خانوادهطلاق از طرف مرد

طلاق یک طرفه از طرف مرد در ایران

حق طلاق طبق قانون با مرد است؛ یعنی زوج اختیار طلاق را دارد و اطلاع یا رضایت همسرش شرط نیست. بنابراین مرد می‌تواند یک طرفه از دادگاه درخواست طلاق کند و دادگاه موظف است به دادخواست او پاسخ دهد و دلایل او را بررسی و حکم صادر کند.

البته طبق شرایطی زن هم می‌تواند دادخواست طلاق دهد یا زن و مرد هر دو موافق طلاق باشند که به آن طلاق توافقی می‌گویند. شرایط طلاق و تشریفات قانونی در این موارد سه‌گانه یکسان نیست.

طلاق از طرف مرد و زن

طلاق از طرف مرد به صورت حکم اولیه و اصلی یعنی حق طلاق صورت می‌گیرد اما طلاق از طرف زن بر اساس شرط یا شروط ضمن عقد انجام می‌گیرد که در صورت تحقق آن شرایط، زن از مرد وکالت دارد که برای طلاق دادن اقدام کند.

دلایل طلاق مردان

مردان برای درخواست طلاق باید به دادگاه مراجعه کنند و دلایل موجه یا غیر موجه خود را در دادخواست ذکر کنند تا دادگاه طبق مراحل قانونی، دادخواست آن ها را رسیدگی کند.

برخی از دلایل مردان برای طلاق عبارت است از: عدم تمکین جنسی زن، محکومیت زوجه به حبس، سوء رفتار همسر، ترک خانه و نازا بودن.

درخواست‌کننده طلاق می‌تواند تنظیم دادخواست را به عهده وکیل یا متخصص حقوقی بگذارد تا دقیق و مستند باشد. انتخاب وکیل کار سختی نیست و بنیاد وکلا آن را راحت و آسان کرده است.

داوری در طلاق از طرف مرد

مراحل طلاق از طرف مرد

پس از دریافت دادخواست یک طرفه طلاق از سوی مرد، مراحل زیر طی می‌شود:

ارجاع به داوری

دادگاه برای ایجاد آشتی و سازش و جلوگیری از طلاق، ابتدا زوجین را به داوری ارجاع می‌دهد. در این مرحله، هر کدام از زن و شوهر یک هفته فرصت دارند از میان خویشاوند خود یک داور و حکم را معرفی کنند.

این داور باید متاهل، حداقل سی ساله و آشنا به احکام شرعی و مسائل خانوادگی باشد. انتخاب داور از میان بستگان به این دلیل است که آن ها هم بیشتر از بیگانگان از وضعیت زوجین باخبرند و هم دلسوزی بیشتری دارند.

اگر این شرایط در خویشاوندان وجود نداشت یا آن ها مایل به داوری نبودند، دادگاه یک نفر را از واحد داوری دادگاه انتخاب می‌کند. برای تعیین تکلیف سریع تر در این زمینه همین حالا با وکیل تلفنی ما تماس حاصل فرمایید.

گواهی عدم امکان سازش

اگر با داوری، صلح و سازش برقرار نشد و مرد برای طلاق مصمم بود، دادگاه بر اساس محتوای سند ازدواج و شروط ضمن عقد، درباره همه آن ها تصمیم می‌گیرد؛ مانند مهریه، جهیزیه، نفقه زوجه و فرزندان، حضانت و نگهداری فرزندان، اجرت المثل همسر و غیره.

پس از تعیین تکلیف این موارد، دادگاه گواهی عدم امکان سازش را صادر می‌کند.

ثبت در دفتر اسناد رسمی و اجرای صیغه طلاق

پس از صدور گواهی عدم امکان سازش، متقاضی طلاق سه ماه فرصت دارد آن را در دفتر اسناد رسمی ثبت کند و با رعایت احکام طلاق و پرداخت حقوق مالی زن طبق نظر دادگاه، صیغه طلاق جاری شود.

اگر در این مهلت قانونی، گواهی دادگاه ثبت نشود رأی دادگاه از اعتبار ساقط می‌شود و دفترخانه طلاق مجاز به ثبت طلاق و خواندن صیغه طلاق نیست.

برای انجام همه مراحل طلاق، مرد می‌تواند وکیل بگیرد تا او به جای خودش در دفاتر الکترونیکی خدمات قضایی و دادگاه حضور داشته باشد و به دفتر اسناد رسمی مراجعه کند. انتخاب وکیل طلاق از طریق بنیاد وکلا آسان و سریع و مطمئن است.

یک طرفه طلاق دادن زن

شرایط طلاق از طرف مرد

شرایط طلاق همان مواردی است که بر اساس سند ازدواج و احکام ازدواج و طلاق از سوی دادگاه تکلیفش مشخص می‌شود؛ مانند مهریه، نفقه، اجرت المثل، نحله و بخشش مالی مرد، حضانت فرزندان، انتقال نصف دارایی مرد به زن، وضعیت بارداری زن.

مهریه

اگر در سند ازدواج مهریه عند المطالبه باشد، مرد باید با درخواست زن پرداخت کند و اگر عند الاستطاعه باشد زن باید به دادگاه توانایی مرد را ثابت و اموال او را معرفی کند تا از سوی دادگاه حکم توقیف و اجرای احکام صادر شود.

توصیه وکیل آنلاین و غیر آنلاین ما این است که اگر مرد توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد و عسر و حرج خود را ثابت کند پرداخت مهریه اقساطی می‌گردد.

نفقه زن

نفقه شامل هزینه‌ های زندگی متناسب با شان اجتماعی زن است که دادگاه میزان آن را مشخص می‌کند و مرد متقاضی طلاق باید در زمان عده طلاق که متفاوت است آن را پرداخت کند.

یکی از موارد نفقه در طلاق رجعی، حق زندگی زن در خانه همسرش تا پایان عده طلاق است و مرد نمی‌تواند او را مگر در موارد استثناء و قانونی از خانه بیرون کند.

اجرت المثل

اگر زن در خانه شوهر کارهایی را که شرعا به عهده ندارد اما به دستور شوهرش انجام داده باشد و قصدش هم انجام مجانی آن ها نبوده است، در صورتی که عرفا برای آن ها دستمزد وجود دارد، می‌تواند با طی مراحل قانونی حق الزحمه آن ها را درخواست کند.

دادگاه طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری به پرداخت آن حکم می‌کند و مرد موظف است اقدام کند.

بخشش مالی (نحله)

در صورتی که دلیل مرد برای طلاق بدرفتاری زن یا عدم تمکین زناشویی او باشد، طبق شرایطی و اگر امکان پرداخت اجرت المثل وجود نداشته باشد، دادگاه می‌تواند مبلغی را در مقابل کارهایی که زن در سال‌های زندگی مشترک انجام داده است، تعیین کند تا مرد به زن بپردازد.

پرداخت نصف اموال

اگر در ضمن عقد شرط شده باشد که اگر طلاق از طرف مرد باشد او باید نیمی از اموالش را به زن دهد، دادگاه نیمی از اموال مرد یا در شرایطی کمتر از نصف اموال یا ارزش ریالی آن را مشخص می‌کند تا به زن داده شود.

البته این حکم زمانی است که طلاق از طرف مرد باشد و علت طلاق هم سوء رفتار یا تخلف از وظیفه زناشویی نباشد.

حضانت فرزندان

یکی از مسائل مهم پس از طلاق نگهداری فرزندان است.

دادگاه طبق قانون و شرایط زن و مرد، تکلیف حضانت فرزندان نابالغ را مشخص می‌کند و اگر حضانت به عهده مادر قرار داده شود، دادگاه حق نفقه آن ها را که به عهده شوهر هست به علاوه مواردی چون ملاقات را مشخص می‌کند.

اثبات شرایط طلاق تا صدور حکم دادگاه، مثل تعیین آخرت المثل و فرصت قانونی اعتراض به آن و مسائل بعدی، گاهی خیلی زمان‌بر است و بهتر است افراد برای طلاق وکیل بگیرند تا او همه‌ مراحل را سریع‌تر انجام دهد.

پرداخت حقوق مالی از طرف مرد

طلاق غیابی از طرف مرد

در طلاق غیابی از طرف مرد، همان مراحل و شرایط قانونی طلاق غیر غیابی وجود دارد به علاوه اینکه مرد باید ثابت کند نشانی محل زندگی زن شناسایی نشده است. سپس لازم است در روزنامه محلی یا کثیرالانتشار آگهی منتشر شود.

البته در این طلاق غیابی، برای زن حق واخواهی در مهلت قانونی در نظر گرفته می‌شود.

مدارک لازم برای طلاق از طرف مرد

اصل شناسنامه مرد و اصل سند ازدواج یا رونوشت آن از دفترخانه‌ای که ازدواج در آن ثبت شده است، مدارک اصلی برای دادخواست طلاق است.

ممکن است در ادامه رسیدگی به ارائه مدارک و اسناد بیشتری نیاز باشد که اگر متقاضی وکیل گرفته باشد وکیلش می‌تواند آن ها را آماده و تنظیم و به ادامه ارائه کند.

اطلاعات تکمیلی تر قابل طرح در جلسات مشاوره حقوقی طلاق با متخصصین بنیاد وکلا می باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

یک دیدگاه

  1. اگه مرد برای طلاق یکطرفه اقدام کند هیچ مالی و شغلی نداشته باشه و مهریه عندالمطالبه باشه چه اتفاقی می افتد؟ گواهی عدم سازش صادر شده. مرد حتی توان پرداخت نفقه رو هم نداره یعنی تا ابد میوفته زندان؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا