلب می کند و دنبال کاسبی است

    1. دقیقا احسن مردا میخوان بدون مهریه خیانت کنن بعد زنها نگاشون کنن بعدش بدون مهریه درصورت اعتراض زن پرتش کنن خونه پدری که بایه بچه دیگه پدر تحویلشون نمیگره بچه بی گناه هم فردا بخاطر بی مهریه بودن مادرش بدون پشتوانه بشه فردا بچه از بی سرپناهی به اعتیاد هرچی رو بیاره قانون جلب مرد رو تغیراتی بدید کارت ملیشو مسدود کنید که متاسفانه مردای زیادی بخاطر بی توجهی دستگاهی قضایی و اینکه زن باید شوهرشو تحویل مامور جلب بده زن چطور بتونه شوهرش رو پیدا کنه اونو دستگاه قضایی باید فکری بکنه برای زنای بی دفاع زنایی که تو خونه پدری بایه بچه فردا مجبور نشن بخاطر بی سرپناهی هم خودشون هم بچشون رو بکشن سپاس از خدا که هنوز زنده ام

  3. زنی که از سال اول شروع زندگی خیانت کرده رابطه نامشروع داشته چرا باید مهریه نفقه بهش تعلق بگیره این قانون خیلی مسخره واقعا چی دارن به سر آقایون میارن خیانت مثل بیماری واگیردار کل مملکتمون گرفته

  4. بیشتر پسرای این زمونه دست رو زنشون بلدمیکنن بیرونشون میکنن خرجی نمیدن بعدش پرتشون میکنن بایه بچه بغل خونه پدری که صدرصد بابچه توخونه پدری بیشتر دخترا هیچ جایگاهی ندهرن باید دخترا پشتوانه ای داشته باشن من یه پسر معتاد مافیای مواد مشروب بود ثروتمند بانفوذحتی جرات شکایت هم نداشتم چون حریفش نشدم اون معتاد بود ولی منو پرت کرد ..کجارو داشتم برم جایگاعی تو خونه پدری نداشتم هرروز برای من هزار ساله قانون حمایت زن خیلی کمه ….من خودم یه پسر معتاد کتکم زد اذیتم کرد بعدش پرتم کرد….نفوذی هم بود البته نه اینکه سمتی داشته باشه پولدار بود مافیای قاچاقچی مواد مشروب حریفش نشدم الانم طلاقم نمیده …منم نمیخواد باهامم حرف نمیزنه ظاهرا هم بخاطر اینکه قاچاقچی چیزی به اسمش نیست بزارم اجرا …خیلی ثروتمنده ولی بخاطر اینکه قاچاقچیه چیزی به اسمش نیست منم میگم فردا شکایت کردم جون ظاهرا نه شغلی داره که البته قاچاقچیه و مالی هم ظاهرا به اسمش نیست قاضی مهریه ماهیانه کم برام تعین میکنه پسر معتاد شوهرمم میگه برو شکایت کن حکم جلب بگیر منم خودمو قایم میکنم چررررررا چرا چرا دادگاهها چرا قنون چرا مجلس برای این حکم اجرا ومخفی شدن مردان کارت ملی رو مسدود نمیکنن پس اون حکم جلب برای مردی که خودشو قایم میکنه رو بااین حکم جلب بجای مرد زن اسیر میشه دادگاه میگه خانم تو بااین حکم جلب برو همسرتو پیدا کن نسون مامور بده دستگیرش میکنن چرا قانون مجلس برای جلب مردای خدانشناسی که بازندگی دخترای ساده وپاک بازی کردن کارت ملی رو قانونی تععین نمیکنن کارت ملیشون رو‌مسدود کنن اگه یه حق به زن داده بشه ۱۰۰۰ تاحق اززن گرفته شده اون پسر معتاد شوهرم چقدر کتکم زد چقدر تحقیرم کرد بعدش از ماشینش پرتم کرد اینقدر ثروتمند ونفوذی از لحاظ ثروت نه سمت حتی جرات شکایتم ازش نداشتم قانو مجلس کانون وکلا بیایید برای مردایی که به نفقه ومهریه محکوم میشن وخودشون قایم میکنن دستور مسدود کردن کارت ملی رو بدید 🙏🙏🙏🙏

  5. این قانون ما مشکل داره ، چرا زنی که ناشزه هستش و هیچ تمکین خاص و عامی نداره شامل مهریه میشه ، مگه مردها چه گناهی کردند که زن گرفتند، زن اگه زن باشه با صد هزارتا سکه هم زندگیش را خراب نمیکنه بره، توروخدا یه فکری به حال مردها بشه الان سکه شده هرعدد۳۵ملیون ,انصاف نیست

  6. مرحبا.زنی که ناشزه است باید تنبیه بشه.نه اینکه با خیال راحت بره سراغ مهریه میلیاردی و قانون هم پشتش باشه و بگه که فوقش نفقه ناچیزم حذف میشه!
    مهریه یک هدیه از طرف مرد به زنش در قبال تمکین و ازدواج هستش. اگه زن نخواد تمکین کنه مهریه هم باید بهش تعلق نگیره.
    قانون مسخره حق حبس و ارث بردن والدین زن از مهریه هم که هر جایی بگی بهت اقامت میدن

  7. سلام و احترام. در اسلام کلی به عهد و پیمان اشاره و تاکید اشاره شده است. زنی که وارد یک زندگی میشود و عهد و پیمان میشکاند و نفقه بهش تعلق نگیرد و بدون دلیل خانه و زنگی را ترک میکند ، چرا بابت این خیانت اخلاقی باید بهش سکه و مهریه تعلق داد

  8. سلام اصلا کلا حق طلاق رو بدین به زن و مهریه رو ۱۴ سکه کنین ما مردان موافقیم اگه زن اهل زندگی نباشه و دنبال کاسبی باشه میره و اگه اهل زندگی باشه با هزار سکه هم نمیره پس شما قانون رو ۱۴ سکه کنین تا زنانی که با سواستفاده دکون کاسبی راه انداختند آبروی زنان با عفت دیگه رو هم نبرن

    1. اونی که دنبال کاسبی باشه با ۱۴ سکه ازدواج میکنه و بعدش با حق طلاق جدا میشه و ۲۰۰ میلیون کاسبی کرده. تا وقتی مهریه هست نباید حق طلاقی باشه.

      1. بايد زنان شاغل و ازدواج هايي كه زير ۵ سال طلاق از طرف زن صورت ميگيره و دز صورت ناشزه بودن زن كلا مهريه كنسل باشه

    2. برو جمع کن حاجی پس اگه فردا شوهره زیرسرش بلند بشه با ۱۴ سکه زن باعفت رو میفرسته خونه باباش ………دکونت رو نبرن ….الکی قضاوت یه طرفه نکن

      1. اسلام بیشتر روی نفقه تاکید کرده یعنی تا زمانی که تمکین میکند مرد باید تمام وکامل رفاه را در خانواده برقرار کند مهریه م عربی آن صداقت است این کلاهبرداری که الان صورت میگیرد حرف اسلام نیست تعیین مبلغ از جانب زن تن فروشی محسوب میشود وشان زن را همسان زن های فاحشه پایین می‌آورد صداقت یعنی آنطور که پیامبر گفته است اگر یک روز ادامه زندگی به هر دلیل امکان پذیر امکان پذیر نبود مردان با دادن هدیه مناسب زنان را راضی واز یکدیگر جدا شوند این اسلام واقعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا